Το πρώτο λιμάνι της χώρας, ο Πειραιάς, έχει γίνει επίκεντρο μεγάλων επενδύσεων σε ένα εύρος δραστηριοτήτων που καλύπτει το σύνολο των οικονομικών και κοινωνικών αναγκών.

Μπορεί οι ναυτιλιακές εταιρείες σταδιακά τις δύο τελευταίες δεκαετίες να μεταφέρονται από τον Πειραιά στο Δέλτα του Φαλήρου, στα Βόρεια Προάστια και στα νότια παράλια της Γλυφάδας, Βούλας και Βουλιαγμένης και να χάνει τον παραδοσιακό χαρακτήρα της, όμως παραμένει σταθερά το ναυτιλιακό Σίτι της Ελλάδας.

Άλλωστε δεν είναι λίγοι οι εφοπλιστές που έχουν την έδρα των επιχειρήσεων τους στο λιμάνι και έχουν επενδύσει μεγάλα χρηματικά ποσά για τα πολυτελή γραφεία τους, όπως είναι ο Θεόδωρος Βενιάμης, ο Δημήτρης Μελισσανίδης, ο Γιάννης Κούστας, ο Βαγγέλης Μαρινάκης και ο Πάνος Λασκαρίδης.

Βέβαια, υπάρχουν αναξιοποίητα κτίρια, ωστόσο ο σχεδιασμός για μια γενικότερη ανάπλαση του Πειραιά έχει ξεκινήσει.

Το Μετρό, το Τραμ, η επέκταση του προβλήτα της κρουαζιέρας, ο Πύργος του Πειραιά, το Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων, το “Σπίτι του Ρεμπέτικου”, η αναμόρφωση της Πειραϊκής, το Δικαστικό Μέγαρο, η ανάπλαση στον Άγιο Διονύσιο, το Μικρολίμανο, οι αθλητικές εγκαταστάσεις και πολλά άλλα έργα που βρίσκονται σε φάση σχεδιασμού προεξοφλούν ότι ο Πειραιάς ζωντανεύει.

Για τα μεγάλα έργα του Πειραιά, που είναι πάνω από είκοσι, θα επενδυθούν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.

Αναλυτικότερα:

Ο Πύργος στο Λιμάνι

Ο Πύργος του Πειραιά

To “γιαπί του Σκυλίτση” που άρχισε να κατασκευάζεται το 1972, όταν καταργήθηκε η παλιά αγορά της πόλης, είναι ένα από τα κτίρια του Πειραιά που θα συμβάλουν στην πλήρη αναμόρφωση του. Το πολυώροφο κτίριο που βρίσκεται στην Ακτή Ποσειδώνος 2, δίπλα από το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο και έχει ύψος 84 μέτρα και αποτελείται από 24 ορόφους.

Στους δύο πρώτους ορόφους θα δημιουργηθούν συνολικά τέσσερα εμπορικά καταστήματα, όπως βέβαια και αριθμός βοηθητικών χώρων, WC, κλιμακοστασίων. Στον τρίτο όροφο θα δημιουργηθεί εστιατόριο και ζαχαροπλαστείο με πλήρη ανάπτυξη στο roof garden, επιφάνειας 400 τ.μ., όπως και αίθουσα πολλαπλών χρήσεων.

Από τον τέταρτο έως τον 18ο και από τον 21ο έως τον 22ο θα αναπτυχθούν χώροι γραφείων με αποκλειστική χρήση. Στον 19ο και τον 20ο όροφο θα λειτουργήσει εστιατόριο με θέα στο λιμάνι.

Πριν λίγες ημέρες υπογράφηκε μεταξύ της PIRAEUS TOWER Α.Ε. και της ΤΕΡΝΑ Α.Ε. η σύμβαση για τη δεύτερη φάση των Οικοδομικών και ηλεκτρομηχανολογικών εργασιών αποπεράτωσης κοινόχρηστων εγκαταστάσεων, υπογείων, δώματος και περιβάλλοντα χώρου του Πύργου Πειραιά.

Η συμφωνία αυτή αποτελεί επέκταση της από 6 Αυγούστου 2021 υπάρχουσας σύμβασης με την ΤΕΡΝΑ Α.Ε. και προβλέπει επιπλέον κατασκευαστικό αντικείμενο προϋπολογισμού 26.187.673,55 ευρώ και παράδοση την 30η Ιουνίου 2023.

Ο Πύργος του Πειραιά θα λάβει την ανώτατη πιστοποίηση Platinum, κατά το διεθνές πρότυπο αειφόρου ανάπτυξης LEED (Leadership in Energy and Environmental Design). Το έργο προορίζεται για χρήση γραφείων, εμπορικών καταστημάτων και χώρων εστίασης σε συνολική δομημένη επιφάνεια 34.623,74 τ.μ.

Το Μικρολίμανο

Προς ολοκλήρωση βαίνει το έργο της ανάπλασης του Μικρολίμανου και ήδη αποδόθηκε σε χρήση. Καθαιρέθηκαν οι αυθαίρετες πέργκολες των καταστημάτων και πλέον διαμορφώθηκε χώρος περιπάτου δίπλα στην θάλασσα και δρόμος ήπιας κυκλοφορίας για τα αυτοκίνητα που κατευθύνονται από το Δελφινάριο προς τον Πειραιά μέσω της περιφερειακής οδού Αλέξανδρου Παπαναστασίου.

Το συνολικό κόστος της αναδιαμόρφωσης του Τουρκολίμανου θα υπερβεί τα 3,5 εκατ. ευρώ και στη χρηματοδότηση συμμετείχε η Περιφέρεια Αττικής και ο Δήμος Πειραιά. Τα έργα ανάπλασης εκτείνονται σε μια έκταση 15.600 τ.μ. Ο δρόμος έχει πλάτος 3,5 μέτρων ήπιας κυκλοφορία και απαγορεύεται η στάθμευση.

Κλειστό γυμναστήριο Καπαγέρωφ

Έχει προγραμματιστεί η ανακατασκευή του κλειστού γυμναστηρίου «Π. Καπαγέρωφ», που παραμένει κλειστό από το 2007. Το έργο θα κατασκευαστεί με χρηματοδότηση της Περιφέρειας Αττικής, είναι συνολικού προϋπολογισμού 8.5 εκ. ευρώ.

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα κατασκευής, το κλειστό Γυμναστήριο θα παραδοθεί στα τέλη του 2024 στα σωματεία και οι φίλοι του αθλητισμού στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά θα διαθέτουν ένα σύγχρονο, λειτουργικό γήπεδο 1500 θέσεων.

Το Μετρό

Η στάση του Μετρό στην Νίκαια της γραμμής 3

Για την επέκταση της γραμμής 3 του Μετρό «Αγία Μαρίνα-Πειραιάς», κατασκευάζεται σήραγγα μήκους 7,6 χλμ., και θα συνδέσει έξι σύγχρονους σταθμούς, Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός, Νίκαια, Μανιάτικα, Πειραιάς και Δημοτικό Θέατρο.

Ήδη παραδόθηκαν τρεις σταθμοί και οι άλλοι τρεις, Μανιάτικα, Πειραιάς, Δημοτικό Θέατρο, θα δοθούν σε εμπορική λειτουργία μέσα στο καλοκαίρι του τρέχοντος έτους.

Με τη έναρξη των δρομολογίων του Μετρό στον Πειραιά, το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας θα μετατραπεί σε ένα από τους μεγαλύτερους συγκοινωνιακούς κόμβους του κόσμου, δεδομένου ότι θα διαθέτει, μετρό, τραμ, προαστιακό και θα εξυπηρετεί τους επιβάτες της ακτοπλοΐας και της κρουαζιέρας.

Το Τραμ

Το Τραμ στον Πειραιά είναι γεγονός και τώρα σχεδιάζεται η επέκταση του τραμ και θα συνδέει το κέντρο Πειραιά με το Χατζηκυριάκειο και τη Φρεαττύδα μέσω δέκα στάσεων.

Η Ζεύξη Περάματος – Σαλαμίνα

Η ζεύξη της Σαλαμίνας με τον Πειραιά, είναι ένα μεγαλεπήβολο έργο που θα κοστίσει 500 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό θα κατασκευαστεί σήραγγα που θα ξεκινάει από το τη λεωφόρο Σχιστού και θα παρακάμπτει το Πέραμα, ενώ η απόσταση Πέραμα – Σαλαμίνα θα δίνεται σε πέντε λεπτά.

Εκκρεμούν οι περιβαλλοντικές μελέτες, ενώ υπάρχουν και αντιδράσεις κυρίως των πλοιοκτητών των φέρυ μποτ που σήμερα εξυπηρετούν την θαλάσσια γραμμή.

Η υπογειοποίηση της Γραμμής του ΗΣΑΠ

Ένα άλλο έργο που σχεδιάζεται στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά είναι η υπογειοποίηση της Γραμμής 1 του ΗΣΑΠ. Προβλέπεται επικαιροποίηση της σχετικής μελέτης και εξετάζεται η εξασφάλιση της χρηματοδότησης.

Ο τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά

Τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά

Η αναβάθμιση του ανισόπεδου κόμβου Σκαραμαγκά θα βελτιώσει πολύ την κυκλοφορία στην Εθνική Οδό και τη σύνδεση με τον Πειραιά.

Η συνολική δαπάνη ανέρχεται σε 55 εκατ. ευρώ και θα συνδέσει την Εθνική οδό με τη λεωφόρο Σχιστού, θα ολοκληρωθεί η Περιφερειακή Αιγάλεω, που θα συνδέει τη Λ. Σχιστού με την Αττική Οδό, θα λειτουργήσουν οι σήραγγες διπλής κατεύθυνσης στον Σκαραμαγκά και τέλος θα κατασκευαστεί κόμβος που θα συνδέει απευθείας τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά με την Λεωφόρο Αθηνών και θα αποσυμφορήσει όλο το οδικό δίκτυο προς το εμπορικό λιμάνι και τον Πειραιά.

Το Hilton Piraeus

Όπως έχει ανακοινωθεί, την άνοιξη του 2024 πρόκειται να λειτουργήσει το Hampton by Hilton Piraeus στο Μικρολίμανο, στο παλαιό ξενοδοχείο “Μιστράλ”. Η επένδυση θα φτάσει τα 5,5 εκατ. ευρώ και θα προστεθεί στην τουριστική υποδομή της πόλης

Το «Σπίτι του Ρεμπέτικου»

Ο ιστορικός σταθμός του σιδηροδρόμου στον Άγιο Διονύσιο, όπως γνωστοποίησε η ΓΑΙΟΣΕ, σε συνεργασία με τον Δήμο Πειραιά θα δημιουργηθεί στο διατηρητέο κτίριο του ΟΣΕ το «Σπίτι του Ρεμπέτικου». Το «Σπίτι του Ρεμπέτικου», θα είναι ένα σημαντικό Κέντρο Πολιτισμού και Εκθέσεων, ενώ παράλληλα ο αύλειος χώρος του σταθμού προβλέπεται να αξιοποιηθεί για πολιτιστικές εκδηλώσεις και συναυλίες.

Ο Ποδηλατοδρόμος

Επίσης συζητείται ο σχεδιασμός ανάπλασης της ανενεργούς σιδηροδρομικής γραμμής που οδηγεί στον σταθμό του Αγίου Διονυσίου, ως γραμμή περιπάτου και ποδηλατοδρόμου.

Για το “Σπίτι του Ρεμπέτικου” και για τον “Ποδηλατοδρόμο”, ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης, έχει σχολιάσει: «Ένας ακόμη ιστορικός χώρος στον Πειραιά επιχειρείται να αξιοποιηθεί και να πάρει «ζωή». Όραμά μας, ήταν να δημιουργήσουμε στον εμβληματικό σταθμό του Αγίου Διονυσίου το «Σπίτι του Ρεμπέτικου», σε μια περιοχή που δημιουργήθηκε και μεγαλούργησε το Πειραιώτικο Ρεμπέτικο. Ταυτόχρονα, βρίσκονται σε εξέλιξη οι συζητήσεις, προκειμένου να υλοποιηθεί μια μεγάλη ανάπλαση στις ανενεργές γραμμές με ποδηλατοδρόμο, περιπατητικές διαδρομές και χώρους πρασίνου, αναβαθμίζοντας πλήρως την περιοχή.

Το κτίριο του ΝΑΤ και της Τράπεζας της Ελλάδος

Το κτίριο του ΝΑΤ

Το εμβληματικό κτίριο όπου στεγάζεται και το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο (ΝΑΤ) προτίθενται να αγοράσουν οι εφοπλιστές, προκειμένου να μεταφέρουν εκεί τα γραφεία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, η ΕΕΕ έχει αρχίσει συζητήσεις για να αγοράσει από την Τράπεζα Ελλάδος το κτίριο όπου στεγαζόταν η Τράπεζα της Ελλάδος και η Εθνική Τράπεζα και τα τελευταία χρόνια είναι κενό.

Η Τράπεζα της Ελλάδος έχει κάνει ανοιχτή πρόσκληση για την αξιοποίηση του κτιρίου με καταληκτική ημερομηνία την 3η Μαΐου 2022 και ώρα 16 μ.μ.

Το κτήριο αυτό είναι μεσοτοιχία με τις κεντρικές υπηρεσίες του ΝΑΤ, αλλά είναι ενιαίο και άρχισε να κατασκευάζεται το 1927 και οι εργασίες του ολοκληρώθηκαν το 1930.

Η απόφαση για την αγορά κτιρίου για τη στέγαση των γραφείων της ΕΕΕ ελήφθη στην πρόσφατη γενική συνέλευση των εφοπλιστών.

Για την αγορά και την επισκευή του κτιρίου του ΝΑΤ θα απαιτηθούν περίπου 20 εκατομμύρια ευρώ τα οποία θα συγκεντρώσουν οι εφοπλιστές με δωρεές.

Η επισκευή υποχρεωτικά θα καλύψει και τις εγκαταστάσεις των κεντρικών γραφείων του ασφαλιστικού οργανισμού που ίδρυσαν οι ναυτικοί, ενώ δεν αποκλείεται σε επόμενη φάση να αγοράσουν και το μερίδιο του ΝΑΤ για να αποκτήσουν το σύνολο του κτιρίου.

Σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα εμπλουτιστεί το κτήριο με την Βιβλιοθήκη της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, το Ιστορικό της Αρχείο και ίσως δημιουργηθεί και πολυχώρος πολιτισμού, για διοργάνωση συνεδρίων.

Το Δικαστικό Μέγαρο

Το Δικαστικό Μέγαρο του Πειραιά είναι ένα θέμα που ταλαιπωρεί το σύνολο των κατοίκων της περιοχής, αλλά και τους δικηγόρους. Ο διαγωνισμός, για την εγκατάσταση των Δικαστηρίων, σύμφωνα με πληροφορίες θα κηρυχθεί άγονος και επαναφέρεται το θέμα της εγκατάστασης του στο κτήριο του Παλαιού Τελωνείου, που βρίσκεται στο λιμάνι και επί της Ακτής Κονδύλη αρ. 32,Αιγάλεω και Αιτωλικού. Το οικόπεδο του Παλαιού Τελωνείου είναι ιδιοκτησίας του Υπουργείου Οικονομικών το οποίο σύμφωνα με αρχική προμελέτη του ΤΕΕ είναι κατάλληλο για να χτιστεί το νέο Δικαστικό Μέγαρο Πειραιά.

Η Πολιτεία της Καινοτομίας

Διαγωνισμός για την Πολιτεία Καινοτομίας

Η Πολιτεία της Καινοτομίας στην Πειραιώς είναι μια επένδυση που θα προσεγγίσει τα 100 εκατ. ευρώ. Το Κέντρο Καινοτομίας θα κατασκευαστεί σε έκταση 18 στρεμμάτων επί της οδού Πειραιώς, στο ακίνητο που στεγαζόταν η Φαρμακοβιομηχανία ΧΡΩΠΕΙ.

Πρόκειται για την πρώτη Πολιτεία Καινοτομίας της χώρας και ο σχεδιασμός του υπουργείου ΑΝΕΠ, περιλαμβάνει τμήματα Έρευνας και Ανάπτυξης (R&D) εταιρειών και βιομηχανιών, ακαδημαϊκά ιδρύματα, νεοφυείς επιχειρήσεις (startups) και startup incubator/accelerators, με στόχο την ανάπτυξη καινοτομικών προϊόντων και υπηρεσιών μέσα από συνεργασίες με την επιχειρηματική κοινότητα.

Η διάρκεια της σύμπραξης ορίστηκε για 360 μήνες, τριάντα χρόνια εκ των οποίων οι πρώτοι 24-36 θα αφορούν την κατασκευαστική περίοδο. Επίσης προβλέπεται παράταση κατά 15 επιπλέον έτη.

Παπαστράτος – Άγιος Διονύσιος

To project ανάπλασης του Αγίου Διονυσίου

Η αστική ανάπλαση, σε τέσσερα οικοδομικά τετράγωνα στον Άγιο Διονύσιο, θα απορροφήσει κεφάλαια 250 εκατ. ευρώ. Στο πρώτο τετράγωνο που ήταν οι πρώην καπναποθήκες της Παπαστράτος ανακατασκευάστηκε σε σύγχρονο κτίριο γραφείων με μισθωτή τη γαλλική πολυεθνική Teleperformance, που απασχολούνται 1.600 εργαζόμενοι.

Στο δεύτερο οικοδομικό τετράγωνο – παλαιό τυπογραφείο της Παπαστράτος – το έργο παραδίδεται τμηματικά στην Teleperformance, και θα φιλοξενήσει με την ολοκλήρωσή του 2.400 εργαζομένους της πολυεθνικής.

Στο τρίτο τετράγωνο, με τις εγκαταστάσεις παραγωγής καπνού και τους χώρους διοίκησης των γραφείων της καπνοβιομηχανίας, τα τέσσερα κτίρια μετατρέπονται ήδη σε γραφεία, καταστήματα και χώρους στάθμευσης, με βασικούς μισθωτές την Alpha Bank και την Teleperformance, με ένα σύνολο 3.200 εργαζομένων.

Η αξιοποίηση του τέταρτου οικοδομικού τετραγώνου βρίσκεται στο στάδιο της εκπόνησης των οριστικών μελετών για τη δημιουργία χώρων πρασίνου, κοινωφελών αθλητικών εγκαταστάσεων και σύγχρονων κτιρίων γραφείων στις πρώην αποθήκες.

Η ανάπλαση της Ακτής Δηλαβέρη

Η ανάπλαση της ακτής Δηλαβέρη, αφορά στον χώρο περιπάτου μεταξύ του Μικρολίμανου και του ΣΕΦ. Το έργο εντάσσεται στην Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση του Δήμου Πειραιά και έχουν εξασφαλιστεί κονδύλια ύψους 2,1 εκατ. ευρώ για διαπλάτυνση πεζοδρομίων, ενίσχυση πρασίνου κ.ά.

Η ανάπλαση της Πειραϊκής

Η Πειραϊκή

Η ανάπλαση της παραλίας από την Φρεαττύδα έως την Σχολή Δοκίμων, χώρος περιπάτου για τους Πειραιώτες, είναι μέσα στους σχεδιασμούς για την γενικότερη αναμόρφωση του Πειραιά. Ήδη έχουν εξασφαλιστεί 6,8 εκατ. ευρώ από την Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση. Ο Πεζόδρομος αυτός ήταν ένα όραμα της Μελίνας Μερκούρη, η οποία γκρέμισε όλα τα αυθαίρετα και επί δημαρχίας Γ. Παπασπύρου διαμορφώθηκε όλη η παραλία της Πειραϊκής.

Η επέκταση της προβλήτας κρουαζιέρας

Η επέκταση του προβλήτα για τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια που είναι προϋπολογισμού 136 εκατ. ευρώ, θα επιτρέψει τον ελλιμενισμό της νέας γενιάς κρουαζιεροπλοίων. Για το έργο αυτό υπάρχουν αντιδράσεις των κατοίκων της Πειραϊκής και οι προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας για τις βυθοκορήσεις καθυστερούν την ολοκλήρωση του έργου. Σύμφωνα με τις νεότερες αποφάσεις, η συνολική επιφάνεια δόμησης δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τα 22.000 τ.μ., ο επιβατικός σταθμός μπορεί να φτάσει τα 17.000 τ.μ. και τα καταστήματα αφορολόγητων ειδών θα περιοριστούν στα 5.000 τ.μ.

Το Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων

Tο Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων

Μετά την ολοκλήρωση της προμελέτης, την οποία χρηματοδότησε το Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη , προχωρεί και ο σχεδιασμός για το Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων, δεδομένου ότι και το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο αλλά και το Συμβούλιο Μουσείων γνωμοδότησαν θετικά επί των αρχιτεκτονικών, στατικών και ηλεκτρομηχανολογικών προμελετών, της μουσειογραφικής προμελέτης και της τροποποίησης του κτιριολογικού προγράμματος του νέου μουσείου.

Το Μουσείο θα εγκατασταθεί στο βιομηχανικού κτίριο του Σιλό, που βρίσκεται μέσα στον χώρο του ΟΛΠ, στην Ηετιώνεια Ακτή του Πειραιά, το οποίο θα αναδεικνύει τους θησαυρούς των ελληνικών θαλασσών, αποτελώντας εμβληματικό πολιτιστικό τοπόσημο για το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας.

Το Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων θα φιλοξενήσει ευρήματα ανελκυσθέντα από όλες τις ελληνικές θάλασσες: αγάλματα, τμήματα γλυπτών, μέσα συναλλαγών, σκαριά και εξαρτήματα εξοπλισμού πλοίων, οπλικά εργαλεία, επιγραφές, είδη καλλωπισμού, χρηστική και επιτραπέζια κεραμική, εργαλεία και ποικίλα αντικείμενα, προερχόμενα από υποβρύχιες αυτοψίες, έρευνες και ανασκαφές, αλλά και αυτόβουλες παραδόσεις ιδιωτών ή κατασχέσεις.

Με την προβλεπόμενη νέα προσθήκη, οι εγκαταστάσεις του Μουσείου θα ξεπερνούν τα 13.000 τ.μ., τα οποία κατανέμονται σε εκθεσιακούς χώρους για μόνιμες και περιοδικές εκθέσεις, σε χώρους για εκπαιδευτικά προγράμματα και επιστημονικές δράσεις (αμφιθέατρο, βιβλιοθήκη, πολυμέσα), εργαστήρια συντήρησης, χώρους παροχής υπηρεσιών προς τους επισκέπτες (υποδοχή, βεστιάριο, πωλητήριο, αναψυκτήριο, εστιατόριο, ιατρείο), γραφεία διοίκησης.

Διαβάστε επίσης: