Η συνολική οικονομική συνεισφορά από τη λειτουργία του λιμένα και την δραστηριότητα κρουαζιέρας για την περίοδο 2023-2024 ανέρχεται σε 193 εκατ. ευρώ, ενώ η απασχόληση που υποστηρίχθηκε αγγίζει τις 1.750 θέσεις εργασίας, υπογραμμίζοντας τη στρατηγική σημασία των παρεχόμενων υπηρεσιών του λιμένα στην τοπική και εθνική οικονομία.

Η μελέτη «Αποτίμησης των κοινωνικών και οικονομικών επιπτώσεων του Λιμένα Κέρκυρας», που υλοποιήθηκε από την MaGBid, Spin-off του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης (ΔΠΘ), υπό την επιστημονική επίβλεψη του Καθηγητή κ. Δημήτρη Δημητρίου, Προέδρου του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών και Διευθυντή του ερευνητικού εργαστηρίου MaGBISE (διοίκηση και επιχειρηματική ευφυΐα στις μεταφορές) του Δ.Π.Θ., αποτελεί μια πρότυπη και εξειδικευμένη μελέτη για τον λιμένα της Κέρκυρας.

1

Το αντικείμενο της είναι να αποτυπώσει, τεκμηριώσει και αποδώσει το εύρος και τα χαρακτηριστικά της στρατηγικής σημασίας του Λιμένα Κέρκυρας στην ανάπτυξη του οικονομικού και επιχειρηματικού οικοσυστήματος του νησιού. Η μελέτη επικεντρώθηκε στην ανάλυση των κοινωνικών και οικονομικών επιπτώσεων, δίνοντας έμφαση στη δραστηριότητα της κρουαζιέρας.

Εξετάζει τον ρόλο του λιμένα ως κόμβου ανάπτυξης, αναλύοντας το αποτύπωμα στις άμεσες, έμμεσες και πολλαπλασιαστικές επιδράσεις στην τοπική κοινωνία και οικονομία. Παρέχει μια τεκμηριωμένη και σαφή εικόνα για την συμβολή του Λιμένα Κέρκυρας στην ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος και της εικόνας του νησιού (regional branding), αναδεικνύοντας δράσεις για την προσέλκυση επισκεπτών και την ενίσχυση της τοπικής οικονομίας, ειδικά στον έντονα ανταγωνιστικό τομέα της κρουαζιέρας.

Συνοπτικά, σύμφωνα με αποτελέσματα της μελέτης, Η δραστηριότητα της κρουαζιέρας ανέδειξε τον Λιμένα Κέρκυρας ως έναν από τους πιο δυναμικούς κόμβους στη Μεσόγειο, με συνολική οικονομική επίδραση 180,8 εκατ. ευρώ, από τα οποία οι άμεσες δαπάνες, που περιλαμβάνουν τις δαπάνες επιβατών, και λιμενικών υπηρεσιών, ανέρχονται σε 72,3 εκατ. ευρώ, οι έμμεσες επιπτώσεις, από προμήθειες και υποστηρικτικές υπηρεσίες, υπολογίζονται σε 43,4 εκατ. ευρώ, καθώς οι πολλαπλασιαστικές επιπτώσεις, που προέρχονται από την κατανάλωση εισοδημάτων, φτάνουν τα 65,1 εκατ. ευρώ, ενώ σε όρους θέσεων εργασίας η κρουαζιέρα υποστήριξε συνολικά 1.545 θέσεις εργασίας.

Οι Transit επιβάτες, που αποτελούν το 70,8% του συνόλου (472.390 επιβάτες), είχαν μέση δαπάνη 48 έως 52 ευρώ. Αν και η μικρότερη διάρκεια παραμονής τους περιορίζει τη δαπάνη ανά επιβάτη, ο μεγάλος όγκος τους δημιουργεί σημαντική συνολική επίδραση ίση με 23,6 εκατ.ευρώ. Η ιδιαίτερη σημασία του Homeporting αποτυπώνεται στη μεγαλύτερη οικονομική συνεισφορά ανά επιβάτη.

Οι επιβάτες Home In και Home Out, που αντιπροσωπεύουν το 29,2% του συνόλου (194.792 επιβάτες), δαπανώντας σε δραστηριότητες όπως η διαμονή, τα γεύματα, οι μεταφορές και τα τοπικά αξιοθέατα δαπάνησαν συνολικά 48, 7 εκατ. ευρώ Το Homeporting, ως στρατηγική επιλογή, προσφέρει υψηλότερη προστιθέμενη αξία και μεγαλύτερη διάρκεια παραμονής των επισκεπτών, καθιστώντας την ανάπτυξή του στρατηγική προτεραιότητα για την περαιτέρω μεγιστοποίηση της οικονομικής συνεισφοράς της κρουαζιέρας στην περιοχή.

Η λειτουργία του Λιμένα Κέρκυρας συνεισέφερε συνολικά 12,3 εκατομμύρια ευρώ στην τοπική οικονομία, εκ των οποίων 4,68 εκατομμύρια ευρώ προήλθαν από άμεσες δραστηριότητες, όπως τέλη λιμένα, μισθώσεις και εμπορικές δραστηριότητες, 3,05 εκατομμύρια ευρώ από έμμεσες επιπτώσεις που αφορούν δαπάνες για υποστήριξη λειτουργιών και προμήθειες, και 4,6 εκατομμύρια ευρώ από πολλαπλασιαστικές επιπτώσεις. Επιπλέον, η δραστηριότητες του λιμένα συνδέονται με πάνω από 200 θέσεις εργασίας στην Κέρκυρα, επιβεβαιώνοντας τον ρόλο του ως σημαντικού οικονομικού πυλώνα στην τοπική κοινωνία.

Τα ευρήματα της μελέτης βασίζονται στην συλλογή στοιχείων μέσω έρευνας ερωτηματολογίου που διεξήχθη σε δύο βασικές ομάδες επισκεπτών: τους επιβάτες ακτοπλοΐας και τους επιβάτες κρουαζιέρας. Η αξιολόγηση του βαθμού ικανοποίησης των επιβατών ακτοπλοΐας αναδεικνύουν τη φήμη της Κέρκυρας ως κορυφαίου τουριστικού προορισμού στη Μεσόγειο. Πάνω από το 80% δηλώνει ότι θα επέστρεφε στην Κέρκυρα για τουρισμό, ενώ ένα εξίσου υψηλό ποσοστό (πάνω από 85%) θα συνιστούσε τον προορισμό σε άλλους.

Η συνολική εντύπωση των επισκεπτών για την πόλη και την περιοχή είναι εξαιρετικά θετική, με ποσοστά ικανοποίησης να ξεπερνούν το 85%. Επιπλέον, το 91% των επιβατών δηλώνει ικανοποίηση με τη συνολική εμπειρία στον Λιμένα, ενώ η πρώτη εντύπωση αξιολογείται θετικά από το 89%. Η αξιολόγηση του βαθμού ικανοποίησης των επιβατών κρουαζιέρας από την Κέρκυρα παρουσιάζει, επίσης, ιδιαίτερα θετικά αποτελέσματα, με τους περισσότερους δείκτες να σημειώνουν υψηλά ποσοστά ικανοποίησης.

Συγκεκριμένα, πάνω από το 85% των επισκεπτών δηλώνει ότι θα επέστρεφε στην Κέρκυρα για τουρισμό, ενώ το ίδιο ποσοστό θα πρότεινε την Κέρκυρα ως προορισμό σε άλλους. Η συνολική εντύπωση για την πόλη και την περιοχή είναι εξαιρετικά θετική, με ποσοστά ικανοποίησης που φτάνουν το 90%. Επιπλέον, το 92% των επιβατών κρουαζιέρας δηλώνει ικανοποίηση από την εμπειρία του στον Λιμένα, ενώ η πρώτη εντύπωση βαθμολογείται θετικά από το 90%.

Η ευκρίνεια και χρησιμότητα της σήμανσης ικανοποιεί το 87% των επιβατών, ενώ η διαθεσιμότητα του προσωπικού για πληροφορίες βαθμολογείται με 88%. Τέλος, το 91% των επιβατών δηλώνει ότι οι υποδομές του λιμανιού ήταν επαρκείς για τη διαχείριση των επιβατών κατά τις ώρες αιχμής. Συνολικά, οι επιβάτες εκφράζουν ιδιαίτερα θετικές εντυπώσεις για τη συνολική εμπειρία τους στον Λιμένα Κέρκυρας, τις παρεχόμενες υπηρεσίες, καθώς και την οργάνωση των εγκαταστάσεων.

Τα ευρήματα της μελέτης αποτελούν σημαντικό εργαλείο υποστήριξης στον σχεδιασμό, τη λήψη αποφάσεων, την τεκμηρίωση σκοπιμότητας και την αξιολόγηση σχεδίων που αφορούν σε μελλοντικές επενδύσεις, βελτιώσεις υποδομών και υπηρεσιών, αλλά και τη διέγερση της επιχειρηματικότητας σε τοπική αλλά και σε εθνική κλίμακα.

Επιβεβαιώνουν τη δέσμευση του λιμένα να βελτιώνει διαρκώς την ποιότητα παροχής υπηρεσιών, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητα του προορισμού και την ικανοποίηση των επισκεπτών αλλά και να σχεδιάζει-υλοποιεί δράσεις για περαιτέρω αύξηση των επισκεπτών, ενισχύοντας περαιτέρω τον οικονομικό αντίκτυπο στην τοπική οικονομία. Τέλος, η ανάλυση υποδεικνύει βελτιώσεις για την προσέλκυση επισκεπτών και τη διέγερση της τοπικής οικονομίας.

 

Διαβάστε επίσης 

Στέφανος Γκίκας: Η Ελλάδα παρουσιάζει ιδιαίτερη δυναμική στον χώρο της Κρουαζιέρας με δυνατότητες εισαγωγής νέων γραμμών και με την συμπερίληψη επιπλέον Λιμένων

Θανάσης Μαρτίνος: Η Eastern Mediterranean Maritime πούλησε με κέρδος τάνκερ 20 ετών

O Παντελής (Λου) Κολλάκης πουλά τέσσερα πλοία με 152 εκατ. δολάρια