ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Οι απόψεις που μοιράστηκαν οι διακεκριμένοι ομιλητές στο συνέδριο της Capital Link ανέδειξαν ένα κεντρικό συμπέρασμα: οι εναλλακτικές μορφές χρηματοδότησης δεν αποτελούν πλέον μια προσωρινή λύση, αλλά διαμορφώνουν το μέλλον, καθώς οι τράπεζες προσαρμόζουν την κεφαλαιακή έκθεσή τους, οι μη τραπεζικοί πάροχοι χρηματοδοτήσεων παρέχουν καινοτόμες και ευέλικτες λύσεις, δημιουργώντας νέες ευκαιρίες για τους πλοιοκτήτες που είναι έτοιμοι να προσαρμοστούν στις εξελίξεις.
Κορυφαίοι εφοπλιστές, στελέχη Τραπεζών, Νηογνωμόνων, Νηολογίων, ανέπτυξαν τις απόψεις τους για όλα σχεδόν τα θέματα της ναυτιλίας και ανέδειξαν τις παθογένειες που δημιουργούνται από την επιβολή δασμών, από την αποανθρακοποίηση, τις γεωστρατηγικές διεργασίες και συγκρούσεις, τα εναλλακτικά καύσιμα, τις κυρώσεις για το Ρωσικό και Ιρανικό πετρέλαιο, τον σκιώδη στόλο, καθώς και το έλλειμμα των εξειδικευμένων ναυτικών να επανδρώσουν τα νέα σύγχρονα πλοία.
Ο Dr. Νικόλας Π. Τσάκος, πρόεδρος της INTERTANKO (2014-2018) και ιδρυτής και CEO της εισηγμένης ναυτιλιακής εταιρείας TEN, επισήμανε ότι: ο ΙΜΟ και η Ευρωπαϊκή Ένωση αποτελούν την προσωποποίηση των κατακερματισμένων θεσμών, επομένως είμαι ικανοποιημένος που άκουσα ότι υπάρχει σύμπνοια στην οικοδόμηση μιας κοινής στρατηγικής για τα μελλοντικά καύσιμα και πρόσθεσε:
“Η ναυτιλία έχει ήδη υιοθετήσει πολλά μέτρα, καταφέρνοντας παράλληλα να επιτελεί τον σημαντικό της ρόλο στο παγκόσμιο εμπόριο. Ο κλάδος των δεξαμενόπλοιων έχει στο παρελθόν δείξει πως μπορεί να συμμορφωθεί γρήγορα με τους κανόνες και να αυτοχρηματοδοτήσει τις αναγκαίες προσαρμογές. Εφόσον τεθεί με σαφήνεια ο στόχος, και το «τέρμα» είναι ορατό, έχουμε αποδείξει πως μπορούμε να «σκοράρουμε». Αν όμως το τέρμα μετακινείται διαρκώς, είμαστε καταδικασμένοι να αστοχήσουμε.
Η μεγαλύτερη πρόκληση μελλοντικά σχετίζεται με την έλλειψη ναυτικών. Όλοι μας παραγγέλνουμε νέα πλοία με διαρκώς εξελισσόμενη τεχνολογία, αλλά δεν έχουμε αρκετούς ναυτικούς για να τα επανδρώσουμε. Φανταστείτε αν κανείς κατασκεύαζε αεροσκάφη τελευταίας τεχνολογίας, ή τα προηγμένα οχήματα του Elon Musk, χωρίς να έχει άτομα με ικανότητα χειρισμού τους. Η αεροπορική βιομηχανία αποτελεί ένα παράδειγμα προς μίμηση, καθώς τα πληρώματα των εταιρειών τυγχάνουν πολύ καλύτερης μεταχείρισης σε σχέση με τους ναυτικούς, που συχνά αντιμετωπίζονται ως πολίτες δεύτερης κατηγορίας.
Ο Mr. Αθανάσιος Ι. Μαρτίνος, μίλησε για τις επιπτώσεις των δασμών σε μια σειρά από τομείς: “Αυτό που μπορώ να προσθέσω είναι ότι οι πολιτικές που ήδη υλοποιεί ο Ντόναλντ Τραμπ έχουν γίνει αισθητές: εγκαταλείπουμε την τάξη που βασίζεται σε κανόνες, κάτι ξεκάθαρα αρνητικό, αλλά το χειρότερο είναι ότι καθυστερεί η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας, και ενδεχομένως επιχειρείται να μην επιτευχθεί καν”, υπογράμμισε με νόημα και συμπλήρωσε:
“Η προτροπή για περισσότερες εξορύξεις δεν είναι απλά λανθασμένη, τη βρίσκω ανόητη. Αν κανείς έχει υποτίθεται ως στόχο να ξανακάνει σπουδαία την Αμερική, το να χρίσει την Κίνα ηγέτιδα δύναμη στην απανθρακοποίηση, τις ΑΠΕ, ακόμη και την πυρηνική ενέργεια, δεν αποτελεί νικηφόρα στρατηγική. Εξακολουθώ λοιπόν να πιστεύω πως η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας είναι το ορθό, και χαίρομαι που οι εκπρόσωποι των νομοθετικών οργάνων συμφωνούν μαζί μου.
Πράγματι, η ευφορία προ διετίας, όταν είχαν ανακοινωθεί το χρονοδιάγραμμα και οι κατευθυντήριες γραμμές από τον IMO, έχει δώσει τη θέση της στον ρεαλισμό. Τα καλά νέα είναι ότι δεν απομακρυνόμαστε απαραίτητα από την απανθρακοποίηση, αλλά την προσεγγίζουμε πιο πρακτικά. Επομένως, η βασική αρχή της προστασίας των ωκεανών και του πλανήτη μας εξακολουθεί να κυριαρχεί”
Ο Πόλυς Β. Χατζηιωάννου, που διευθύνει την εισηγμένη ναυτιλιακή εταιρεία Safe Bulkers, μιλώντας στο συνέδριο της Capital Link, τόνισε ότι: στη Safe Bulkers, λόγω του γεγονότος ότι η εταιρεία είναι εισηγμένη, η πράσινη μετάβαση του στόλου του ξεκίνησε σχετικά νωρίς και πρόσθεσε:
“ Ήδη από το 2018, εγκαταστήσαμε πλυντρίδες στον μισό μας στόλο. Στη συνέχεια, επί covid, εστιάσαμε στην αναβάθμιση των πλοίων μας. Η στρατηγική αυτή μας βοήθησε να διατηρήσουμε την κερδοφορία μας ακόμα και στις κακές περιόδους. Πλέον προχωράμε στον εκσυγχρονισμό του στόλου, μιας και οι στόχοι που έχουν τεθεί για το 2030 δεν είναι επιτεύξιμοι με τα σκάφη που ήδη διαθέτουμε.
Η φιλοσοφία μας ως εταιρεία παραμένει απλή: θέλουμε να είμαστε πρωτοπόροι, αλλά και να προσαρμοστούμε με υπομονή στις νέες εξελίξεις. Σχετικά με τα εναλλακτικά καύσιμα, γνωρίζουμε λιγότερα σήμερα απ’ ότι πριν από δεκαοκτώ μήνες, πράγμα που σημαίνει ότι, ειδικά για μικρότερες εταιρείες, οποιαδήποτε πρόβλεψη είναι ριψοκίνδυνη. Στον κλάδο των ξηρών φορτίων, στο πλαίσιο του EU ETS, χρειάστηκε να γίνουμε λογιστές, να κυνηγάμε τον κόσμο για να μας αποπληρώσει, να κάνουμε και τη δουλειά των εφοριακών. Αν ο ΙΜΟ εγκαθιδρύσει διεθνή πρότυπα, πρέπει να τα εφαρμόσουμε με πιο έξυπνο τρόπο. Ας απλοποιήσουμε τα πράγματα αντί να τα περιπλέκουμε”.
Στη συνέχεια, ο Mr. Γιάννης Ξυλάς, πρόεδρος , της INTERCARGO και πρόεδρος και CEO της ναυτιλιακής εταιρείας Ariston Navigation Corp., αρχικά ανέφερε ότι “η ναυτιλία έχει ήδη σημειώσει μεγάλη πρόοδο” και συνέχισε:
“ Ο στόλος των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου μειώνει σταθερά τις εκπομπές και σήμερα μπορούμε να πούμε ότι είμαστε κοντά στην επίτευξη των στόχων μας για το 2030. Η ενεργειακή απόδοση φαίνεται μέσα από τον δείκτη λειτουργικότητάς μας και ο κλάδος στο σύνολό του έχει εργαστεί σκληρά, εφαρμόζοντας λύσεις, όπως η εγκατάσταση πιο αποδοτικών συσκευών εξοικονόμησης ενέργειας, η βελτιστοποίηση ταξιδιού ή η επικαιροποίηση των υφιστάμενων τεχνολογιών. Δεν βασιζόμαστε τόσο πολύ στα νέα καύσιμα, διότι εξακολουθούν να αποτελούν μια άγνωστη μεταβλητή, εκτός του ελέγχου μας. Αντιθέτως, θα συνεχίσουμε αυτό που κάνουμε καλύτερα: θα βελτιώσουμε την αποδοτικότητα, θα αναβαθμίσουμε τον στόλο μας και θα ενισχύσουμε το επιχειρησιακό μας προφίλ.
Αξίζει να υπενθυμίσουμε άλλωστε ότι η Ελληνική Ένωση Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος (HELMEPA) ιδρύθηκε από Έλληνα εφοπλιστή με στόχο την προστασία των θαλασσών και του περιβάλλοντος, πολύ πριν αυτό γίνει παγκόσμιο ζητούμενο. Είχαμε τη διορατικότητα να προστατεύσουμε το περιβάλλον από πετρελαιοκηλίδες και άλλους κινδύνους. Είναι ένα καλό παράδειγμα που δείχνει ότι όταν ο κλάδος αναλαμβάνει πρωτοβουλίες, ακόμη και πριν από τις ρυθμιστικές αρχές, συνήθως αυτές αποδίδουν”.
Ο Νίκος Μπορνόζης, President – Capital Link, Inc., τόνισε ότι το Συνέδριο προσφέρει μια μοναδική ευκαιρία για συζήτηση των πιο καίριων ζητημάτων που αφορούν τόσο την Ελληνική όσο και την παγκόσμια ναυτιλία. Επισήμανε επίσης ότι το 15th Annual Greek Shipping Forum έχει χαρακτηριστεί ως άτυπη σύνοδος κορυφής της θεσμικής ηγεσίας και των μεγαλύτερων ηγετών της Ελληνικής και παγκόσμιας ναυτιλίας και είναι μεγάλη τιμή για την Capital Link που συμμετέχουν οι σημαντικότεροι παράγοντες της αγοράς.
Ο Γιώργος Τεριακίδης, Regional Manager for Southeast Europe – DNV Maritime, τόνισε: «Βρισκόμαστε σήμερα σε μια κρίσιμη στιγμή για τη ναυτιλιακή βιομηχανία, ενόσω η γεωπολιτική αβεβαιότητα σε συνδυασμό με την τεχνολογική πρόοδο και τον κοινωνικό αναβρασμό μας δυσκολεύουν αλλά και προσφέρουν ευκαιρίες. Το σύνολο του κλάδου παρακολουθεί με έντονο ενδιαφέρον τις πρωτοβουλίες του IMO, ελπίζοντας πως τα Κράτη μέλη θα καταφέρουν να συμφωνήσουν σε μια διεθνή ατζέντα σχετικά με τα αέρια του θερμοκηπίου.
Η υιοθέτηση μέτρων τοπικού χαρακτήρα στη ναυτιλία είναι ασύμβατη με τον διεθνή της χαρακτήρα και πρέπει να αποφευχθεί πάση θυσία. Χρειαζόμαστε βραχυπρόθεσμες αλλά και μακροπρόθεσμες στρατηγικές προκειμένου να επιτύχουμε τους στόχους μας. Πιστεύουμε πως η παρούσα δεκαετία θα είναι καθοριστική: πρέπει να παραμείνουμε ανοικτόμυαλοι, θαρραλέοι, και πρόθυμοι να εξερευνήσουμε κάθε ιδέα και κάθε διαθέσιμη επιλογή. Η ευκαιρία είναι μπροστά μας, μένει να την αρπάξουμε.»
Ο Μιχάλης Πανταζόπουλος, Senior Vice-President – Liberian Registry (LISCR Hellas), τόνισε: «Η ναυτιλία συνεχίζει να προσπερνά τη μια κρίση μετά την άλλη, ενώ παράλληλα ασχολείται με τα επείγοντα ζητήματα της κλιματικής αλλαγής και της απανθρακοποίησης. Επιπλέον, η νέα ατζέντα της κυβέρνησης των ΗΠΑ ενδέχεται να θέσει νέα απρόβλεπτα ερωτήματα, ενώ και η τεχνητή νοημοσύνη αναμένεται να έχει καθοριστικό αντίκτυπο στη ναυτιλία. Πρέπει να κάνουμε ό,τι είναι εφικτό ώστε να παραμείνουμε ευπροσάρμοστοι απέναντι στις πολιτικές, γεωπολιτικές και κανονιστικές προκλήσεις που επηρεάζουν το εμπόριο αγαθών, εστιάζοντας ταυτόχρονα στις θεματικές της βιώσιμης ανάπτυξης και των ανθρώπινων πόρων.»
Ο Ηλίας Τριανταφυλλίδης, Regional Bulk Carrier Segment Director, South East Europe Region – DNV Maritime, τόνισε: «Όλες οι εταιρείες έχουν επενδύσει σημαντικά σε νέες τεχνολογίες, δημιουργώντας στρατηγικές εταιρικές σχέσεις και πρακτικές συμμαχίες, παρακολουθώντας στενά τα γεωπολιτικά γεγονότα με στόχο την καλύτερη δυνατή απόδοση. Παρατηρούνται ορισμένες ισχυρές τάσεις: Είναι σαφές ότι η βιομηχανία δεν αισθάνεται ακόμη έτοιμη να επενδύσει σε τεχνολογίες και καύσιμα που δεν έχουν ωριμάσει ή/και δεν είναι επαρκώς διαθέσιμα. Μια άλλη τάση αφορά τη διατήρηση του γηραιότερεου στόλου, με διαρκείς προσαρμογές προκειμένου τα σκάφη να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των ενδιαφερόμενων μερών. Η ιδιαίτερα απαιτητική νομοθεσία, ειδικά στην Ευρώπη, έχει επηρεάσει τις ναυτιλιακές εταιρείες και τον τρόπο που χαράσσουν τη στρατηγική τους. Πλοία τα οποία πλησιάζουν στο τέλος του κύκλου τους μένουν στην αγορά, λειτουργώντας ως προστατευτικό δίκτυ ασφαλείας.
Η απανθρακοποίηση εδράζεται σε τρεις πυλώνες: την ενεργειακή αποδοτικότητα, την εγκατάλειψη παλαιών καυσίμων και τη χρήση νέων. Προς το παρόν, αρκετοί ναυλωτές επιλέγουν τα βιοκαύσιμα ακόμα και αν αυτό σημαίνει ότι δεν μπορούν να επιχειρήσουν εντός ΕΕ.»
Η Dr. Gaby Bornheim, President – German Shipowners’ Association (VDR); Managing Director – Peter Döhle Schiffahrts-KG, τόνισε: «Η «γεωπολιτική αβεβαιότητα» ίσως δεν είναι ο κατάλληλος όρος για να περιγράψουμε την κατάσταση, μιας και διαρκώς επανασχεδιάζουμε το παγκόσμιο εμπόριο δημιουργώντας νέες διαδρομές. Οι επιθέσεις των Χούθι μας οδήγησαν σε εναλλακτικές οδούς, με επιβλαβή αντίκτυπο τόσο στο κόστος, όσο και στις εκπομπές. Ενδεχομένως η συμφωνία κατάπαυσης του πυρός μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς να βελτιώσει την κατάσταση και η Ερυθρά Θάλασσα ξαναγίνει αυτό που ήταν. Παράλληλα, με την εκλογή του Τραμπ και την επιστροφή στους αγαπημένους του δασμούς, φαίνεται να επιστρέφουμε σε ένα καθεστώς προστατευτισμού. Κάτι τέτοιο δεν είναι καλό για τον κλάδο μας, καθώς αντιτίθεται στην ελεύθερη αγορά. Πρέπει να κοιτάξουμε γύρω μας, να αναλύσουμε τα δεδομένα, και να βρούμε νέους εμπορικούς εταίρους. Ας ενισχύσουμε λοιπόν την ανθεκτικότητά μας.
Σε ό,τι αφορά τα καύσιμα, όλοι γνωρίζουμε πως οι εναλλακτικές επιλογές πολύ απλά δεν βρίσκονται ακόμη στο επιθυμητό σημείο. Άλλωστε, δεν είμαστε οι μόνοι που τα διεκδικούμε και τα χρειαζόμαστε. Πρέπει να συνεργαστούμε και να επενδύσουμε προκειμένου να εξασφαλίσουμε πρόσβαση σε αυτά, αλλά αυτό που είναι ακόμη σημαντικότερο κατά τη γνώμη μου, κι ας αγαπώ την Ευρώπη και την ευρωπαϊκή ιδέα, είναι να αφήσουμε πίσω μας τις τοπικές κανονιστικές ρυθμίσεις και να πάρουμε μέτρα με παγκόσμιο εύρος. Οι νόμοι έχουν στόχο την επιτάχυνση της πράσινης μετάβασης, αλλά τα διαφορετικά πρότυπα τείνουν να έχουν το ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα.»
Ο Tim Wilkins, Managing Director – INTERTANKO, τόνισε: «Στην Intertanko θεωρούμε ιδιαίτερα σημαντική την ταχεία προσαρμογή στις αλλαγές που έχουν έρθει από το 2022 και έπειτα. Από πλευράς συμμόρφωσης, μετριάζουμε τον κίνδυνο μοιραζόμενοι βέλτιστες διαδικασίες δέουσας επιμέλειας και αναπτύσσουμε πρότυπα εξασφαλίζοντας ότι οι νομοθέτες, ειδικά στην Κίνα, και οι εφοπλιστές βρίσκονται σε συνεννόηση. Ωστόσο, εμφιλοχωρεί και ένας κίνδυνος απώλειας φήμης, καθώς κάποια Κράτη μέλη του IMO κατηγορούνται για συνεργασία με τον «σκιώδη» στόλο.
Πλέον, εισερχόμαστε σε μια δεύτερη φάση κατά την οποία εργαζόμαστε ενεργά προς επίτευξη ενός κοινού στόχου. Πρόσφατα, εκπονήθηκε μελέτη αναφορικά με τις μεθόδους και τους μηχανισμούς που πρέπει να ακολουθήσουμε για να βγάλουμε τον σκιώδη από την εξίσωση. Πρέπει να αποκτήσουμε ξεκάθαρες θέσεις το συντομότερο δυνατόν.»
Ο Gordon Robertson, Head of Greece – NorthStandard, τόνισε: «Δεν νομίζω ότι το ρυθμιστικό βάρος είναι υπερβολικά μεγάλο για να το διαχειριστεί κανείς, αλλά σίγουρα βαίνει αυξανόμενο. Επιπλέον, είναι ένα αρκετά ευμετάβλητο βάρος. Οι ιδιοκτήτες είναι υποχρεωμένοι να κάνουν τις κατάλληλες επιλογές. Σήμερα, υπάρχουν διαθέσιμα σπουδαία εργαλεία και πλατφόρμες, που βοηθούν στη λήψη σωστών αποφάσεων. Όσον αφορά το αν οι ιδιοκτήτες μπορούν να βασίζονται στους ασφαλιστές, σίγουρα μπορούν να προσδοκούν στη στήριξή μας, αλλά ο καλύτερος τρόπος είναι να χρησιμοποιούν όλες τις διαθέσιμες πληροφορίες για να υπολογίζουν οι ίδιοι τον αντίκτυπο. Αν κάτι πάει στραβά και επιβληθούν κυρώσεις, ο ασφαλιστής προστατεύει τον ιδιοκτήτη, υπό την προϋπόθεση ότι έχει κάνει τη δέουσα επιμέλεια. Ωστόσο, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι αυτό που θεωρείται σύγχρονη δέουσα επιμέλεια σε κορυφαίο επίπεδο εξελίσσεται συνεχώς.
Όσον αφορά την ενεργειακή μετάβαση, θα χρειαστεί πολύ περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια. Αυτή τη στιγμή, δεν διαφαίνεται πουθενά στον κόσμο η παραγωγική ικανότητα παροχής ενέργειας και παραγωγής των απαραίτητων ποσοτήτων εναλλακτικών καυσίμων. Θα χρειαστούμε ένα καθεστώς που όλοι θα κατανοούν και με το οποίο όλοι θα νιώθουν άνετα.»
Ο Joe Kramek, President & CEO – World Shipping Council, είπε: «Όσον αφορά τα πλοία τακτικών γραμμών, το παγκόσμιο εμπόριο γίνεται όλο και πιο πολύπλοκο. Ταυτόχρονα όμως, υπάρχουν τεράστιες ευκαιρίες προς αξιοποίηση, επειδή ο όγκος προς μεταφορά αυξάνεται συνεχώς. Η ζήτηση θα συνεχίσει να αυξάνεται σταθερά, αλλά θα πρέπει να διαχειριστούμε τα διάφορα γεωπολιτικά ζητήματα. Πρόσφατα κατέθεσα ενώπιον της Γερουσίας των ΗΠΑ κατά τη διάρκεια της ακρόασης για τη Διώρυγα του Παναμά, η οποία έρχεται να προστεθεί ως ένα ακόμα γεωπολιτικό ζήτημα, το οποίο μάλιστα δεν γνωρίζαμε καν ότι υπήρχε πιθανότητα να προκύψει μέχρι και πριν από λίγους μήνες.
Σύντομα, πάνω από το 20% των πλοίων θα διαθέτουν δυνατότητα καύσης διαφορετικών καυσίμων. Εργαζόμαστε πολύ σκληρά με τον ΙΜΟ και την ΕΕ για να δημιουργήσουμε μια οικονομική κατάσταση που θα μπορούσε να γεφυρώσει το χάσμα μεταξύ προσφοράς και ζήτησης. Οι παραγωγοί καυσίμων χρειάζονται ένα σήμα: είναι το πρόβλημα της κότας και του αυγού, διότι εκείνοι δεν θα φτιάξουν το καύσιμο μέχρι η ναυτιλία να αρχίσει να το χρησιμοποιεί και αντιστρόφως.»
Ο Ezekiel Davis, Vice President, Regional Business Development, Europe – ABS, τόνισε: «Οι στρατηγικές διαχείρισης καυσίμων και στόλου είναι δύο εξαιρετικά επίκαιρες θεματικές. Η πρόοδος της τεχνολογίας και οι εξελισσόμενες δυναμικές της αγοράς καθιστούν την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας πιο περίπλοκη. Ο κάθε ομιλητής διαδραματίζει σημαίνοντα ρόλο στον οργανισμό που εκπροσωπεί, γεγονός που καθιστά ανεκτίμητες τις πληροφορίες που μπορούν να μας μεταφέρουν σχετικά με τον τρόπο που αντιλαμβάνονται τα καύσιμα σήμερα, αλλά και τη μελλοντική τους στρατηγική.»
Ο Mark O’Neil, President & CEO – Columbia Group; Former President – InterManager, υπογράμμισε: «Η στρατηγική μας είναι να έχουμε πάντοτε στο επίκεντρο τον πελάτη, καθώς και να διατηρούμαστε ικανοί και ενημερωμένοι, έχοντας γνώση των θεμάτων και των τελευταίων εξελίξεων. Μου κάνει πάντως εντύπωση ότι το όνομα του προέδρου Τραμπ έχει αναφερθεί μόλις μια φορά μέχρι στιγμής. Η εκλογή του αλλάζει τα δεδομένα, ενώ πιθανότατα ξεπερνά τα όρια της μιας θητείας: είναι πολύ πιθανόν ο διάδοχος του να έχει παρόμοιες πεποιθήσεις, ίσως μάλιστα να είναι ο JD Vance, ο νυν αντιπρόεδρος των ΗΠΑ. Ο Τραμπ ξεκίνησε τη θητεία του με μια σειρά εκτελεστικών διαταγμάτων. Δεν ξέρω κατά πόσο το σύνθημα, «drill baby drill» μπορεί να είναι συμβατό με τα όσα ακούμε στην Ευρώπη περί απανθρακοποίησης και ηλεκτροκίνησης. Πρέπει να κοιτάξουμε κατάματα αυτή την αναντιστοιχία. Η παγκόσμια τάξη όπως τη ξέρουμε γίνεται φύλλο και φτερό. Για παράδειγμα, μπορούν τα εναλλακτικά καύσιμα να σταθούν ως ρεαλιστική εναλλακτική λύση, αν οι ΗΠΑ επιστρέψουν στο πετρέλαιο και στο αέριο; Προσωπικά, θεωρώ πως το σημείο στο οποίο τέμνονται οι δύο κοσμοθεωρίες είναι η τεχνολογία. Αν μέσω της τεχνολογίας καταφέρουμε να μειώσουμε τις εκπομπές, πρέπει να εστιάσουμε εκεί. Οφείλουμε να είμαστε εξαιρετικά ευέλικτοι από δω και στο εξής. Οι τελευταίες εξελίξεις δεν αποκλείουν απαραίτητα ένα μέλλον μηδενικών εκπομπών, ίσως όμως ο δρόμος προς αυτό να περνά από την τεχνολογία. Είναι κάτι που η αυτοκινητοβιομηχανία φαίνεται να το έχει ήδη συνειδητοποιήσει.»
Ο Mikki Koskinen, Managing Director – ESL Shipping Ltd.; Vice President – European Community Shipowners’ Associations (ECSA), επισήμανε: «Η ίδια η σκανδιναβική φύση αποτελεί την αφετηρία μας. Βρισκόμαστε σε αυτό το ταξίδι απανθρακοποίησης τα τελευταία δέκα χρόνια. Έχουμε καταφέρει να εξοικονομήσουμε πάνω από 25% σε καύσιμα και εκπομπές ρύπων συνάπτοντας νέες συμφωνίες με τους πελάτες μας, πράγμα που σημαίνει ότι μπορούμε να επιτύχουμε πολλά χωρίς να απαιτούνται γιγαντιαίες επενδύσεις. Έχουμε επίσης αποφασίσει να ηλεκτροδοτήσουμε το μεγαλύτερο μέρος του στόλου που διαχειριζόμαστε. Τα αποτελέσματα μέχρι στιγμής είναι αρκετά ελπιδοφόρα και η πορεία προς την ηλεκτροκίνηση θα συνεχιστεί. Το τελευταίο πράγμα που έχουμε κάνει είναι να παραγγείλουμε πλοία διπλού καυσίμου με δυνατότητα καύσης μεθανόλης, τα οποία θα παραλάβουμε σε μερικά χρόνια. Στόχος μας είναι να φτάσουμε τις μηδενικές εκπομπές μέχρι το 2040 και είναι σημαντικό να έχουμε αφοσιωμένους πελάτες με κοινές πεποιθήσεις.
Αυτό που χρειαζόμαστε είναι σταθερότητα και ένα μακροπρόθεσμο ρυθμιστικό πλαίσιο που θα μας επιτρέψει να επενδύσουμε σωστά. Δυστυχώς, αυτό εξακολουθεί να λείπει. Πρέπει να έχουμε κατά νου ότι έχουμε μόνο έναν πλανήτη- ίσως ο Elon Musk να έχει έναν άλλο, αλλά εμείς πιστεύουμε στη φροντίδα της Γης. Πιστεύω ότι θα έχουμε μεγάλες ποσότητες αιολικής και ηλιακής ενέργειας. Πιστεύω επίσης ότι θα είναι φθηνότερη η παραγωγή τους σε μεγάλη κλίμακα σε σύγκριση με τα ορυκτά καύσιμα, οπότε θα ήταν κρίμα να πάμε προς τα πίσω. Δεν νομίζω ότι χρειάζεται να ακολουθήσουμε τις πολιτικές οπισθοδρόμησης των ΗΠΑ. Αντιθέτως, πρέπει να προστατεύσουμε την ευρωπαϊκή βιομηχανία, η οποία είναι άκρως επιτυχημένη.»
Ο Hing Chao, Executive Chairman – Wah Kwong Maritime Transport Holdings; Co-Founder & Chairman – Hong Kong Chamber of Shipping, τόνισε: «Για εμάς, η στρατηγική επιλογή στόλου είναι μια διαδικασία που βασίζεται στη γνώση. Δίνουμε μεγάλη έμφαση στην έρευνα, ώστε να ανακαλύψουμε τι λειτουργεί και τι όχι. Μιλάμε με συνεργάτες, ναυπηγεία, νηογνώμονες και άλλους πλοιοκτήτες για να καταλάβουμε τι φαίνεται πιο ελπιδοφόρο. Συν τοις άλλοις, έχουμε δημιουργήσει ένα εξειδικευμένο τμήμα που επικεντρώνεται πλήρως στην απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές.
Στην πορεία συνειδητοποιήσαμε ότι χρειαζόμαστε ανθρώπους στη στεριά και στη θάλασσα ικανούς να χειριστούν τον νέο αυτό εξοπλισμό. Τούτο απαιτεί την ανάπτυξη ικανοτήτων για το προσωπικό μας και τους μελλοντικούς ναυτικούς μας. Τρίτο βήμα, η βελτιστοποίηση: Τα υπάρχοντα πλοία μας χρησιμοποιούν έναν καλύτερο σχεδιασμό, ο οποίος συνδέεται εγγενώς με πιο σύγχρονη, εξυπνότερη τεχνολογία. Και η τελευταία διάσταση είναι οι τεχνικές παρεμβάσεις, όπως η χρήση διαφορετικών δρομολογίων, που καταλήγουν σε λεπτομέρειες όπως το γεγονός ότι τα ταξίδια στον άξονα ανατολής-δύσης είναι πιο αποδοτικά από ό,τι στον άξονα βορρά-νότου.
Είμαστε έτοιμοι για μια σημαντική χρονιά, κατά την οποία ο ΙΜΟ ενδέχεται να ανακοινώσει ένα παγκόσμιο πλαίσιο προς εφαρμογή. Σε κάθε περίπτωση, τα οικονομικά δεδομένα θα είναι ο πρωταρχικός παράγοντας επιλογής καυσίμου.»
Ο Jasel Chauhan, Partner, Head of International Finance – Hill Dickinson LLP, τόνισε: «Ευχαριστούμε και πάλι τον Νικόλα και την Capital Link για τη διοργάνωση άλλης μιας σπουδαίας εκδήλωσης. Αυτό το πάνελ περιλαμβάνει μια εξαιρετική λίστα διεθνών τραπεζών με ισχυρούς δεσμούς με την ελληνική ναυτιλιακή αγορά, επιτρέποντάς μας να δούμε τι γεύση τους άφησε το 2024 και τι προβλέπουν για το επόμενο έτος. Υποψιάζομαι ότι θα υπάρξουν εκτενείς αναφορές στον Τραμπ και τα γεωπολιτικά ζητήματα!»
Ο Philipp Wünschmann, Head of Shipping – Berenberg, τόνισε: «Έχουμε συμπληρώσει εξήντα χρόνια αδιάλειπτης παρουσίας στην Ελλάδα, με πάνω από 200 πελάτες. Πέρυσι, ο δανεισμός δεν αποτέλεσε προτεραιότητα για πολλούς από εσάς, αλλά κάναμε πολλά στο κομμάτι των επενδύσεων. Συγκεκριμένα, εισαγάγαμε ένα νέο προϊόν που επιτρέπει σε Ιάπωνες επενδυτές να χρηματοδοτούν τις ευρωπαϊκές αγορές. Παίξαμε ρόλο διευκολυντή, καθώς οι Ιάπωνες παράγοντες δυσκολεύονται μερικές φορές να κατανοήσουν την αγορά της ΕΕ. Υπάρχει σίγουρα ένα πολιτισμικό χάσμα, οπότε είναι χρήσιμο γι’ αυτούς να έχουν έναν εταίρο που λειτουργεί ως διαμεσολαβητής.
Η ρευστότητα εξακολουθεί να παραμένει πολύ υψηλή στη ναυτιλία. Κοιτάζοντας μπροστά, αναμένουμε ότι το τρέχον έτος θα φέρει ομαλοποίηση σε ορισμένες από τις αγορές, συμπεριλαμβανομένων των εμπορευματοκιβωτίων, και ταυτόχρονα θα πρέπει να πληρωθούν τα νέα πλοία. Τα επόμενα χρόνια αναμένουμε έντονο ανταγωνισμό με ένα ευρύ φάσμα επενδυτών.»
Ο Chris Conway, Managing Director, Global Head of Transportation – Export Agency Finance – Citi, τόνισε: «Το 2024 ξεκίνησε με κάποιες αλλαγές εντός του οργανισμού, συμπεριλαμβανομένου του τμήματος ναυτιλίας, οι οποίες όμως έκτοτε αποδείχθηκαν επωφελείς. Θέσαμε τον πελάτη στο επίκεντρο, γίναμε πιο ευέλικτοι, καταφέραμε να αναπτύξουμε την επιχείρηση και να αυξήσουμε τα κέρδη μας, τα οποία είναι όλα εξαιρετικά νέα. Όσοι από εσάς έχετε συνεργαστεί μαζί μας, γνωρίζετε ότι προσφέρουμε ένα ευρύ φάσμα προϊόντων και ότι πρόθεσή μας είναι πάντα να προσφέρουμε το καλύτερο, έχοντας κατά νου τη συμμόρφωση και τις κυρώσεις, οι οποίες εγείρουν προκλήσεις, καθώς δεν έχουμε την πολυτέλεια να κάνουμε κάποιο λάθος. Υπήρξε σημαντικός ανταγωνισμός με την Κίνα, αν και ορισμένες γεωπολιτικές εξελίξεις μπορεί αποθαρρύνουν ορισμένους από το να συνεργαστούν με τη συγκεκριμένη αγορά. Φυσικά, η νέα κυβέρνηση στις ΗΠΑ θα μπορούσε να επιφέρει αλλαγές στο σημερινό τοπίο. Καλωσορίζουμε τον ανταγωνισμό, γιατί κρατάει σε εγρήγορση. Τελειώσαμε τη χρονιά με θετικό πρόσημο και ελπίζουμε ότι το 2025 θα είναι επίσης ένα συναρπαστικό έτος για εμάς.»
Ο Χρήστος Τσάκωνας, Global Head of Shipping – DNB, είπε: «Οι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν προπληρώσει κάποια χρέη χάρη στις καλές αγορές των τελευταίων ετών. Έχει γίνει καλή διαχείριση στους ισολογισμούς. Εν τω μεταξύ, δεν μπορώ να θυμηθώ άλλη εποχή με τόσες πολλές εν εξελίξει συζητήσεις για ενοποιήσεις και συγχωνεύσεις. Είναι κοινός τόπος ότι βλέπουμε πολύ υψηλή δραστηριότητα σε όλους τους τομείς.
Οι πλοιοκτήτες έχουν πράγματι χειριστεί την κατάσταση πολύ καλά, καθώς εισέρχονται τώρα σε μια νέα φάση της αγοράς από θέση ισχύος. Οι κεφαλαιακές δομές είναι υγιείς, οι ισολογισμοί είναι ισχυροί, δεν έχουν λόγο να πουλήσουν και εκμεταλλεύονται τυχόν νέες ευκαιρίες. Πιθανώς είναι η πρώτη φορά που οι εφοπλιστές διαχειρίστηκαν με τόση σύνεση τη ρευστότητά τους, και ίσως η αβεβαιότητα όσον αφορά την τεχνολογία να τους βοήθησε να λάβουν σωστές αποφάσεις.
Όσον αφορά τις κυρώσεις, είναι χρονοβόρες, αλλά δεν αποτελούν πρόβλημα για τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, καθώς έχουμε μάθει να διαχειριζόμαστε τον κίνδυνο με εξαιρετικό τρόπο τώρα που έχουμε συνηθίσει την κατάσταση. Από την άλλη πλευρά, ο σκιώδης στόλος αποτελεί ωρολογιακή βόμβα. Είναι κάτι που μας κρατάει ξύπνιους τη νύχτα.»
Ο Evan Cohen, Managing Director & Group Head of Maritime Finance – First Citizens Bank, τόνισε: «Επικεντρωθήκαμε στον δανεισμό και διανύσαμε την καλύτερη χρονιά που είχαμε ποτέ στην Ελλάδα. Κάναμε πολλά το 2024, εστιάζοντας σε περιορισμένο αριθμό πλοιοκτητών. Μέχρι στιγμής οι συνεργασίες αυτές κυλούν ομαλά, παρόλο που ο ανταγωνισμός με τις ελληνικές τράπεζες έχει γίνει πιο σκληρός. Συνάπτονται συμφωνίες με μεγάλη συχνότητα, ενώ οι πελάτες μας έχουν προχωρήσει σε πολύ έξυπνες στρατηγικές κινήσεις. Το μεγαλύτερο θέμα μας δεν είναι η χρηματοδότηση, αλλά το να διασφαλίσουμε ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες εξακολουθούν να θέλουν να συνεργάζονται με μικρές ομάδες αντί για μεγάλες τράπεζες με έδρα τις ΗΠΑ.
Οι κυρώσεις επιβαρύνουν πρώτα απ’ όλα τους ιδιοκτήτες, οι οποίοι είναι πολύ προσαρμοστικοί και επιδεικνύουν μια πρακτική και ρεαλιστική προσέγγιση. Στο βαθμό που οι κυρώσεις γνωστοποιούνται και οι πελάτες μας μπορούν να προσαρμοστούν, μπορούμε να ακολουθήσουμε γρήγορα το παράδειγμά τους, να αντιδράσουμε και να χειριστούμε την κατάσταση.»
Ο Αλέξανδρος Προκοπάκης, Executive Director – International Bunker Industry Association (IBIA), τόνισε: «Τα καύσιμα, όπως πάντα είναι πολύ σημαντικά για την ναυτιλία και τώρα πιο πολύ από ποτέ, καθώς η βιομηχανία αντιμετωπίζει την πρόκληση της μετάβασης σε πιο φιλικά προς το περιβάλλον καύσιμα. Η συνεργασία μεταξύ όλων των ενδιαφερομένων είναι το κλειδί για τη διασφάλιση μιας πρακτικής και αποτελεσματικής μετάβασης. Στην IBIA (τον διεθνή οργανισμό για τα ναυτιλιακά καύσιμα), η αποστολή μας είναι να υποστηρίξουμε τη ναυτιλία και το bunkering στην πλοήγηση για την απαλλαγή από τις ρυπογόνες εκπομπές και τη συμμόρφωση με τους κανονισμούς.
Δεσμευόμαστε να ενθαρρύνουμε τον διάλογο και να παρέχουμε τις απαραίτητες γνώσεις μέσα σε αυτό το εξελισσόμενο τοπίο.
Καθώς συνεχίζουμε να διερευνούμε τις επιπτώσεις, είναι ζωτικής σημασίας να διατηρήσουμε την ευελιξία, τη διαφάνεια και την κοινή δέσμευση για πρακτικές λύσεις που οδηγούν σε ουσιαστική πρόοδο για πιο πράσινα καύσιμα στην ναυτιλία.»
Ο Τεό Κουρμπέλης, Strategic Business Partner – Lloyd’s Register, τόνισε: «Ο κανονισμός EU MARITIME είναι ένα από τα πιο «καυτά» θέματα στη ναυτιλία σήμερα, αποτελώντας ένα σημαντικό μέρος της στρατηγικής «Fit for 55» της ΕΕ για την απανθρακοποίηση. Σε πλήρη αντίθεση με το EU ETS, έναν απλό μηχανισμό με άμεσο στόχο τη μείωση των εκπομπών θερμοκηπίου, ο κανονισμός EU MARITIME αποσκοπεί σε κάτι άλλο: τη μεγαλύτερη χρήση εναλλακτικών καυσίμων. Ενώ τα σκάφη που δεν συμμορφώνονται θα κληθούν να πληρώσουν πρόστιμα απευθείας σε ευρώ, τα σκάφη που υπεραποδίδουν θα επιβραβεύονται. Ως εκ τούτου, μια απλή στρατηγική πληρωμής με αντάλλαγμα τη συμμόρφωση, δεν μπορεί να λειτουργήσει. Αργά ή γρήγορα τα πρόστιμα για τα σκάφη που δεν συμμορφώνονται θα καταστούν δυσβάσταχτα. Επίσης, άπαξ και επιβληθούν κυρώσεις σε κάποιο πλοίο, τα στοιχεία του δημοσιοποιούνται, πλήττοντας έτσι την ελκυστικότητά του στην αγορά.
Οι επενδύσεις θα αυξηθούν μόλις επιτευχθεί η οικονομική βιωσιμότητα ως μέρος του συνολικού κόστους του περιουσιακού στοιχείου. Τα πράσινα καύσιμα προς το παρόν παραμένουν πολύ ακριβά σε σύγκριση με τις συμβατικές επιλογές. Τούτου λεχθέντος, η ΕΕ έχει δημιουργήσει σειρά χρηματοδοτικών ευκαιριών και το βιβλίο παραγγελιών βρίσκεται σε φάση άνθησης.»
Ο Ralf Garrn, Managing Director – OceanScore, τόνισε: «Αυτό που βλέπουμε στην ευρωπαϊκή αγορά είναι ότι υπάρχει έλλειψη γνώσης. Πολλές εταιρείες προσπαθούν ακόμη να κατανοήσουν τους κανονισμούς και αναρωτιούνται από πού πρέπει να ξεκινήσουν. Τις περισσότερες φορές η στρατηγική είναι ότι ο πλοιοκτήτης ή ο διαχειριστής προσπαθεί να επιτύχει μια ισορροπία, δημιουργώντας πλεόνασμα με ορισμένα πλοία, αντισταθμίζοντας άλλα που υποαποδίδουν. Επίσης, τα πλεονάσματα μπορούν να αγοραστούν και να πωληθούν. Το 2025, αναμένουμε να έχουμε αγοραπωλησίες πλεονασμάτων κατά 50% χάρη στο υγραέριο και το υγροποιημένο φυσικό αέριο, ενώ το υπόλοιπο 50% θα προέρχεται από τα βιοκαύσιμα.
Το πρώτο μέλημα κάθε εταιρείας είναι να διασφαλίσει ότι έχει πρόσβαση σε ποιοτικά δεδομένα, από το πλοίο στην ξηρά, τα οποία στη συνέχεια επικυρώνονται από ελεγκτές. Το επόμενο βήμα είναι η μείωση της οικονομικής έκθεσης. Προσπαθούμε να διασφαλίσουμε ότι όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη έχουν κοινή οπτική και μοιράζονται κοινές λύσεις λογισμικού. Στην OceanScore, προσφέρουμε πλήρη εξωτερική ανάθεση ολόκληρης της διαδικασίας, εάν ο πελάτης μας το επιθυμεί.»
Ο Χρήστος Βαρτζής, Partner, Head of Maritime Finance, Greece – Stephenson Harwood, τόνισε: «Είναι χαρά μου να συντονίζω αυτό το πάνελ με θέμα τις Εναλλακτικες μορφές Χρηματοδότησης, έναν κεντρικό και διαρκώς εξελισσόμενο πυλώνα της ναυτιλιακής χρηματοδότησης. Ενώ οι παραδοσιακές τράπεζες παραμένουν περιορισμένες λόγω ρυθμιστικών και κεφαλαιακών πιέσεων, οι πάροχοι εναλλακτικών μορφών χρηματοδότησης -και πιο συγκεκριμένα, τα επενδυτικά κεφάλαια, τα leasing houses και οι επενδυτικές τράπεζες- διαδραματίζουν έναν ολοένα και πιο σημαντικό ρόλο στη χρηματοδότηση της ναυτιλίας.
Ωστόσο, οι εναλλακτικές μορφές χρηματοδότησης δεν συνιστούν απλώς υποκατάστατο του παραδοσιακού τραπεζικού δανεισμού. Αντιθέτως, διαθέτουν τις δικές τους μοναδικές δομές, στρατηγικές και πλεονεκτήματα και ο ρόλος τους στην κεφαλαιακό μείγμα των ναυτιλιακών εταιρειών διευρύνεται συνεχώς.
Η συζήτησή μας επικεντρώνεται μεταξύ άλλων στα παρακάτω ζητήματα:
• Πώς προσαρμόζονται οι λύσεις εναλλακτικών μορφών χρηματοδότησης στις μεταβαλλόμενες συνθήκες της αγοράς.
• Οι επιπτώσεις της Basel IV στις κεφαλαιακές απαιτήσεις και τη δανειοδότηση των τραπεζών προς τη ναυτιλία, και πώς αυτό μπορεί να οδηγήσει στη διεύρυνση της χρήσης εναλλακτικών μορφών χρηματοδότησης.
• Η ανταγωνιστική θέση των leasing houses και των επενδυτικών κεφαλαίων.
• Πώς μπορούν οι πλοιοκτήτες να αποκτήσουν πρόσβαση σε εναλλακτικές μορφές χρηματοδότησης, ειδικά σε περιόδους οικονομικής και γεωπολιτικής αβεβαιότητας.
Ο Νικόλας Μ. Πετρακάκος, Partner & Managing Director, Maritime & Offshore Investment Banking – Alantra, τόνισε: «Έχουμε βοηθήσει τους πελάτες μας να αντλήσουν 4 δισεκατομμύρια δολάρια, έχοντας παρουσία στο Ντουμπάι και στην Ελλάδα και δουλεύοντας κυρίως με μεσαίου μεγέθους πλοιοκτήτες. Καταφέραμε να σταθεροποιήσουμε τη θέση μας, όντας πιο ευέλικτοι από κάθε άποψη και χάρη στο γεγονός ότι δεν επηρεαζόμαστε τόσο εύκολα από τη γεωπολιτική και τα νέα νομοθετήματα. Φυσικά, μιλάμε για έξυπνα κεφάλαια που απαιτούν πολύ χρόνο για να συγκεντρωθούν, αλλά αποτελούν ένα εξαιρετικό εργαλείο για τη χρηματοδότηση επενδύσεων στη ναυτιλία. Οι τράπεζες στην Ελλάδα επέστρεψαν δυναμικά, ρίχνοντας τα περιθώρια κέρδους τους για να είναι ανταγωνιστικές, αλλά ακόμα ένα σημαντικό μέρος της αγοράς δεν έχει πρόσβαση σε αυτές. Από την άλλη πλευρά, όλο και περισσότεροι παίκτες εισέρχονται στον χώρο της εναλλακτικής χρηματοδότησης.»
Ο Γιώργος Φίκαρης, Managing Director – EnTrust Global, τόνισε: «Επικεντρωνόμαστε σε όλες επιχειρηματικές δραστηριότητες της θάλασσας – πληρώματα, εφοδιαστική αλυσίδα, εξοπλισμός – χωρίς να περιοριζόμαστε μόνο στη μεταφορά εμπορευμάτων. Οι απαιτήσεις των επενδυτών μας όσον αφορά στην απόδοση δεν έχουν αλλάξει. Όταν εξετάζουμε οτιδήποτε, ξεκινάμε με τις λεπτομέρειες της συναλλαγής, καθώς δεν ενδιαφερόμαστε για κάποιο «τυπικό» δάνειο, χωρίς κάποιο ξεχωριστό στοιχείο. Η ομάδα που έχουμε συγκροτήσει περιλαμβάνει επενδυτικούς τραπεζίτες, δικηγόρους και ειδικούς σε θέματα αναδιάρθρωσης. Διαθέτοντας μια ομάδα με αυτό το υπόβαθρο, αν είστε ιδιοκτήτης που επιθυμεί να βγει στην αγορά, καταλαβαίνετε γιατί θα ήταν επωφελές να συνεργαστείτε μαζί μας.
Στην EnTrust προσπαθούμε να διατηρήσουμε την πειθαρχία μας καθ’ όλη τη διάρκεια του κύκλου, παρέχοντας παράλληλα όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ευελιξία. Γι’ αυτό και είμαστε τόσο δραστήριοι στην αξιοποίηση κεφαλαίων, κοιτάζοντας πρώτα και κύρια την απόδοση της επένδυσης, μακροπρόθεσμα, με προοπτική 10 ετών και πλέον. Τέλος, η διαφάνεια αποτελεί στοιχείο κλειδί, καθώς βλέπουμε κάθε επένδυση ως συνεργασία. Η συμβουλή μου θα ήταν να μην αποκρύπτετε πληροφορίες, καθώς δημιουργούνται αρνητικές εντυπώσεις.»
Ο Kevin Kou, Director of Europe and America Department (Shipping) – ICBC Financial Leasing Co., Ltd., τόνισε: «Καλύπτουμε όλους τους τύπους πλοίων, συμπεριλαμβανομένων των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και των δεξαμενόπλοιων. Στόχος μας είναι η ICBC να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση, να είναι στα 3 κορυφαία ιδρύματα στην Κίνα και στα 5 κορυφαία παγκοσμίως. Η ναυτιλία είναι ένας σημαντικός τομέας για εμάς, έχοντας εισέλθει στην αγορά στην Ελλάδα το 2015, και άρα συγκεντρώσει επαρκή εμπειρία διαχείρισης της κυκλικότητας της ναυτιλίας. Ξεχωρίζουμε χάρη στον επαγγελματισμό μας και τους καλούς όρους που είμαστε διατεθειμένοι να προσφέρουμε. Προσωπικά, βραχυπρόθεσμα δεν βλέπω να έρχονται προς το μέρος μας τάσεις αθέτησης πληρωμών από τους πλοιοκτήτες, καθώς έχουν συγκεντρώσει αρκετά μετρητά. Στις περισσότερες περιπτώσεις οι ισολογισμοί είναι πολύ υγιείς, επιτρέποντας την αναχρηματοδότηση και τις προπληρωμές. Εάν ένας πελάτης έχει προβλήματα, θα δουλέψουμε μαζί την υπόθεση προκειμένου να βρούμε κοινές λύσεις.»
Ο Ηρακλής Τσιριγώτης, Director of Origination – Neptune Maritime Leasing Ltd., τόνισε: «Η Neptune ειδικεύεται στον ναυτιλιακό δανεισμό και έχουμε αυξήσει τις δραστηριότητές μας κοντά στο μισό δισεκατομμύριο δολάρια, ενώ προσβλέπουμε στην περαιτέρω ανάπτυξή μας. Το κύριο συγκριτικό πλεονέκτημα του leasing είναι η ευελιξία. Τα περιθώρια ελιγμών των τραπεζών είναι πολύ περιορισμένα, ειδικά σε μια αποδυναμωμένη αγορά. Ένας άλλος παράγοντας διαφοροποίησης αφορά τις αγορές που καλύπτουμε, τη μεγαλύτερη γεωγραφική μας εμβέλεια, η οποία, για παράδειγμα, περιλαμβάνει τη Μέση Ανατολή. Ακόμη, οι τράπεζες εξακολουθούν να μην αγγίζουν τον offshore τομέα, με εξαίρεση ίσως τη Σκανδιναβία, αλλά είμαστε πρόθυμοι να τον διερευνήσουμε. Είμαστε ανοιχτοί να συνεργαστούμε με οποιονδήποτε όμιλο, ανεξάρτητα από το μέγεθός του. Όσον αφορά τις ενοποιήσεις, δεν έχει σημειωθεί μεγάλη πρόοδος. Οι μικρότεροι όμιλοι με περιορισμένους πόρους δυσκολεύονται να ανταπεξέλθουν σε κανονισμούς όπως το EU ETS. Το βάρος γι’ αυτούς αυξάνεται συνεχώς, δυσχεραίνοντας την προσπάθειά τους να παραμείνουν ανεξάρτητοι.»
Διαβάστε επίσης
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Γονείς Βασίλη Καλογήρου: Δεν ζητήσαμε την εξαίρεση της Ρουμπίνης Λεονταρη, την εμπιστευόμαστε
- Άγριος ξυλοδαρμός στη Νίκαια: Επιτέθηκαν σε 13χρονη, το βιντεοσκόπησαν και το δημοσίευσαν στα social media
- Novo Nordisk: Αφαιρέθηκαν από την λίστα ελλείψεων του FDA τα Wegovy και Ozempic
- Πιερρακάκης: Διέταξε πειθαρχική δίωξη και αναστολή άσκησης καθηκόντων για διευθυντή σχολείου στη Μαγνησία
