ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Οι έλεγχοι του Λιμενικού Σώματος στα τουριστικά σκάφη με πλήρωμα που ελλιμενίζονται στις Μαρίνες της Αττικής συνεχίζονται και τα ευρήματα είναι αρκετά, αλλά το σημαντικότερο είναι ότι απέδωσαν και συνέβαλαν αποτελεσματικά στην κατοχύρωση των δικαιωμάτων των ναυτικών.
Το mononews στις 21 Δεκεμβρίου, σε εκτενές αποκαλυπτικό ρεπορτάζ με τίτλο, έγραφε: «Πανικός στις Μαρίνες από τους ελέγχους σε θαλαμηγούς: Ανασφάλιστος ακόμη και ο πλοίαρχος σε πολυτελές σκάφος εφοπλιστή!».
Η αναφορά του σκάφους «Οπτασία» του εφοπλιστή Γιάννη Δράγνη, ήταν σε ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ένωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού, στην οποία καμία εταιρεία θαλαμηγών δεν εξέδωσε απάντηση διαμαρτυρίας και αντίδρασης.
Ωστόσο, λάβαμε από πληρεξούσιο δικηγόρου, Αθηνά Κωσταντέλλου, του Γιάννη Δράγνη, την ακόλουθη επιστολή:
«Με έκπληξη διαπιστώσαμε ότι στις 21 Δεκεμβρίου δημοσιεύσατε ένα άρθρο το οποίο στρέφεται προσωπικά κατά του κ. Δραγνή και τον φωτογραφίζει ως άνθρωπο που έχει ανασφάλιστο πλήρωμα, ενώ μέχρι και σήμερα δεν έχει καταλογιστεί σε αυτόν κανένα πρόστιμο (παρακαλώ ελέγξτε ξανά τις πηγές σας).
Επιπλέον, να σημειώσουμε ότι δεν έχουμε καν προβάλει τις απόψεις μας ενώπιον του Λιμεναρχείου. Το κακόβουλο αυτό δημοσίευμα προσβάλλει την προσωπικότητα του κ. Δραγνή και πληροί τα αντικειμενικά στοιχεία της δυσφήμησης. Μάλιστα, ενώ αναφέρεστε σε παραβάσεις από πολλά σκάφοι αναψυχής, παρατηρώ ότι χρησιμοποιείτε μόνο τη φωτογραφία του κ. Δραγνή.
Παρακαλώ πολύ, επειδή το δημοσίευμά σας προσβάλλει την προσωπικότητα του πελάτη μου και συνιστά ξεκάθαρη δυσφήμηση τόσο προς το πρόσωπό του όσο και προς την εταιρεία του, η οποία τα τελευταία 20 χρόνια προσλαμβάνει Έλληνες ναυτικούς και έχει συμβάλει ποικιλοτρόπως στην παροχή εργασίας σε Έλληνες πολίτες, αλλά και επειδή προσβάλλεται το τεκμήριο της αθωότητας, παρακαλούμε όπως αφαιρέσετε από το εν λόγω δημοσίευμα τη φωτογραφία του κ. Δραγνή και τις αναφορές στο όνομά του.
Σε διαφορετική περίπτωση, επιφυλασσόμαστε για την άσκηση των νομίμων δικαιωμάτων μας.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος».
Όπως μας συνέστησε η πληρεξούσιος δικηγόρος, «ελέγξαμε τις πηγές μας» και όπως μας ενημέρωσαν οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, που συμμετείχαν στην έλεγχο των σκαφών: «έχουν καταγραφεί παραβάσεις σε αρκετά θαλαμηγά σκάφη, θετικό είναι ότι άνοιξαν αυθημερόν ναυτολόγια, για τα πληρώματα που εργάζονταν και δεν ήταν ναυτολογημένοι, μόλις ολοκληρωθεί ο έλεγχος θα εκδοθεί σχετική ανακοίνωση και όσον αφορά το θαλαμηγό σκάφος “Οπτασία”, βρέθηκαν 16 ναυτικοί και μια γυναίκα – κλινήρης».
Ταυτόχρονα να επισημάνουμε ότι η εταιρεία Golden Yachts, η οποία ιδρύθηκε το 1996, από τον Παρασκευά (Πάρη) Δράγνη και σήμερα διευθύνεται και από τα παιδιά του Γιάννη και Βασίλη, θεωρείται από τις κορυφαίες στην κατηγορία των πολυτελών σκαφών αναψυχής στον κόσμο, διαχειρίζεται δεκαεννέα επαγγελματικά θαλαμηγά.
Είναι επίσης γεγονός ότι απασχολεί δεκάδες και καλά αμοιβόμενους Έλληνες ναυτικούς.
Επισημαίνεται επίσης ότι είναι συνήθης πρακτική, οι πλοιοκτήτες των σκαφών αναψυχής να συνάπτουν προσωπικές συμφωνίες με τους ναυτικούς, με τους περισσότερους από τους οποίους έχουν μακροχρόνια εργασιακή σχέση και συνδέονται δεσμούς εμπιστοσύνης.
Να υπενθυμίσουμε στο σχετικό ρεπορτάζ, μεταξύ άλλων αναφέραμε:
«Οι αιφνιδιαστικοί έλεγχοι που πραγματοποίησαν συνδικαλιστές της Πανελλήνιας Ένωσης Ναυτών στις έντεκα Μαρίνες της Αττικής, διαπίστωσαν ότι μεγάλος αριθμός ναυτικών, ενώ αποτελούσαν πλήρωμα των πολυτελών σκαφών δεν ήταν ασφαλισμένοι στο Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο.
Μάλιστα, σε ανακοίνωση της, η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού, κατονόμαζε ή φωτογράφιζε και εφοπλιστές για την τακτική που ακολουθούσαν.
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κινητοποιήθηκε αμέσως μετά τις καταγγελίες και το προσωπικό του Λιμενικού Σώματος “σάρωσε” τις Μαρίνες και τα θαλαμηγά σκάφη για να διασταυρώσουν τις καταγγελίες.
Ταυτόχρονα, το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής εξέδωσε ανακοίνωση σύμφωνα με την οποία επισήμανε ότι όλοι οι απογεγραμμένοι ναυτικού που απασχολούνται σε πλοία, σύμφωνα με την παράγραφο 3 του Προεδρικού Διατάγματος 913 /78, θα πρέπει να είναι ασφαλισμένοι στο Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο».
Ο πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ, Αντώνης Νταλακογιώργος, σε ανακοίνωση αποκάλυπτε:
«Πολυτελή σκάφη που κλείνουν ναυλοσύμφωνα εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ, απασχολούν ανασφάλιστους ναυτικούς. Ο πόλεμος εναντίον τους ξεκίνησε και δεν θα σταματήσει έως την συμμόρφωση τους. Μια σημαντική, αγωνιστική πρωτοβουλία ξεκίνησε η ΠΕΝΕΝ έχοντας στο στόχαστρο της τα επαγγελματικά θαλαμηγά σκάφη αναψυχής στα οποία επικρατεί γενικευμένη αδήλωτη εργασία κατά την χειμερινή περίοδο.
Από έλεγχο που διενεργήσαμε σε όλες τις μαρίνες (Ζέας, Αθήνας, Φλοίσβου, Γλυφάδας, Αγίου Κοσμά, Περάματος κ.α.) κατά το προηγούμενο διάστημα διαπιστώσαμε και έχουμε καταγράψει πολλές δεκάδες πλοία στα οποία παράνομα επικρατεί η ανασφάλιστη εργασία.
Επίσης στο πλαίσιο των ίδιων ελέγχων καταγράψαμε και παραβάσεις που αφορούν την ισχύουσα Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, η οποία προβλέπει τις ελάχιστες αποδοχές στην κατηγορία αυτή των πλοίων».
Τα στοιχεία του ΝΑΤ για τα θαλαμηγά σκάφη
Στην πρόσφατη 2η μελέτη του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου, υπάρχουν αναφορές στην εποχικότητα των θαλαμηγών σκαφών, που τα τελευταία χρόνια εμφανίζουν σημαντική ανάπτυξη.
Το 2023 εργάστηκαν, συνολικά 1.837 ναυτικοί, 1.368 ναυτικοί σε σκάφη με ελληνική σημαία και 469 σε σκάφη με ξένη σημαία.
Το 2022 εργάστηκαν 1.654 ναυτικοί, 1.187 με ελληνική σημαία και 467 με ξένη σημαία.
Το 2021 εργάστηκαν 1.462 ναυτικοί, 1.034 με ελληνική σημαία και 428 με ξένη σημαία.
Το 2020 είχαν εργαστεί συνολικά 1.235 ναυτικοί, 905 με ελληνική σημαία και 330 με ξένη σημαία.
«Η εποχικότητα παραμένει βασικό διαχρονικό χαρακτηριστικό της εγγεγραμμένης ναυτικής απασχόλησης και συνδέεται, κυρίως, με τις έντονες εποχικές διακυμάνσεις της τουριστικής κίνησης και, κατ’ επέκταση, της απασχόλησης στην κατηγορία των επιβατηγών», επισημαίνει η έκθεση του ΝΑΤ και προσθέτει:
«Εάν και το 53% των εγγεγραμμένων ναυτικών το 2023 απασχολήθηκε για διάστημα 7 μηνών και άνω εντός του έτους (μη εποχική απασχόληση), το 41% απασχολήθηκε για διάστημα 1 έως 6 μηνών (εποχική απασχόληση) και το 6% για διάστημα κάτω του 1 μήνα (περιστασιακή απασχόληση).
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, από το σύνολο των εγγεγραμμένων ναυτικών που απασχολήθηκαν για διάστημα 1-6 μηνών, η μεγάλη πλειοψηφία (68%) εργάστηκε για διάστημα άνω των 4 μηνών.
Όσον αφορά τα πλοία ελληνικής σημαίας, οι ευρύτερες κατηγορίες με την μεγαλύτερη συμμετοχή είναι τα φορτηγά πλοία (1.232), τα επιβατηγά (737), τα δεξαμενόπλοια (357 δεξαμενόπλοια) τα αλιευτικά (254) και τα ρυμουλκά (201 συνολικά συμπεριλαμβανομένων και 6 ρυμουλκών βιομηχανικών επιχειρήσεων.
Αντίστοιχα, τα 135 εγγεγραμμένα ενεργά πλοία με σημαία Κράτους Μέλους της Ε.Ε. είναι σχεδόν όλα επιβατηγά (110 έχουν σημαία Μάλτας, 20 έχουν σημαία Κύπρου και 5 έχουν σημαία Ιταλίας).
Ειδικότερα, για τον 8ο μήνα του 2023 αποτυπώνουν αφενός τη δυναμική αύξηση της εγγεγραμμένης απασχόλησης στα επιβατηγά ακτοπλοϊκά και επιβατηγά μεσογειακά, αφετέρου τη θεαματική επίδοση των θαλαμηγών.
Η απασχόληση στις κατηγορίες πλοίων που συνδέονται με τον τουρισμό χαρακτηρίζεται από ιδιαίτερα υψηλές εποχικές διακυμάνσεις. Έτσι, για παράδειγμα, ο αριθμός των απασχολούμενων στα επιβατηγά μεσογειακά και ακτοπλοϊκά ξεκίνησε από 3.546 τον Ιανουάριο, κορυφώθηκε σε 5.335 τον Ιούλιο 2023 (αύξηση πλέον του 50%) και από τον Οκτώβριο άρχισε να μειώνεται σταδιακά για να φτάσει τους 3.973 τον Δεκέμβριο.
Το ίδιο συμπέρασμα ισχύει για τις θαλαμηγούς ελληνικής και ξένης σημαίας, όπου ο δείκτης των απασχολούμενων ξεκινά από τους 944 τον Ιανουάριο, εκτινάσσεται στους 1.930 τον Αύγουστο (αύξηση πάνω από 100%) και μειώνεται σταδιακά και πάλι από τον Οκτώβριο για να φτάσει τους 1.072 τον Δεκέμβριο.
Το κύριο χαρακτηριστικό του εγγεγραμμένου γυναικείου ναυτικού δυναμικού είναι η δυναμική συμμετοχή νεότερων ηλικιακών ομάδων. Ειδικότερα, από το σύνολο των εγγεγραμμένων γυναικών ναυτικών το 2023 ποσοστό 50,4% ήταν ηλικίας 18-30 ετών, ποσοστό 32,1% ήταν ηλικίας 31-45 ετών και ποσοστό 13,8% ήταν ηλικίας 46-55 ετών. Ένα άλλο βασικό χαρακτηριστικό του εγγεγραμμένου γυναικείου ναυτικού δυναμικού είναι ότι στη μεγάλη του πλειονότητα (66,3%) απασχολήθηκε και το 2023 στην ευρύτερη κατηγορία των επιβατηγών, γεγονός που επιβεβαιώνει τον κρίσιμο ρόλο του τουρισμού στη γυναικεία ναυτική απασχόληση».
Διαβάστε επίσης:
Πρόστιμο 4,5 εκατ. δολαρίων στο Kriti Ruby για ρύπανση
Αντωνία Παναγίδη: Στους 10 κορυφαίους ναυτοδικηγόρους από τη Lloyd’s List