Οι περισσότερες από τις 13 χώρες που δεσμεύτηκαν να τερματίσουν το τεράστιο θέμα της αδυναμίας αλλαγής των πληρωμάτων των πλοίων που έχει οδηγήσει στον εγκλωβισμό άνω των 200.000 ναυτικών παγκοσμίως στη θάλασσα, δεν μπορούν να εφαρμόσουν τις απαιτούμενες διαδικασίες που θα διευκολύνουν τη μεταφορά τους.

Σε άρθρο της ιστοσελίδας lloydslist.maritimeintelligence, επισημαίνεται ότι σύμφωνα με τις πληροφορίες που συγκεντρώθηκαν από τις διαχειρίστριες εταιρείες των πλοίων και τους λιμενικούς πράκτορες πέντε από αυτές τις χώρες χρησιμοποιούνται περισσότερο από άλλες, επειδή η οδηγία τους επιτρέπει στα πληρώματα να εισέρχονται και να εξέρχονται από τα πλοία στα λιμάνια, με λιγότερη γραφειοκρατία.

Άλλες χώρες, συμπεριλαμβανομένων των βασικών κόμβων για την αλλαγή του πληρώματος, όπως τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, έχουν εφαρμόσει αντιφατικές, μπερδεμένες ή πολύπλοκες οδηγίες ή δεν επιτρέπουν αλλαγές στο πλήρωμα.

Οι υπουργοί των 13 από τις 15 χώρες που παρακολούθησαν τη διαδικτυακή σύνοδο κορυφής που διοργάνωσε η βρετανική κυβέρνηση στις 9 Ιουλίου, δεσμεύθηκαν να τερματίσουν τους περιορισμούς και να εφαρμόσουν εξαιρέσεις για τις αλλαγές πληρώματος.

Μεταξύ των δεσμεύσεων περιλαμβάνονταν η δημιουργία πρωτοκόλλων των Ηνωμένων Εθνών και ο χαρακτηρισμός των ναυτικών ως βασικών εργαζομένων για να διευκολυνθούν οι αλλαγές.

Οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο έχουν αναδειχθεί ως οι κορυφαίες τοποθεσίες για αλλαγές πληρώματος, καθώς οι διαχειριστές πλοίων, οι λιμενικοί πράκτορες και τα πρακτορεία πληρώματος αγωνίζονται να επαναπατρίσουν εκείνους που εργάζονται στη θάλασσα, με περίπου τα 3/4 των αλλαγών να μην υλοποιούνται από το Μάρτιο και μετά, με αποτέλεσμα να λήξουν οι συμβάσεις μεγάλου αριθμού εργαζομένων.

Οι εφοπλιστές, κυρίως εκείνοι με μικρότερους στόλους και μεμονωμένα πλοία, δήλωσαν ότι ήταν απελπισμένοι από τη γραφειοκρατία, την ασυνέπεια και τις δυσκολίες που έχουν δημιουργηθεί για τον επαναπατρισμό των πληρωμάτων τέσσερις μήνες μετά το κλείσιμο των συνόρων και τη διακοπή πολλών διεθνών πτήσεων, λόγω της πανδημίας.

Ενώ οι εκτιμήσεις ποικίλλουν, υπάρχουν περίπου 200.000 έως 300.000 ναυτικοί που έχουν εγκλωβιστεί σε πλοία και δεν μπορούν να αποβιβαστούν.

Όπως οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο, και η Γαλλία, η Γερμανία και οι Κάτω Χώρες θεωρούνται χώρες όπου οι αλλαγές του πληρώματος πραγματοποιούνται με τη λιγότερη γραφειοκρατία. Η Δανία έχει επίσης λιγότερους περιορισμούς, αλλά με τα σύνορα κλειστά, δεν υπάρχουν τακτικές πτήσεις προς τις βασικές χώρες από τις οποίες προέρχονται τα πληρώματα.

Ενώ αξιωματούχοι της Σαουδικής Αραβίας συμμετείχαν στη σύνοδο κορυφής και υπέγραψαν τη δήλωση, η χώρα παραμένει κλειστή.

Τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, μία άλλη χώρα που υπέγραψε, εξακολουθούν να έχουν περιορισμούς που είναι από τους πιο συγκεχυμένους, σύμφωνα με τους λιμενικούς πράκτορες και τους υπεύθυνους των πλοίων που επικοινώνησαν με την Lloyd’s List.

Πλοίαρχοι δήλωσαν ότι οι περισσότερες μεγάλες χώρες που δραστηριοποιούνται στη ναυτιλία, συμπεριλαμβανομένων των Φιλιππίνων, της Ρωσίας, της Κίνας και της Ουκρανίας, δεν κατάφεραν να πάρουν μέρος στη σύνοδο κορυφής της 9ης Ιουλίου, ενώ η BIMCO, η ένωση εφοπλιστών, δήλωσε ότι οι κυβερνήσεις πρέπει να εντείνουν τις προσπάθειες και να συνεργαστούν για να βρουν μια λύση.

“Η απουσία πολλών βασικών χωρών από τη διεθνή κοινότητα στη σύνοδο κορυφής, υπογραμμίζει την προφανή αδιαφορία ορισμένων κυβερνήσεων για την κρίση αλλαγής πληρώματος και την έλλειψη κατανόησης του κρίσιμου ρόλου που διαδραματίζουν οι ναυτικοί στη διατήρηση του διεθνούς εμπορίου», δήλωσε ο γενικός γραμματέας της BIMCO, David Loosley.

Οι χώρες που υπέγραψαν και το καθεστώς που ισχύει στην κάθε μία για τις αλλαγές πληρωμάτων (σύμφωνα με όσα ισχύουν έως 14 Ιουλίου)

-Ηνωμένο Βασίλειο  –  δυνατές οι αλλαγές πληρώματος αλλά υπόκεινται σε έγκριση, με ορισμένους λιμένες και τερματικούς σταθμούς κλειστούς, κυρίως αυτούς που σχετίζονται με την ενέργεια.

-Δανία – δυνατές οι αλλαγές πληρώματος αν και τα σύνορα είναι κλειστά, με περιορισμένες μεταφορές και πτήσεις

-Γαλλία – δυνατές οι αλλαγές πληρώματος με ειδοποίηση 72 ωρών, συμπεριλαμβανομένων πιστοποιητικών υγείας για το πλοίο, ταξιδιωτικών εγγράφων, εταιρικής επιστολής κλπ.

-Γερμανία – δυνατότητα αλλαγής πληρωμάτων, χωρίς τεστ αν δεν υπάρχουν συμπτώματα,  δεν είναι δυνατή η παραμονή σε ξενοδοχείο εκ των προτέρων, αναγκαίες οι επιβεβαιωμένες λεπτομέρειες πτήσης, άμεση μεταφορά.

-Ελλάδα – η αλλαγή του πληρώματος για πολίτες εκτός ΕΕ είναι δυνατή από την 1η Ιουλίου και μόνο εάν υπάρχουν πτήσεις την ίδια ημέρα για την επιστροφή των ναυτικών στην πατρίδα τους

-Ινδονησία – αποχωρήσεις πληρωμάτων μόνο σε συγκεκριμένες τοποθεσίες και τεστ για τον ιό κατά την επιβίβαση

-Ολλανδία – πιθανή αλλαγή πληρώματος, αλλά πρέπει να υπάρχει έγκυρη θεώρηση visa Σένγκεν (δύσκολο καθώς δεν υπάρχουν ανοιχτά προξενεία, οπότε πρέπει να υπάρχει πριν από το lockdown) Χωρίς διαμονή στο ξενοδοχείο

-Νορβηγία – επιτρέπεται αλλαγή πληρώματος παρά τους περιορισμούς ταξιδιού που ισχύουν για αλλοδαπούς, αλλά με τον όρο 10ήμερης καραντίνας πριν από την είσοδο στη χώρα.

-Φιλιππίνες – δεν επιτρέπεται ξένο πλήρωμα, τεστ και καραντίνα 14 ημερών για αυτούς που αποχωρούν, με lockdown στο Cebu καθώς αυξήθηκαν θετικά περιστατικά

-Σαουδική Αραβία – δεν επιτρέπονται αλλαγές πληρώματος, όλα τα σύνορα κλειστά

-Σιγκαπούρη – οι αλλαγές πληρώματος μπορούν να συμβούν μόνο σε ειδικές περιστάσεις εάν οι ναυτικοί δεν μπορούν να αλλάξουν απευθείας με μια πτήση και πρέπει να παραμείνουν σε μια καθορισμένη εγκατάσταση εκμετάλλευσης. Απαιτείται προειδοποίηση 14 ημερών

Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα – αυστηρές, “σιωπηρές”  διαδικασίες για 96 ώρες βίζα πληρώματος εξακολουθούν να προκαλούν προβλήματα. Χρειάζεται έγκυρο τεστ για τον ιό, ενώ αυτοί που αποχωρούν από το πλοίο δεν μπορούν να μείνουν στα ξενοδοχεία

ΗΠΑ – κατά περίπτωση σε διάφορα λιμάνια, με πρόσφατες αλλαγές στο Χιούστον. Το πλήρωμα πρέπει να πετάξει σε ένα από τα 13 αεροδρόμια στα οποία πραγματοποιούνται τεστ για τον ιό. Ευκολότερες διαδικασίες από τις περισσότερες χώρες για όσους αποχωρούν, αφού που δεν απαιτείται να κάνουν τεστ.