Η σεισμική υπερδιέγερση ανάμεσα στα νησιά της Σαντορίνης και της Αμοργού, έχουν θέσει σε συναγερμό και τις εταιρείες κρουαζιέρας που ήδη επεξεργάζονται ακόμη και εναλλακτικά σενάρια για να αντικαταστήσουν το νησί της Σαντορίνης με άλλο προορισμό.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει συγκεντρώσει  το Mononews, εφέτος για τη Σαντορίνη έχουν προγραμματιστεί γύρω στις 900 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων,  από δέκα και πλέον ναυτιλιακές εταιρείες.

1

Στην φετινή χρονιά αναμένονται να αποβιβαστούν πάνω από 1.500.000 επιβάτες και να σημειωθεί ρεκόρ όλων των εποχών.

Υπενθυμίζεται ότι το 2023 είχαν γίνει στο πανέμορφο νησί 800 προσεγγίσεις και είχαν αποβιβάσει 1.298.968 επιβάτες.

Το αμέσως προηγούμενο έτος, το 2022, είχαν γίνει 686 προσεγγίσεις και είχαν αποβιβαστεί συνολικά 826.602 επιβάτες.

Για το τρέχον έτος έχουν προγραμματιστεί μόνο από την Celestyal Cruises τρεις προσεγγίσεις την εβδομάδα, δηλαδή συνολικά 96 προσεγγίσεις στη Σαντορίνη. Οι κρουαζιέρες θα εκκινήσουν, σύμφωνα με τα διαφημιστικά προγράμματα τον μήνα Μάρτιο και θα ολοκληρωθούν τον μήνα Οκτώβριο.

Επίσης, η MSC, έχει προγραμματίσει δύο προσεγγίσεις την εβδομάδα από τον Απρίλιο.

Ασφαλείς πληροφορίες που προέρχονται από εταιρείες κρουαζιέρας, προς το παρόν δεν υπάρχουν ακυρώσεις, αλλά υπάρχει διάχυτη ανησυχία στα ναυτιλιακά γραφεία και στους ναυτικούς πράκτορες για το πως θα εξελιχθεί η κατάσταση.

Πάντως, τα επιτελεία των εταιρειών σχεδιάζουν τα εναλλακτικά πλάνα στο ενδεχόμενο που οι σεισμικές δονήσεις συνεχιστούν έως το καλοκαίρι. Το κρίσιμο χρονικό ορόσημο, είναι ο Απρίλιος που ξεκινούν τα περισσότερα κρουαζιερόπλοια και μήνας που συμπίπτει με τον εορτασμό του Πάσχα.

Από τα εναλλακτικά σενάρια που υπάρχουν κερδισμένα θα είναι το Ηράκλειο Κρήτης, η Ρόδος, η Κέρκυρα, το Κατάκολο και η Κωνσταντινούπολη.

Τα κρουαζιερόπλοια που αναχωρούν, για παράδειγμα για την Σαντορίνη από το Ηράκλειο ή τη Ρόδο, θα επιμηκύνουν την παραμονή τους σε αυτά τα λιμάνια, ενώ τα κρουαζιερόπλοια που θα αναχωρούν απο το Μπάρι, ενδεχομένως να κατευθυνθούν είτε στην Κέρκυρα είτε στο Κατάκολο.

Ωστόσο, υπάρχει έντονος προβληματισμός, ακόμη και αν δεν συμβούν δυσμενή και απρόοπτα γεγονότα στη Σαντορίνη, θεωρείται δεδομένο ότι θα ληφθούν μέτρα περιορισμού της χρήσης του τελεφερίκ και των μεταφορών επιβατών με γαϊδουράκια από τα 587 σκαλοπάτια.

Η Σαντορίνη υποδεχόταν καθημερινά 6.000 επιβάτες κρουαζιέρας και δημιουργείτο αδιαχώρητο σε όλους τους χώρους υποδοχής, στο τελεφερίκ, στα σκαλοπάτια, στους δρόμους των Φηρών.

Οι επιπτώσεις πάντως, στην τοπική κοινωνία, ανεξάρτητα από τις εξελίξεις θα είναι δυσμενείς, κυρίως για τους λεμβούχους και όλους τους εμπλεκόμενους με την κρουαζιέρα, αλλά και τους καταστηματάρχες και τους ιδιοκτήτες καταλυμάτων και άλλων υπηρεσιών.

Στην περίπτωση που ληφθούν αυστηρά μέτρα και περιορισμός για λόγους ασφαλείας, πάλι θα προκύψουν τεράστια προβλήματα για τον αριθμό που θα επισκέπτονται καθημερινά το νησί της Σαντορίνης.

Ενδεχομένως, η κυβέρνηση να αναθεωρήσει και την επιβολή τέλους 20 ευρώ που επιβλήθηκε πέρσι το καλοκαίρι για τους τουρίστες που θα αποβιβάζονται στη Σαντορίνη και τη Μύκονο και 5 ευρώ στους άλλους προορισμούς.

Η κυβέρνηση έχει προϋπολογίσει έσοδα 50 εκατ. ευρώ, από το πρόσθετο τέλος κρουαζιέρας και τώρα ίσως κληθεί να τροποποιήσει τις επιλογές της.

Τότε, είχε ξεσηκώσει θύελλα διαμαρτυριών, τόσο από τους τοπικούς φορείς των νησιών, όσο και από τις εταιρείες κρουαζιερόπλοιων.

Η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων

Γιώργος Κουμπενάς, πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας
Γιώργος Κουμπενάς, πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας

Ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας, Γιώργος Κουμπενάς, με αφορμή τον υπερτουρισμό που είχε παρατηρηθεί στη Σαντορίνη, είχε προτείνει πέρσι τα εξής:

Ο έλεγχος των αφίξεων, κυρίως τις περιόδους αιχμής, είναι κορυφαίο θέμα, και επιβάλλεται να αποφεύγονται ταυτόχρονοι κατάπλοι πλοίων με μεγάλο αριθμό επιβατών, που μπορεί να δημιουργήσουν συνωστισμό στους λιμένες και τις μετακινήσεις αυτών στα ενδιαφέροντα της ευρύτερης περιοχής.

Κατασκευή χώρων παραμονής επιβατών – passenger terminals – ειδικότερα, προκειμένου για την προστασία των επιβατών από τις υψηλές θερμοκρασίες, λόγω της κλιματικής αλλαγής – κρίσης, στον χώρο που παραμένουν στην λιμενική ζώνη, μέχρι να επιβιβαστούν στα μέσα μεταφοράς των στα ενδιαφέροντα της κάθε περιοχής.

Κατασκευή ναυδέτων, όπου δεν υπάρχουν λιμενικές ευκολίες και τα πλοία είναι υποχρεωμένα να παραμένουν στους όρμους. Τα ναύδετα βοηθούν στην παραμονή των πλοίων πλησίον των σημείων αποβίβασης των επιβατών, ώστε να μην έχουν να διανύσουν μεγάλες αποστάσεις με τα σκάφη των λεμβούχων, παράλληλα δε συνδράμουν σοβαρά στην προσπάθεια που καταβάλλεται, προκειμένου για καθαρότερο ατμοσφαιρικό περιβάλλον αφού, κατά την παραμονή των πλοίων, δεν θα λειτουργούν οι μηχανές των, που σήμερα σε πολλές περιπτώσεις συμβαίνει να γίνεται και με αυτόν τον τρόπο δεν θα εκπέμπουν ρύπους.

Υπάρχει ανάγκη προώθησης διαδικασιών για έργα που αφορούν τις ευκολίες επίσκεψης των επιβατών στην πόλη, όπως για παράδειγμα η κατασκευή δεύτερης σύγχρονης και με μεγάλη χωρητικότητα μονάδος τελεφερίκ στη Σαντορίνη, όπως επιβάλλουν οι σημερινές ανάγκες.

Τι εισφέρει η κρουαζιέρα στο ΑΕΠ

Υπάρχουν πολλές μελέτες έρευνας στις οποίες διαπιστώνεται ότι η κατανάλωση των επιβατών συνεισέφερε 324 εκατ. ευρώ στο ελληνικό Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν, αντιπροσωπεύοντας το 53% της συνολικής συνεισφοράς της κρουαζιέρας στην Ελλάδα.

Επίσης, οι προμήθειες των εταιρειών κρουαζιέρας εισέφεραν επιπλέον 248 εκατ. ευρώ στο ΑΕΠ, ενώ οι δαπάνες των πληρωμάτων και η ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία είχαν μικρότερες συνεισφορές, η καθεμία αναλογούσε σε περίπου 30 και 14 εκατ. ευρώ του συνολικού ΑΕΠ, αντίστοιχα.

Επιπλέον, οι εταιρείες κρουαζιέρας δημιούργησαν θέσεις εργασίας στην ευρύτερη οικονομία, με συνολικά 11.915 θέσεις εργασίας μέσω της άμεσης, της έμμεσης και της επαγόμενης συνεισφοράς. Οι περισσότερες από αυτές τις θέσεις εργασίας, δηλαδή το 43%, δημιουργήθηκαν από την κατανάλωση των επιβατών και συναφείς δραστηριότητες.

Η Ένωση Λιμένων Ελλάδας σε μελέτη της ανέφερε ότι σε 49 ελληνικά λιμάνια, οι συνολικές αφίξεις κρουαζιεροπλοίων ανήλθαν σε 5.230 και ο αριθμός επιβατών σε 7 εκατομμύρια, δηλαδή, 450 περισσότερες αφίξεις πλοίων με επιπλέον 2,4 εκατ. επιβάτες.

Αντίστοιχα, σε ετήσια ποσοστιαία βάση το 2023 είχαμε αύξηση 9,4% στις προσεγγίσεις κρουαζιεροπλοίων και αύξηση 51,3% στον αριθμό των επιβατών. Αξίζει να σημειωθεί ότι, το προηγούμενο καταγεγραμμένο ιστορικό ρεκόρ αφίξεων σημειώθηκε το 2011, με 5.261 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων και 6,1 εκατ. επιβάτες. Το νέο ρεκόρ, ως προς τον αριθμό των επιβατών, μάλιστα, σημειώθηκε με αύξηση κατά 14,4%.

Η διαφορά των ποσοστιαίων μεταβολών μεταξύ πλοίων και επιβατών, τόσο για τα τελευταία δύο χρόνια, όσο και για τα ιστορικά ρεκόρ 2023 και 2011, δείχνει ότι, κατά μέσο όρο, τα κρουαζιερόπλοια που προσέγγισαν τα ελληνικά λιμάνια το 2023 είχαν μεγαλύτερη πληρότητα επιβατών ανά πλοίο.

Έτσι, σε κάθε άφιξη του 2023 αντιστοιχούν 1.339 επιβάτες, έναντι των 969 το 2022 και 1.164 επιβάτες ανά πλοίο, το 2011. Σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος, τα έσοδα από τον κλάδο το 2023 ήταν ύψους 699 εκατ. ευρώ, έναντι 413 εκατ. ευρώ το 2022 και 556 εκατ. ευρώ το 2019.

Πρωτοπόρος, σε σχέση με τον αριθμό των επιβατών κρουαζιέρας, αναδείχθηκε, για μια ακόμη χρονιά, ο Πειραιάς, με 1,5 εκατ. επιβάτες και ακολουθούν, η Σαντορίνη με 1,3 εκατ., η Μύκονος με 1,2 εκατ. και, στη συνέχεια, η Κέρκυρα, η Ρόδος, το Κατάκολο και το Ηράκλειο. Αναφορικά με τις προσεγγίσεις πλοίων, η Σαντορίνη παίρνει την πρώτη θέση με 800 προσεγγίσεις, ακολουθεί ο Πειραιάς με 760, η Μύκονος με 749 και στη συνέχεια η Ρόδος, η Κέρκυρα, το Ηράκλειο και η Πάτμος.

Τα περισσότερα λιμάνια παρουσίασαν σημαντικές ετήσιες ποσοστιαίες αυξήσεις επιβατών, με πρωτοπόρο στην κατάταξη τον Πειραιά με 70,4%, τη Σαντορίνη με 57,2%, το Κατάκολο με 55,6%.

Σε άνθηση η παγκόσμια κρουαζιέρα

Ο Θεόδωρος Βώκος διευθύνων σύμβουλος της “Α. Ε. Εκθέσεις Ποσειδώνια”, αναφερόμενος πρόσφατα στην σημαντική συνεισφορά της κρουαζιέρας στην οικονομία, επισήμανε ότι το 2023, τα ετήσια μεγέθη της παγκόσμιας κρουαζιέρας επέστρεψαν στα προ- πανδημικά επίπεδα, με συνολικό οικονομικό αντίκτυπο 168,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων στην παγκόσμια οικονομία, που συνιστά αύξηση 9% σε σύγκριση με το 2019 και πρόσθεσε:

“Συνολικά 31,7 εκατομμύρια επιβάτες ταξίδεψαν με κρουαζιερόπλοια το 2023, σημειώνοντας αύξηση 7% από τους 29,7 εκατομμύρια επιβάτες του 2019.

Ο αριθμός των επιβατών κρουαζιέρας εκτιμάται ότι έφτασε τα 32 εκατομμύρια το 2024 και ότι θα συνεχίσει να αυξάνεται σταθερά τα επόμενα χρόνια, φτάνοντας τους 39,4 εκατομμύρια επιβάτες έως το 2027”.

 Ωστόσο, τόνισε με νόημα για τον υπερτουρισμό:

“Η κρουαζιέρα δέχθηκε πρόσφατα έντονη κριτική, ως παράγοντας υπερτουρισμού σε μερικά από τα πιο δημοφιλή λιμάνια της Μεσογείου. Αν και πολλοί από αυτούς τους προορισμούς, όπως η Βαρκελώνη, η Πάλμα ντε Μαγιόρκα, το Άμστερνταμ και η Σαντορίνη έχουν ήδη κατακλυστεί από τον συμβατικό τουρισμό, η κρουαζιέρα χρεώνεται με μεγάλο μέρος της ευθύνης”.

Όπως αναφέρουν οι καθηγητές Γιώργος Βαγγέλας και Θάνος Πάλλης, στην ετήσια έκθεση τους GREPORT, που εκπόνησε η Ports and Shipping Advisory, το έτος 2023, ο κύκλος εργασιών των 13 Οργανισμών Λιμένων αυξήθηκε κατά 9,9% και διαμορφώθηκε στα 361 εκατ. ευρώ και αναφέρουν τα εξής: “Οι τάσεις στους Ελληνικούς λιμένες ξεπερνούν και τη δυναμική της αγοράς κρουαζιέρας σε παγκόσμιο επίπεδο. Η κρουαζιέρα αυξήθηκε ταχύτατα παγκοσμίως, από 29,7 εκατ. επιβάτες το 2019, σε ιστορικά υψηλά επίπεδα των 31,7 εκατ. (μοναδικών) επιβατών το 2023 (7% αύξηση). Αντίστοιχα, σε 49 ελληνικά λιμάνια οι συνολικές αφίξεις κρουαζιερόπλοιων ανήλθαν σε 5.230 και ο αριθμός κινήσεων επιβατών κρουαζιέρας σε 7.003.150, μεγέθη που σε ποσοστιαία βάση το 2023 έναντι του 2022 αντιστοιχούν σε αύξηση 9,41% στις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων και αύξηση 51,26% στον αριθμό των επιβατών. Πρόκειται για ιστορικό ρεκόρ αφίξεων, με το προηγούμενο καταγεγραμμένο ιστορικό ρεκόρ να έχει καταγραφεί το 2011 με 5.261 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων και 6,1 εκ. επιβάτες. Σημαντικοί λιμένες (πλην Οργανισμών Λιμένων), υποδέχθηκαν περισσότερους από ένα εκατομμύριο επιβάτες όπως η Σαντορίνη (1.298.968) και η Μύκονος (1.192.822)”.

Διαβάστε επίσης

Θεοδωράτος: Ο ΣΕΕΝ είναι πυλώνας στήριξης και θεσμικός φορέας εκπροσώπησης της επιβατηγού ναυτιλίας

8 μέτρα του υπουργείου Ναυτιλίας για τα έκτακτα προβλήματα λόγω της σεισμικής δραστηριότητας στις Κυκλάδες

Costamare (Κ. Κωνσταντακόπουλος): Ρευστότητα 941,6 εκατ. δολαρίων, εξασφαλισμένα έσοδα 2,4 δισ. δολάρια