ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ο Χ. Στυλιανίδης τόνισε επίσης ότι θα πρέπει να εξισορροπηθούν η οικονομική ευημερία και η διατήρηση του περιβάλλοντος ενσωματώνοντας τις βιώσιμες πρακτικές στον τομέα της “γαλάζιας” οικονομίας.
Αναφέροντας ως παράδειγμα την απανθρακοποίηση στη ναυτιλία, σημείωσε ότι τα πιο οικολογικά καύσιμα, η ενεργειακή απόδοση, η αποδοτικότητα των καυσίμων και οι καθαρές τεχνολογίες στη ναυτιλία ελαχιστοποιούν το οικολογικό αποτύπωμα και ταυτόχρονα συμβάλλουν στη βιώσιμη αξιοποίηση των θαλάσσιων πόρων.
Και πρόσθεσε: «Οι επενδύσεις σε πράσινα λιμάνια και παραθαλάσσιες υποδομές, υποστηρίζουν περαιτέρω αυτή τη μετάβαση και διευκολύνουν την υιοθέτηση φιλικών προς το περιβάλλον πρακτικών. Επίσης η βιώσιμη ναυτιλία όχι μόνο συμβάλλει στη διατήρηση των οικοσυστημάτων των ωκεανών, αλλά και ευθυγραμμίζεται με τους ευρύτερους στόχους της “γαλάζιας” οικονομίας για την προώθηση της μακροπρόθεσμης ευημερίας, την αύξηση της ανθεκτικότητας των ακτών και την απόκτηση ανταγωνιστικότητας, ένα ζήτημα με μεγάλη σημασία ιδιαίτερα για τη “γαλάζια” οικονομία της Ε.Ε.».
Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής χαρακτήρισε ως “κλειδί” για την αντιμετώπιση του προβλήματος την “διατομεακή” συνεργασία. Προς τον σκοπό αυτό ζήτησε να δημιουργηθούν συνέργειες με ΟΛΟΥΣ τους εμπλεκόμενους φορείς στον τομέα της “γαλάζιας” οικονομίας και να γίνουν συζητήσεις με διαφάνεια σε ΟΛΑ τα επίπεδα, τοπικό, περιφερειακό, ευρωπαϊκό και παγκόσμιο.
Παράλληλα αναδεικνύοντας τον ρόλο της επιστήμης τάχθηκε υπέρ της συνεργασίας με την επιστημονική κοινότητα και τα Ερευνητικά Ινστιτούτα και Κέντρα για την ανάπτυξη ρεαλιστικών λύσεων.
Και κατέληξε: «Η συλλογική αυτή προσέγγιση είναι μια κατάσταση “win-win”. Προωθεί την καινοτομία, την ανθεκτικότητα και τη συλλογική δράση και διασφαλίζει την απαραίτητη ισορροπία μεταξύ της οικονομικής ευημερίας και της διατήρησης του περιβάλλοντος. Σίγουρα δεν είναι εύκολη υπόθεση, αλλά εμείς, ως πολιτικοί, πρέπει να παράγουμε κίνητρα ώστε να διευκολύνουμε και να προωθήσουμε τέτοιες συζητήσεις».
Η ομιλία του κ. Στυλιανίδη
“Είναι μεγάλη μου χαρά να απευθύνομαι στο φετινό “Monaco Blue Initiative Conference” που πραγματοποιείται στην Εβδομάδα Ωκεανών του Μονακό. Θα ήθελα καταρχάς να εκφράσω την ειλικρινή μου εκτίμηση προς τους διοργανωτές για την πρόσκληση να συμμετάσχω σε αυτή τη σημαντική εκδήλωση που εστιάζει στις άμεσες προτεραιότητες για την περιοχή της Μεσογείου. Και χρησιμοποιώ τη λέξη “άμεση” γιατί – σύμφωνα με την επιστήμη – η περιοχή της Μεσογείου είναι ένα hotspot της κλιματικής αλλαγής.
Δυστυχώς πιο συχνοί και πιο σοβαροί φυσικοί κίνδυνοι αναμένεται να “χτυπήσουν” τη μεσογειακή μας γειτονιά. Παράλληλα η διάβρωση των ακτών, η έλλειψη νερού και o κίνδυνος εξαφάνισης της χλωρίδας και της πανίδας εγκυμονούν σημαντικούς κινδύνους σε οικονομικό, περιβαλλοντικό και κοινωνικό επίπεδο. Η σκληρή πραγματικότητα είναι ότι τώρα μιλάμε για “κλιματική κρίση”, τη μεγαλύτερη πρόκληση της εποχής μας. Για αυτό και σήμερα είναι πιο επιτακτική από ποτέ η ανάγκη για άμεση δράση.
Οι ωκεανοί διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής. Απορροφούν σημαντικές ποσότητες διοξειδίου του άνθρακα από την ατμόσφαιρα και μετριάζουν το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Μέρος του παγκόσμιου ωκεάνιου συστήματος, η Μεσόγειος Θάλασσα, συμβάλλει ουσιαστικά στη ρύθμιση των κλιματικών προτύπων και στη διατήρηση της βιοποικιλότητας. Ταυτόχρονα, η λεκάνη της Μεσογείου έχει τεράστιες δυνατότητες στον τομέα της “γαλάζιας” οικονομίας.
Ως Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της Ελλάδας – της μεγαλύτερης πλοιοκτήτριας χώρας παγκοσμίως – μπορώ με υπερηφάνεια να πω ότι οι θαλάσσιες μεταφορές διαδραματίζουν κεντρικό ρόλο στον τομέα της “γαλάζιας” οικονομίας, διευκολύνοντας το διεθνές εμπόριο και τις μεταφορές. Οι παραδοσιακές βιώσιμες “γαλάζιες” βιομηχανίες – όπως η αλιεία και ο παράκτιος τουρισμός – καθώς και οι αναδυόμενες, όπως οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και η μπλε βιοτεχνολογία, ενισχύουν ακόμη περισσότερο την οικονομική ανάπτυξη. Ταυτόχρονα συνεισφέρουν στη διατήρηση των θαλάσσιων οικοσυστημάτων και την υποστήριξη των προσπαθειών ανθεκτικότητας στο κλίμα, ενώ την ίδια ώρα δημιουργούν εισοδήματα και θέσεις εργασίας. Το φυσικό μας περιβάλλον είναι σύμμαχος των κοινών μας προσπαθειών για την αντιμετώπιση της πρόκλησης της κλιματικής αλλαγής.
Το πρώτο βήμα είναι να αναγνωρίσουμε τη διασύνδεση μεταξύ των ωκεανών, της κλιματικής αλλαγής και της “γαλάζιας” οικονομίας. Για να εξισορροπηθεί η οικονομική ευημερία με τη διατήρηση του περιβάλλοντος, θα πρέπει να ενσωματώσουμε βιώσιμες πρακτικές στον τομέα της “γαλάζιας” οικονομίας. Στο σημείο αυτό επιτρέψτε μου να εξηγήσω χρησιμοποιώντας το παράδειγμα της απανθρακοποίησης στη ναυτιλία, που αναμφισβήτητα, αποτελεί τη μεγαλύτερη πρόκληση του κλάδου σήμερα. Και θα ήθελα να σας πω ότι εμείς – στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αλλά και προσωπικά εγώ – πιστεύουμε ότι μπορεί να μετατραπεί σε ευκαιρία. Τα πιο οικολογικά καύσιμα, η ενεργειακή απόδοση και η αποδοτικότητα των καυσίμων και οι καθαρές τεχνολογίες στη ναυτιλία ελαχιστοποιούν το οικολογικό της αποτύπωμα. Και ταυτόχρονα συμβάλλουν στη βιώσιμη αξιοποίηση των θαλάσσιων πόρων.
Οι δε επενδύσεις σε πράσινα λιμάνια και παραθαλάσσιες υποδομές, υποστηρίζουν περαιτέρω αυτή τη μετάβαση και διευκολύνουν την υιοθέτηση φιλικών προς το περιβάλλον πρακτικών. Επίσης η βιώσιμη ναυτιλία όχι μόνο συμβάλλει στη διατήρηση των οικοσυστημάτων των ωκεανών, αλλά και ευθυγραμμίζεται με τους ευρύτερους στόχους της “γαλάζιας” οικονομίας για την προώθηση της μακροπρόθεσμης ευημερίας, την αύξηση της ανθεκτικότητας των ακτών αλλά και την απόκτηση ανταγωνιστικότητας. Είναι ένα ζήτημα με μεγάλη σημασία ιδιαίτερα για τη “γαλάζια” οικονομία της Ε.Ε. Για να αντιμετωπίσουμε αυτή την πρόκληση, θα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι είμαστε ΟΛΟΙ στο ίδιο σκάφος.
Για αυτό και εν προκειμένω η λέξη κλειδί είναι “συνεργασία”. Και κυρίως η “Διατομεακή” συνεργασία. Προς τον σκοπό αυτόν θα πρέπει να δημιουργηθούν συνέργειες με ΟΛΟΥΣ τους εμπλεκόμενους φορείς στον τομέα της “γαλάζιας” οικονομίας και να συζητηθούν με διαφάνεια σε ΟΛΑ τα επίπεδα: σε τοπικό, περιφερειακό, ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο. Ταυτόχρονα χρειαζόμαστε την επιστήμη. Χρειάζεται να συνεργαστούμε με την επιστημονική κοινότητα, με Ερευνητικά Ινστιτούτα και Κέντρα προκειμένου να αναπτύξουμε ρεαλιστικές λύσεις. Αυτή η συλλογική προσέγγιση είναι μια κατάσταση “win-win”. Προωθεί την καινοτομία, την ανθεκτικότητα και τη συλλογική δράση και παράλληλα διασφαλίζει την απαραίτητη ισορροπία μεταξύ οικονομικής ευημερίας και διατήρησης του περιβάλλοντος. Σίγουρα δεν είναι εύκολη υπόθεση, αλλά εμείς, ως πολιτικοί, πρέπει να παράγουμε κίνητρα ώστε να διευκολύνουμε και να προωθούμε τέτοιες συζητήσεις.
Η συνεργασία για την αντιμετώπιση κοινών προκλήσεων στη θάλασσα, όπως οι απειλές για τη βιοποικιλότητα, η παράνομη και άναρχη αλιεία, η υποβάθμιση του περιβάλλοντος αλλά και οι απειλές για την ελευθερία της ναυσιπλοΐας και το διασυνοριακό έγκλημα, είναι ο ΜΟΝΟΣ δρόμος προς τα εμπρός. Είναι το βασικό συστατικό για την επιτυχία. Κλείνοντας, θα ήθελα με την ευκαιρία αυτή να σας προσκαλέσω στο Ένατο “Our Ocean Conference” που φιλοξενείται στην Αθήνα, από τις 15 έως τις 17 Απριλίου, στο οποίο θα συζητηθούν όλα αυτά τα σημαντικά θέματα. Σας ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας».
Διαβάστε επίσης:
Γιώργος Μούσκας: Μια σταθερά αξία για τη ναυτιλία της Κύπρου
Έλληνες εφοπλιστές: Τι αγοράζουν και τι πουλούν στη second hand αγορά
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Κυβέρνηση σε Κομισιόν για ηλεκτρικό ρεύμα: Δώστε λύση τώρα ή θα το λύσουμε μόνοι μας -Επιτρέψτε Μηχανισμό Υπερεσόδων
- Καραβίας (Eurobank): Ζητάμε πολιτική σταθερότητα, κίνητρα για επενδύσεις, περισσότερες μεταρρυθμίσεις
- Ελλάκτωρ: Με ακίνητα αξίας 80 εκατ. του Χόλτερμαν εξασφαλίζει ρευστότητα η Reds
- Μάχη για το έργο κυβερνοασφάλειας των συστημάτων του δημοσίου αξίας €100 εκατ. – Ποιοι το διεκδικούν