Συνέντευξη του κ. Μακρυμίχαλου στο mononews.gr

Η Ελλάδα έχει μία εξαιρετική προοπτική ως κορυφαίος προορισμός παγκοσμίως για τα πολυτελή σκάφη αναψυχής, όμως σήμερα χάνει έσοδα δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ από ΦΠΑ – και όχι μόνο – από τα διερχόμενα επαγγελματικά σκάφη που δραστηριοποιούνται στην χώρα, χωρίς όμως να έχουν μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα.

Η άποψη αυτή είναι βαρύνουσας σημασίας, γιατί ανήκει στον κ. Στέφανο Μακρυμίχαλο, διαχειριστή του 10% σχεδόν του παγκοσμίου στόλου στην κατηγορία των superyachts, τα οποία τις πρώτες ημέρες της πανδημίας αποτελούσαν και «σύγχρονες κιβωτούς» για τους billionaires του πλανήτη, οι οποίοι αναζήτησαν στα σκάφη αυτά την απομόνωση και προστασία από τον ιό.

Ο Στέφανος Μακρυμίχαλος, με πτυχίο στο marketing από το Πανεπιστήμιο του Otterbein, Ohio, ξεκίνησε την καριέρα του στο marine insurance στο Λονδίνο και το 2005 συνίδρυσε μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες yachting στην Ανατολική Μεσόγειο.

Σήμερα, ζει στο Fort Lauderdale και είναι CEO στην εταιρεία IYC – The International Yacht Company – μία εταιρεία με ηγετική θέση στον κλάδο του Yachting παγκοσμίως, στις αγοραπωλησίες, ναυλώσεις, ασφαλίσεις και διαχείριση θαλαμηγών.

Η IYC σήμερα έχει στρατηγική παρουσία σε 13 πόλεις της Ευρώπης και της Αμερικής (όπως Μονακό, Λονδίνο, Μόσχα, Αθήνα, Ζαντάρ και άλλα), με τα κεντρικά γραφεία της στο Fort Lauderdale της Φλόριντα.

Διαχειρίζεται το μεγαλύτερο στόλο ναυλώσεων παγκοσμίως, με πάνω από 110 σκάφη και τα τελευταία τέσσερα χρόνια βρίσκεται στις 3 κορυφαίες εταιρίες σε πωλήσεις superyachts διεθνώς.

Μια εταιρεία με ελληνικό DNA, η IYC έχει συνεισφέρει σημαντικά τόσο στη διεθνή όσο και στην εγχώρια ανάπτυξη του yachting.

Ας παρακολουθήσουμε τις σκέψεις του κ. Μακρυμίχαλου, γύρω από την αγορά των superyachts

-Κύριε Μακρυμίχαλε, είναι τα πολυτελή γιοτ η σύγχρονη κιβωτός για τους billionaires αυτού του κόσμου; Πώς επηρεάστηκαν οι ναύλοι των υπερπολυτελών σκαφών αναψυχής από την πανδημία;

-Τα σκάφη αναψυχής θα μπορούσαν να είναι μια εναλλακτική για τους ιδιοκτήτες τους και στην αρχή της κρίσης πολλοί ήταν αυτοί που θέλησαν να απομονωθούν στη θάλασσα. Οι περιορισμοί, όμως, στη μετακίνηση που επέβαλαν τα περισσότερα κράτη, ακύρωσε αυτή την επιλογή.

Στην Ελλάδα για παράδειγμα, η κυβέρνηση έχει απαγορεύσει την άδεια απόπλου μέχρι τις 15 Μαΐου. Στην Κροατία ενδεχομένως να επιτραπεί ο απόπλους μόνο σε ιδιωτικά σκάφη, εφόσον παραμένουν μακριά από νησιά και αγκυροβολούν αρόδου. Οι Μπαχάμες και τα νησιά της Καραϊβικής παραμένουν κλειστά. Δεν υπάρχει, λοιπόν, η δυνατότητα από τους ιδιοκτήτες θαλαμηγών να χρησιμοποιήσουν τα σκάφη τους αυτή την περίοδο.

Αναμφίβολα, ο κλάδος του θαλάσσιου τουρισμού έχει υποστεί βαριά οικονομική ζημία με επιπτώσεις στους ναυτικούς, μαρίνες, καρνάγια, προμηθευτές, συνεργεία επισκευών, ναυτιλιακούς πράκτορες και τις επιχειρήσεις στα νησιά, των οποίων σημαντικό μέρος των ετήσιων εσόδων προέρχεται από τα σκάφη αναψυχής.

Η IYC διαχειρίζεται σήμερα τον μεγαλύτερο στόλο επανδρωμένων επαγγελματικών σκαφών παγκοσμίως και έχουμε πολύ καλή εικόνα της αγοράς. Η ζήτηση έχει περιοριστεί σημαντικά για την καλοκαιρινή περίοδο. Οι ακυρώσεις των ναυλώσεων πλησιάζουν το 10%, ενώ το 45% έχει μεταφερθεί για το 2021. Το αισιόδοξο όμως είναι πώς εξακολουθεί να υπάρχει έντονο ενδιαφέρον και ζήτηση για το τέταρτο τρίμηνο του 2020 όπου και ευελπιστούμε ότι η αγορά θα αρχίσει να ανακάμπτει.

-Πόσο ασφαλή είναι τα πολυτελή γιοτ και πώς εξασφαλίζεται και πιστοποιείται η ασφάλεια τους από υγειονομικής άποψης;

-Τα επανδρωμένα σκάφη αναψυχής ανέκαθεν τηρούσαν αυστηρά πρωτόκολλα υγιεινής και ασφάλειας, πέρα των προβλεπόμενων από την κλάση και τη σημαία.

Μέχρι σήμερα δεν έχουμε κανένα κρούσμα σε κανένα από τα σκάφη που διαχειριζόμαστε και αυτό οφείλεται στα μέτρα προστασίας που λαμβάνουν και στο μικρό αριθμό επιβαινόντων, σε αντίθεση με τα κρουαζιερόπλοια όπου οι επιβάτες επιβιβάζονται και αποβιβάζονται κατά χιλιάδες κάθε εβδομάδα και έχει σημειωθεί μεγάλος αριθμός κρουσμάτων.

Σημαντικό ρόλο επίσης παίζει και το γεγονός ότι τα περισσότερα επαγγελματικά σκάφη αναψυχής χρησιμοποιούνται από τους ιδιοκτήτες τους με τα παιδιά τους ή τα εγγόνια τους. Είμαι της άποψης ότι μετά από όσα συμβαίνουν, θα επιβληθούν ακόμα αυστηρότερα πρωτόκολλα υγιεινής.

Η IYC έχει ήδη ξεκινήσει συζητήσεις με διεθνείς εταιρείες που θα αναλαμβάνουν την απολύμανση των σκαφών μας μετά από κάθε ναύλο και θα εκδίδουν σχετικό πιστοποιητικό, ακόμα και αν κάτι τέτοιο δεν θα προβλέπεται.

-Ποιο είναι το μέγεθος της παγκόσμιας αγοράς πολυτελών σκαφών και ποια η θέση της IYC σε αυτήν;

-Υπάρχουν 1363 επαγγελματικά σκάφη παγκοσμίως στην κατηγορία των superyachts. H IYC διαχειρίζεται περίπου το 10% αυτών των σκαφών.

– Ποιες είναι οι υπηρεσίες που προσφέρει η εταιρεία σας, ιδιαίτερα σε περιόδους κρίσης όπως αυτής που βιώνει ο πλανήτης σήμερα;

-Η IYC κατατάσσεται στις πέντε μεγαλύτερες πολυεθνικές εταιρείες στον κλάδο παροχής υπηρεσιών σε superyachts. Είναι μέλος όλων των μεγάλων διεθνών ενώσεων συμπεριλαμβανομένης της LYBRA (Leading Yacht Brokers Association) στην οποία συμμετέχουν οι οκτώ μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου.

Έχουμε 13 γραφεία σε 9 χώρες και απασχολούμε πάνω από 120 επαγγελματίες στους τομείς των ναυλώσεων, αγοραπωλησιών, τεχνικής διαχείρισης, ασφάλισης & διαχείρισης ζημιών, πληρωμάτων και marketing.

Σε μια αγορά όπου τα δεδομένα αλλάζουν συνεχώς και ο παραδοσιακός τρόπος λειτουργίας είναι αναποτελεσματικός, η IYC έχει την διεθνή εμβέλεια και τους πόρους προκειμένου να παρέχει τις εναλλακτικές λύσεις στους πελάτες της. Είμαστε σε συνεχή επικοινωνία με τους πελάτες μας, σήμερα περισσότερο από ποτέ, προκειμένου να διαχειριστούμε μαζί τους τα πολλαπλά και ιδιαιτέρως σύνθετα προβλήματα που αντιμετωπίζουν.

-Η εταιρεία σας έχει γραφεία σε πολλά μέρη του κόσμου και στην Αθήνα. Πώς βλέπετε την προοπτική της αγοράς πολυτελών σκαφών στη χώρα μας; Τι πρέπει να αλλάξει για να αναπτυχθεί περαιτέρω;

-Θεωρώ πως η Ελλάδα έχει εξαιρετική προοπτική. Είναι ένας από τους κορυφαίους προορισμούς παγκοσμίως και έχει τη μεγαλύτερη καλοκαιρινή περίοδο στη Μεσόγειο. Η ποιότητα των σκαφών έχει βελτιωθεί τα τελευταία πέντε χρόνια και τα περισσότερα Ελληνικά πληρώματα είναι εξαιρετικά.

Η IYC διαθέτει στην Ελλάδα ένα στόλο 25 σκαφών. Στο γραφείο της Αθήνας απασχολούνται περίπου 30 άτομα και η χώρα αποτελεί για εμάς έναν από τους βασικότερους τόπους επένδυσης. Αυτό που λείπει από τη χώρα είναι περισσότερη ελευθερία στην διακίνηση επαγγελματικών σκαφών χωρίς να απαιτείται μόνιμη εγκατάσταση.

Η Ελλάδα σήμερα χάνει έσοδα δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ από ΦΠΑ – και όχι μόνο – από τα διερχόμενα επαγγελματικά σκάφη που δραστηριοποιούνται στην χώρα χωρίς όμως να έχουν μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα.

Τα σκάφη αυτά δεν μπορούν να επιβιβάσουν ή να αποβιβάσουν επιβάτες εντός της ελληνικής επικράτειας, αλλά εκτελούν ελεύθερα πλόες όντας ναυλωμένα εντός της Ελλάδας, επιβιβάζοντας όμως και αποβιβάζοντας εκτός Ελλάδος της χώρας, με αποτέλεσμα να μην υποχρεούνται σε απόδοση του νόμιμα προβλεπόμενου ΦΠΑ.

Ο νόμος πρέπει να αναθεωρηθεί ώστε να επιτρέπονται οι ναυλώσεις, σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες της Μεσογείου. Αυτό θα φέρει επενδύσεις και άμεσα έσοδα από ΦΠΑ, καθώς επίσης και περισσότερη εργασία στις μαρίνες, στις επισκευαστικές μονάδες και σε όλους όσοι απασχολούνται στον κλάδο.

-Σας ευχαριστώ πολύ

-Σας ευχαριστώ και εγώ