Το κόστος μεταφοράς του ρωσικού πετρελαίου εκτοξεύεται καθώς οι περισσότεροι ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων αποφεύγουν το εμπόριο λίγες ημέρες πριν τεθούν σε ισχύ οι αυστηρότερες κυρώσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Οι πλοιοκτήτες που παραμένουν πρόθυμοι να φορτώσουν ρωσικό αργό προσπαθούν να αυξήσουν τη χρέωση λόγω της αύξησης του κινδύνου, αναφέρει το Bloomberg.

1

Οι ναύλοι από τη Βαλτική Θάλασσα προς την Ινδία διαπραγματεύονται σε περίπου 15 εκατομμύρια δολάρια — ή 20 δολάρια το βαρέλι — για φορτώσεις μετά τις 5 Δεκεμβρίου, ημέρα που ξεκινούν οι νέοι περιορισμοί της ΕΕ, αναφέρουν ναυλομεσίτες. Πρόκειται για μία τεράστια αύξηση από τα 9 εκατομμύρια δολάρια έως τα 11,5 εκατομμύρια δολάρια που ήταν πριν.

Η αύξηση του κόστους αντανακλά τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι προμηθευτές ρωσικού αργού πριν από την προθεσμία κατά την οποία η ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων εκ των κορυφαίων ιδιοκτητών δεξαμενόπλοιων στον κόσμο στην Ελλάδα, θα σταματήσει τη θαλάσσια μεταφορά και άλλες υπηρεσίες για την χώρα του ΟΠΕΚ+.

Τα λιγότερα διαθέσιμα πλοία και η ανάγκη εκτροπής του ρωσικού πετρελαίου από τους παραδοσιακούς αγοραστές στην Ευρώπη στους νέους που βρίσκονται στην Ασία και τη Μέση Ανατολή, συμβάλλουν επίσης στα υψηλότερα ναύλα.

Οι εξαγωγές από τη Βαλτική, όπου φορτώνεται το ρωσικό πετρέλαιο, γνωστό ως μείγμα Urals, βασίζονται σε πλοία μικρού έως μεσαίου μεγέθους, όπως τα δεξαμενόπλοια Aframax και Suezmax.

Εν αναμονή του πλαφόν

Οι συμμετέχοντες στην παγκόσμια ναυτιλιακή αγορά περιμένουν επίσης λεπτομέρειες σχετικά με το πλαφόν της τιμή του πετρελαίου που προτείνεται από την G-7, που θα μπορούσε να εξαιρέσει από τις κυρώσεις της ΕΕ τις αποστολές πετρελαίου σε τιμή κάτω από το ανώτατο όριο που θα τεθεί.

Μέλη του μπλοκ των 27 κρατών πλησιάζουν σε μια συμφωνία για το ανώτατο όριο της τιμής στα 60 δολάρια το βαρέλι αυτή την εβδομάδα. Η Ρωσία δήλωσε νωρίτερα ότι δεν θα πουλήσει πετρέλαιο και φυσικό αέριο σε χώρες που θα εφαρμόσουν το πλαφόν.

Ο “σκοτεινός” στόλος

Η έλλειψη σαφήνειας σχετικά με τις εξαιρέσεις ανοίγει το δρόμο στον λεγόμενο “σκοτεινό” στόλο ή τα δεξαμενόπλοια αγνώστων ιδιοκτητών που είναι πρόθυμοι να συνεχίσουν να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο παρά την απειλή των κυρώσεων. Πρόκειται κατά κύριο λόγο για παλαιάς κατασκευής πλοία και αρκετά με ιστορικό στις συναλλαγές με καθεστώτα στα οποία έχουν επιβληθεί κυρώσεις, όπως το Ιράν.

Δεν είναι σαφές εάν οι ναύλοι από τη Βαλτική προς την Ινδία θα διατηρηθούν σε περίπου 15 εκατομμύρια δολάρια στην περίπτωση που το αργό Urals πέσει κάτω από το ανώτατο όριο τιμών, ούτε είναι σαφές εάν έχουν ολοκληρωθεί πλήρως οι ναυλώσεις σε αυτό το επίπεδο τιμών.

Στο μεταξύ, ορισμένα μεσαίου μεγέθους δεξαμενόπλοια που χρησιμοποιούνται συνήθως για τη μεταφορά καθαρότερων διυλισμένων καυσίμων εξετάζουν το ενδεχόμενο να στραφούν στη μεταφορά αργού προκειμένου να επωφεληθούν από τα υψηλά ναύλα.

Η ΕΕ πρόκειται να επιβάλει κυρώσεις και για τις συναλλαγές ρωσικών προϊόντων πετρελαίου τον Φεβρουάριο.

Διαβάστε ακόμη:

Ανασφάλιστα, με πλαστές σημαίες και εκθετική αύξηση: Ποια είναι τα πλοία φαντάσματα που βοηθούν τη Ρωσία να ξεφεύγει από τις κυρώσεις

Reuters: Συμφωνία ΕΕ για πλαφόν 60 δολ. στο ρωσικό πετρέλαιο