ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Νικόλαος Ιω. Σπανός Ναύαρχος ΛΣ-ΕΛΑΚΤ (εα), Πρώην Δ/ντής Λιμένων – Λιμενικής Πολιτικής & Λιμενικής Αστυνομίας, Διεθνής Πραγματογνώμονας Επιστημών Ναυτιλίας
Ο Γενικός Κανονισμός Λιμένων αριθμ.20 (Β΄444/1999), αντικαταστάθηκε σε όλες τις διατάξεις του το έτος 2022 με την αριθμ. 2131.4/90224/2022 (Β΄6543) απόφαση ΥΝΑΝΠ.
Με την τροποποίηση αυτή επιτυγχάνεται βελτίωση επιπέδου ασφάλειας χρηστών θαλάσσιων μέσων αναψυχής και τρίτων προσώπων.
Τα κυριότερες τροποποιούμενες διατάξεις είναι οι ακόλουθες:
– Θέσπιση απαίτησης, για τα ταχύπλοα σκάφη που έλκουν θαλάσσια μέσα αναψυχής (θ.μ.α.), να φέρουν όργανο ένδειξης καυσίμου ως εναλλακτική της απαίτησης ύπαρξης εφεδρικού δοχείου καύσιμης ύλης ή εφεδρικής δεξαμενής.
– Θέσπιση απαίτησης για τις μηχανοκίνητες λέμβους να φέρουν εφεδρικό δοχείο καύσιμης ύλης ή εφεδρική δεξαμενή, εφόσον δε διαθέτουν ένδειξη καυσίμου (παρ. 3 άρθρο 19).
– Θέσπιση απαίτησης για τις εκμισθούμενες μηχανοκίνητες λέμβους να διαθέτουν προστατευτικό έλικας (παρ. 5 άρθρο 19).
– Απαγόρευση με οποιοδήποτε μέσο διαφήμισης της εκμίσθωσης θ.μ.α., συμπεριλαμβανομένου του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, από άτομα που δεν κατέχουν έγκριση εκμίσθωσης θ.μ.α (παρ. 1 άρθρο 22).
– Απαγόρευση έκδοσης έγκρισης εκμίσθωσης θ.μ.α. με θέση δραστηριοποίησης σημείο θαλάσσιου χώρου, έμπροσθεν έκτασης χώρου που έχει παραχωρηθεί αρμοδίως σε ιδιοκτήτη ξενοδοχειακού καταλύματος της παρ. 4 του άρθρου 22 (παρ. 6 άρθρο 22).
– Παροχή δυνατότητας σε ξενοδοχειακά καταλύματα (αναλόγως αριθμού κλινών) δραστηριοποίησης σε πόστο αιγιαλού-παραλίας το οποίο απέχει απόσταση μικρότερη των τριακοσίων μέτρων από θέση δραστηριοποίησης άλλου εκμισθωτή, εφόσον οι εγκαταστάσεις τους είναι συνέχεια του αιγιαλού ή της παραλίας και η χορηγούμενη έγκριση αφορά στην εκμίσθωση αποκλειστικά και μόνο για τους διαμένοντες σε αυτά (παρ. 4 άρθρο 22).
Τα κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα των υποπερ. αα) και ββ) της περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4276/2014 (Α’ 155), τα οποία έχουν δυναμικότητα εξήντα κλινών και άνω ή εξήντα ατόμων και άνω, αντίστοιχα, δύνανται, κατόπιν θετικής κρίσης της επιτροπής του άρθρου 35, να δραστηριοποιούνται σε πόστο επί του αιγιαλού-παραλίας, εκμισθώνοντας μη μηχανοκίνητα θαλάσσια μέσα αναψυχής, το οποίο απέχει απόσταση μικρότερη των τριακοσίων μέτρων από θέση δραστηριοποίησης άλλου εκμισθωτή, εφόσον οι εγκαταστάσεις τους είναι συνέχεια του αιγιαλού ή της παραλίας και η χορηγούμενη έγκριση αφορά στην εκμίσθωση αποκλειστικά και μόνο στους διαμένοντες σε αυτά.
Ξενοδοχειακά καταλύματα του προηγούμενου εδαφίου, τα οποία έχουν δυναμικότητα εκατό κλινών και άνω ή εκατό ατόμων και άνω, αντίστοιχα, δύνανται, κατόπιν θετικής κρίσης της επιτροπής του άρθρου 35, να δραστηριοποιούνται σε πόστο επί του αιγιαλού-παραλίας, εκμισθώνοντας τα θαλάσσια μέσα αναψυχής του παρόντος, το οποίο απέχει απόσταση μικρότερη των τριακοσίων μέτρων από θέση δραστηριοποίησης άλλου εκμισθωτή, εφόσον οι εγκαταστάσεις τους είναι συνέχεια του αιγιαλού ή της παραλίας και η χορηγούμενη έγκριση αφορά αποκλειστικά και μόνο στους διαμένοντες σε αυτά.
– Θέσπιση υποχρέωσης του εκμισθωτή να διαθέτει φορητό φαρμακείο με συγκεκριμένο περιεχόμενο (ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β ΤΟΥ ΓΚΛ 20).
– Θέσπιση δυνατότητας χρήσης θ.μ.α. από τουριστικά γραφεία και κρουαζιερόπλοια, υπό προϋποθέσεις (άρθρο 36).
Χρήση θαλάσσιων μέσων αναψυχής από τουριστικά γραφεία και κρουαζιερόπλοια
1. Νόμιμα τουριστικά γραφεία του ν. 393/1976 (Α’ 199) που χρησιμοποιούν μη μηχανοκίνητα θαλάσσια μέσα αναψυχής, εξαιρουμένης της αετοσανίδας και ιστιοσανίδας, στο πλαίσιο προγράμματος «πακέτο», κατά την έννοια του άρθρου 3 του π.δ. 7/2018 (Α’ 12), δύνανται να δραστηριοποιούνται χωρίς την έγκριση εκμίσθωσης θαλασσίων μέσων αναψυχής της παρ. 1 του άρθρου 22, εφόσον:
α) οι χρήστες, ανά δώδεκα άτομα συνοδεύονται από υπεύθυνο άτομο το οποίο έχει στην κατοχή του πιστοποιητικό/βεβαίωση επιτυχούς παρακολούθησης μαθημάτων παροχής πρώτων βοηθειών και το φορητό φαρμακείο, κατά το υπόδειγμα του Παραρτήματος Β, έχει ορισθεί εγγράφως από το τουριστικό γραφείο και φέρει την αποκλειστική ευθύνη για την καθόλα ασφαλή χρήση των μη μηχανοκίνητων θαλάσσιων μέσων αναψυχής από τους χρήστες στο θαλάσσιο χώρο,
β) γνωρισθεί εγγράφως, με κάθε πρόσφορο μέσο, τουλάχιστον είκοσι τέσσερις ώρες νωρίτερα, στην οικεία Λιμενική Αρχή, το αναλυτικό, ως προς τον τόπο και χρόνο, πρόγραμμα της εκδρομής, περιήγησης, τα στοιχεία του υπευθύνου ατόμου και η λίστα των χρηστών και υποβληθεί αντίγραφο της βεβαίωσης συνδρομής νομίμων προϋποθέσεων λειτουργίας του τουριστικού γραφείου,
γ) τηρούνται οι όροι και οι προϋποθέσεις χρήσης για έκαστο θαλάσσιο μέσο αναψυχής,
δ) οι χρήστες τηρούν απόσταση ασφαλείας πεντακοσίων μέτρων από θέση δραστηριοποίησης εκμισθωτή θαλασσίων μέσων αναψυχής.
2. Κρουαζιερόπλοιο πλοίο που διαθέτει θαλάσσια μέσα αναψυχής αποκλειστικά για χρήση από τους επιβάτες του δύναται να δραστηριοποιείται χωρίς την έγκριση εκμίσθωσης θαλασσίων μέσων αναψυχής της παρ. 1 του άρθρου 22, εφόσον:
α) ορισθεί υπεύθυνο άτομο, επί του πλοίου, για την δραστηριότητα, το οποίο διαθέτει άδεια χειριστή ταχύπλοου σκάφους και φέρει την αποκλειστική ευθύνη για την καθόλα ασφαλή χρήση των θαλάσσιων μέσων αναψυχής από τους χρήστες στο θαλάσσιο χώρο,
β) γνωστοποιηθεί εγγράφως από το πλοίο, με κάθε πρόσφορο μέσο και τουλάχιστον σαράντα οκτώ ώρες νωρίτερα, στην οικεία Λιμενική Αρχή, το σημείο θαλασσίου χώρου και ο χρόνος που θα λάβει χώρα η δραστηριότητα. Σε περίπτωση που, για οποιονδήποτε λόγο, κρίνεται από τη Λιμενική Αρχή ως επισφαλής η χρήση των θαλάσσιων μέσων αναψυχής στο συγκεκριμένο σημείο ή στον συγκεκριμένο χρόνο, τότε δύναται να αρνηθεί τη διενέργεια θαλάσσιων μέσων αναψυχής. Σε διαφορετική περίπτωση δεν απαιτείται έγκριση,
γ) οι χρήστες μη μηχανοκίνητων θαλάσσιων μέσων αναψυχής τηρούν απόσταση ασφαλείας τουλάχιστον πεντακοσίων μέτρων και οι χρήστες μηχανοκίνητων θαλάσσιων μέσων αναψυχής τηρούν απόσταση ασφαλείας τουλάχιστον χιλίων μέτρων, από θέση δραστηριοποίησης εκμισθωτών θαλασσίων μέσων αναψυχής,
δ) τηρούνται οι όροι και προϋποθέσεις χρήσης για έκαστο θαλάσσιο μέσο αναψυχής, ε) κατά τη διάρκεια της δραστηριότητας το πλοίο δεν μετακινείται και φέρει αναρτημένα τα προβλεπόμενα από τον Δ.Κ.Α.Σ. στη θάλασσα, σχήματα αγκυροβολίας.
– Θέσπιση υποχρεώσεων μισθωτών (άρθρο 34).
Υποχρεώσεις μισθωτών
1. O μισθωτής θαλασσίων μέσων αναψυχής, πλέον των ειδικών όρων, προϋποθέσεων και υποχρεώσεων που τίθενται για έκαστο χρησιμοποιούμενο θαλάσσιο μέσο αναψυχής, υποχρεούται να:
α) χρησιμοποιεί όλο τον εξοπλισμό ασφαλείας που του παρέχει ο εκμισθωτής, σύμφωνα με τις οδηγίες του,
β) χρησιμοποιεί μηχανοκίνητα θαλάσσια μέσα αναψυχής, μόνο εφόσον προηγουμένως διαπιστώσει ότι είναι εφοδιασμένα με την απαιτούμενη ποσότητα καυσίμων και τα προβλεπόμενα για την κατηγορία του σωστικά μέσα,
γ) επιδεικνύει ορθή κρίση, να συμπεριφέρεται με υπεύθυνο τρόπο και να τηρεί τις προφορικές και γραπτές οδηγίες, τις απαγορεύσεις και ειδοποιήσεις στην υπόψη περιοχή, τόσο πριν όσο και κατά τη διάρκεια της μίσθωσης του θαλάσσιου μέσου αναψυχής,
δ) μην χρησιμοποιεί θαλάσσια μέσα αναψυχής εφόσον τελεί υπό την επήρεια οινοπνεύματος ή τοξικών ουσιών, ε) ενημερώνει τον εκμισθωτή για οποιοδήποτε σωματική αναπηρία ή πρόβλημα υγείας που αντιμετωπίζει και μπορεί να τον θέσει σε κίνδυνο.
2. Εφόσον ο εκμισθωτής αρνηθεί την εκμίσθωση για λόγους ασφαλείας, όπως λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών ή επειδή ο μισθωτής τελεί υπό την επήρεια οινοπνεύματος ή είναι απρόθυμος να ακολουθήσει τις οδηγίες του εκμισθωτή, τότε ο μισθωτής υποχρεούται σε άμεση συμμόρφωση.
– Πρόβλεψη συγκεκριμένου ύψους προστίμου για παραβάσεις συγκεκριμένων διατάξεων του Κανονισμού, με σκοπό την επίτευξη αναλογικότητας μεταξύ παράβασης και κύρωσης (άρθρο 39).
– Απαγόρευση εκμίσθωσης και χρήσης θ.μ.α για ιδιωτική χρήση με δυσμενείς καιρικές συνθήκες (άρθρα 32 &33).
Δυσμενείς καιρικές συνθήκες
1. Εκτός εάν άλλως ορίζεται στον παρόντα Κανονισμό και στις ήδη εκδοθείσες εγκρίσεις που χορηγήθηκαν, σύμφωνα με την διαδικασία του άρθρου 36 του Γενικού Κανονισμού Λιμένων υπ’ αρ. 20 (Β’ 444/26-4-1999), όπως ίσχυε πριν τη θέση σε ισχύ της παρ. 3 του άρθρου 74 του ν. 4504/2017 ή που εγκρίθηκαν ή εγκρίνονται με την παρ. 3 του άρθρου 74 του ν. 4504/2017, απαγορεύεται η εκμίσθωση θαλάσσιων μέσων αναψυχής: α) όταν πνέει άνεμος έντασης μεγαλύτερης των πέντε μποφόρ ή άνω των τριάντα οκτώ χλμ/ώρα. β) όταν η ορατότητα είναι περιορισμένη.
2. Οι εκμισθωτές διαθέτουν φορητό ψηφιακό ανεμόμετρο στη θέση δραστηριοποίησής τους, οι ενδείξεις του οποίου λαμβάνονται υπόψη για την εφαρμογή της περ. α) της παρ. 1.
3. Ο χειριστής ταχύπλοου σκάφους που χρησιμοποιείται για την έλξη θαλάσσιων μέσων αναψυχής, ελέγχει, πριν και καθ’ όλη τη διάρκεια της έλξης των θαλάσσιων μέσων αναψυχής, τον καιρό.
Ιδιωτική χρήση θαλάσσιων μέσων αναψυχής Δυσμενείς καιρικές συνθήκες
1. Εκτός εάν άλλως ορίζεται στον παρόντα Κανονισμό και στις ήδη εκδοθείσες εγκρίσεις που χορηγήθηκαν, σύμφωνα με την διαδικασία του άρθρου 36 του Γενικού Κανονισμού Λιμένων υπ’ αρ. 20 (Β’ 444/1999), όπως ίσχυε πριν τη θέση σε ισχύ της παρ. 3 του άρθρου 74 του ν. 4504/2017 ή που εγκρίθηκαν ή εγκρίνονται με την παρ. 3 του άρθρου 74 του ν. 4504/2017, απαγορεύεται η ιδιωτική χρήση θαλάσσιων μέσων αναψυχής: α) όταν πνέει άνεμος έντασης μεγαλύτερης των πέντε μποφόρ ή άνω των τριάντα οκτώ χλμ/ώρα, σύμφωνα με το δελτίο της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας, β) όταν η ορατότητα είναι περιορισμένη.
2. Ο χειριστής ταχύπλοου σκάφους που χρησιμοποιείται για την έλξη θαλάσσιων μέσων αναψυχής, ελέγχει, πριν και καθ’ όλη τη διάρκεια της έλξης των θαλάσσιων μέσων αναψυχής, τον καιρό.
Καθορισμός διαδικασίας, όρων και προϋποθέσεων για την έγκριση δραστηριότητας εκμίσθωσης θ.μ.α.
Οι προϋποθέσεις για τη χορήγηση έγκρισης εκμίσθωσης θαλάσσιων μέσων αναψυχής καθορίζονται στις διατάξεις της αριθμ. 2131.4/64444/2021 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ‘’Καθορισμός διαδικασίας, όρων και προϋποθέσεων, δικαιολογητικών, παραβόλου και κυρώσεων για την έγκριση δραστηριότητας εκμίσθωσης θαλάσσιων μέσων αναψυχής” (Β’4174), η οποία εκδόθηκε κατ΄εξουσιοδότηση του ν. 4442/2016 και καταργήθηκαν οι αντίστοιχες διατάξεις του άρθρου 23 του ΓΚΛ αριθμ.20. Η δραστηριότητα εκμίσθωσης θ.μ.α. υπάγεται σε καθεστώς έγκρισης του ν.4442/2016, «Νέο θεσμικό πλαίσιο για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας και άλλες διατάξεις».
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
«ΠΡΟΣΕΧΩ/ ΜΑΘΑΙΝΩ/ ΝΟΙΑΖΟΜΑΙ»
Το πρόγραμμα αυτό, το οποίο έχει λάβει και την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων, έχει ως κύριο στόχο να μάθουν και να ενστερνιστούν τα παιδιά τους βασικούς κανόνες ασφαλείας για τη θάλασσα και τα θαλάσσια σπόρ, με σκοπό την μείωση ή εξάλειψη των πνιγμών και των ατυχημάτων στη θάλασσα.
Το πρόγραμμα εκπαίδευσης ξεκίνησε πιλοτικά από το Λιμενικό Σώμα το 2012 για τους μαθητές των πρώτων τάξεων του Δημοτικού (1η και 2η), καταρχάς στην Αττική και αργότερα και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας. Με τη συνεργασία του μη – κερδοσκοπικού σωματείου Safe Water Sports, το πρόγραμμα ανασχεδιάστηκε, ώστε να καλύπτει όλες τις σχολικές τάξεις και σε όλη τη χώρα.
Αφορά όλες τις τάξεις του Δημοτικού και όλες τις τάξεις του Γυμνασίου. Γίνεται κάθε χρόνο την άνοιξη σε Πανελλαδική βάση.
Διαβάστε επίσης:
Diorama II (DECA Investments): Αποκτά πλειοψηφική συμμετοχή στη Leader
Πούτιν: Ο πόλεμος στην Ουκρανία θα συνεχιστεί, εκτός αν το Κίεβο κάνει συμφωνία
Τσικαλάκης (ΠΝΟ): Αναγνωρίζουμε μόνο το ΣΕΕΝ για τις συλλογικές συμβάσεις
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Δ. Καλαντώνη: Η ιστορία πίσω από την «Εξέλιξη Ζωής», οι δράσεις και οι στόχοι
- Attica Bank: Ανοίγει το παιχνίδι του ανταγωνισμού στις χρεώσεις
- Οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν εφέτος 230 πλοία – Ποιοι ναυπηγούν και ποιοι πούλησαν και αγόρασαν πλοία
- Άμεση Ανάλυση: Τι συμβαίνει με Optima Bank, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΟΠΑΠ, Profile, JP Morgan, MicroStrategy, Nike