«Οι εξελίξεις της κρίσης στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας είναι εξαιρετικά ανησυχητικές. Οι συχνές επιθέσεις σε εμπορικά πλοία και η αυξανόμενη αβεβαιότητα ανάγκασαν πολλές εταιρείες να αλλάξουν πορεία για να εξασφαλίσουν την ασφάλεια των ναυτικών τους. Η ECSA υποστήριξε σθεναρά τη βελτίωση των δομών προστασίας για την ασφάλεια των εμπορικών πλοίων που διέρχονται από την περιοχή και συνεργάστηκε με την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές για να τονίσει τον αντίκτυπο στους ναυτικούς μας».

Αυτά επισημαίνει ο γραμματέας της Ένωσης Ευρωπαίων Εφοπλιστών, Σωτήρης Ράπτης, αναφερόμενος στις εξελίξεις στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας και προσθέτει:

«Χαιρετίζουμε τις εξελίξεις σχετικά με την ανάπτυξη της νέας ευρωπαϊκής επιχείρησης Aspis. Αυτά τα μέτρα είναι ζωτικής σημασίας για τη διασφάλιση της ασφάλειας και της ευημερίας των ναυτικών μας και για την ενίσχυση της ασφάλειας των ζωτικών εμπορικών οδών. Επίσης, ενθαρρύνουμε και υποστηρίζουμε όλες τις συντονισμένες προσπάθειες, συμπεριλαμβανομένων των διπλωματικών, που συμβάλλουν στη διατήρηση της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας. Οι θαλάσσιες μεταφορές είναι θεμελιώδες στοιχείο της ευρωπαϊκής ασφάλειας σε κάθε επίπεδο: ενέργεια, τρόφιμα και αλυσίδες εφοδιασμού. Τα τελευταία χρόνια ο ναυτιλιακός τομέας έχει αποδειχθεί ανθεκτικός και ικανός να προσαρμοστεί γρήγορα σε κρίσεις. Τα αγαθά και η ενέργεια συνεχίζουν να παραδίδονται, αλλά μεγαλύτερες διαδρομές σημαίνουν καθυστερήσεις και υψηλότερο κόστος. Αν και είναι δύσκολο να προβλεφθούν οι μεσοπρόθεσμες επιπτώσεις, βλέπουμε ήδη κάποιες διακοπές της εφοδιαστικής αλυσίδας στην Ευρώπη, για παράδειγμα με εταιρείες αυτοκινήτων που αναγκάζονται να αναστείλουν την παραγωγή στα ευρωπαϊκά εργοστάσιά τους λόγω ελλείψεων εξαρτημάτων. Έχουν επηρεαστεί και οι εξαγωγές. Φυσικά, η ναυσιπλοΐα στη Μεσόγειο εξαρτάται πολύ από τη δυνατότητα διέλευσης μέσω της Διώρυγας του Σουέζ. Ορισμένες από τις επιπτώσεις στις αλυσίδες εφοδιασμού, ιδίως όσον αφορά τη διακίνηση νωπών προϊόντων, έχουν ήδη αρχίσει να εμφανίζονται. Η ECSA συνεργάζεται στενά με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τους ενδιαφερόμενους της αλυσίδας εφοδιασμού για να αξιολογήσει την κατάσταση και πιθανές λύσεις».

Αναφερόμενος ο Σωτής Ράπτης, στις σχέσεις των ναυτιλιακών εταιρειών και των οργανισμών λιμένων, είπε:

«Σίγουρα η συνεργασία μεταξύ θαλάσσιων μεταφορών και λιμένων είναι επίσης θεμελιώδης. Δεν μπορούμε να εργαστούμε ο ένας χωρίς τον άλλον. Τα λιμάνια θα διαδραματίζουν ολοένα και πιο σημαντικό ρόλο στην προμήθεια νέων καυσίμων και αποκλειστικής υποδομής ανεφοδιασμού για την πράσινη μετάβαση. Από την άποψη αυτή, η ECSA και ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Θαλάσσιων Λιμένων συνεργάστηκαν στενά για να πιέσουν ώστε τα έσοδα του EU ETS να διατεθούν στον ναυτιλιακό τομέα και επί του παρόντος συνεργάζονται με την Επιτροπή και άλλους ενδιαφερόμενους για να αξιοποιήσουν καλύτερα αυτά τα έσοδα στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Ταμείο Καινοτομίας».

Ο Σωτήρης Ράπτης, επισημαίνει επίσης και την έλλειψη επενδύσεων στην πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας. Ειδικότερα, υπογραμμίζει:

«Τον τελευταίο χρόνο, και ειδικά υπό το φως των επιδοτήσεων που εισήγαγε η κυβέρνηση Μπάιντεν, κατέστη σαφές ότι το νέο πεδίο μάχης του διεθνούς ανταγωνισμού μεταξύ Ευρώπης, Ηνωμένων Πολιτειών και Κίνας είναι η παραγωγή πράσινων τεχνολογιών. Η ΕΕ έχει θέσει τους πιο φιλόδοξους στόχους για το κλίμα σε διεθνές επίπεδο, αλλά εξακολουθούμε να μην έχουμε τα εργαλεία για να υποστηρίξουμε οικονομικά τη μετάβαση της οικονομίας μας και την ανταγωνιστικότητα του κλάδου. Υποστηρίξαμε σθεναρά την αναγνώριση της ναυτιλίας στον νόμο Net-Zero Industry Act – η απάντηση της ΕΕ στην πολιτική των ΗΠΑ – για να διασφαλίσουμε ότι μπορούν να υποστηριχθούν οι βιώσιμες τεχνολογίες καυσίμων και οι καινοτόμες τεχνολογίες πρόωσης. Τελικά, η Ευρώπη γενικά, και οι θαλάσσιες μεταφορές ειδικότερα, αντιμετωπίζουν σοβαρή έλλειψη δημόσιων και ιδιωτικών επενδύσεων. Πρέπει να συνεργαστούμε με ιδρύματα για να διασφαλίσουμε ότι οι επενδύσεις μπορούν να κινητοποιηθούν, μέσω των υφιστάμενων μέσων της ΕΕ, όπως το Ταμείο Καινοτομίας, αλλά και μέσω ενός πλαισίου τραπεζικής χρηματοδότησης και κεφαλαιαγορών που είναι κατάλληλο για να επαναφέρει τη χρηματοδότηση στον ναυτιλιακό τομέα στην Ευρώπη».

Διαβάστε επίσης:

Κρουαζιέρα: Πρόβλεψη για αύξηση 10% στις αφίξεις λόγω της κατάστασης στην Ερυθρά Θάλασσα

Οικογένεια Καρνέση: «Όποιος μείνει τελευταίος τα παίρνει όλα» – Παγιδευμένοι από την συμφωνία του 1994

Υπεγράφη συμφωνία μεταξύ ONEX και Algerie Ferries παρουσία Σκρέκα – «Εγκαινιάζει νέους ορίζοντες»