ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πού θα πάει η Intrakat, o δυνατός τζίρος της ΓΕΚ, τι συμβαίνει με τον Φέσσα, το τετ α τετ Μεγάλου – Πετραλιά, η κρίσιμη ημέρα για Σκλαβενίτη, τι συμβαίνει στο Ελληνικό, τα δίδυμα του Λούτον και η καλή -πλατινομαλλούσα- συνεργάτης του υπουργού
Οι εμβολιασμοί των ναυτικών παγκοσμίως βαδίζουν με πολύ αργούς ρυθμούς και δεν αρκούν για να περιορίσουν τα κρούσματα που εμφανίζονται στα πλοία, προκαλώντας ανησυχία για περισσότερες αναταραχές στο εμπόριο.
Παράλληλα, θέτουν σε κίνδυνο τους εργαζόμενους του κλάδου και δυνητικά τις οικονομίες που προσπαθούν να ανακάμψουν από τις επιβράδυνση που προκάλεσε η πανδημία.
Η ναυτιλιακή βιομηχανία σημαίνει συναγερμό καθώς τα κρούσματα αυξάνονται και ορισμένα λιμάνια συνεχίζουν να επιβάλουν περιορισμούς στην πρόσβαση των ναυτικών από αναπτυσσόμενες χώρες -που τροφοδοτούν μεγάλο μέρος των εργαζομένων στα πλοία-, αλλά δεν μπορούν να τους εμβολιάσουν.
Η τέλεια καταιγίδα
«Πρόκειται για τη τέλεια καταιγίδα», επισημαίνει ο Esben Poulsson, πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου που εκπροσωπεί τους πλοιοκτήτες. «Αυτό το νέο στέλεχος Δέλτα, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι μας φέρνει πίσω και η κατάσταση επιδεινώνεται. Η ζήτηση για προϊόντα δεν υποχωρεί, οι αλλαγές στα πληρώματα δεν είναι γρήγορες και οι κυβερνήσεις κρύβουν το κεφάλι τους στην άμμο”.
Όλα τα σημάδια δείχνουν τώρα ότι η κρίση στους ωκεανούς επιδεινώνεται, μόλις ακριβώς η βιομηχανία άρχισε να ανακάμπτει μετά από μήνες περιορισμών στα λιμάνια που δεν επέτρεπαν στις ναυτιλιακές εταιρείες να αλλάζουν τα πληρώματα, αφήνοντας εκατοντάδες χιλιάδες ναυτικούς εγκλωβισμένους στη θάλασσα επί μήνες.
Η Gard P&I, ο μεγαλύτερος ασφαλιστής ναυτιλιακών εταιρειών, επισημαίνει ότι οι αξιώσεις αποζημιώσεων για κρούσματα Covid-19 έχουν αυξηθεί σημαντικά.
Υπήρχαν περισσότερα από 100 μαζικά περιστατικά μηνιαίως τον Απρίλιο και τον Μάιο που έπληξαν πλοία και υπεράκτιες κινητές μονάδες, όπως πλατφόρμες γεώτρησης, με πολλούς άρρωστους ναυτικούς σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με την Alice Amundsen, αντιπρόεδρο του τμήματος ζημιών. Κατά τη διάρκεια της κορύφωσης της πανδημίας τον Ιούλιο-Αύγουστο του 2020, η ασφαλιστική Gard κατέγραψε σχεδόν 80 εστίες σε πλοία και υπεράκτιες μονάδες, με τα κρούσματα να ανέρχονται περίπου στα 160, τόνισε.
«Μοιάζει σαν μια φωτιά που ανάβει και θα μπορούσε γρήγορα να μετατραπεί ξανά σε πυρκαγιά», δήλωσε ο Rene Piil Pedersen, επικεφαλής της AP Moller-Maersk στη Σιγκαπούρη. Παρά το γεγονός ότι όλο και περισσότεροι άνθρωποι εμβολιάζονται, ο Covid θα είναι εδώ για χρόνια και θα εξακολουθούν να υπάρχουν κρούσματα σε λιμάνια και πλοία, είπε τον περασμένο μήνα, καλώντας τις κυβερνήσεις και τη βιομηχανία να συνεργαστούν για την προστασία των ναυτικών και των εργαζόμενων στις αποβάθρες, που στηρίζουν τις κρίσιμες αλυσίδες εφοδιασμού σε όλο τον κόσμο.
Περιορισμένοι εμβολιασμοί
Παρά τις προσπάθειες των ΗΠΑ και άλλων χωρών για τον εμβολιασμό ναυτικών στα λιμάνια, ο εμβολιασμός των περισσότερων εργαζόμενων εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις χώρες καταγωγής τους.
Αυτό δυσκολεύει την κατάσταση καθώς περισσότεροι από τους μισούς από τους 1,6 εκατομμύρια ναυτικούς παγκοσμίως, προέρχονται από αναπτυσσόμενες χώρες όπως η Ινδία, οι Φιλιππίνες ή η Ινδονησία, οι οποίες είναι πολύ πίσω στους εμβολιασμούς σε σχέση με τις περισσότερες ανεπτυγμένες οικονομίες.
Η έλλειψη διεθνούς συντονισμού φαίνεται από το γεγονός ότι δεν υπάρχει εκτίμηση του αριθμού των ναυτικών που έχουν εμβολιαστεί. Αυτό συμβαίνει επειδή δεν υπάρχει κανένας οργανισμός ή εταιρεία που να παρακολουθεί την κατάσταση για όλους τους εργαζόμενους σε διάφορες εταιρείες, πλοία και λιμάνια.
Το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο εκτιμά ότι μόνο 35.000-40.000 ναυτικοί – ή μόλις το 2,5% της παγκόσμιας ομάδας – έχουν εμβολιαστεί. Ωστόσο, περισσότεροι από 23.000 ναυτικοί είχαν κάνει εμβόλιο στις ΗΠΑ με τη βοήθεια διαφόρων φιλανθρωπικών οργανώσεων και η Cosco Shipping Holdings της Κίνας δήλωσε τον περασμένο μήνα ότι όλοι οι ναυτικοί που είναι στην ξηρά έχουν εμβολιαστεί.
Η Ινδία ξεκίνησε προγράμματα εμβολιασμού για περισσότερους από 200.000 ναυτικούς, αλλά ο Poulsson και οι διαχειριστές πλοίων, συμπεριλαμβανομένης της Wilhelmsen Ship Management, λένε ότι οι ρυθμοί πρέπει να επιταχυνθούν. Από τον Μάιο, περίπου το 14% των ναυτικών της Ινδίας είχε λάβει μία μόνο δόση του εμβολίου και μόνο το 1% είχε λάβει και τις δύο δόσεις, σύμφωνα με την Hindu Business Line.
Οι εταιρείες αγοράζουν εμβόλια
Στις Φιλιππίνες, αρκετές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της Maersk, δήλωσαν ότι συνεργάζονται με την κυβέρνηση για την προμήθεια εμβολίων για τους εργαζομένους τους. Αν και οι ναυτικοί έχουν προτεραιότητα, τα εμβόλια είναι σε έλλειψη, με αρκετές πόλεις γύρω από την πρωτεύουσα της, Μανίλα, να διακόπτουν τα προγράμματα εμβολιασμού τις τελευταίες ημέρες καθώς εξαντλήθηκαν οι προμήθειες.
Ακόμα κι αν οι εμβολιασμοί ήταν διαθέσιμοι στη χώρα, δεν καλύπτουν τους εργαζόμενους που βρίσκονται ήδη σε πλοία, μερικοί από τους οποίους δεν θα ολοκληρώνουν τα συμβόλαια τους μέχρι τον επόμενο χρόνο. Περίπου το 99% των Φιλιππινέζων ναυτικών δεν έχουν εμβολιαστεί, δήλωσε ο Gerardo Borromeo, αντιπρόεδρος του ICS στη Μανίλα, ο οποίος εκτιμά ότι θα χρειαστεί ένας χρόνος για να εμβολιαστούν όλοι.
Αυτά είναι κακά νέα για τη ναυτιλιακή βιομηχανία – οι Φιλιππίνες προμηθεύουν περίπου 460.000 ναυτικούς, ή το 25% του παγκόσμιου ναυτικού εργατικού δυναμικού, σύμφωνα με την κυβέρνηση. Και έως ότου εμβολιαστούν περισσότεροι ναυτικοί από όλο τον κόσμο, τα κρούσματα θα συνεχίσουν να αυξάνονται.
Πιο δύσκολες και ακριβές οι αγορές προϊόντων
Η ευκολότερη λύση θα ήταν κάθε λιμάνι να έχει κλινική και να προσφέρει εμβολιασμούς σε όλους τους ναυτικούς που εισέρχονται, σύμφωνα με τον Ben Cowling, επικεφαλής του τμήματος επιδημιολογίας και βιοστατιστικής του Πανεπιστημίου του Χονγκ Κονγκ. Μέχρι στιγμής, αυτό δεν συμβαίνει σε πολλά μέρη, ενώ ελάχιστες χώρες ακολουθούν το προβάδισμα των ΗΠΑ στην προσφορά εμβολιασμών σε ναυτικούς που έρχονται στα λιμάνια, ανεξάρτητα από την εθνικότητά τους.
Εάν ο κίνδυνος για τους ναυτικούς δεν εξαλειφθεί, τότε το κλείσιμο των λιμένων ή τα κρούσματα στα πλοία θα καταστήσουν ακόμη πιο δύσκολα και πιο ακριβά τα ψώνια των Χριστουγέννων.
“Δεν θα υπάρχουν διαθέσιμα πληρώματα”, δήλωσε ο Mark O’Neil, Διευθύνων Σύμβουλος της Columbia Shipmanagement, η οποία επιβλέπει μια “δεξαμενή” πληρωμάτων 18.000 ατόμων. «Είτε θα έχουν Covid, είτε θα είναι μέρος ενός πληρώματος που έχει μολυνθεί από Covid, είτε δεν θα εμβολιάζονται και επομένως δεν θα επιτρέπεται να εισέλθουν στο λιμάνι. Ο αριθμός των πλοίων που ταξιδεύουν θα μειωθεί”.
Διαβάστε ακόμα:
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Eυάγγελος Μυτιληναίος: Χρειαζόμαστε δραστικά μέτρα για τη μείωση του ενεργειακού κόστους
- Ταξί: Διετής παράταση στις προθεσμίες με τα όρια ηλικίας απόσυρσης στις περιοχές που κηρύχθηκαν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης
- ΤτΕ: Αυξημένο πρωτογενές πλεόνασμα στα 7,5 δισ. ευρώ για τον κρατικό προϋπολογισμό
- ΙΕΑ: Ρεκόρ θα σημειώνει η παγκόσμια ζήτηση για άνθρακα έως το 2027