Το «σκληρό πόκερ», που παίζεται ακόμα και εντός της κυβέρνησης, για την τύχη των δύο μεγαλύτερων ναυπηγείων της χώρας, αυτά των Σκαραμαγκά και Ελευσίνας, αποκάλυψαν οι δηλώσεις του υπουργού Ανάπτυξης Άδωνη Γεωργιάδη.

Ο υπουργός δήλωσε, σε μια σειρά από Mέσα τις τελευταίες ημέρες, ότι: «τα Ναυπηγεία Ελευσίνας αν δεν εμπλακούν στις φρεγάτες, θα αναγκασθούμε να τα οδηγήσουμε σε εκκαθάριση. Δεν υπάρχει κανένας ιδιώτης επενδυτής που θα έρθει να τοποθετήσει τα κεφάλαια που απαιτούνται για τη διάσωση και να επωμισθεί χρέη ύψους άνω των 400 εκατ. ευρώ, χωρίς να λάβει μια σοβαρή παραγγελία από το ελληνικό κράτος. Τα χρέη τελικά είναι διπλάσια απ’ ότι αρχικά υπολογίζαμε και είναι προφανές ότι αυτό δυσχεραίνει την εξεύρεση στρατηγικού επενδυτή. Μέσα όμως από το πρόγραμμα των φρεγατών υπάρχουν αρκετοί ενδιαφερόμενοι και είμαι αρκετά αισιόδοξος ότι, όποια χώρα και αν επιλεγεί για τη ναυπήγηση των φρεγατών, θα βρεθεί και η εταιρεία που θα συμβάλει και στην εξυγίανση των ναυπηγείων Ελευσίνας.

Το mononews επικοινώνησε με ανθρώπους που παρακολουθούν τις εξελίξεις από κοντά οι οποίοι επεσήμαναν ότι ο κ. υπουργός ανέφερε στις δηλώσεις του, το αυτονόητο. Δηλώσεις που γίνονται περισσότερο επίκαιρες αφού όσον αφορά το άλλο ναυπηγείο, αυτό του Σκαραμαγκά που είναι και το μεγαλύτερο της χώρας οι δύο διαγωνισμοί βρίσκονται σε εξέλιξη, με καταληκτική ημερομηνία την 7η Ιουλίου 2021, και υπολογίζεται ότι με ένα ποσό, που θα κυμαίνεται από 60 μέχρι 90 εκατ. ευρώ, μπορεί να υπάρξει νέος ιδιοκτήτης, που θα πάρει τα ναυπηγεία καθαρά από χρέη και έτοιμα να διεκδικήσουν τα συμβόλαια για την κατασκευή των τριών φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού, όταν η ελληνική κυβέρνηση επιλέξει τον κατασκευαστή, κάτι που δεν αναμένεται πριν από τον Νοέμβριο του 2021.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι από την πλευρά του το υπουργείο Άμυνας της χώρας θέλει, τουλάχιστον ένα ναυπηγείο, αυτό του Σκαραμαγκά που η λύση για την επαναλειτουργία του φαίνεται πιο εύκολη, να είναι έτοιμο να μπει σε συζητήσεις με τους κατασκευαστές των φρεγατών, να γίνουν οι απαραίτητες επενδύσεις, ώστε να είναι έτοιμα για να βάλουν πρόσω ολοταχώς, για την κατασκευή των φρεγατών.

Την ίδια στιγμή η υπόθεση εξεύρεσης λύσης για τα ναυπηγεία Ελευσίνας έχει «παγώσει» τελείως, τον τελευταίο χρόνο, αφού τα χρέη από εκεί που αρχικά υπολογίζονται στα περίπου 200 εκατ. ευρώ, που με τις περικοπές θα έπεφταν στα 120 εκατ. ευρώ περίπου, σύμφωνα με τον τελευταίο έλεγχο της EY έχουν ξεπεράσει τα 400 εκατ. ευρώ, και λύση στον ορίζονται δεν φαίνεται. Ακόμα και αν αλλάξει η διαδικασία και μπουν τα ναυπηγεία σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης εν λειτουργία, όπως στη περίπτωση του Σκαραμαγκά θα χρειαστεί έναν τουλάχιστον χρόνο για να ξεκαθαρίσει η υπόθεση, και τα συμβόλαια των φρεγατών πιθανότητα θα έχουν χαθεί, και επαγωγικά το επενδυτικό ενδιαφέρον θα είναι περιορισμένο.

Στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά

Αλλά και για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά η κατάσταση δεν είναι τόσο απλοϊκή όσο ακούγεται.

Στον πρώτο διαγωνισμό, τον περασμένο Δεκέμβριο, για το στρατιωτικό τμήμα προσφορά κατέθεσε μόνο ο όμιλος North Star συμφερόντων Θεόφιλου Πριόβολου, ύψους 15,1 εκατ. ευρώ. Προσφορά η οποία απορρίφθηκε από το συμβούλιο των πιστωτών του ναυπηγείου, (υπουργείο Οικονομικών) με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι ο υπουργός κ. Σταϊκούρας χρησιμοποίησε σκληρή γλώσσα όταν σχολίασε το ύψος της προσφοράς. Στο δε διαγωνισμό για το εμπορικό τμήμα που τρέχει η ΕΤΑΔ, η οποία είχε δηλώσει ως χαμηλότερο τίμημα τα 55 εκατ. ευρώ, ήταν άγονος αφού δεν εμφανίστηκε κανείς ενδιαφερόμενος, κρίνοντας το ποσό εξαιρετικά υψηλό.

Σύμφωνα με εσωτερική έρευνα που έχει κάνει, σύμφωνα με πληροφορίες η ειδική διαχείριση, προετοιμαζόμενη για τον δεύτερο διαγωνισμό, η εύλογη αξία για το στρατιωτικό τμήμα είναι περίπου 60 εκατ. ευρώ,  ενώ η ΕΤΑΔ έχει χαμηλώσει το τίμημα στα 30 εκατ. ευρώ και σε πολλές δόσεις. Ωστόσο η πρόβλεψη ότι αν τα εδάφη του εμπορικού τμήματος δεν αποδοθούν σε διάστημα τριών ετών η συμφωνία χαλάει θεωρείται προβληματικά, γιατί ένα μέρος των εδαφών είναι σήμερα hot spot, και κανείς δεν μπορεί να πει με σιγουριά τι θα γίνει σε τρία χρόνια.

Όσον αφορά τον διαγωνισμό της ειδικής διαχείρισης, σύμφωνα με πληροφορίες εκτιμά ότι μπορεί να έχει ακόμα και τέσσερις ενδιαφερόμενους παίκτες, οι δύο από την Ελλάδα. Ωστόσο η Pyletech Shipyards θυγατρική της North Star με πρόσφατη ανακοίνωσή της έρχεται μάλλον να χαμηλώσει τον πήχη των προσδοκιών, μετατρέποντας ίσως τη διαγωνιστική διαδικασία σε «θρίλερ».  Πιο συγκεκριμένα αναφέρει:

«Μετά από αναίτια καθυστέρηση πέντε και πλέον μηνών προκηρύχθηκε, επιτέλους, ο δεύτερος διαγωνισμός της ΕΝΑΕ (πρώην ναυπηγείο Σκαραμαγκά). Κατά το διάστημα αυτό, συνεχίστηκε η σπατάλη των χρημάτων των φορολογουμένων:

-σε πρόστιμα προς την Ευρωπαϊκή Ένωση, 7,2 εκατ. ευρώ για κάθε εξάμηνο μη συμμόρφωσης, τα οποία αθροίζονται στα 110 εκατ. ευρώ, που έχουν καταλογιστεί από το 2012 μέχρι τώρα.
-σε επιδοτήσεις 20 εκατ. ευρώ το εξάμηνο από το Πολεμικό Ναυτικό, για να κρατηθεί το ναυπηγείο ανοιχτό.
-σε αμοιβές του ειδικού διαχειριστή.

Το συγκεκριμένο ναυπηγείο έχει κοστίσει συνολικά στον ελληνικό λαό πάνω από 900 εκατ. ευρώ! Παραμένουν απλήρωτα τα 9 εκατ. ευρώ για την τακτοποίηση των αυθαιρέτων. Ο ειδικός διαχειριστής της ΕΝΑΕ άφησε και πάλι απλήρωτα 9 εκατ. ευρώ (τακτοποίηση αυθαιρέτων) και 1 εκατ. ευρώ (άδεια πυρόσβεσης), τα οποία και θα βαρύνουν τον μελλοντικό αγοραστή.

Αν ο επενδυτής δεν τα πληρώσει άμεσα, δεν θα μπορεί να λειτουργήσει το ναυπηγείο. Αξίζει να σημειωθεί ότι στο αθάνατο ελληνικό κράτος το ναυπηγείο λειτουργούσε –επί δεκαετίες– χωρίς να διαθέτει τις απαραίτητες οικοδομικές άδειες. Με βάση τα παραπάνω, είναι σαφές ότι στον πρώτο διαγωνισμό, στην πραγματικότητα προσφέραμε 25 εκατ. ευρώ (15,1 εκατ. ευρώ το τίμημα συν 10 εκατ. ευρώ τα πρόστιμα).

Η Pyletech Shipyards είναι ο μόνος σοβαρός ενδιαφερόμενος

Παρά την επίμονη διασπορά φημών από συγκεκριμένα κέντρα συμφερόντων για δεκάδες δήθεν ενδιαφερομένους, κανείς δεν έχει εμφανιστεί μέχρι σήμερα, εκτός από την Pyletech Shipyards.

Ελπίζουμε ότι ο ειδικός διαχειριστής θα έχει διδαχθεί από το διασυρμό, που υπέστη την προηγούμενη φορά, όπου παράτεινε την προθεσμία του διαγωνισμού για να «προλάβουν» οι υποτιθέμενοι επενδυτές και δεν εμφανίστηκε κανείς.

Η Pyletech Shipyards θα λάβει μέρος στο διαγωνισμό της ΕΝΑΕ. Είναι προφανές ότι αν επαναληφθούν τέτοιες μεθοδεύσεις, η χώρα μας θα εκτεθεί διεθνώς και θα πληγεί ανεπανόρθωτα η αξιοπιστία οποιασδήποτε προσπάθειας προσέλκυσης ξένων επενδυτών.

Το όραμα του Ομίλου North Star και της Pyletech Shipyards είναι να δημιουργήσουν στον Σκαραμαγκά ένα διεθνώς ανταγωνιστικό, δυναμικό και κερδοφόρο ελληνικό ναυπηγείο και τεχνολογικό κέντρο, το οποίο θα εξυπηρετεί τις απαιτήσεις συντήρησης και κατασκευής εμπορικών και πολεμικών σκαφών, θα παράγει εξαγώγιμα προϊόντα υψηλής τεχνολογίας και θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες της εθνικής άμυνας της Ελλάδας.

Εξετάζουμε τη συμμετοχή μας στο διαγωνισμό της ΕΤΑΔ

Με παρόμοια αναίτια καθυστέρηση προκηρύχτηκε και πάλι ο διαγωνισμός της ΕΤΑΔ. Στο διάστημα που πέρασε, το στρατόπεδο των προσφύγων παρέμεινε αμετάβλητο καταλαμβάνοντας μέγα μέρος του οικοπέδου.

Επίσης, οι διαχειριστές, ορίζουν ξανά τιμή εκκίνησης, μην έχοντας διδαχτεί τίποτε από την άδοξη κατάληξη του πρώτου διαγωνισμού, όπου δεν συμμετείχε κανένας. Αρνούνται τη θεμελιώδη αλήθεια ότι την αξία οποιουδήποτε προς πώληση αγαθού, την καθορίζει η τιμή που προσφέρουν οι αγοραστές και όχι οι επιθυμίες των πωλητών.

Η εμμονή στις πρακτικές του παρελθόντος και η καλλιέργεια υπερβολικών προσδοκιών, οδηγούν μόνο σε επιβλαβείς και δαπανηρές –για τη χώρα και την οικονομία– καθυστερήσεις των παραγωγικών επενδύσεων.

Το μεγάλο επενδυτικό σχέδιο της Pyletech Shipyards

Η Pyletech Shipyards είναι ελληνική εταιρεία, αμιγώς ελληνικών συμφερόντων και διαθέτει τη χρηματοοικονομική επάρκεια για να προχωρήσει άμεσα στις επενδύσεις της. Είμαστε εδώ με ένα μεγάλο επενδυτικό σχέδιο που θα δημιουργήσει χιλιάδες σίγουρες θέσεις εργασίας και θα ξαναζωντανέψει τα ναυπηγεία και ολόκληρη την περιοχή. Επιπλέον, θα δημιουργήσει συνέργειες και θα δώσει δουλειά και σε πλήθος μικρότερων ναυπηγοεπισκευαστικών μονάδων στην ευρύτερη περιοχή.

Η συνολική μας επένδυση θα ξεπεράσει τα 700 εκατ. ευρώ και θα δημιουργήσει περισσότερες από 1.600 άμεσες και 6.000 έμμεσες θέσεις εργασίας. Θα έχει σημαντική πολλαπλασιαστική αξία στην απασχόληση, στα δημόσια έσοδα, στο ΑΕΠ και στην εθνική και τοπική οικονομία».

Διαβάστε επίσης

Όλη η γαλλική πρόταση για τις φρεγάτες – Τον Μάιο οι Αμερικάνοι, το θρίλερ με τα ναυπηγεία

Ναυπηγείο Σκαραμαγκά: Τι λέει για τον διαγωνισμό η Ειδική Διαχείριση

Pyletech Shipyards: Η επένδυση θα ξαναζωντανέψει τα πρώην Ναυπηγεία Σκαραμαγκά

Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση