Η στρατηγική σημασία του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης για την ειρήνη και τη σταθερότητα στις περιοχές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και της Ανατολικής Μεσογείου και για την οικονομική ανάπτυξη της Ελλάδας, λόγω της γεωστρατηγικής του θέσης, επισημάνθηκε κατά το 96ο Ετήσιο Συνέδριο του International Propeller Club of the United States.

«Ένας απρόκλητος πόλεμος στην Ουκρανία συνεχίζει να διαταράσσει την παγκόσμια ναυτιλία και, ως εκ τούτου, δεν είναι μυστικό ότι η γεωστρατηγική σημασία της Ελλάδας έχει αυξηθεί σημαντικά», σημείωσε ο Πρέσβης των ΗΠΑ στην Ελλάδα, George James Tsunis, κατά την εναρκτήρια ομιλία του ενώπιον 300 μελών του Propeller Club από όλο τον κόσμο, μελών της ελληνικής και διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας, στελεχών της ελληνικής κυβέρνησης και της Πρεσβείας των ΗΠΑ.

1

Κατά την τοποθέτησή του, ο Έλληνας Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, τόνισε τον ρόλο των ελληνικών λιμανιών ως έδρας νέων υποδομών LNG που μπορούν να βοηθήσουν την Ευρώπη να ξεπεράσει την ενεργειακή κρίση: «Σε ό,τι αφορά το LNG, ο σημαντικός ρόλος του ελληνικού στόλου τόσο στη μεταφορά LNG –και από τις ΗΠΑ αυτή την περίοδο– όσο και στην αποθήκευση μέσω FSRU στην Ελλάδα και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες ως μέρος της ενεργειακής ανεξαρτησίας της Ε.Ε., αναγνωρίζεται ευρέως, παράλληλα με τη στρατηγική σημασία των λιμανιών μας».

Η κατασκευή και λειτουργία στην Αλεξανδρούπολη της Πλωτής Μονάδας Αποθήκευσης και Επαναεριοποίησης (FSRU) αναμένεται να ενισχύσει τον στρατηγικό ρόλο της Ελλάδας ως ενεργειακού κόμβου για την ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και θα προσφέρει εναλλακτικές πηγές και οδούς παροχής φυσικού αερίου στην περιοχή, ενισχύοντας την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού και την ενεργειακή αυτονομία σε περιόδους σημαντικών προκλήσεων.

Ο Αριστοτέλης Τζιαμπίρης, Καθηγητής Διεθνών Σχέσεων στο Πανεπιστήμιο Πειραιά, δήλωσε: «Οι FSRU είναι ο πιο γρήγορος τρόπος εισαγωγής LNG. Έχουμε πολύ LNG που εισρέει από όλο τον κόσμο, ειδικά από τις ΗΠΑ, το Κατάρ, την Αυστραλία και την Ανατολική Αφρική. Αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να θέσουμε ως στόχο τη μείωση της κατανάλωσης και ίσως κάποιο δελτίο και την προσθήκη νέων πηγών. Η αυτάρκεια για την Ευρώπη εν μία νυκτί δεν είναι ρεαλιστικός στόχος. Ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψη όλα τα δεδομένα, η αντίδραση για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης ήταν άμεση και εντυπωσιακή».

Σύμφωνα με τον Βουλευτή Γιώργο Κουμουτσάκο, ο οποίος συμμετείχε σε πάνελ συζήτησης σχετικά με τις επιπτώσεις των τρεχουσών γεωπολιτικών εξελίξεων στα εμπορικά πρότυπα, στους ενεργειακούς δρόμους και στα λιμάνια της Ανατολικής Μεσογείου, η Αλεξανδρούπολη είναι εξίσου σημαντική και σε σχέση με την ειρήνη και την ασφάλεια στην περιοχή, λόγω της Συμφωνίας Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας (MDCA) μεταξύ Ελλάδας και ΗΠΑ.

Όπως είπε, «Διευρύνουμε το πλαίσιο των παρεχόμενων διευκολύνσεων προς τους συμμάχους μας στο ΝΑΤΟ και η συνεργασία μας στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης είναι ένα τρανό παράδειγμα. Ταυτόχρονα, έχουμε διευρύνει και εμβαθύνει τη συνεργασία μας με το Ισραήλ, την Αίγυπτο και την Ιορδανία και έχουμε δημιουργήσει ένα σύστημα περιφερειακών προγραμμάτων συνεργασίας που έχει λάβει την πλήρη υποστήριξη των ΗΠΑ».

Ο Michael Biery, Ακόλουθος Άμυνας και Ναυτιλίας της Πρεσβείας των ΗΠΑ στην Ελλάδα, συμφωνεί: «Το MDCA μας επιτρέπει να κάνουμε επενδύσεις στις κοινές μας υποδομές και στις δύο χώρες. Η Αλεξανδρούπολη είναι μια από τις τοποθεσίες για τέτοιες υποδομές. Με το 99% του παγκόσμιου στρατιωτικού υλικού να μεταφέρεται μέσω της ναυτιλίας, η Αλεξανδρούπολη είναι εξαιρετικά σημαντική για τη συμμαχία του ΝΑΤΟ».

Μιλώντας σε πάνελ για τον ρόλο των λιμανιών σε έναν κόσμο που αλλάζει, κατά τη δεύτερη ημέρα του Συνεδρίου, ο Eric Holmgren, Οικονομικός Σύμβουλος της Πρεσβείας των ΗΠΑ στην Ελλάδα, δήλωσε: «Η στρατηγική κατάσταση έχει αλλάξει λόγω των ενεργειών της Ρωσίας, οπότε η Αλεξανδρούπολη συγκεντρώνει την παγκόσμια προσοχή. Τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας έχουν γίνει πολύ σημαντικά, όχι μόνο για την άμυνα και τη ναυτιλία αλλά και για τις προοπτικές τους ως ενεργειακοί κόμβοι. Θεωρούμε ότι αυτά τα λιμάνια είναι ζωτικής σημασίας για να βοηθήσουν στην παροχή ενεργειακών λύσεων στα Βαλκάνια. Δεν είναι σημαντικά μόνο για εμπορικούς λόγους αλλά και για την παγκόσμια εξωτερική μας πολιτική».

Το Συνέδριο ασχολήθηκε, επίσης, με το θέμα των κυρώσεων που επιβλήθηκαν στη Ρωσία από τη Δύση, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι έχουν αντιπαραγωγικό αποτέλεσμα τόσο στον ενεργειακό εφοδιασμό όσο και στις ναυτιλιακές δραστηριότητες παγκοσμίως.

Ο Daniel Tadros, COO του American P&I Club, εξέφρασε ορισμένες πολύ δυναμικές απόψεις: «Προκειμένου να εφαρμοστεί ανώτατο όριο τιμής για το ρωσικό πετρέλαιο οι προμηθευτές θα πρέπει να βεβαιώσουν ότι έχουν αγοράσει το πετρέλαιο στο ανώτατο όριο τιμής ή κάτω από αυτό και μάλιστα να υποβάλουν σχετική γραπτή βεβαίωση σε όλους τους τρίτους παρόχους τους. Ωστόσο, κανείς δεν γνωρίζει πώς να επιβάλει κάτι τέτοιο και ποιος να το αστυνομεύσει».

Ο ίδιος πρόσθεσε: «Οι κυρώσεις φέρνουν μεγάλη σύγχυση και επιπλοκές για ολόκληρη την αλυσίδα αξίας της ναυτιλίας, προκαλώντας τεράστια αναστάτωση στον ναυτιλιακό κόσμο».

Ο Γιώργος Μαργαρώνης, Διευθύνων Σύμβουλος της Latsco Shipping Limited, συμφώνησε: «Οι κυρώσεις απλώς δεν αποδίδουν. Είναι πολύ εύκολο να παρακαμφθούν και η ιδέα ενός ανώτατου ορίου τιμής δεν θα λειτουργήσει. Οι περισσότεροι θα σας δώσουν ψεύτικες βεβαιώσεις. Αναρωτιέμαι αν οι πολιτικοί διαβουλεύονται ποτέ με ανθρώπους που δραστηριοποιούνται στην αγορά πριν λάβουν τέτοια μέτρα».

Οι εργασίες του 96ου Ετήσιου Συνεδρίου του International Propeller Club of the United States ξεκίνησαν με ομιλία του Κωστή Φραγκούλη, Προέδρου του Propeller Club του Πειραιά και της Οργανωτικής Επιτροπής του Συνεδρίου, ο οποίος καλωσόρισε τους συμμετέχοντες και μίλησε για την ξεχωριστή σημασία της διοργάνωσης τόσο για την Ελλάδα όσο και για την παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα.

«Αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό Συνέδριο για το International Propeller Club, για την παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα και για την Ελλάδα. Η σημασία του αντανακλά απευθείας στον ρόλο που παίζει η ναυτιλία διεθνώς και στην αξία που το παγκόσμιο δίκτυο του International Propeller Club εισφέρει στο ναυτιλιακό τομέα και στην παγκόσμια βιομηχανία συνολικά», είπε ο κ. Φραγκούλης.

Ο ίδιος πρόσθεσε: «Ξανασυνταντιόμαστε έπειτα από δύο χρόνια απουσίας λόγω της πανδημίας. Είμαστε μαζί για τη Ναυτιλία, είμαστε μαζί για το μέλλον. Συνεργαζόμαστε για να διαφυλάξουμε τα συμφέροντα της Ναυτιλίας και το μέλλον του κλάδου παγκοσμίως».

Το Συνέδριο τίμησε πρόσωπα και οργανισμούς με τα ετήσια βραβεία του, ανακηρύσσοντας την Πρόεδρο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού ως Ναυτιλιακή Προσωπικότητα της Χρονιάς, το ιδρυτικό στέλεχος του Propeller Club του Μπιλμπάο Geraldo Tiedemann ως Πρόσωπο της Χρονιάς για το International Propeller Club και το Propeller Club του Σιάτλ ως Propeller Club Port της Χρονιάς, ενώ το Propeller Club του Πειραιά έλαβε το νεοσυσταθέν Διεθνές Βραβείο Αριστείας του Προέδρου. Τα βραβεία απένειμε ο James Patti, Πρόεδρος του International Propeller Club of the United States.

Διαβάστε επίσης:

Η Dynagas του Γιώργου Προκοπίου προχωρεί σε ναυπήγηση τεσσάρων πλοίων

H Ocean Pal ναύλωσε πλοίο με 15.000 δολάρια την ημέρα