ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα μεγάλα σχέδια της Intralot, το παρασκήνιο για τη ΔΕΠΑ, οι νέες business του Λου Κολλάκη, έτοιμος ο Φέσσας, οι αλλαγές του Νεμπή, τα νέα πλοία του Προκοπίου, το κάλεσμα της Μήτση, οι περιπέτειες της πλατινομαλλούσας σε Βουλιαγμένη – Λεγρενά και ο ΧΧ
Συνεχίζεται το μπρα-ντε-φερ μεταξύ των χρηστών του μεγάλου λιμανιού της χώρας και του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά (ΟΛΠ).
Σταδιακά μπαίνουν στο κάδρο όλες οι διαφορές μεταξύ των δύο πλευρών, οι οποίες κάνουν και τις ανάλογες κινήσεις. Η COSCO, ο μεγαλύτερος, κρατικών συμφερόντων, ναυτιλιακός όμιλος της Κίνας, ζητά από την ελληνική κυβέρνηση τρία πράγματα. Δύο άμεσα και ένα εν ευθέτω χρόνο. Το πρώτο αφορά την κατασκευή τέταρτου προβλήτα διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στο Κερατσίνι, προκειμένου να έχουν την δυνατότητα οι Κινέζοι να διακινούν ετησίως περισσότερα από 10 εκατ. «κουτιά». Το δεύτερο, την μεταβίβαση ενός ποσοστό 16% των μετοχών του ΟΛΠ που σήμερα διαθέτει το ΤΑΙΠΕΔ, προκειμένου να φτάσουν να ελέγχουν το 67% του μετοχικού κεφαλαίου.
Οι Κινέζοι, που αποτελούν πλέον μια νέα υπερδύναμη, έχουν εισπράξει μέχρι τώρα αρνητικές απαντήσεις από ελληνικής πλευράς. Όσον αφορά το Σ.ΕΜΠΟ η απάντηση θέλει τις ελληνικές αρχές δυσαρεστημένες από την μη δημιουργία υπεραξιών στην οικονομία από πλευράς COSCO, ενώ για το 16% των μετοχών επισημαίνεται ότι οι Κινέζοι δεν έχουν τηρήσει τα χρονοδιάγραμμα στα έργα που είναι υποχρεωμένοι να κάνουν, κάτι που αποτελεί προϋπόθεση για να τους μεταβιβαστεί το ποσοστό.
Όμως για το Πεκίνο οι δύο αυτές συνιστώσες είναι εξαιρετικά σημαντικές. Τόσο που έφεραν στην Ελλάδα αξιωματούχους της Κίνας, να συναντήσουν τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, να ζητήσουν και πάλι να προχωρήσουν άμεσα τα θέματα που τους καίνε και σαν αντάλλαγμα να προσφέρουν επενδύσεις σε όλους τους τομείς, αλλά και ενίσχυση της οικονομίας του Πειραιά.
Στην άλλη πλευρά πάντως, στους χρήστες, φαίνεται ότι δημιουργείται ένα μέτωπο που έχει σαν σκοπό να πιέσει τον ΟΛΠ να μειώσει τα τιμολόγιά του. Όλες οι εργοδοτικές ενώσεις της ναυπηγοεπισκευής, μαζί με την Ένωση Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΕΝΜΑ) και τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) συναντήθηκαν και συζήτησαν για τις υπέρμετρες χρεώσεις που θεωρούν ότι επιβάλλει το λιμάνι. «Η διαχείριση των αποβλήτων και των καταλοίπων φορτίων, αλλά και οι υπέρμετρες σχετικές επιβαρύνσεις στα πλοία, ακόμη και στο αγκυροβόλιο (ράδα) του Πειραιά, ήταν ένα από τα βασικά θέματα της συζήτησης», ανέφεραν χαρακτηριστικά, ζητώντας στην ουσία να εφαρμοστεί η γνωμοδότηση της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων (ΡΑΛ) για το άνοιγμα της αγοράς. Στο στόχαστρο μπήκαν και οι χρεώσεις που γίνονται σε πλοία που πρυμνοδετούν σε χώρους των ιδιωτικών ναυπηγείων Περάματος. Κύκλοι της αγοράς επεσήμαναν στο mononews.gr ότι η κοινή «εμφάνιση» των φορέων θα αναδείξει περισσότερο το μέγεθος δυσαρέσκειας για την τιμολογιακή πολιτική που ακολουθεί το μεγάλο λιμάνι. Στο πρόσφατο παρελθόν, κατά τη διάρκεια διαπραγματεύσεων ανάμεσα στον ΟΛΠ και τον χρήστη του λιμανιού, λέγεται ότι έχουν ακουστεί εκφράσεις, όπως «take it or leave it», που σημαίνει πάρε τη συμφωνία ή φύγε.
Από την άλλη πλευρά, τον ΟΛΠ, έχουν υποστηρίξει δεκάδες φορές ότι το σύνολο των υπηρεσιών, που προσφέρουν είναι ανταγωνιστικές προς τα λιμάνια της περιοχής, κάτι που δεν αποδέχονται οι χρήστες, κάνοντας συγκρίσεις με τις πολύ χαμηλές χρεώσεις που γίνονται στη Τουρκία.
Όσον αφορά το τρίτο στη σειρά ζήτημα, το θέμα της άδειας ναυπηγείου, και πάλι η ΡΑΛ, αυτή τη φορά μετά από καταγγελία των ναυπηγείων Περάματος, έθεσε περιορισμούς στα σχέδια του ΟΛΠ. Ενδεχομένως ο ΟΛΠ, σύμφωνα με την σύμβαση παραχώρησης που έχει υπογράψει το Ελληνικό Δημόσιο με την εταιρεία, να μπορεί να φτιάξει υποδομές, πέραν των υπαρχόντων, για τη δημιουργία νέου ναυπηγείου, αλλά και αυτό θα πρέπει να λειτουργεί με υποπαραχωρήσεις, όπως γίνεται μέχρι σήμερα, σε εργολάβους.
Βέβαια οι πληροφορίες λένε ότι στον ΟΛΠ δεν συμφωνούν, αφού υποστηρίζουν ότι ναι μεν η σύμβαση δεν το προβλέπει, αλλά δεν το απαγορεύει κιόλας.