Οι διαλύσεις πλοίων στις παραλίες της Νότιας Ασίας συνεχίζουν να προκαλούν σοβαρές βλάβες στους εργαζόμενους και στο περιβάλλον παρά τη μείωση στον αριθμό των πλοίων που διαλύθηκαν.

Τα πρόσφατα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η ΜΚΟ Shipbreaking Platform, ένας παγκόσμιος συνασπισμός οργανώσεων που εργάζονται για ασφαλείς και περιβαλλοντικές πρακτικές διάλυσης πλοίων, αποκαλύπτουν ότι 443 ποντοπόρα εμπορικά πλοία και υπεράκτιες μονάδες πωλήθηκαν προς διάλυση το 2022.

1

Από αυτά, τα 292 ήταν μεγάλα δεξαμενόπλοια, bulkers, πλωτές πλατφόρμες, φορτηγά και επιβατηγά πλοία κατέληξαν σε παλιρροϊκές παραλίες στο Μπαγκλαντές, την Ινδία και το Πακιστάν.

Επιπλέον, το 2022, τουλάχιστον 10 εργάτες έχασαν τη ζωή τους όταν διέλυσαν πλοία στην παραλία του Chattogram του Μπαγκλαντές και άλλοι 33 τραυματίστηκαν σοβαρά. Τοπικές πηγές ανέφεραν επίσης τρεις θανάτους στο Αλάνγκ της Ινδίας και τρεις τραυματίες στο Γκαντάνι του Πακιστάν.

Ενώ τα ναυπηγεία της Νότιας Ασίας παρουσίασαν τον χαμηλότερο κύκλο εργασιών σε πάνω από μια δεκαετία, με σημαντική πτώση ως προς τον αριθμό των πλοίων που διαλύθηκαν, παρέμειναν ο προτιμώμενος προορισμός για πλοία στο τέλος του κύκλου ζωής τους, διαλύοντας το 80% των πλοίων που οδηγήθηκαν στα διαλυτήρια.

Οι λόγοι για τη μείωση του αριθμού των πλοίων που διαλύθηκαν το 2022 είναι πολλαπλοί και οφείλεται κυρίως στους υψηλούς ναύλους θαλάσσιων μεταφορών που καθιστούσαν κερδοφόρο τη συνέχιση της λειτουργίας παλαιότερων πλοίων και στην άρνηση των τραπεζών στην παροχή πιστώσεων σε εταιρείες για την αγορά περιουσιακών στοιχείων στο τέλος του κύκλου ζωής τους.

Επίσης να αναφερθεί ότι το Πακιστάν διέλυσε 43 πλοία το 2022, το Μπαγκλαντές διέλυσε 122 πλοία το 2022 και η Ινδία διέλυσε 127 πλοία το 2022.

Η ΜΚΟ Shipbreaking Platform ανέφερε ότι τουλάχιστον οκτώ πλοία διαγράφηκαν από το μητρώο ευρωπαϊκής σημαίας πριν από το τελευταίο ταξίδι προς τα breaking yards προκειμένου να παρακάμψουν, όπως αναφέρεται, τον κανονισμό της ΕΕ για την ανακύκλωση πλοίων, ο οποίος απαιτεί την ανακύκλωση σκαφών με σημαία ΕΕ μόνο σε εγκεκριμένες εγκαταστάσεις στην Ευρώπη, την Τουρκία και τις ΗΠΑ.

Επιπλέον, τουλάχιστον εννέα πλοία πωλήθηκαν σε παραθαλάσσια ναυπηγεία κατά παράβαση του Κανονισμού της ΕΕ για τα απόβλητα, ο οποίος απαγορεύει όλες τις εξαγωγές επικίνδυνων αποβλήτων σε χώρες εκτός του ΟΟΣΑ.

«Οι εταιρείες έχουν καθήκον να εξαλείψουν τις αρνητικές επιπτώσεις που έχουν οι εμπορικές τους αποφάσεις στο περιβάλλον και στους ανθρώπους. Τα πλοία στο τέλος του κύκλου ζωής τους είναι επικίνδυνα απόβλητα και η διάλυση τους σε παλιρροϊκές παραλίες είναι μακράν η χειρότερη βιομηχανική πρακτική», λέει ο Ingvild Jenssen, Εκτελεστικός Διευθυντής και Ιδρυτής της ΜΚΟ Shipbreaking Platform.

Διαβάστε επίσης:

Drewry: Οι ναύλοι είναι πλέον κατά 78% χαμηλότεροι από πέρσι