ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Δύο αλιευτικά σκάφη, το ένα από το Ιράν και το άλλο από τη Σρι Λάνκα, απελευθερώθηκαν από Σομαλούς πειρατές, που τα είχαν καταλάβει.
Οι ναυτικές δυνάμεις των Σεϋχελλών διέσωσαν ένα αλιευτικό σκάφος της Σρι Λάνκα την περασμένη Δευτέρα, ενώ το ινδικό Πολεμικό Ναυτικό ανακοίνωσε ότι απελευθέρωσε ένα αλιευτικό σκάφος με σημαία Ιράν.
Οι Σομαλοί πειρατές επιστρέφουν κυνηγώντας στόχους, ενώ οι Χούθι στα βόρεια της Υεμένης επιτίθενται επίσης σε πλοία, διακόπτοντας τη θαλάσσια κυκλοφορία στην Ερυθρά Θάλασσα.
Η πειρατεία ήταν αχαλίνωτη στα ανοιχτά της Σομαλίας για τέσσερα χρόνια από το 2008 έως το 2012, αλλά στη συνέχεια παρέμεινε αδρανής για περίπου πέντε χρόνια. Πρόσφατα, όμως, Σομαλοί πειρατές έχουν επιβιβαστεί σε πολλά πλοία και ζητούν λύτρα για τα πληρώματα που έχουν απαχθεί.
Η ανησυχία για την αύξηση των περιστατικών πειρατείας στη θάλασσα χρονολογείται από το 2023. Το IMB το επιβεβαιώνει με τα πιο πρόσφατα δεδομένα αυτού του μήνα. Το International Maritime Bureau, είναι ένας οργανισμός του ICC που ειδικεύεται στην καταπολέμηση του θαλάσσιου εγκλήματος και διαθέτει τμήμα αφιερωμένο στα εγκλήματα πειρατείας.
Η τελευταία έκθεσή του με ημερομηνία 11 Ιανουαρίου 2024 επισημαίνει με ιδιαίτερη ανησυχία την πρώτη επιτυχημένη πειρατεία – από το 2017 έως σήμερα στη Σομαλία στις 14 Δεκεμβρίου.
Η επίθεση και η πειρατεία σημειώθηκαν στα ανοικτά των ακτών της Σομαλίας στις 14 Δεκεμβρίου μέσω της επιβίβασης σε πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου Handymax από Σομαλούς πειρατές σε μια περιοχή που βρίσκεται περίπου 700 ναυτικά μίλια ανατολικά του Bosaso στη Σομαλία.
Το επεισόδιο οδήγησε τον Michael Howlett, διευθυντή του IMB, να εκφράσει ανησυχία και να ζητήσει από όλους τους καπετάνιους και τους πλοιοκτήτες να συνεχίσουν να ακολουθούν συστάσεις και διαδικασίες αναφοράς «σύμφωνα με την τελευταία έκδοση των βέλτιστων πρακτικών διαχείρισης».
Αναλυτικά, η έκθεση Imb αναφέρει ότι το 2023, σε σύγκριση με το 2022, σημειώθηκαν 5 περισσότερες επιθέσεις από ένοπλους πειρατές εναντίον πλοίων.
Οι 120 επιθέσεις το 2023 αφορούσαν: επιβιβάσεις σε 105 πλοία, 9 απόπειρες επιθέσεων, 4 πλοία πειρατείας, 2 πλοία χτυπήθηκαν από πυρκαγιά.
Στην έκθεση υπογραμμίζεται ότι υπάρχει δυστυχώς, αύξηση της εμπλοκής των μελών του πληρώματος σε αυτούς τους τομείς.
Ο αριθμός αυξήθηκε, το 2022 και το 2023 αντίστοιχα, για όσους κρατήθηκαν όμηροι, από 41 σε 73, και εκείνους που απήχθησαν από 2 σε 14.
Επιπλέον, το 2023, 10 μέλη του πληρώματος απειλήθηκαν, 4 τραυματίστηκαν και 1 δέχθηκε επίθεση.
Στον Κόλπο της Γουινέας, επισημαίνεται στην έκθεση, παρά την προσπάθεια που καταβλήθηκε για τον περιορισμό του αριθμού των ατυχημάτων, αναφέρθηκαν 3 περισσότερα σε σύγκριση με το 2022 (22 έναντι 19).
Το έτος 2021 υπήρχαν 35 περιστατικά και 81 το 2020. Τρεις από τις τέσσερις πειρατείες που αναφέρθηκαν παγκοσμίως έγιναν σε αυτά τα ύδατα, και οι 14 απαγωγές πληρώματος, το 75% των αναφερόμενων ομήρων και δύο μέλη του πληρώματος τραυματίστηκαν το 2023.
Επομένως, η περιοχή του Κόλπου της Γουινέας παραμένει πολύ επικίνδυνη.
Άλλες επικίνδυνες περιοχές για την ασφάλεια του πληρώματος, είναι τα στενά της Σιγκαπούρης, τα στενά της Μαλάκα και το ινδονησιακό αρχιπέλαγος.
Στα στενά της Σιγκαπούρης ο αριθμός των περιστατικών είναι υψηλός, και παρόλο που θεωρήθηκαν εγκλήματα χαμηλού επιπέδου, το 95% από αυτά ήταν επιτυχή: 37 αναφέρθηκαν το 2023 σε σύγκριση με 38 το 2022.
Να τονιστεί πάντως ότι εννέα μέλη του πληρώματος κρατήθηκαν όμηροι. Σε 3 περιστατικά αναφέρθηκαν πυροβόλα όπλα και σε 15 μαχαίρια.
Στο Στενό της Μαλάκα, η έκθεση αναφέρει ότι ένα μέλος του πληρώματος τραυματίστηκε στην επιβίβαση που σημειώθηκε τον Οκτώβριο του 2023.
Στο ινδονησιακό αρχιπέλαγος, η αύξηση των περιστατικών ήταν σημαντική: από 10 περιστατικά το 2022 έστασαν σε 18 το 2023, με δύο μέλη να κρατούνται όμηροι.
Η έκθεση IΜΒ τελειώνει με την κατάσταση που καταγράφηκε στις περιοχές της Νότιας Αμερικής όπου αναφέρθηκαν δεκατέσσερα ατυχήματα από πλοία που ήταν αγκυροβολημένα στο λιμάνι του Callao στο Περού.
Επτά μέλη του πληρώματος κρατήθηκαν ως όμηροι. Άλλα πλοία, ακόμη αγκυροβολημένα, δέχθηκαν επίθεση στα λιμάνια της Μακάπα στη Βραζιλία και της Καρθαγένης και του Πουέρτο Μπολιβάρ στην Κολομβία.
Διαβάστε επίσης:
Πέθανε ο μεγιστάνας των ναυπηγείων Ισκαντάρ Σάφα
Πιέσεις στις ναυτιλιακές να σταματήσουν την εκτροπή των πλοίων τους από την Ερυθρά Θάλασσα
Κορκίδης: Η μετεξέλιξη της αγροδιατροφής απαιτεί γενναία χρηματοδότηση νέων τεχνολογιών