ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Wall Street Journal: Τι αναφέρει για την Capital του Βαγγέλη Μαρινάκη και τα τέσσερα πλοία αξίας 300 εκατ. δολαρίων που ναυπηγούνται
Οι Έλληνες εφοπλιστές προβλέπουν ότι εκτός από το αρχικό σοκ, που προκλήθηκαν από τις εξαγγελίες για τους δασμούς από τον Ντόναλντ Τραμπ, μακροπρόθεσμα θα ωφεληθεί η παγκόσμια ναυτιλία και κατά συνέπεια και η ελληνόκτητη ναυτιλία.
Οι Έλληνες εφοπλιστές, έχουν επιδείξει για δεκαετίες ότι διαθέτουν ευελιξία, προσαρμοστικότητα με τις ευφυείς αποφάσεις που έχουν λάβει σε κρίσιμες περιόδους, όπως στην περίπτωση των κυρώσεων για το Ρωσικό πετρέλαιο, αλλά και παλαιότερα στους αποκλεισμούς της Κούβας, της Ροδεσίας, της Βενεζουέλας, της Σερβίας.
Ο Βαγγέλης Μαρινάκης, του ομίλου Capital, διατύπωσε την άποψη ότι «θα δούμε πολλές προκλήσεις στο μέλλον, ιδίως όσον αφορά τους δασμούς» και πρόσθεσε: «Οι τρέχουσες συζητήσεις που παρακολουθούμε δεν περιορίζονται πλέον μόνο στην Κίνα, τώρα υπάρχουν δασμοί που επηρεάζουν και την Ευρωπαϊκή Ένωση και άλλες χώρες. Όλα αυτά έχουν άμεσο αντίκτυπο στη ναυτιλία, διότι επηρεάζουν τη μεταφορά αγαθών. Βραχυπρόθεσμα αναμένω αρνητικό αντίκτυπο, αλλά δεν πιστεύω ότι τέτοιοι περιορισμοί δεν είναι βιώσιμοι μακροπρόθεσμα”»
Στην πρόσφατη ομιλία στη Νέα Υόρκη, ο Βαγγέλης Μαρινάκης, επισήμανε:
“Μετά τις εκλογές στις ΗΠΑ και την έναρξη της νέας κυβέρνησης του Ντόναλντ Τραμπ τον Ιανουάριο, έχουμε δει πολλές αλλαγές, πλήθος ανακοινώσεων και συζητήσεων για διεθνή θέματα, που κάνουν τη ζωή μας πιο σύνθετη, αλλά ταυτόχρονα πιο ενδιαφέρουσα. Στη ναυτιλία συχνά επωφελούμαστε από τα γεωπολιτικά γεγονότα. Όταν υπάρχει αβεβαιότητα, πιστεύω ότι, στο τέλος της ημέρας, η ναυτιλία κερδίζει, ίσως βραχυπρόθεσμα, αλλά σίγουρα μακροπρόθεσμα βλέπουμε. Φυσικά, όλα εξαρτώνται από το πώς αντιδρούν οι επιχειρήσεις – πως αναλύουν την κατάσταση και διαμορφώνουν μία στρατηγική”.
Ο Σταμάτης Τσαντάνης, της Seanergy, πιστεύει ότι «ενώ τα προστατευτικά μέτρα μπορεί να διαταράξουν τις παραδοσιακές ροές, τα βασικά εμπορεύματα που μεταφέρονται από τον τομέα ξηρού χύδην – σιδηρομετάλλευμα, άνθρακας και βωξίτης – δεν αναμένεται να επηρεαστούν άμεσα” και συνέχισε διατυπώνοντας την εκτίμηση ότι “στην πραγματικότητα, οι επαναδρομολογημένες εμπορικές συναλλαγές και η μετατόπιση των αλυσίδων εφοδιασμού, όπως οι αυξημένες εξαγωγές από τον Καναδά, τη Βραζιλία ή την Αυστραλία προς την Ασία και την Ευρώπη, μπορεί να αυξήσουν τη ζήτηση τονομιλίων, ειδικά για πλοία capesize».
Ο Γιάννης Κούστας, της Danaos, «αναμένει επιβράδυνση για το υπόλοιπο του έτους” και ότι “ η προκαταρκτική φόρτωση και κάποια επιβράδυνση των οικονομιών παγκοσμίως θα οδηγήσουν σε ήπια ζήτηση για ναυτιλία για το υπόλοιπο του 2025». Στη συνέχεια είπε:
«Η παραγωγή των ΗΠΑ έχει περιορισμένη ικανότητα υποκατάστασης εισαγωγών, γεγονός που θα αυξήσει τις τιμές στις ΗΠΑ και τον πληθωρισμό. Σε ένα διάστημα περίπου έξι μηνών η κυβέρνηση Τραμπ θα πρέπει να διαπραγματευτεί νέους όρους συναλλαγών, ενδεχομένως μειώνοντας ορισμένους δασμούς, προτού στραφεί εναντίον τους η εγχώρια κοινή γνώμη. Μόλις το παγκόσμιο εμπόριο βρει μια νέα ισορροπία, ωστόσο, η ναυτιλία θα έχει μια ανοδική πορεία. Η αναπροσαρμογή των εμπορικών ροών που αναπόφευκτα θα ακολουθήσει την επιβολή δασμών θα δημιουργήσει αναποτελεσματικότητα, που είναι πάντα ωφέλιμη για τη ναυτιλία. Συνολικά, παρά τη δεσπόζουσα θέση των ΗΠΑ, το παγκόσμιο εμπόριο είναι σημαντικά πιο κατανεμημένο στις μέρες μας, και αυτό θα μετριάσει το αποτέλεσμα των δασμών των ΗΠΑ».
Ο Πόλυς Β. Χατζηιωάννου, της Safe Bulkers, επισημαίνει ότι η αγορά των bulk carriers είναι αρκετά ισορροπημένη, ενώ εξέφρασε αισιοδοξία για την πορεία της ναυλαγοράς τα επόμενα δύο με τρία χρόνια και πρόσθεσε: «οι μετοχές της ναυτιλίας ξηρού φορτίου σήμερα διαπραγματεύονται πολύ χαμηλότερα από την πραγματική τους αξία, καθώς η ναυτιλία ξηρού φορτίου αυτή την στιγμή δεν είναι στο ραντάρ των επενδυτών. Όλοι μιλούν αρνητικά για την Κίνα. Νομίζω ότι αυτό είναι λάθος. Η αγορά είναι ισορροπημένη. Οι κανονισμοί γίνονται αυστηρότεροι. Είμαι πολύ αισιόδοξος για τα επόμενα δύο ή τρία χρόνια και πιστεύω ότι όλοι κάνουν μεγάλο λάθος που δεν επενδύουν στις εταιρείες ξηρού φορτίου».
Ο Χάρης Βαφιάς, ο οποίος διεθύνει τρεις εισηγμένες ναυτιλιακές εταιρείες, τονίζει ότι «οι δασμοί θα είναι αρνητικοί στην αρχή, αλλά θετικοί στη συνέχεια. Στην αρχή, υπάρχει ένα σοκ και ένα πάγωμα του εμπορίου, καθώς οι άνθρωποι αποφεύγουν να αγοράζουν καθώς περιμένουν να δουν τι θα συμβεί και αν θα αυξηθούν πραγματικά οι δασμοί ή εάν ο Τραμπ τους χρησιμοποιεί ως διαπραγματευτική τακτική. Αλλά τότε, επειδή τα έθνη πρέπει να τρέφονται και να ντυθούν, οι λύσεις βρίσκονται. Ας δούμε το παράδειγμα τον πόλεμο της Ουκρανίας, κατά τον οποίο οι ροές πετρελαίου ανακατευθύνθηκαν τελικά προς την Κίνα και την Ινδία, αυξάνοντας τα μίλια. Εάν ο Καναδάς, για παράδειγμα, αποφασίσει να μην πουλήσει στις ΗΠΑ, θα πρέπει να πουλήσει κάπου πιο μακριά».
Τέλος, όσον αφορά την μεταφορά αυτοκινήτων, η μόνη εταιρεία που λειτουργεί στην Ελλάδα είναι η Neptune Lines, της Μελίνας Τραυλού, η οποία όμως διαθέτει σταθερούς πελάτες και είναι πανέτοιμη να αντιμετωπίσει τις νέες προκλήσεις.
Διαβάστε επίσης:
Τέμπη: Πανεπιστήμια Γάνδης και Πίζας αμφισβητούν τις αναφορές του ΕΟΔΑΣΑΑΜ για την πυρόσφαιρα
Μπιλ Άκμαν: Ο δισεκατομμυριούχος προειδοποιεί τον Τραμπ ότι χάνει τη στήριξη των επιχειρηματιών
Άμεση Ανάλυση: Τι συμβαίνει με Optima, ΔΕΗ, Ελλάκτωρ, Meta, ORACLE, Exxon Mobil
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- ΕΛΑΣ: Επιχείρηση επιστροφής 25 παράνομων μεταναστών από τη Γεωργία
- Αμαλία Κωστοπούλου: Ο ελληνικός γάμος και η λίστα με τα δώρα
- «Γεωργία με Ευφυΐα» για τη βιώσιμη διαχείριση του νερού στην άρδευση – Πώς ωφελείται ο αγροδιατροφικός τομέας
- Ρωσία: Συζητήσεις με Ιράν και Κίνα αύριο για το πυρηνικό πρόγραμμα της Τεχεράνης
