Με ομόφωνη απόφαση της, η Επιτροπή Ανταγωνισμού επέβαλε πρόστιμα σε τρεις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη γραμμή Ηγουμενίτσα – Κέρκυρα.

Σύμφωνα με την Απόφαση, οι εταιρείες ΛΕΥΚΙΜΜΗ ΛΑΪΝΣ, ΣΑΡΡΗΣ και ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ IV προέβησαν σε ένα κοινό σχέδιο καθορισμού τιμών και αγορών, μέσω επιμέρους συνεννοήσεων και ενεργειών, εκφράζοντας τη βούλησή τους να συμπεριφερθούν από κοινού κατά ορισμένο τρόπο, συμμετέχοντας κατά τούτο σε οριζόντια αντιανταγωνιστική σύμπραξη κατά την έννοια του άρθρου 1 του Ν. 3959/2011.

1

Οι Εταιρίες συμμετείχαν σε συμφωνία/ εναρμονισμένη πρακτική καθορισμού τιμών και κατανομής αγορών, καθορίζοντας το πλαίσιο της κοινής τους δράσης σε σχέση με την εμπορική-εκπτωτική πολιτική και τα δρομολόγια τα οποία θα εκτελούσαν στην πορθμειακή σύνδεση Λευκίμμη-Ηγουμενίτσα, στο πλαίσιο της οποίας μείωναν προληπτικά την αβεβαιότητα που συνεπάγεται η αυτοδύναμη επιχειρηματική και κατ’ επέκταση η ανταγωνιστική συμπεριφορά.

H ως άνω συμφωνία μεταξύ των Εταιρειών περί καθορισμού τιμών και δρομολογίων εφαρμόστηκε.

Ειδικότερα:

Η Ολομέλεια της Επιτροπής Ανταγωνισμού ομόφωνα αποφάσισε , στις 25 Ιουλίου 2022, κατόπιν σχετικής Εισήγησης, σύμφωνα με την παρ. 35 της υπ’ αριθ. 704/2020 Απόφασής της, επί της αποδοχής των σχετικών Προτάσεων Διευθέτησης Διαφοράς που υπέβαλλαν οι εταιρείες ) «ΛΕΥΚΙΜΜΗ ΛΑΪΝΣ ΝΑΥΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ», (ii) «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ IV ΝΑΥΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» και iii) «ΣΑΡΡΗΣ ΚΕΡΚΥΡΑΪΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ ΝΑΥΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» που δραστηριοποιούνται στην πορθμειακή σύνδεση Ηγουμενίτσα με την Λευκίμμη της νήσου Κέρκυρας.

Για τους σκοπούς της έρευνας, η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού πραγματοποίησε, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, επιτόπιο έλεγχο στις 30 Ιουλίου 2019, στην έδρα, των ανωτέρω εταιριών. Περαιτέρω, προκειμένου να αξιολογηθούν τα συλλεχθέντα από τον έλεγχο έγγραφα, ελήφθησαν ανωμοτί καταθέσεις από τους νόμιμους εκπροσώπους των προαναφερθέντων κοινοπραξιών και εστάλησαν επιστολές παροχής στοιχείων-ερωτηματολόγια.

Με βάση το ως άνω θεσμικό πλαίσιο, οι τρεις ελεγχόμενες εταιρίες ΛΕΥΚΙΜΜΗ ΛΑΪΝΣ , ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ IV  και ΣΑΡΡΗΣ , για τις οποίες συλλέχθηκαν αποδεικτικά στοιχεία ικανά να στοιχειοθετήσουν παράβαση του άρθ. 1 του Ν. 3959/2011, εκδήλωσαν εγγράφως το ενδιαφέρον τους για διερεύνηση της δυνατότητας υπαγωγής της υπόθεσής τους στη ΔΔΔ και κατέθεσαν σχετικό αίτημα, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στην παρ. 30 της Ανακοίνωσης για την ΔΔΔ.

Σε συνέχεια των ως άνω αιτημάτων των Εταιριών, η ΕΑ σε συνεδρίασή της στις 15.03.2022 έκρινε ομόφωνα ότι η παρούσα υπόθεση είναι πρόσφορη και μπορεί να υπαχθεί στην εν λόγω διαδικασία διευθέτησης, καθώς πληροί τα κριτήρια υπαγωγής σε αυτή . Η ΕΑ συνεκτίμησε, ιδίως, την ειλικρινή πρόθεση των ως άνω ενδιαφερομένων μερών να υπαχθούν στη διαδικασία διευθέτησης διαφορών, τον αριθμό των εμπλεκομένων εταιριών που αιτούνταν την υπαγωγή τους σε διαδικασία διευθέτησης και η οποία αφορούσε στο σύνολο των ελεγχόμενων εταιριών, τη φύση της εν λόγω παράβασης ως οριζόντια αντι-ανταγωνιστική σύμπραξη ιδιαίτερης σοβαρότητας (σύμπραξη καρτελικής φύσης), και τον προσδοκώμενο βαθμό επίτευξης διαδικαστικής αποτελεσματικότητας, ο οποίος κρίθηκε εν προκειμένω, αισθητά μεγάλος.

Η σχετική αγορά προϊόντος που αφορά την παρούσα υπόθεση είναι η παροχή υπηρεσιών ακτοπλοϊκής μεταφοράς που αναφέρεται σε πορθμειακή σύνδεση. Η σχετική γεωγραφική αγορά είναι η πορθμειακή σύνδεση Ηγουμενίτσα-Λευκίμμη.

Η Ολομέλεια της ΕΑ, δυνάμει της παρ. 35 της υπ’ αριθ. 704/2020 Απόφασης της Ολομέλειας της ΕΑ, αποδέχθηκε, σύμφωνα με το σχετικό σκεπτικό, των Προτάσεων Διευθέτησης Διαφοράς που υπεβλήθησαν από τις επιχειρήσεις α) ΛΕΥΚΙΜΜΗ ΛΑΪΝΣ ΝΑΥΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ, β) ΣΑΡΡΗΣ ΚΕΡΚΥΡΑΪΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ ΝΑΥΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ και γ) ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ IV ΝΑΥΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ, και:

Διαπιστώνει ότι οι εν λόγω επιχειρήσεις παραβίασαν  το άρθρο 1 του Ν. 3959/2011 λόγω της συμμετοχής τους σε απαγορευμένη οριζόντια σύμπραξη δυνάμει των πρακτικών που συνοπτικά, στο πλαίσιο της Διαδικασίας Διευθέτησης Διαφορών που περιγράφονται στην Εισήγηση.

Υποχρεώνει τις προαναφερόμενες επιχειρήσεις να παύσουν, εφόσον δεν το έχουν ήδη πράξει, και να παραλείπουν στο μέλλον τη διαπιστωθείσα στο ως άνω σκεπτικό παράβαση του άρθρου 1 του Ν. 3959/2011. Σημειώνεται, ωστόσο, ότι οι Εταιρίες δήλωσαν στις υποβληθείσες Προτάσεις Διευθέτησης Διαφοράς ότι ανεξάρτητα από τον τρόπο προώθησης και πώλησης των υπηρεσιών τους (π.χ. μέσω πλατφόρμας την οποία δεν θα διαχειρίζεται ή/και δεν θα ελέγχει οποιοδήποτε από τα συμμετέχοντα στη σύμπραξη μέρη), η διαμόρφωση της εμπορικής και τιμολογιακής πολιτικής τους θα γίνεται αυτόνομα έναντι των ανταγωνιστών τους.

Επιβάλλει για την τέλεση της διαπιστωθείσας  παράβασης του άρθρου 1 του Ν. 3959/2011 μειωμένα πρόστιμα, λόγω της διαδικασίας διευθέτησης διαφορών και συγκεκριμένα α) στην ΛΕΥΚΙΜΜΗ ΛΑΪΝΣ ΝΑΥΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ συνολικό πρόστιμο αξίας, 44.069 ευρώ β) στην ΣΑΡΡΗΣ ΚΕΡΚΥΡΑΪΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ ΝΑΥΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ συνολικό πρόστιμο αξίας, 41.974 ευρώ και γ) στην ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ IV ΝΑΥΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ συνολικό πρόστιμο αξίας, 49.193 ευρώ.

Σύνολο Προστίμων 135.236 ευρώ.

Σημειώνεται ότι η  συγκεκριμένη Απόφαση που αφορά την πορθμειακή γραμμή Ηγουμενίτσα – Λευκίμμη έρχεται σε συνέχεια της αυτεπάγγελτης έρευνας της ΕΑ και της Απόφασης υπ΄αριθ. 759/2021 που αφορούσε την πορθμειακή γραμμή Ηγουμενίτσα με τον Λιμένα της Κέρκυρας.

Διαβάστε επίσης:

Το 75% των πλοίων δεν πληρούν τις προϋποθέσεις του ΕΕΧΙ

Άδωνις Γεωργιάδης: Διασφαλίζονται οι θέσεις εργασίας στο Ναυπηγείο Ελευσίνας