Τα διλήμματα, αλλά και οι προβληματισμοί της ναυτιλίας στη ρότα προς την «πράσινη μετάβαση» αποτέλεσαν αντικείμενο συζήτησης στην ειδική Hμερίδα που συνδιοργάνωσαν το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς και το Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Τεχνολογίας στο πλαίσιο των Ημερών Θάλασσας 2023, όπου βραβεύτηκαν δύο πρωτεύσαντες εισακτέοι στο τμήμα Ναυπηγών- Μηχανικών του ΠΑ.Δ.Α. και στο τμήμα Ναυτιλιακών Σπουδών του ΠΑ.ΠΕΙ.

Κατά τις εργασίες της ημερίδας η ενεργειακή μετάβαση, οι τεχνολογίες CCS σε πλοία, οι τεχνολογίες χρήσης H2 (υδρογόνου) σε πλοία αλλά και τα θέματα επιλογής μεταξύ Η2 ή LNG& CCS φωτίστηκαν επαρκώς από τις τοποθετήσεις εμπειρογνωμόνων από τους νηογνώμονες Lloyd’s Register, Bureau Veritas, RINA ABS και DNV.

1

Απευθύνοντας χαιρετισμό ο πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Π., Βασίλης Κορκίδης, χαρακτήρισε ευοίωνες τις προοπτικές ανάπτυξης του Πειραιά από τη Ναυτιλία και τη Ναυπηγοεπισκευή, για να σημειώσει τον ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν στο σύνολό τους οι επιχειρήσεις του cluster, οι οποίες δραστηριοποιούνται γύρω από τις ναυπηγοεπισκευές, με επίκεντρο το λιμάνι του Πειραιά, για την ευρύτερη οικονομική ανάπτυξη επισημαίνοντας ότι, στην παρούσα χρονική συγκυρία, το ζητούμενο είναι να μη χαθεί το momentum.

Ο κ. Κορκίδης αναφέρθηκε, επίσης, στο κανονιστικό πλαίσιο που έχει θέσει ο ΙΜΟ για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας, τις συζητήσεις και τους προβληματισμούς που έχουν αναπτυχθεί περί αυτήν, για να σημειώσει, παράλληλα, τα όσα θετικά απορρέουν από την επαναλειτουργία των ναυπηγικών μονάδων για την υποστήριξη της ναυτιλίας των Ελλήνων, αλλά και για την υποστήριξη της ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου της χώρας. Στο σημείο αυτό, τόνισε ότι οι επιδόσεις της ναυτιλιακής βιομηχανίας στις προσπάθειες βελτίωσης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος είναι πολύ καλύτερες των υπόλοιπων κλάδων μεταφορών, σύμφωνα με τον βρετανικό ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons που επιβεβαιώνει ότι η ναυτιλία είναι ο πιο φιλικός προς το περιβάλλον τρόπος μεταφοράς. Όσον αφορά στη θετική επιρροή στο οικονομικό γίγνεσθαι του Πειραιά, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου σημείωσε χαρακτηριστικά ότι στην πόλη χτυπάει η καρδιά της ισχυρότερης ναυτιλίας της Ευρώπης, αλλά και του κόσμου, για να επισημάνει ότι επιχειρηματικές δραστηριότητες που σχετίζονται με τη μεταφορά, την ενέργεια, την εφοδιαστική, τη χρηματοδότηση, τις υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας, την κατασκευή, τη ναυπηγοεπισκευή, τη συναρμολόγηση, τις νομικές, ασφαλιστικές και αντασφαλιστικές υπηρεσίες για τη ναυτιλία, έχουν επιχειρηματικό ορίζοντα στον Πειραιά, δικαιολογώντας, παράλληλα, χιλιάδες θέσεις εργασίας.

Το Ε.Β.Ε.Π., όπως ανέφερε, πρωτοστάτησε στις δράσεις για την αναζωογόνηση του ναυπηγικού τομέα, ενώ κατέθεσε τεκμηριωμένη πρόταση για την ανάπτυξη ενός διαλυτηρίου πλοίων με όλες τις περιβαλλοντικές προβλέψεις και με τα υψηλότερα στάνταρ. Σήμερα, πρωτοστατεί και στη δημιουργία φορέα με την ονομασία «Ένωση Ελληνικών Ναυπηγείων» (Ε.Ε.Ν.). Το εγχείρημα, που αποτελεί ένα νέο κεφάλαιο στη ναυπηγική βιομηχανία της χώρας, στοχεύει να συμβάλει στην ανανέωση του ναυπηγικού τομέα, με τη συμμετοχή του συνόλου των επιχειρήσεων που θα ενταχθούν στην Ένωση, αλλά και να απαλείψει στρεβλώσεις στο νομοθετικό πλαίσιο, που λειτούργησαν ανασχετικά στην ανάπτυξή της.

Επίσης, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου έθεσε και το θέμα της καινοτομίας και των τεχνουργημάτων που δύνανται να παραχθούν μέσα από καινοτόμες δράσεις, οι οποίες μπορεί να δώσουν λύσεις σε πολλά προβλήματα που σχετίζονται με τα νέα καύσιμα, και όχι μόνο.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ΕΛΙΝΤ, Δρ. Νικόλαος Λιάπης, αναφέρθηκε στα κορυφαία τεχνολογικά θέματα που απασχολούν τη ναυτιλία, που είναι η χρήση του υδρογόνου σαν ενεργειακό προϊόν, αλλά και η δέσμευση του CO2. «Οφείλουμε, είπε, να εξετάσουμε τη δυνατότητα να παράγουμε τον απαραίτητο εξοπλισμό για τα λιμάνια και τα πλοία στην Ελλάδα από τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται γύρω από τα ελληνικά λιμάνια και τη ναυτιλία ιδιαίτερα στον Πειραιά».

Σε παρέμβασή του, ο πρόεδρος του Σωματείου εργαζομένων Ναυπηγείων Σκαραμαγκά «Η ΤΡΙΑΙΝΑ», Ευάγγελος Μπαλογιάννης, μεταξύ άλλων, σημείωσε ότι η ναυπηγική βιομηχανία εισέρχεται σε μια νέα εποχή, με την κλιματική αλλαγή να δίνει τον τόνο για την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών, ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στην τεχνογνωσία που κατέχουν οι εργαζόμενοι στον τομέα, για να σημειώσει ότι θα πρέπει να δημιουργηθούν προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης που θα ενισχύσουν τις δεξιότητες των εργαζόμενων και θα τους προετοιμάσουν για τις νέες τεχνολογίες και απαιτήσεις της νέας ναυτιλίας.

Υπενθυμίζεται ότι το Ε.Β.Ε.Π., έχει ταχθεί υπέρ της επανεκπαίδευσης του προσωπικού σε όλο το φάσμα της μεταποίησης, ενώ, προς τον σκοπό αυτό, έχει ήδη δημιουργήσει «γέφυρες» με την πανεπιστημιακή κοινότητα με στόχο την προσαρμογή στα νέα δεδομένα όπου η κατάρτιση στις νέες τεχνολογίες θα είναι άμεσα απαιτητή, τόσο από τη ναυτιλία όσο και από το σύνολο των επιχειρήσεων που και αυτές βρίσκονται ενώπιον της πράσινης μετάβασης με την υιοθέτηση νέων τεχνολογιών αιχμής. Βασικές τοποθετήσεις έκαναν οι καθηγητές Κωνσταντίνος Πολίτης, πρόεδρος του τμήματος Ναυπηγών Μηχανικών του ΠΑ.Δ.Α. και Ιωάννης Θεοτοκάς, πρόεδρος του τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών του ΠΑ.ΠΕΙ.

Των δύο βασικών ενοτήτων για τις προοπτικές ανάπτυξης και απασχόλησης από τη ναυτιλία και τη ναυπηγοεπισκευή, αλλά και της στρατηγικής διασύνδεσης πλοίων και λιμένων για την επίτευξη της «πράσινης» μετάβασης, επακολούθησε συζήτηση στρογγυλής τράπεζας, όπου εξέχοντα στελέχη της επιστημονικής και επιχειρηματικής κοινότητας τοποθετήθηκαν στα κρίσιμα θέματα της ενεργειακής μετάβασης, και όχι μόνο.

Προηγήθηκε η βράβευση του Αναστάσιου Τσιλίμου, του πρώτου εισαχθέντα στο τμήμα Ναυπηγών – Μηχανικών του ΠΑ.Δ.Α., και της Αικατερίνης Παναγοπούλου, της πρώτης εισαχθείσας στο τμήμα Ναυτιλιακών Σπουδών του ΠΑ.ΠΕΙ..

Την εκδήλωση χαιρέτισαν εκ μέρους της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων και μέλος του Δ.Σ. της, Αλεξάνδρα Γκανά, και ο Δήμαρχος Πειραιά, Ιωάννης Μώραλης.

 Διαβάστε επίσης

Allianz: Λιγότερες απώλειες πλοίων στη θάλασσα – Προβληματισμός για τον «σκιώδη» στόλο

H MSC παρέλαβε το 22ο κρουαζιερόπλοιο – Πρόκειται για το πιο ενεργειακά αποδοτικό πλοίο

──────────────────