Το έτος 2022 για την κρουαζιέρας στην Ελλάδα χαρακτηρίζεται ως έτος σταθμός και ορόσημο για τον κλάδο της. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ένωσης Λιμένων Ελλάδας οι συνολικές αφίξεις να κινήθηκαν σε επίπεδα ρεκόρ, ξεπερνώντας σημαντικά τον αντίστοιχο αριθμό του 2019, τελευταίο προ πανδημίας χρόνο αναφοράς.

Η ΕΛΙΜΕ είναι αστική, μη κερδοσκοπική και στόχος της είναι ο συντονισμός των δραστηριοτήτων των μελών της με σκοπό την ανάπτυξη λιμενικής πολιτικής, τη συμμετοχή των λιμένων στην περιφερειακή ανάπτυξη και την δημιουργία εύρωστων και ανταγωνιστικών επιχειρήσεων παροχής λιμενικών υπηρεσιών.

Μέλη της είναι δεκατρείς Ελληνικοί Οργανισμοί Λιμένων Ελλάδας που λειτουργούν με τη μορφή Ανώνυμης Εταιρείας (Α.Ε) και δεκατρία Λιμενικά Ταμεία (Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου).

Αντικείμενό της είναι η αντιμετώπιση και προώθηση όλων των θεμάτων που αφορούν τους λιμένες μέσα στο πλαίσιο της Ελληνικής, Ευρωπαϊκής και Διεθνούς νομοθεσίας. Σκοπός της είναι η δημιουργία θέσεων για την ανάπτυξη όλων των Οργανισμών Λιμένων Ελλάδας, της λιμενικής βιομηχανίας και των μεταφορών.

Αναλυτικά, με βάση τα στοιχεία του 2022 οι συνολικές αφίξεις κρουαζιερόπλοιων στα Ελληνικά λιμάνια ανήλθαν στις 4.614 και ο αριθμός επιβατών σε 4.381.876.

Η αύξηση στις αφίξεις σε σχέση με το 2021 ήταν κατακόρυφη και ανέρχεται σε ποσοστό 123,5%, ενώ στους επιβάτες ακόμη μεγαλύτερη στο 209%. Ιδιαίτερα κρίσιμο στοιχείο συνιστά το γεγονός ότι με έτος αναφοράς το 2019, ο αριθμός αφίξεων κρουαζιεροπλοίων αυξήθηκε κατά 16% ενώ με την ενσωμάτωση των τελικών στοιχείων για τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά, όπου τα σημερινά στοιχεία αφορούν το εννιάμηνο έως 30 Σεπτεμβρίου, η αύξηση σε σχέση με το 2019 αναμένεται να αγγίξει το 20%.

Στον αριθμό κρουαζιερόπλοιων στις πρώτες θέσεις βρίσκονται η Σαντορίνη, η Μύκονος, ο Πειραιάς, η Κέρκυρα, η Ρόδος, το Ηράκλειο, η Πάτμος και το Κατάκολο. Στον αριθμό επιβατών προηγούνται η Σαντορίνη, η Μύκονος, ο Πειραιάς, η Κέρκυρα, η Ρόδος, το Ηράκλειο και το Κατάκολο, ενώ ψηλά βρίσκονται επίσης τα Χανιά, η Κεφαλονιά-Ιθάκη, η Πάτμος, το Λαύριο, η Θεσσαλονίκη, ο Βόλος και το Ναύπλιο.

Είναι αξιοσημείωτο ότι σε σχέση με το 2021, παρατηρείται αύξηση στις αφίξεις σε όλους τους προορισμούς και ιδιαίτερα στο Λαύριο κατά 291%, στη Θεσσαλονίκη και στη Σαντορίνη κατά 259%, στη Μύκονο κατά 141%, στο Βόλο κατά 114%, στην Κέρκυρα 96%, στη Ρόδο 95% και στο Ηράκλειο κατά 92%. Σημαντικά ενισχυμένο εμφανίζεται και το homeporting στα ελληνικά λιμάνια του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης, του Λαυρίου, της Κέρκυρας και του Ηρακλείου, όπου προσφέρεται η σχετική δυνατότητα στους επιβάτες.

Θετική είναι και η πορεία των συνολικών εσόδων από την κρουαζιέρα. Και αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τις τοπικές κοινωνίες, για τις περιφέρειες αλλά και συνολικά για τη χώρα, όσον αφορά την ανάπτυξη και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Παράλληλα, οι προοπτικές για το 2023, με βάση τα σημερινά στοιχεία είναι πολύ ευοίωνες με μία μεσοσταθμική αύξηση περίπου 15% στις κρατήσεις στο σύνολο σχεδόν των προορισμών.

Η σημερινή εικόνα είναι πολύ ενθαρρυντική. Επίσης, σε πολλούς Ελληνικούς προορισμούς προχωρούν έργα κατασκευής και αναβάθμισης των υποδομών και υπηρεσιών κρουαζιέρας, όπως και έργα που αφορούν την ψηφιακή και την πράσινη μετάβαση των λιμένων.

Η Ένωση Λιμένων Ελλάδος, ο πρόεδρος της οποίας είναι ο Θάνος Λιάγκος, τα μέλη του Διοικητικού της Συμβουλίου και ο Εκτελεστικός της Διευθυντής Δημήτρης Ιατρίδης, για τη συγκέντρωση των στοιχείων της κρουαζιέρας για το 2022, αισθάνονται την υποχρέωση να ευχαριστήσουν, πρώτον, όλα τα μέλη της Ένωσης, για την παροχή και επεξεργασία των στοιχείων, τα κατά τόπους Λιμεναρχεία και την ηγεσία και τα στελέχη του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και όλων των δημοσίων υπηρεσιών και των εταιρειών κρουαζιέρας για την άριστη συνεργασία.

Αναλυτικά τα στοιχεία της κίνησης της κρουαζιέρας στην Ελλάδα

Ανακαλύψτε το αφιέρωμα Posidonia Sea Tourism Forum