ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Παράλληλα, επισήμανε ότι οι γεωπολιτικές εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου λειτούργησαν ανασταλτικά τα τελευταία χρόνια, ωστόσο οι προοπτικές για την κρουαζιέρα είναι θετικές και η Ελλάδα αποτελεί ασφαλή προορισμό.
Σύμφωνα με τον κ. Nestour την τελευταία δεκαετία παρατηρείται στασιμότητα όσον αφορά τις επενδύσεις σε λιμένες και αγκυροβόλια. Αν και οι υποδομές είναι καλές, υπολείπονται συγκριτικά με άλλες χώρες της περιοχής σε αποτελεσματικότητα. Χρειάζεται βελτίωση κυρίως για την υποδοχή μεγάλου μεγέθους κρουαζιερόπλοιων.
Η Ελλάδα αποτελεί transit προορισμό και όχι σημείο εκκίνησης, επισήμανε ο κ. Nestour και τόνισε ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να επενδύσει στρατηγικά σε λιμάνια αφού αυτό αποτελεί το κλειδί για την ισχυροποίηση της χώρας στον τομέα της κρουαζιέρας.
Μέχρι το 2027, ο παγκόσμιος στόλος κρουαζιέρας θα αυξηθεί ραγδαία, ενώ προβλέπεται ότι κάθε 39 ημέρες θα παραδίδεται ένα νέο πλοίο. Αυτές οι επενδύσεις στα πλοία είναι μακροπρόθεσμες και η Ελλάδα θα πρέπει να προχωρήσει στις απαιτούμενες ενέργειες για να ωφεληθεί από την μεγάλη ευκαιρία ανάπτυξης.
Σήμερα στην Ελλάδα υπάρχουν πέντε βασικά λιμάνια που ελέγχουν το 75% της κίνησης της κρουαζιέρας. Χρειάζονται έργα και προετοιμασία για την υποδομή μεγαλύτερων πλοίων, ενώ μεγάλη σημασία έχει και ο ανεφοδιασμός καυσίμων για την επιλογή ενός λιμανιού από τις εταιρείες κρουαζιέρας.
Με πολιτική βούληση η Ελλάδα μπορεί να εξελιχθεί σε ηγέτη της κρουαζιέρας στην περιοχή της Μεσογείου, αφού μεταξύ άλλων αποτελεί έναν προστατευμένο προορισμό.
“Χρυσή” περίοδος για την κρουαζιέρα
Η Ελλάδα κατέχει μερίδιο 10% στις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων στην περιοχή της Μεσογείου, ένα σημαντικό ποσοστό παγκοσμίως, με δεδομένο ότι η περιοχή κατατάσσεται στη δεύτερη θέση μετά την Καραϊβική όσον αφορά τις πολλαπλές επιλογές δρομολογίων.
Σύμφωνα με τον κ. Airam Diaz Pastor, Πρόεδρο της Ένωσης Λιμένων MedCruise, η Ελλάδα και ολόκληρη η περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου θα επωφεληθούν σημαντικά από την προβλεπόμενη αύξηση κατά 22,2% σε αριθμούς επιβατών και κατά 19,8% στις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων για το σύνολο της περιοχής της Μεσογείου το 2019.
«Η περιοχή διανύει μια ‘χρυσή’ περίοδο ανάπτυξης και η προγραμματισμένη δραστηριοποίηση 25 νέων, πολυτελών κρουαζιερόπλοιων στην τοπική αγορά το επόμενο διάστημα θα δώσει επιπλέον ώθηση στα μικρότερα λιμάνια και την ευκαιρία να διαφοροποιηθούν σε σχέση με τον ανταγωνισμό», επισήμανε ο κ. Pastor.
«Η Ελλάδα βρίσκεται σε ένα κομβικό σημείο για την ανάπτυξη του κλάδου της κρουαζιέρας και η εξελισσόμενη διαδικασία ιδιωτικοποίησης των λιμανιών της χώρας ανοίγει συνεχώς νέες επενδυτικές ευκαιρίες για τους διεθνείς παράγοντες του κλάδου που έχουν την πρόθεση και το όραμα να αναπτύξουν περαιτέρω τα προϊόντα τους προς όφελος των επιβατών κρουαζιέρας», δήλωσε ο κ. Φώτης Κουβέλης, Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
«Η Ελλάδα θα προχωρήσει με τις παραχωρήσεις λιμανιών οι οποίες θα μπορούν να αφορούν τμήμα του συνολικού λιμένα και ειδικότερα τους επιβατικούς σταθμούς κρουαζιέρας. Στο πλαίσιο αυτό, καλούμε τις διεθνείς εταιρείες κρουαζιέρας και τους διαχειριστές λιμανιών να εντοπίσουν τις επενδυτικές ευκαιρίες που εξυπηρετούν τα συμφέροντά τους», κατέληξε ο ίδιος.
Κορυφαίο θέμα η ασφάλεια στην Κύπρο
Στο ίδιο κλίμα αισιοδοξίας όσον αφορά τις προοπτικές της Ανατολικής Μεσογείου ως προορισμού κρουαζιέρας διαμορφώθηκαν και οι εκτιμήσεις της MSC, της μεγαλύτερης εταιρείας κρουαζιέρας στη Μεσόγειο, με μερίδιο αγοράς 15,07% και με σχέδια για αύξηση της συνολικής διαθεσιμότητας κλινών κατά 25%.
«Μας αρέσει πραγματικά αυτή η περιοχή, που ξεχωρίζει για το φυσικό κάλλος σε συνδυασμό με τον πολιτισμικό και ιστορικό πλούτο της, ωστόσο έχουμε επίγνωση και ορισμένων γεωπολιτικών προκλήσεων που εξακολουθούν να μας κρατούν μακριά από την τουρκική αγορά –τουλάχιστον για τώρα», δήλωσε ο κ. Charles Darr, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος, Ναυτιλιακής Πολιτικής και Κυβερνητικών Σχέσεων του Ομίλου MSC.
«Η έλλειψη πολιτικής σταθερότητας στην ευρύτερη περιοχή, με τη γεωπολιτική αστάθεια στη Βόρεια Αφρική και σε άλλες περιοχές, δυσκολεύει ακόμα περισσότερο τη δραστηριοποίηση των εταιρειών κρουαζιέρας. Δεν είμαστε ακόμη πεπεισμένοι ότι θα ήταν υπεύθυνο εκ μέρους μας να μεταφέρουμε τους επιβάτες μας σε αυτήν την περιοχή. Πρέπει να κερδίσουμε την εμπιστοσύνη των τουριστών, η οποία έχει υποστεί πλήγμα λόγω των γεγονότων στην περιοχή», πρόσθεσε.
Η ασφάλεια είναι κορυφαίο θέμα και για την Κύπρο, που έχει χάσει το 85% των επιβατών κρουαζιέρας από το 2010 παρά τη σημαντική άνοδο στον αριθμό των τουριστών που επισκέπτονται το νησί.
Ωστόσο, όπως ανέφερε και ο Υφυπουργός Τουρισμού της Κύπρου, κ. Σάββας Περδίος, στη διάρκεια της κεντρικής ομιλίας του στο Forum, η Μεγαλόνησος προσβλέπει σε μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς. «Η Κύπρος αποδεικνύει πόση έμφαση δίνει σε αυτό τον τομέα, εγκαινιάζοντας ξεχωριστό χαρτοφυλάκιο τουρισμού εδώ και πέντε μήνες. Στο πλαίσιο της στρατηγικής μας για το 2030, θέσαμε την ασφάλεια ως την υπ’ αριθμόν ένα προτεραιότητά μας για την ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος και ανακηρύξαμε τον τομέα της κρουαζιέρας ως έναν από τους δέκα στρατηγικούς πυλώνες του».