ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Το επόμενο ορόσημο του οδικού χάρτη του ΙΜΟ προς την απαλλαγή από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα είναι η 1η Ιανουαρίου 2023, όταν θα απαιτείται πλέον από όλα τα πλοία να υπολογίζουν τον δικό τους Δείκτη Ενεργειακής Απόδοσης (EEXI) και να καθιερώσουν ετήσιο επιχειρησιακό Δείκτη Έντασης Άνθρακα (CII).
Προγραμματισμένη για τις 6-10 Ιουνίου, η έκθεση Ποσειδώνια 2022 θα προσφέρει στην παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα την κατάλληλη πλατφόρμα για να συναντηθεί με νηογνώμονες όπως οι ABS, BV, CCS, Class NK, DNV, KR, LR και RINA, μεταξύ άλλων, ώστε να σχεδιάσει μία συλλογική απάντηση στις υποχρεώσεις που θέτει ο ΙΜΟ, αλλά και να καλύψει τα τελευταία “μίλια” που απομένουν πριν από την προθεσμία εφαρμογής για τις απαιτήσεις EEXI και CII.
Η ταχύτητα παίζει πολύ ουσιαστικό ρόλο, τόσο σε ό,τι αφορά το πόσο γρήγορα οι πλοιοκτήτες και η βιομηχανία γενικότερα θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στις βραχυπρόθεσμες απαιτήσεις παρακολούθησης και καταγραφής που θέτει ο ΙΜΟ, όσο και στη μακροπρόθεσμη δέσμευσή τους να μειώσουν τα όρια ταχύτητας με τα οποία μπορούν να ταξιδεύουν οι στόλοι τους.
«Γνωρίζουμε ότι το ταξίδι προς έναν προορισμό με μηδενικές εκπομπές έως το 2050 πρέπει να ξεκινήσει και πολλοί πλοιοκτήτες και ναυτιλιακές εταιρείες βρίσκονται ήδη σε καλό δρόμο. Όμως εταιρείες και ιδιώτες θα κινηθούν με διαφορετικές ταχύτητες.
Οι νηογνώμονες θα παίξουν βασικό και ζωτικό ρόλο στην πορεία προς μηδενικές εκπομπές, υποστηρίζοντας τα ενδιαφερόμενα μέρη, ανεξάρτητα από την ταχύτητα προσαρμογής τους, ωστόσο μάλλον πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι για εκπλήξεις», δήλωσε η Paillette Παλαιολόγου, Αντιπρόεδρος Marine & Offshore Division, SE Europe, Black Sea & Adriatic Zone της Bureau Veritas.
Στα Ποσειδώνια 2022 η BV θα παρουσιάσει την πλήρη γκάμα των υπηρεσιών ταξινόμησης και των ψηφιακών πλατφορμών της, όπως το VeriSTAR Green, ένα εργαλείο που υποστηρίζει τη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις EEXI και CII. Η BV έχει ήδη παρουσιάσει οδηγίες για την αμμωνία ως ναυτιλιακό καύσιμο, για τους κανόνες χρήσης μεθανόλης και αιολικής πρόωσης, ενώ πρόκειται να εμβαθύνει περισσότερο και στο υδρογόνο.
Το American Bureau of Shipping (ABS), ένας από τους ηγετικούς νηογνώμονες, έχει μεγάλη συμμετοχή στην πορεία προς την απαλλαγή από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Από τα κεντρικά του διεθνούς δικτύου βιωσιμότητάς του, που εδρεύουν στην Αθήνα, το ABS συνεργάζεται με πλοιοκτήτες και διαχειρίστριες εταιρείες για να αναπτύξει εξατομικευμένες στρατηγικές στους τομείς της συγκριτικής αξιολόγησης, της βελτίωσης και της παρακολούθησης, για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα.
Ο Γεώργιος Πλευράκης, Αντιπρόεδρος της ABS, Global Sustainability, δήλωσε: «Τα υπάρχοντα πλοία μπορούν να βελτιώσουν τη λειτουργική απόδοσή τους, με βελτιστοποίηση ταχύτητας και ψηφιακές τεχνολογίες. Αυτές οι παρεμβάσεις προσφέρουν βραχυπρόθεσμα εξοικονόμηση, η οποία στη συνέχεια πρέπει να παρακολουθείται για να πιστοποιηθεί η μείωση των εκπομπών άνθρακα».
Η ABS έχει αναπτύξει πρακτικές εφαρμογές νέων τεχνολογιών και καυσίμων για μείωση των εκπομπών άνθρακα, συμπεριλαμβανομένων της δέσμευσης άνθρακα επί του σκάφους, της υπεράκτιας παραγωγής πράσινου υδρογόνου, της αμμωνίας ως καυσίμου και του προηγμένου σχεδιασμού πλοίων LNG και δεξαμενόπλοιων, μεταξύ πολλών άλλων.
Σύμφωνα με την DNV, η απαλλαγή από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα είναι μια πρόκληση που καμία εταιρεία, ή και ολόκληρος κλάδος, δεν μπορεί να αντιμετωπίσει από μόνος του.
«Σήμερα έχουμε περάσει από τις δηλώσεις πρόθεσης στη δράση. Χρειαζόμαστε μια συλλογική προσπάθεια, με ενοποιημένες υποδομές, ενέργεια, τεχνολογία, κατανόηση, κανονισμούς και οικονομική υποστήριξη, όλα εστιασμένα στον ίδιο στόχο. Διαμορφώνεται, πραγματικά, μία δυναμική και όλοι πρέπει να παραμείνουμε προσηλωμένοι στο να κάνουμε το επόμενο βήμα προς τα εμπρός για να φτάσουμε σε αυτόν τον στόχο», δήλωσε ο Knut Ørbeck–Nilssen, Διευθύνων Σύμβουλος της DNV Maritime.
Η ναυπηγική βιομηχανία είναι βασικός εμπλεκόμενος, που έχει να παίξει σημαντικό ρόλο στη συζήτηση για την απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα, καθώς πρέπει να υποστηρίξει τις προσπάθειες των ναυτιλιακών εταιρειών να συμμορφωθούν με τις αυστηρές απαιτήσεις της ρυθμιστικής αρχής.
«Ο πιο δύσκολος γρίφος βρίσκεται στις νέες κατασκευαστικές επιλογές, με τους κανονισμούς μείωσης του άνθρακα να υποδηλώνουν ότι ένα πλοίο που κατασκευάζεται σήμερα πρέπει να είναι 40% πιο αποδοτικό ενεργειακά σε 20 χρόνια από σήμερα.
Δραστηριοποιούμαστε σε αυτόν τον χώρο, βοηθώντας τους πλοιοκτήτες να κατανοήσουν πώς η επιλογή μιας τεχνολογίας ή ενός καυσίμου έναντι ενός άλλου επηρεάζει την πορεία τους», δήλωσε ο Γ. Πλευράκης του ABS.
Ως εκπρόσωπος της εθνικής συμμετοχής της ολλανδικής ναυπηγικής βιομηχανίας στα Ποσειδώνια 2022, ο Roel de Graaf, Διευθύνων Σύμβουλος της Netherlands Maritime Technology, πιστεύει ότι η ενεργειακή μετάβαση είναι ένα θέμα κεφαλαιώδους σημασίας για την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.
«Βλέπουμε ήδη πολλά να συμβαίνουν στον τομέα της ηλεκτροκίνησης και των εναλλακτικών καυσίμων. Για διαφορετικούς τύπους πλοίων, υπάρχουν διαφορετικές λύσεις. Και στο πλαίσιο του δικού μας masterplan για τη ναυτιλία εργαζόμαστε για έναν έξυπνο και χωρίς εκπομπές ναυτιλιακό κλάδο» εξηγεί ο de Graaf και προσθέτει:
«Σύσσωμος ο ολλανδικός ναυτιλιακός τομέας έχει αναπτύξει ένα κοινό masterplan για τη ναυτιλία. Μέσω έργων Έρευνας και Ανάπτυξης στον κλάδο, στην Ολλανδία αναπτύσσονται τεχνολογίες για να κάνουν τη ναυτιλία πιο βιώσιμη. Ο στόχος του masterplan είναι να καταλήξει σε τουλάχιστον 30 πλοία χωρίς εκπομπές διοξειδίου έως το 2030».
Αλλά δεν είναι μόνο τα νέα πλοία που πρέπει να συμμορφώνονται με τους κανονισμούς του ΙΜΟ. Και οι υφιστάμενοι στόλοι πρέπει να ξεκινήσουν εκτεταμένα έργα μετασκευής προκειμένου να ευθυγραμμιστούν με τις απαιτήσεις.
«Η προσπάθεια απαλλαγής από τις εκπομπές άνθρακα θα οδηγήσει σε αυξανόμενη ζήτηση για τεχνολογίες και υπηρεσίες ώστε ο παγκόσμιος στόλος να ανταποκριθεί στους περιβαλλοντικούς στόχους. Ειδικά για τα υφιστάμενα εμπορικά πλοία, αναμένουμε μεγάλη ζήτηση μετασκευής στο μέλλον», δήλωσε ο Σταύρος Λεούσης, Διευθύνων Σύμβουλος του ελληνικού υποκαταστήματος της Βρετανικής εταιρείας επισκευής πλοίων, δεξαμενών ξηρού φορτίου και μετασκευών Newport Shipping, που προετοιμάζεται για τη δεύτερη συμμετοχή της στα Ποσειδώνια.
Ο Θεόδωρος Βώκος, Διευθύνων Σύμβουλος των Εκθέσεων Ποσειδώνια Α.Ε., διοργανωτών της εκδήλωσης, δήλωσε:
«Ο περιορισμός των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και οι προκλήσεις που ο στόχος αυτός δημιουργεί στις νέες τεχνολογίες πρόωσης, στα εναλλακτικά καύσιμα και στις απαιτούμενες υποδομές, θα συζητηθούν εκτενώς στο συνεδριακό πρόγραμμα των Ποσειδωνίων 2022, όπως και όλα τα άλλα θέματα που ενδιαφέρουν και απασχολούν την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία».
«Για άλλη μια φορά, φέτος τον Ιούνιο, τα Ποσειδώνια θα προσφέρουν μια σημαντική πλατφόρμα στα μέλη της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας για να συζητήσουν, να επικοινωνήσουν μεταξύ τους, να μάθουν ο ένας από τον άλλον, να χτίσουν νέες συνεργασίες και να ανακαλύψουν τις τελευταίες τάσεις και τεχνολογίες που θα επηρεάσουν τον κλάδο τα επόμενα χρόνια», κατέληξε ο κ. Βώκος.
Η Έκθεση Ποσειδώνια διοργανώνεται υπό την αιγίδα του Υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, με την υποστήριξη του Δήμου Πειραιά και της Επιτροπής Ελληνικής Ναυτιλιακής Συνεργασίας.
Διαβάστε επίσης:
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- «Μπλόκο» Στουρνάρα στο σχέδιο των τραπεζών για το νέο IRIS
- Άμεση ανάλυση: Τι συμβαίνει με τις μετοχές των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Eurobank, τον χρυσό και το πετρέλαιο
- O Σαμαράς, οι μετοχές, το ΜΜ και ο Ηλιάδης, ο «Τρελαντώνης» και οι 6, η BSB στο ΧΑ, ο Κούστας και η ηθοποιός της βιντεοκασέτας, η απαίτηση του pirouetter, τι λέει η EDISON για τα media και η συγκίνηση του Χατζηδάκη
- Έξι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν ρευστότητα 2, 5 δισ. δολάρια και πέντε εξασφαλισμένα έσοδα 14,65 δισ. δολάρια!