Το θέμα της ετήσιας οικειοθελούς φορολόγησης των Ελλήνων εφοπλιστών φαίνεται ότι υπάρχει ακόμη “πάνω στο τραπέζι” με την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Στην πρόσφατη επίσκεψη του Διοικητή της Τραπέζης της Ελλάδος, στη Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιά και στη συζήτηση που ακολούθησε, ο Γιάννης Στουρνάρας άφησε υπονοούμενα ότι υπάρχουν εκκρεμότητες για τον τρόπο φορολόγησης των Ελλήνων εφοπλιστών.

1

Επίσης, άλλο ένα θέμα που εξακολουθεί ως “αγκάθι” να πληγώνει τις σχέσεις των πλοιάρχων των ποντοπόρων πλοίων και του μεγαλύτερου συλλογικού οργάνου των εφοπλιστών, της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, είναι το γεγονός ότι από το 2010 δεν υπογράφεται συλλογική σύμβαση εργασίας για τους ναυτικούς που είναι ναυτολογημένοι στα ποντοπόρα πλοία.

Όπως μετέφεραν ο γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας, Εμμανουήλ Τσικαλάκης και ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού προς τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστο Στυλιανίδη, αλλά και στο προεδρείο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, η μη υπογραφή συλλογικής σύμβασης εργασίας τα τελευταία δεκατέσσερα χρόνια έχει ως αποτέλεσμα, οι πλοίαρχοι των ποντοπόρων πλοίων, που συνταξιοδούνται να εισπράττουν μικρότερη σύνταξη από τους πλοιάρχους των ακτοπλοϊκών πλοίων, για τον ίδιο χρόνο εργασίας.

Η δυσάρεστη αυτή εξέλιξη παγιώθηκε επειδή η ΠΝΟ υπογράφει συλλογικές συμβάσεις όλα αυτά τα χρόνια, αδιάκοπα με τις ενώσεις των ακτοπλοϊκών πλοίων.

Σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες, οι εκπρόσωποι των πλοιάρχων, μετέφεραν στον υπουργό και στους εφοπλιστές ότι, ένας πλοίαρχος από ποντοπόρα πλοία, παίρνει σύνταξη από το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο 1.500 ευρώ, σε αντίθεση με τον πλοίαρχο της ακτοπλοίας που εξασφαλίζει σύνταξη 1.780 ευρώ.

Η διαφορά αυτή προέκυψε από το γεγονός ότι οι μισθοί των πλοιάρχων και των άλλων ειδικοτήτων στα ποντοπόρα πλοία είναι καθηλωμένοι από το 2010.

Οι εκπρόσωποι των πλοιάρχων το ανέφεραν και ως επιχείρημα ότι αποτελεί αντικίνητρο για την προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα.

Οι εφοπλιστές, όπως λένε καλά πληροφορημένες πηγές, συζητούν το θέμα, αλλά υπάρχουν και αντιδράσεις από ορισμένους που επιθυμούν και επιδιώκουν ελεύθερες ιδιωτικές συμβάσεις μεταξύ των ναυτιλιακών εταιρειών και των ναυτικών στα ποντοπόρα πλοία.

Το Συνυποσχετικό

Όσον αφορά στο Συνυποσχετικό που έχουν υπογράψει οι Έλληνες εφοπλιστές για την οικειοθελή επιπλέον φορολόγηση τους, οι περισσότεροι εφοπλιστές εκφράζουν την άποψη ότι λύθηκε κατά την περίοδο της προεδρίας του Θεόδωρου Βενιάμη.

Όμως, από τα συμφραζόμενα του Γιάννη Στουρνάρα, το θέμα είναι ανοιχτό. Να θυμίσουμε ότι το 2022, με νόμο που ψηφίστηκε από τη Βουλή, προβλέπεται ότι “το ελάχιστο ποσό της νέας οικειοθελούς παροχής είναι τα εξήντα εκατομμύρια ευρώ ανά έτος, αντί σαράντα εκατομμυρίων ευρώ που ίσχυε πριν” και τροποποιήθηκε“ ο συντελεστής οικειοθελούς παροχής για τα εισοδήματα από μερίσματα πλοιοκτητριών εταιρειών που εισάγονται στην Ελλάδα από 10% σε 5% και περιλαμβάνονται εφεξής σε αυτό ποσοστό και τα εισοδήματα επί της υπεραξίας από την πώληση μετοχών των προαναφερόμενων πλοιοκτητριών εταιρειών, ενώ με το άρθρο 8, επεκτάθηκε η επιβολή τέλους και στις αυτοκινούμενες βυθοκόρους και ρυμουλκά, ενώ επιβάλλεται φόρος στα μερίσματα που λαμβάνουν οι μέτοχοι τους”.

Ένα από τα επιχειρήματα που διατυπώνουν οι Έλληνες εφοπλιστές, είναι ότι εκτός του ότι καταβάλλουν τον επιπλέον φόρο οικειοθελώς, συνέβαλαν με ένα ποσό, που υπερέβη τα 70 εκατ. ευρώ για την αποκατάσταση των ζημιών στη Θεσσαλία και άλλων κοινωνικών δράσεων.

Από την άλλη, υποστηρίζεται ότι οι εφοπλιστές πλήρωσαν λιγότερα από αυτά που δεσμεύτηκαν.