«Η ελληνική πλοιοκτησία έχει σαφώς εμπιστευθεί την πολιτική αυτής της Κυβέρνησης, τη σταθερότητα, τη σοβαρότητα και τη συνέπεια με την οποία αντιμετωπίζει το ευρύτερο ναυτιλιακό γίγνεσθαι και έχει δείξει απτά δείγματα αυτής εμπιστοσύνης, πέραν των λοιπών, μέσω της επίτευξης ενός ιστορικά υψηλού ελληνικής αριθμού πλοιοδιαχείρισης που ανέρχεται πλέον στα 5.118 ποντοπόρα πλοία, με ό,τι βέβαια θετικό αυτό συνεπάγεται για την Εθνική Οικονομία και την απασχόληση στα ναυτιλιακά γραφεία που έχουν εγκατασταθεί και λειτουργούν για το σκοπό αυτό. Επίσης, κατόπιν της εφαρμογής της νέας δέσμης μέτρων για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ναυτιλίας και του ελληνικού νηολογίου και παρά τη δυσμενή διεθνή οικονομική συγκυρία, οι εγγραφές ποντοπόρων πλοίων το έτος 2022 παρουσιάζουν αύξηση 15,38%, σε σχέση με το έτος 2021».

Μιλώντας στη Βουλή ο υπουργός Γιάννης Πλακιωτάκης για τον προϋπολογισμό του 2023 του υπουργείου Ναυτιλίας ανέπτυξε τον σχεδιασμό του υπουργείου και είπε τα εξής:

«Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ως φορέας στον οποίο η Ελληνική Πολιτεία έχει εμπιστευτεί την διαχείριση ενός από τα πιο ευαίσθητα στοιχεία του ελληνισμού, της θάλασσας, βρέθηκε και το 2022 στην προμετωπίδα των δράσεων και των πρωτοβουλιών που αναλήφθηκαν για την αντιμετώπιση ιδιαιτέρως σύνθετων ζητημάτων, που επικεντρώνονται:

  • Στην ενίσχυση της ασφάλειας και προστασίας στο θαλάσσιο χώρο και τη διαφύλαξη των θαλασσίων συνόρων της Χώρας,
  • Στην αξιοποίηση των αναπτυξιακών προοπτικών των νησιών μας και την ανάληψη ειδικής μέριμνας για την οικονομική, κοινωνική και εδαφική συνοχή του νησιωτικού χώρου, υπό το πρίσμα της Γαλάζιας οικονομίας,
  • Στην συνέχιση και ολοκλήρωση έργων και δράσεων που αφορούν στην ενίσχυση και εδραίωση της παγκόσμιας ισχύος της χώρας μας στον τομέα της ναυτιλίας.
  • Στην αναβάθμιση του επιπέδου ψηφιακής διακυβέρνησης και αναδιοργάνωσης της ναυτιλιακής διοίκησης και εκπαίδευσης
  • Στη βελτίωση και περαιτέρω αξιοποίηση των ελληνικών λιμένων.

Ειδικότερα, επιτρέψτε μου να επισημάνω τα εξής:

Στην ακτοπλοΐα, το έργο που έχει επιτελεστεί από το 2019 έως σήμερα, είναι πραγματικά τεράστιο και πολυεπίπεδο.

Ξεκινώ από την ενίσχυση κατά 53% της ετήσιας χρηματοδότησης των άγονων γραμμών, την παραλάβαμε στα 90 εκ. και την αυξήσαμε στα 138 εκ. ευρώ. Προσθέσαμε , λοιπόν, 24 νέες άγονες γραμμές στο ακτοπλοϊκό δίκτυο και, στην ουσία, να καταφέρουμε να συνδέσουμε με επάρκεια και συνέπεια κάθε νησί μας, εξυπηρετώντας δεκάδες χιλιάδες επιβάτες.

Δεν είναι, όμως μόνο αυτό.

  • Στηρίξαμε την ακτοπλοΐα στην περίοδο της πανδημίας με 90 εκ. ευρώ,
  • Αναβαθμίζουμε τη διαχείριση του δικτύου θαλάσσιων συγκοινωνιών με νέα μέσα και τεχνολογίες, με την ολοκλήρωση τεσσάρων εξαιρετικά σημαντικών έργων.

– Της «Μελέτης για τη δημιουργία Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Διαχείρισης Δικτύου Θαλασσίων Συγκοινωνιών»,

– Την «Ανάπτυξη Ψηφιακών Εργαλείων παρακολούθησης απόπλου – κατάπλου πλοίων και ηλεκτρονικοποίηση διαδικασιών παρακολούθησης και ενημέρωσης κίνησης επιβατών και οχημάτων στα λιμάνια της Χώρας»,

– Την «Απλούστευση και ψηφιοποίηση συστήματος διαχείρισης άγονων γραμμών» και

– Την «Ανάπτυξη συστήματος αυτοματοποιημένης ενημέρωσης πολιτών για πληροφορίες ακτοπλοϊκού δικτύου».

  • Προχωράμε, για πρώτη φορά, στην προκήρυξη πολυετών συμβάσεων για μικρές άγονες γραμμές, τη ραχοκοκαλιά της Νησιωτικότητας, με πολυετείς συμβάσεις, με διάθεση 370 εκ. ευρώ μέχρι το τέλος του ΕΣΠΑ 2021-2027
  • Καταρτίζουμε αναλυτικό σχέδιο-μελέτη για τη σταδιακή ανανέωση του στόλου της επιβατηγού ναυτιλίας της χώρας και τη μείωση του αποτυπώματος CO2, με χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης.
  • Πετύχαμε την εξαίρεση της ακτοπλοΐας μέχρι το τέλος του 2030, σε ότι αφορά την ένταξη στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων, προκειμένου να παρασχεθεί ο αναγκαίος χρόνος για την ομαλή ενεργειακή μετάβαση του κλάδου.
  • Εξασφαλίσαμε στο Πρόγραμμα «Μεταφορές 2021-2027» χρηματοδότηση ύψους 600.000.000€ σε σύνολο προϋπολογισμού προγράμματος 2,1 δις €. Προτεραιότητα έχουν οι παρεμβάσεις σε επιλεγμένα νησιωτικά λιμάνια σύμφωνα. Οι παρεμβάσεις αυτές θα συνδυαστούν με προώθηση της χρήσης καθαρών καυσίμων, την προετοιμασία νέου θεσμικού πλαισίου για τη λιμενική διαχείριση, καθώς και προετοιμασία για την πράσινη μετάβαση των λιμένων στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος Fit for 55. Οι παρεμβάσεις περιλαμβάνουν την ενίσχυση ακτοπλοϊκών συνδέσεων δημόσιας υπηρεσίας με την χρήση “πράσινων” πλοίων χαμηλών εκπομπών αερίων ρύπων και αποσκοπούν στη διασφάλιση της εδαφικής συνοχής στο νησιωτικό χώρο και στην εξασφάλιση συνθηκών βιώσιμης ανάπτυξης στα νησιά.

Στον τομέα της ενίσχυσης της ασφάλειας στο θαλάσσιο χώρο, η κατάσταση που αντιμετωπίζει το Λιμενικό Σώμα-Ελληνική Ακτοφυλακή είναι αρκετά πιο σύνθετη και επιβαρυμένη σε σχέση με το 2020 και 2021 στο πεδίο της προστασίας των θαλασσίων συνόρων και εξαιρετικά θετική σε σχέση την επιχειρησιακή αντιμετώπιση των μεταναστευτικών ροών.

Το 2022, το Λιμενικό Σώμα-Ελληνική Ακτοφυλακή αντιμετώπισε τριπλάσιο αριθμό περιστατικών παράνομης μετανάστευσης από εκείνο των ετών 2020 και 2021 από ένα τριπλό, πλέον, μέτωπο εκκίνησης των μεταναστευτικών ροών, από την Τουρκία, το Λίβανο και, πρόσφατα, τη Λιβύη.

Επιτρέψτε μου να αναφέρω ότι, σε συνεργασία με τον Frontex, έχει αποτραπεί η παράνομη είσοδος στη χώρα μας περίπου 50.000 υπηκόων τρίτων χωρών, ενώ διασώθηκαν, σε συντονισμένες επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης, περί τα 2.200 άτομα, ανεβάζοντας το συνολικό αριθμό των διασωθέντων από το Λιμενικό Σώμα κατά την περίοδο από το 2019 μέχρι σήμερα σε περίπου 40.000 άτομα.

Αυτό που συμβαίνει στο Αιγαίο είναι ξεκάθαρο. Η Τουρκία αφήνει ανενόχλητα τα κυκλώματα των αδίστακτων διακινητών, που όχι μόνο εκμεταλλεύονται δυστυχισμένους συνανθρώπους μας, αλλά και τους εκθέτουν σε θανάσιμο κίνδυνο.

Είναι καιρός να συνειδητοποιήσουν όλοι, ότι το πρόβλημα των μεταναστευτικών ροών στο Αιγαίο δεν θα υπήρχε, αν η Τουρκία τηρούσε τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει απέναντι στην Ευρωπαϊκή Ένωση και αν οι τουρκικές αρχές έκαναν σωστά τη δουλειά τους. Τα στελέχη του Λιμενικού έχουν τον τελευταίο χρόνο εξαρθρώσει 19 κυκλώματα και έχουν συλλάβει πάνω από 250 διακινητές. Στο ίδιο διάστημα στην Τουρκία δεν έχουμε ούτε μία σύλληψη.

Η Ελλάδα, πράττει το αυτονόητο. Προστατεύει τα θαλάσσια σύνορα της. Οι γυναίκες και οι άνδρες του Λιμενικού Σώματος δρουν με αποφασιστικότητα, σύμφωνα με το Διεθνές Δίκαιο και με προτεραιότητα το σεβασμό στην ανθρώπινη ζωή. Τους αξίζει για μία ακόμα φορά, η δημόσια αναγνώριση του έργου και της τεράστιας προσφοράς τους.

Δεν αρκεί, όμως, η επιβράβευση. Απαιτείται – και αυτό ακριβώς κάνουμε – η συνεχής αναβάθμιση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων του Λιμενικού Σώματος. Με σκοπό την ενίσχυση της ασφάλειας και προστασίας στο θαλάσσιο χώρο και τη διαφύλαξη των θαλασσίων συνόρων πρόκειται να ολοκληρωθεί η επικαιροποιημένη Στρατηγική Ολοκληρωμένης Διαχείρισης Συνόρων του Λιμενικού Σώματος στη βάση του νέου Κανονισμού για την Ευρωπαϊκή Συνοριοφυλακή και Ακτοφυλακή (Frontex). Στο ίδιο πλαίσιο αναμένεται η παραλαβή σαράντα επτά πλωτών μέσων, πέρα αυτά που έχουμε ήδη παραλάβει, έως το τέλος του 2023, ενώ ολοκληρώνονται οι διαγωνιστικές διαδικασίες για εναέρια και πλωτά μέσα καθώς και συστήματα Τεχνολογίας Πληροφορικής και Επικοινωνιών.

Συνολικά έχουμε ήδη την ολοκλήρωση δράσεων προϋπολογισμού 68.656.700€, σε προμήθεια επιχειρησιακών μέσων, ενώ είναι σε εξέλιξη αντίστοιχες δράσεις προϋπολογισμού 79.200.000€. Επιπρόσθετα, συνεχίζονται οι διαγωνιστικές διαδικασίες για τα δυο εμβληματικά έργα του Λιμενικού Σώματος, δηλ. το Εθνικό Σύστημα Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης (ΕΣΟΘΕ) και το Εθνικό Σύστημα Διαχείρισης της Θαλάσσιας Κυκλοφορίας, αξίας 62 και 49 εκ. ευρώ αντίστοιχα.

Τέλος, επισημαίνω την περαιτέρω ενίσχυση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων του Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής, με το μεγαλύτερο πρόγραμμα στην ιστορία του Υπ. Ναυτιλίας και του Λιμενικού Σώματος, άνω των 340 εκ. ευρώ, από το Ταμείο Ολοκληρωμένης Διαχείρισης Συνόρων και το Ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας της περιόδου 2021-2027 και άνω των 270 εκ. ευρώ από το ΕΣΠΑ 2021-2027.

Στον άξονα της Νησιωτικής Πολιτικής, έργο κομβικής σημασίας για το σήμερα και το αύριο των νησιών και των κατοίκων τους είναι η υλοποίηση της Εθνικής Στρατηγικής για τη Νησιωτικότητα που για πρώτη φορά θεσμοθετήθηκε. Η στρατηγική υλοποιείται με ειδικά χρηματοδοτικά προγράμματα σε σχέση τόσο με την ανάπτυξη υποδομών όσο και με τη νησιωτική επιχειρηματικότητα.

Το πρόγραμμα «Νέαρχος» ανοίγει νέους δρόμους για την ενίσχυση της τοπικής ανάπτυξης. Μέσω αυτού του προγράμματος προβλέφθηκε χρηματοδότηση για την ακτοπλοΐα και για έργα δημόσιου χαρακτήρα στα νησιά.

Επιπλέον, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής θα υλοποιήσει μια σειρά δράσεων και έργων τα οποία θα συνδράμουν στην αναπτυξιακή δυναμική των νησιών, στην παραγωγή εθνικού και περιφερειακού εισοδήματος και σε νέα χρηματοδοτικά εργαλεία για την στήριξη έργων υποδομής και επιχειρηματικότητας στο νησιωτικό χώρο.

Ταυτόχρονα, στο πλαίσιο υλοποίησης του βαρόμετρου της νησιωτικής επιχειρηματικότητας το ΥΝΑΝΠ θα προβεί σε Πρωτόκολλο Συνεργασίας με τον INSULEUR. Επιπροσθέτως δρομολογείται συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για τη χρηματοδότηση δράσεων κλιματικής προσαρμογής για τα νησιά και δημιουργία μηχανισμού τεχνικής υποστήριξης δικαιούχων για νησιωτικούς Ο.Τ.Α.

Τέλος, συνεχίζεται το μέτρο του Μεταφορικού Ισοδυνάμου Επιχειρήσεων, Καυσίμων και Επιβατών με την προσθήκη και άλλων νησιών. Επιπροσθέτως ολοκληρώνεται η αξιολόγηση του μέτρου από το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών, τα αποτελέσματα της οποίας θα παρουσιαστούν εντός του 2023 και θα συμβάλλουν στην αναθεώρηση του μέτρου με στόχο την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας του.

Στο πεδίο της λιμενικής πολιτικής και των λιμένων, η αναντίρρητη διαπίστωση έγκειται στην απόλυτη δικαίωση της Κυβέρνησης σε ό,τι αφορά την στρατηγική μας για την αξιοποίηση τους. Όπως είχαμε δεσμευτεί, η υπεραξία που προκύπτει αποδίδεται στους πολίτες της κάθε τοπικής κοινωνίας, αναβαθμίζει τη γεωστρατηγική θέση της πατρίδας μας και ενισχύει την εθνική οικονομία.

Πρόκειται για μεταρρύθμιση με υψηλή προστιθέμενη αξία, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη για τους Οργανισμούς Λιμένος Ηγουμενίτσας, Καβάλας, Ηρακλείου και Βόλου. Μέσω της συγκεκριμένης διαδικασίας, κάθε λιμάνι θα καταστεί πόλος τοπικής ανάπτυξης, με πολλαπλά οφέλη σε επίπεδο επενδύσεων, δημιουργίας θέσεων εργασίας και αύξησης της εμπορικής κίνησης σε περιφερειακό επίπεδο. Πολύ σημαντικά αναμένονται να είναι και τα γενικότερα οφέλη για την Ελλάδα, τόσο σε οικονομικό επίπεδο, με την αύξηση των δημοσίων εσόδων, όσο και σε γεωστρατηγικό επίπεδο, με την αύξηση του διεθνούς εμπορίου το οποίο θα διεξάγεται μέσω της χώρας μας. Ενδεικτική της σημασίας της συγκεκριμένης μεταρρύθμισης είναι και η σύσταση Κυβερνητικής Επιτροπής Παρακολούθησης Λιμένων υπό αξιοποίηση.

Για το έτος 2023 προγραμματίζεται η υπογραφή των συμβάσεων για την απόκτηση μέρους του μετοχικού κεφαλαίου για τους λιμένες Ηγουμενίτσας και Καβάλας, η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών για τον Λιμένα του Ηρακλείου και η υποβολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος για το λιμένα του Βόλου.

Ειδικότερα για το λιμένα Ηγουμενίτσας, πολύ πρόσφατα είχαμε τα εξαιρετικά ευχάριστα αποτελέσματα της διαδικασίας παραχώρησης. Να υπογραμμίσω κατ΄ αρχήν το ιδιαιτέρως υψηλό τίμημα (84 εκ ευρώ) για την κατακύρωση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένα για τα επόμενα 40 χρόνια. Όμως, εξίσου σημαντικό είναι το γεγονός ότι ο Οργανισμός, υπό τη νέα του διοίκηση που θα προκύψει από την παραχώρηση, δεν θα περιλαμβάνει πλέον το σύνολο της υφιστάμενης χερσαίας ζώνης λιμένος, όπως τη διαχειρίζεται σήμερα. Τμήματα του λιμένα που δεν απαιτούνται για την ομαλή λειτουργία του ή δεν αποτελούν μέρος του στρατηγικού σχεδίου ανάπτυξης του, θα αποδοθούν στους Δήμους της περιοχής. Ικανοποιείται, έτσι, ένα πάγιο αίτημα της τοπικής κοινωνίας αλλά, ταυτόχρονα, αναδεικνύεται και μια βασική πτυχή της λιμενικής μας πολιτικής με βαθύ κοινωνικό αποτύπωμα, όταν η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ όχι μόνο δεν υλοποίησε αλλά ούτε καν εκκίνησε οποιαδήποτε διαδικασία προς την κατεύθυνση αυτή.

Η περαιτέρω ανάπτυξη των λιμανιών ήδη έχει εισέλθει σε μια νέα πορεία. Χρηματοδοτικά εργαλεία, πρωτόγνωρα μέχρι πρόσφατα για το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έχουν ανευρεθεί και έχουν σαν αποτέλεσμα τη δέσμευση 173 εκατ. ευρώ από ΕΣΠΑ 2021-27 και 33 εκατ. ευρώ από Ταμείο Ανάκαμψης για την κατασκευή νέων υποδομών σε 31 νησιωτικούς λιμένες καθώς και ένταξη 18 έργων που αφορούν την κλιματική αλλαγή και ειδικότερα τη διάβρωση των ακτών και την ανάπλασή τους στο σύνολο της χώρας.

Η ελληνική ναυτιλία αποτελεί ένα ανεκτίμητο Εθνικό Κεφάλαιο με ανεξάντλητα οικονομικά και κοινωνικά οφέλη για τον τόπο μας. Είναι γεγονός ότι η διατήρηση της παγκόσμιας πρωτοκαθεδρίας της ελληνικής ναυτιλίας, το ίδιο της το μέλλον, βασίζεται και εξαρτάται, σε πολύ μεγάλο βαθμό, από ένα εξαιρετικά κρίσιμο παράγοντα: το ανθρώπινο δυναμικό και την ικανότητα προσέλκυσης νέων Ελλήνων και Ελληνίδων στο ναυτικό επάγγελμα.

Στο πλαίσιο αυτό προωθείται μεταρρύθμιση του υφιστάμενου πλαισίου λειτουργίας των Δημόσιων Σχολών και των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ). Ειδικότερα, επιδιώκεται η ολιστική διαχείριση και αντιμετώπιση της ναυτικής εκπαίδευσης από το Λύκειο μέχρι τις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού και τα κέντρα μετεκπαίδευσης των ναυτικών, η αύξηση του αριθμού των εισακτέων στις Ακαδημίες, η ενίσχυση και η ευελιξία στα προγράμματα σπουδών και προσαρμογή στα νέα δεδομένα εκπαίδευσης του ναυτικού επαγγέλματος.

Σκοπός μας είναι να κινητροδοτήσουμε ακόμη περισσότερο τη ναυτική κατεύθυνση, να βελτιώσουμε τη ναυτική εκπαίδευση, να την καταστήσουμε εξωστρεφή και, ταυτόχρονα, να ενισχύσουμε την ποιότητά της. Επιπλέον, στοχεύουμε στην εξακολούθηση της έμπρακτης στήριξής μας στη δημόσια ναυτική εκπαίδευση, ταυτόχρονα όμως και στην ανάδειξη του πυλώνα της ιδιωτικής ναυτικής εκπαίδευσης στη βάση σύγχρονων και ποιοτικών κανόνων λειτουργίας.

Επειδή, όπως γίνεται αντιληπτό, η ναυτική εκπαίδευση δεν αποτελεί για μας μια απλή καθημερινότητα στο έργο του Υπουργείου, αλλά μια πολιτική αιχμής και ελπίδας για το αύριο της ναυτιλίας μας, δεν παραλείπω να επισημάνω τις επιτυχημένες παρεμβάσεις μας αναφορικά με δράσεις κατάρτισης και εκπαίδευσης ναυτικών και υποστήριξης συστήματος ναυτικής εκπαίδευσης συνολικού προϋπολογισμού 100.000.000€ εκ των οποίων άνω των 12.000.000€ αφορούν σε τεχνικό/εκπαιδευτικό εξοπλισμό και ταυτόχρονα υλοποίηση, σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, εκτεταμένου προγράμματος έντεκα έργων ψηφιακού μετασχηματισμού ναυτικής εκπαίδευσης τα οποία θα ολοκληρωθούν εντός του 2023.

Να τονίσω, επίσης, ότι εντάχθηκε πρόσφατα στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία 2014-2020» η πράξη για την Πρακτική Άσκηση σπουδαστών Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού (Α.Ε.Ν.) επί πλοίου για την εκπλήρωση του Β΄ Θαλάσσιου Εκπαιδευτικού Ταξιδιού τους, συνολικού προϋπολογισμού 6,5 εκ. ευρώ. Με την επιδότηση του δεύτερου θαλάσσιου εκπαιδευτικού ταξιδιού, επιτυγχάνεται η αύξηση των διαθέσιμων θέσεων πρακτικής άσκησης επί πλοίου, πράγμα απαραίτητο για την έγκαιρη ολοκλήρωση των σπουδών. Επιπρόσθετα, με τον τρόπο αυτό υποστηρίζονται έμπρακτα οι γυναίκες σπουδάστριες των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού με την παροχή επιπλέον κινήτρων για τη ναυτολόγηση τους στα πλοία και την ισότιμη μεταχείριση τους. Τέλος, έχει εξασφαλισθεί για τη χρηματοδοτική περίοδο 2021-27 χρηματοδότηση έργων ύψους άνω των 200 εκ. ευρώ για την υποστήριξη του συστήματος ναυτικής εκπαίδευσης, κατάρτιση ανέργων ναυτικών, την οικονομική ενίσχυση των σπουδαστών των ΑΕΝ, την πρακτική άσκηση σπουδαστών Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ) επί πλοίου για την εκπλήρωση του Α’ και Β’ θαλάσσιου εκπαιδευτικού ταξιδιού καθώς και ύψους άνω των 32 εκ. ευρώ για την προμήθεια τεχνικού και εκπαιδευτικού εξοπλισμού για τις Σχολές Εμπορικού Ναυτικού, με χρηματοδότηση από τα περιφερειακά προγράμματα του ΕΣΠΑ 2021-2027.

Όμως οι ψηφιακές δράσεις του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής δεν εξαντλούνται στη ναυτική εκπαίδευση. Έχω επανειλημμένα αναφέρει ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός του Υπουργείου είναι ένα στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί για δυο βασικούς λόγους. Πρώτον, διότι δεν νοείται ο διοικητικός φορέας της μεγαλύτερης ναυτιλίας του κόσμου να υστερεί σε επίπεδο παροχής γρήγορων και αξιόπιστων ηλεκτρονικών υπηρεσιών έναντι άλλων κρατών με μεγάλους εμπορικούς στόλους. Και δεύτερον, διότι οφείλουμε αυτές τις ψηφιακές υπηρεσίες να τις θέσουμε στη διάθεση των Ελλήνων πολιτών. Για το λόγο αυτό, έχουμε δρομολογήσει σειρά ψηφιακών έργων, ενώ έχουν ήδη υλοποιηθεί άλλα, όπως το e-ΔΛΑ, το οποίο περιλαμβάνει ένα πολύ μεγάλο μέρος των καθημερινών υποθέσεων που αφορούν τους ενδιαφερόμενους πολίτες σε σχέση με το διοικητικό έργο του Λιμενικού Σώματος, οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες για το γιώτινγκ, τα ηλεκτρονικά συστήματα για τα μητρώα και τα διπλώματα των ναυτικών. Επίσης, αξιοποιώντας πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, προχωρά η υλοποίηση του έργου για την Ψηφιοποίηση Αρχείου του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

Στο πλαίσιο της στρατηγικής του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την ενίσχυση του ελληνικού νηολογίου, την βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού πλοίου καθώς και την αύξηση της απασχόλησης Ελλήνων ναυτικών στα πλοία της σημαίας μας, ολοκληρώνεται η αναμόρφωση του Κώδικα Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου. Το σχετικό νομοσχέδιο, στο οποίο θα καλύπτονται θα ρυθμίζονται με σαφήνεια και αποτελεσματικότητα οι νέες συνθήκες οργάνωσης και λειτουργίας της θαλάσσιας μεταφοράς, και εν γένει της ναυτιλιακής δραστηριότητας, βρίσκεται στο τελικό στάδιο της επεξεργασίας του και αναμένεται πολύ σύντομα η έναρξη της δημόσιας διαβούλευσης και, ακολούθως, η κύρωσή του από την Βουλή το 2023, 65 ολόκληρα χρόνια μετά την ψήφισή του το μακρινό 1958.

Σε κάθε περίπτωση, η στήριξη και η υποστήριξη της ελληνικής ναυτιλίας και των πληρωμάτων των πλοίων μας αποτελεί κύριο μέλημά μας. Αυτό συνιστά καθημερινό έργο, δύσκολο και σύνθετο πολλές φορές, με παραμέτρους και συνθήκες της διεθνούς ναυτιλιακής σκηνής που μεταβάλλονται συνεχώς, χωρίς να αποκλείεται πολλές φορές και η ύπαρξη αμιγώς πολιτικών επιδιώξεων πίσω από το μανδύα της ναυτιλιακής νομιμότητας. Φέρνω ως παράδειγμα την πρόσφατη πρακτική της Τουρκίας για τη διέλευση των Στενών υπό όρους που δημιουργούν μείζον ζήτημα ανταπόκρισης στη διεθνή ναυτιλιακή ασφαλιστική αγορά και τα Κράτη σημαίας των πλοίων, γεγονός που θέτει υπό ευθεία αμφισβήτηση και τα περιοριστικά μέτρα που έχουν ληφθεί κατά της Ρωσίας, κυρίως σε ό,τι αφορά στη μεταφορά του ρωσικού πετρελαίου στο πλαίσιο του oilpricecap.

Ακόμη, κατά τις διαπραγματεύσεις στην Ε.Ε. και στο Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό θα εξακολουθήσουμε να προωθούμε και να υποστηρίζουμε κάθε μέτρο που μπορεί να διασφαλίσει την ομαλή ενεργειακή μετάβαση της ναυτιλίας και της ακτοπλοΐας μας, για την επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων που σχετίζονται με την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας.

Από τα όσα ανέφερα παραπάνω, γίνεται πιστεύω κατανοητό από όλους μας ότι το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής βρίσκεται σε πορεία ποιοτικής αναβάθμισης και ουσιαστικού εκσυγχρονισμού.

Πρόκειται για μια πραγματική διοικητική παλιγγενεσία του Υπουργείου, την οποία πολύ σύντομα οι πολίτες και οι φορείς που συναλλάσσονται μαζί μας θα την χαρούν στην πλήρη της ανάπτυξη.

Το 2023 θα είναι μια κρίσιμη χρονιά στην οποία πολλά έργα είτε θα ολοκληρωθούν είτε θα εισέλθουν σε ένα οριστικό στάδιο ολοκλήρωσής τους.

Οι πολίτες, οι ναυτικοί, οι επιχειρηματίες της θάλασσας και των νησιών μας έχουν αντιληφθεί τη δυναμική που προσδώσαμε στο Yπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και έχουν συνειδητοποιήσει ότι η συνέχεια της πολιτικής κατεύθυνσης που δώσαμε στα προηγούμενα τέσσερα χρόνια, αποτελεί θεμελιώδη προϋπόθεση για το δικό τους καλό και το καλό και της Πατρίδας μας.

Απόφαση του Κυριάκου Μητσοτάκη, απόφαση της κυβέρνησης, απόφαση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ήταν η πλήρης υλοποίηση του συνολικού σχεδιασμού μας για τη Ναυτιλία και τη Νησιωτικότητα. Η απόφαση μας αυτή, έγινε πράξη:

Προστατεύουμε αποτελεσματικά τα θαλάσσια σύνορα μας.

Σώζουμε ζωές στο Αιγαίο.

Στηρίζουμε τους ναυτικούς και τη ναυτιλία.

Ενισχύουμε το Λιμενικό Σώμα και τα στελέχη του.

Εφαρμόζουμε μεταρρυθμίσεις, σε όλα τα επίπεδα.

Προχωράμε την αξιοποίηση των λιμανιών μας.

Δίνουμε ουσία και νόημα στη Νησιωτικότητα.

Δημιουργούμε το ολοκληρωμένο, σύγχρονο, λειτουργικό πλαίσιο, μέσα στο οποίο θα αναπτυχθεί ακόμα περισσότερο το σύνολο της ναυτιλιακής βιομηχανίας στα χρόνια που έρχονται.

Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής,όχι μόνο αξιοποιεί όλα τα όπλα που διαθέτει στη φαρέτρα του, αλλά και προσθέτει νέα, προκειμένου να απαντά με θετικό και αποτελεσματικό τρόπο στις πολλές και σύνθετες προκλήσεις της εποχής που ζούμε.

Δεν μας αρκεί το καταλυτικό αποτέλεσμα της σύγκρισης με το παρελθόν. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να μετρηθούμε με τις αυξημένες δυσκολίες του σήμερα και να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις του αύριο.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης και η κυβέρνηση τις Νέας Δημοκρατίας, απέδειξαν στην πράξη ότι μπορούν αντιμετωπίσουν κρίσεις και δυσκολίες. Ότι μπορούν να στηρίξουν την κοινωνία. Ότι μπορούν πετύχουν την ανάπτυξη, μοιράζοντας δίκαια τα οφέλη της σε ολόκληρη την κοινωνία.

Το 2023, θα κληθούμε να αποφασίσουμε το δρόμο που θα ακολουθήσει η πατρίδα μας, τα επόμενα χρόνια.

Από τη μία μεριά είναι ο δρόμος της σταθερότητας, υπευθυνότητας, της ανάπτυξης, της αποτελεσματικής διακυβέρνησης, των αλλαγών που αποδίδουν οφέλη για κάθε πολίτη. Είναι ο Κυριάκος Μητσοτάκης και η επιτυχημένη διακυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.

Από την άλλη μεριά, είναι ο δρόμος της αβεβαιότητας, του λαϊκισμού, της οπισθοδρόμησης, της αναποτελεσματικής διακυβέρνησης, της πολιτικής που φόρτωσε με ασήκωτα φορολογικά βάρη τη μεσαία τάξη και κάθε πολίτη. Είναι ο Αλέξης Τσίπρας και η αποτυχημένη και επικίνδυνη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.

Είμαι βέβαιος ότι οι Ελληνίδες και οι Έλληνες, θα συγκρίνουν, θα κρίνουν και θα επιλέξουν σωστά. Θα διασφαλίσουν με την ψήφο τους ότι η Ελλάδα δεν θα γυρίσει πίσω. Θα διασφαλίζουν την πορεία ανάπτυξης των τελευταίων χρόνων. Θα διασφαλίζουν τη σίγουρη και σταθερή πορεία της πατρίδας μας και στα χρόνια που έρχονται».

Διαβάστε επίσης:

Naval Group: Ιδρύει θυγατρική στην Ελλάδα

Πάρης Κασιδόκωστας-Λάτσης: Η Latsco ενισχύει τον στόλο της με νέα LPG carriers