Ανάρπαστα έχουν γίνει τα τάνκερ που μπορούν να μεταφέρουν φορτία σε παγωμένες θάλασσες, εξέλιξη που θα μπορούσε να βοηθήσει τη Μόσχα να ξεπεράσει τον κίνδυνο συμφόρησης στη θάλασσα φέτος τον χειμώνα.

Σύμφωνα με την E.A. Gibson Shipbrokers, κατά το διάστημα από τον Μάιο μέχρι τον Αύγουστο, το ποσό που δαπανήθηκε για την αγορά μεταχειρισμένων δεξαμενόπλοιων με προδιαγραφές ice class ανήλθε σε περίπου 1 δισεκατομμύριο δολάρια. Δηλαδή σε επίπεδο περίπου πενταπλάσιο από το ποσό που είχε επενδυθεί έναν χρόνο νωρίτερα.

Οι κυρώσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα κάνουν πιο δύσκολες τις εξαγωγές αργού και καυσίμων από τη Ρωσία, επειδή σχεδόν ολόκληρη η ΕΕ, η οποία εξακολουθεί να είναι σημαντικός πελάτης της, δεν θα μπορεί πλέον να εισάγει θαλάσσια φορτία. Αυτό σημαίνει πως τα πλοία θα πρέπει μάλλον να πλέουν σε προορισμούς πολύ πέραν της Βαλτικής -όπου βρίσκονται μερικά από τα μεγαλύτερα εξαγωγικά λιμάνια της Ρωσίας-, με αποτέλεσμα να αυξάνεται η ζήτηση για πλοία που μπορούν να ταξιδέψουν σε πάγους.

«Οι εταιρείες που σκοπεύουν να διευκολύνουν τις ρωσικές εξαγωγές φέτος τον χειμώνα θα χρειαστούν πλοία με προδιαγραφές πάγου», δήλωσε ο Ρίτσαρντ Μάθιους, επικεφαλής έρευνας στην E.A. Gibson.

Σύμφωνα με τον ίδιο, την περίοδο Μαΐου-Αυγούστου καταγράφηκαν 42 πωλήσεις μεταχειρισμένων δεξαμενόπλοιων κατηγορίας πάγου, από 12 την ίδια περίοδο έναν χρόνο νωρίτερα. Η συνολική μεταφορική ικανότητά τους ήταν περίπου 4 εκατομμύρια τόνοι DWT, κυρίως για αργό πετρέλαιο, με τους αγοραστές να περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, εταιρείες από την Κίνα και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

«Σφίγγουν» οι συνθήκες

Τα λιμάνια της Ρωσίας στη Βαλτική αποτελούν έναν πολύ σημαντικό κόμβο εξαγωγής προϊόντων πετρελαίου, όπως το ντίζελ, τα περισσότερα από τα οποία εξακολουθούν να αποστέλλονται στην Ευρώπη, σύμφωνα με στοιχεία της Vortexa που συγκέντρωσε το Bloomberg.

Από τη στιγμή που θα τεθεί σε ισχύ, αρχές Φεβρουαρίου, η απαγόρευση εισαγωγής προϊόντων διύλισης πετρελαίου μέσω θαλάσσης (για το αργό πετρέλαιο είναι τον Δεκέμβριο), πολλά από τα βαρέλια αυτά είναι πιθανό να κατευθυνθούν μακρύτερα, δεσμεύοντας πιθανώς τάνκερ κατηγορίας ice class την εποχή ακριβώς που έχουν τη μεγαλύτερη ζήτηση.

«Οι συνθήκες στην αγορά θα σφίξουν πιθανότατα πάρα, πάρα πολύ κατά τη διάρκεια του χειμώνα», δήλωσε ο Γενς Κριστόφερσεν, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Hafnia, ενός από τους μεγαλύτερους ιδιοκτήτες τάνκερ μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου στον κόσμο. «Αυτό που θα υπαγορεύσει το πόσο θα κρατήσει η σεζόν θα είναι η σφοδρότητα του χειμώνα , αλλά γενικά θα απαιτηθούν δεξαμενόπλοια με προδιαγραφές πάγου κατά το πρώτο τρίμηνο», πρόσθεσε.

Εάν παρουσιαστεί έλλειψη τέτοιων δεξαμενόπλοιων, τότε πιθανότατα θα αναπτυχθεί ένα νέο εμπόριο, που θα περιλαμβάνει τις λεγόμενες μεταφορές από πλοίο σε πλοίο, λέει ο ίδιος.

Αυτό θα μπορούσε, για παράδειγμα, να σημαίνει ότι ένα δεξαμενόπλοιο ice class θα φορτώνει ντίζελ στη Ρωσία και θα μεταγγίζει το φορτίο σε πιο ζεστή περιοχή σε άλλο πλοίο, το οποίο θα μπορεί στη συνέχεια να ολοκληρώσει το ταξίδι. Το πλοίο με προδιαγραφές πάγου θα μπορεί εν τω μεταξύ να επιστρέψει σε πιο κρύα νερά, όπου χρειάζεται περισσότερο.

Η Ευρώπη έχει διαρθρωτικά έλλειψη ντίζελ και αναμφίβολα θα χρειαστεί να υποκαταστήσει τις ρωσικές εισαγωγές με φορτία από εξαγωγείς όπως η Σαουδική Αραβία και η Ινδία, από τη στιγμή που θα τεθεί σε ισχύ η απαγόρευση. Όμως, οι προμηθευτές αυτοί βρίσκονται πολύ πιο μακριά, επιβαρύνοντας τον φόρτο για τα δεξαμενόπλοια. Και οι τιμές για τη μεταφορά διυλισμένων καυσίμων έχουν ήδη αυξηθεί κατακόρυφα από την αρχή του έτους, σύμφωνα με στοιχεία του Baltic Exchange.

«Πιθανώς δεν έχουμε ακόμη δει τον μεγάλο αντίκτυπο των κυρώσεων», λέει ο Κριστόφερσεν και προσθέτει: «Είναι ένα σενάριο που προβλέπει περαιτέρω αύξηση των ναύλων».