ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Μπορεί την προηγούμενη χρονιά, η προσοχή όλων να έπεσε στο «μαρτύριο» των ναυτικών που παραμένουν εγκλωβισμένοι στα πλοία για περιόδους που σε ορισμένες περιπτώσεις ξεπερνούν και τους 18 μήνες, αφού οι απαγορεύσεις στις μετακινήσεις εξαιτίας της πανδημίας του κορονοιού, τους κράτησε μακριά από τα σπίτια τους, αλλά η πειρατεία παραμένει ένα από τα μεγαλύτερα άλυτα, για περισσότερα από 15 χρόνια, ζητήματα της βιομηχανίας.
Η έξαρση της πειρατείας στην εποχή μας, σημειώθηκε στα τέλη της πρώτης δεκαετίας του αιώνα, στις ακτές της Σομαλίας αρχικά, ενώ στη συνέχεια επεκτάθηκε στον Ινδικό ωκεανό. Η συντονισμένη αντιμετώπιση της πειρατείας στην περιοχή τόσο από την ναυτιλιακή βιομηχανία, αλλά και τα δεκάδες πολεμικά πλοία που κατέκλυσαν την ευρύτερη περιοχή, είχε σαν αποτέλεσμα το «φαινόμενο» να αντιμετωπιστεί και ο κόλπος του Άντεν, ένα από τα πλέον πολυσύχναστα «περάσματα» για πλοία στο κόσμο να «ανοίξει» και πάλι.
Τα τελευταία χρόνια όμως η πειρατική δράση, μετατοπίστηκε στην άλλη πλευρά της Αφρικής, στην Νιγηρία και πιο συγκεκριμένα στον κόλπο της Γουινέας. Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία της ετήσιας έρευνας του International Maritime Bureau (IMB), τα οποία δείχνουν ότι σε μια χρονιά που η παγκόσμια οικονομία ταλαιπωρήθηκε από τις επιπτώσεις της πανδημίας, οι πειρατές όχι μόνο δεν πτοήθηκαν αλλά αύξησαν τον αριθμό των επιθέσεών τους.
Συνολικά το 2020 καταγράφηκαν 195 πειρατικές επιθέσεις, αριθμός μεγαλύτερος από το 2019 (162). Το IMB αναφέρει ότι σε τρεις περιπτώσεις οι πειρατές κατέλαβαν πλοία, σε 11 επιθέσεις τα πλοία δέχθηκαν πυρά, σε 161 περιστατικά κατάφεραν να ανέβουν στα πλοία, και μόλις 20 φορές οι επιθέσεις αντιμετωπίστηκαν.
Ο κόλπος των πειρατών
Ο κόλπος της Γουινέας αποτελεί τον νέο κόλπο των πειρατών, αφού την προηγούμενη χρονιά στην περιοχή απήχθησαν 130 ναυτικοί, αριθμός που αντιπροσωπεύει το 95% των απαγωγών το 2020.
Οι πειρατικές ομάδες στον κόλπο της Γουινέας χαρακτηρίζονται ιδιαίτερα επικίνδυνες καθώς το 80% αυτών, φέρει οπλισμό, ενώ μια στις τέσσερις επιθέσεις συνοδεύτηκε από απαγωγή ναυτικών.
Οι ναυτικοί απαγάγωνται, ακόμα και 200 ν.μ. μακριά από τη στεριά, και κρατούνται μέχρι οι πειρατές να λάβουν τα λύτρα που απαιτούν για την απελευθέρωσή τους.
Λαμβάνοντας υπόψη αυτές τις εξελίξεις, το IMB συμβουλεύει τα πλοία που πλέουν στην περιοχή να παραμένουν τουλάχιστον 250 ν.μ. μακριά από τις ακτές διαρκώς, ή έως ότου το πλοίο φτάσει σε ασφαλές αγκυροβόλιο.
Στον υπόλοιπο κόσμο
Εκτός από τον κόλπο της Γουινέας, πειρατικές ομάδες δρούνε και στα στενά της Σιγκαπούρης, αλλά και στην Ινδονησία. Στα στενά της Σιγκαπούρης καταγράφονται ληστείες σε πλοία, και επιθέσεις με μαχαίρια, όπως και στην Ινδονησία, με την διαφορά όμως ότι καταγράφηκαν και απαγωγές ναυτικών.
Όσον αφορά τη Σομαλία, μπορεί το 2020 να έκλεισε χωρίς να καταγραφεί ούτε ένα περιστατικό, αλλά το IMB προειδοποιεί ότι οι πειρατικές ομάδες έχουν τα μέσα να αρχίσουν και πάλι τις επιθέσεις στον Ινδικό Ωκεανό και συστήνει αυξημένη επαγρύπνηση σε πλοιάρχους και πληρώματα.
Διαβάστε επίσης:
Πειρατεία στο τάνκερ «STELIOS K»: Αίσιο τέλος για τους Έλληνες ναυτικούς
Ασφαλείς και καλά στην υγεία τους οι ναυτικοί του ελληνόκτητου τάνκερ Errina που είχε χάσει επαφή
Δημήτρης Φαφαλιός: Πλήγμα η πειρατεία για τη ναυτιλία και το 2020