ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα μεγάλα σχέδια της Intralot, το παρασκήνιο για τη ΔΕΠΑ, οι νέες business του Λου Κολλάκη, έτοιμος ο Φέσσας, οι αλλαγές του Νεμπή, τα νέα πλοία του Προκοπίου, το κάλεσμα της Μήτση, οι περιπέτειες της πλατινομαλλούσας σε Βουλιαγμένη – Λεγρενά και ο ΧΧ
Από θέση ισχύος, ξεκινά η προσπάθεια «επαναπατρισμού» ελληνόκτητων πλοίων στο ελληνικό νηολόγιο.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, η ελληνική σημαία είναι μία από τις πέντε, που ανήκουν στο top 10 νηολογίων στο κόσμο, που δεν έχουν καμία αρνητική ένδειξη. Γεγονός που την κατατάσσει σε μια από τις ποιοτικότερες σημαίες στο κόσμο, με αποτέλεσμα τα υπό ελληνική σημαία πλοία να έχουν λιγότερες καθυστερήσεις και γραφειοκρατικές διαδικασίες στα λιμάνια.
Το κίνητρο αυτό από μόνο του, όμως δεν φτάνει. Τα τελευταία χρόνια ο υπό ελληνική σημαία στόλος διολισθαίνει, παρά το γεγονός ότι καταφέρνει και βρίσκεται ακόμα στα 10 μεγαλύτερα νηολόγια του κόσμου. Την «διαρροή» αυτή φιλοδοξεί να αναστρέψει ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης, ο οποίος με την υιοθέτηση μιας σειράς μέτρων, έχει στείλει «πρόσκληση» στον ελληνικό εφοπλισμό.
Όπως σημειώνει, ο υπουργός, η κυβέρνηση, συνεπής στις δεσμεύσεις της, προχωρά στον απαραίτητο εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας της ελληνικής ναυτιλίας.
Σκοπός είναι αφενός η ενδυνάμωση του οικονομικού οφέλους και του κοινωνικού μερίσματος για τη χώρα και την ελληνική κοινωνία, αφετέρου η ενίσχυση της απασχόλησης των Ελλήνων ναυτικών.
Τα νέα μέτρα, στον πυρήνα των οποίων βρίσκεται η άρση αντικινήτρων κι ο εξορθολογισμός διαδικασιών που σχετίζονται με την επιλογή της ελληνικής σημαίας, θα ενσωματωθούν στο υφιστάμενο σταθερό και συνταγματικά κατοχυρωμένο θεσμικό πλαίσιο νηολόγησης ποντοπόρων πλοίων. Τα μέτρα παρέχουν μεγαλύτερη ευελιξία στους όρους απασχόλησης πληρωμάτων, αντανακλούν βέλτιστες διεθνείς πρακτικές στο καθεστώς φορολογίας αλλοδαπών πληρωμάτων και προάγουν τη ναυτική εκπαίδευση.
«Μολονότι η ελληνική πλοιοκτησία διατηρεί την παγκόσμια πρωτοκαθεδρία της, σήμερα μόνο το 16,7% της ελληνόκτητης χωρητικότητας φέρει την ελληνική σημαία. Αυτό έχει δυσμενείς συνέπειες τόσο για την εικόνα της χώρας, όσο και για τη ναυτική απασχόληση και ναυτιλιακή τεχνογνωσία.
Ο κ. Πλακιωτάκης επισημαίνει πως «Επιδίωξή μας είναι να δώσουμε νέα πνοή στο ελληνικό νηολόγιο, με την εγγραφή νέων ελληνόκτητων ποντοπόρων πλοίων, ώστε να ανακόψουμε μια πτωτική πορεία πάνω από 30 ετών. Σήμερα πάνω από 4.000 ελληνόκτητα πλοία φέρουν σημαία άλλη από την ελληνική. Θέλουμε να περάσουμε στους Έλληνες πλοιοκτήτες ένα ισχυρό μήνυμα ότι η ελληνική κυβέρνηση είναι κοντά τους, ακούει τις ανάγκες τους και ότι η γαλανόλευκη, με τα ποιοτικά χαρακτηριστικά και την ευελιξία που παρέχει μέσα από τα νέα μέτρα, αποτελεί την πιο αξιόπιστη επιλογή. Προσδοκούμε στη θετική ανταπόκριση της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας, πλοιοκτησίας και ναυτεργασίας, ώστε σε μία εποχή προκλήσεων να επιτευχθεί και αυτός ο εθνικός στόχος»
Τα νηολόγια
Στην πρώτη θέση των νηολογίων βρίσκεται ο Παναμάς, ο οποίος καταγράφει αύξηση 4,4% σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν, και το μερίδιό του φτάνει το 16% του παγκόσμιο στόλο. Στα τέλη Οκτωβρίου αριθμούσε 9.596 πλοία.
Στη δεύτερη θέση βρίσκεται το νηολόγιο της Λιβερίας, με τον αριθμό των πλοίων να φτάνουν τα 4.295, 268 περισσότερα σε σύγκριση με πέρυσι,
Στην τρίτη θέση το νηολόγιο των Νησιά Μάρσαλ, με 4.313 πλοία, αυξημένα κατά 4,9% σε σύγκριση με το 2019.
Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνουν το Χονγκ Κονγκ και η Σιγκαπούρη, ενώ στις επόμενες θέσεις είναι η Μάλτα οι Μπαχάμες, η Κίνα, η Ελλάδα, και η Ιαπωνία.
Ο ελληνόκτητος στόλος
Ο στόλος που είναι εγγεγραμμένος στο ελληνικό νηολόγιο μειώθηκε από τα 671 πλοία στα 636 και από 68,2 εκ. τόνους dw στους 65,6 εκατ., ενώ το μερίδιό του φτάνει το 16%. Στην πρώτη θέση με μερίδιο 22% του ελληνόκτητου στόλου έχει η σημαία Λιβερίας, το 21% Νήσων Μάρσαλ το 17% σημαία Μάλτας, ενώ την πεντάδα συμπληρώνει το νηολόγιο του Παναμά με ποσοστό 10%.
Σύμφωνα με την έκθεση που δημοσιεύει κάθε χρόνο η Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου, τον Μάρτιο του 2020 η Ελληνική σημαία είχε χάσει 35 πλοία χωρητικότητας 2,6 εκατ. τόνων.