Στην Ελλάδα τα στελέχη της γαλλικής Naval

Κορυφώνεται ο ανταγωνισμός μεταξύ Αμερικανών και Γάλλων, για την νέα φρεγάτα που θα επιλέξει, προκειμένου να ενισχύσει τις επιχειρησιακές δυνατότητες του Πολεμικού Ναυτικού, η Ελληνική κυβέρνηση. Ένα project που αναμένεται να κοστίσει περισσότερα από 4 δισ. ευρώ.

Λίγες μόλις εβδομάδες μετά την έλευση στην Αθήνα, στελεχών της αμερικανικής Lockheed Martin που έχει προτείνει στην Ελλάδα να κατασκευάσει τέσσερις φρεγάτες πολλαπλών ρόλων (MMSC), εκ των οποίων οι τρεις, σύμφωνα με την πρόταση, θα κατασκευαστούν στην Ελλάδα, καταφτάνουν τα στελέχη του γαλλικού ομίλου Naval που έχουν προτείνει την γαλλική Belharra. Επίσης, η γαλλική πρόταση περιλαμβάνει την κατασκευή στη χώρα μας των τριών φρεγατών.

Σήμερα, οι εκπρόσωποι της Naval επισκέπτονται τα ναυπηγεία Ελευσίνας, ενώ αύριο Πέμπτη και την Παρασκευή θα επισκεφτούν τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, προκειμένου να διαπιστώσουν από κοντά κάτω από ποιες προϋποθέσεις τα δύο ναυπηγεία θα έχουν την δυνατότητα να κατασκευάσουν τις τρεις φρεγάτες. Ανάλογη κίνηση είχαν κάνει πριν από λίγες εβδομάδες και τα στελέχη της Lockheed Martin.

Οι δύο όμιλοι, φαντάζουν αυτή τη στιγμή ως φαβορί για την τελική ελληνική επιλογή, ωστόσο, υπάρχουν και άλλες χώρες που έχουν δείξει ενδιαφέρον, όπως είναι η Γερμανία, η Ολλανδία, το Ηνωμένο Βασίλειο αλλά και η Ισπανία.

Το πρόβλημα τόσο για τη Naval, όσο και για τη Lockheed Martin, όσον αφορά την κατασκευή των φρεγατών στην Ελλάδα, είναι η απουσία ιδιοκτησίας στα δύο ναυπηγεία. Απουσιάζουν τα στελέχη που θα κλείσουν τις συμφωνίες και θα βάλουν τις υπογραφές.

Ο Σκαραμαγκάς βρίσκεται σε φάση ειδικής εκκαθάρισης εν λειτουργία, με τον πρώτο διαγωνισμό να αποτυγχάνει και τον δεύτερο να παίρνει την μία παράταση μετά την άλλη, και η Ελευσίνα με χρέη άνω των 400 εκατ. ευρώ, βρίσκεται και αυτή σε διαδικασία αναδιάρθρωσης μέσω του πτωχευτικού κώδικα, με την Onex να έχει προτείνει να αναλάβει χρέη ύψους 300 εκατ. ευρώ (η συντριπτική πλειοψηφία προς το ελληνικό δημόσιο), αλλά απάντηση ακόμα να μην έχει πάρει.

«Και δεν θα πάρει» αναφέρουν οι πληροφορίες, «αν πρώτα δεν κλείσει το θέμα με τις φρεγάτες», ενώ πιθανολογείται ότι το ίδιο συμβαίνει και στη περίπτωση του Σκαραμαγκά. Σημειώνεται ότι στην περίπτωση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, που έχουν χωριστεί σε δύο μέρη, το εμπορικό και το στρατιωτικό θα γίνουν δύο διαγωνισμοί, ένας από την ειδική διαχείριση (στρατιωτικό σκέλος) και ένα από την ΕΤΑΔ (εμπορικό).

Ωστόσο, και υπό την προϋπόθεση ότι θα έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο στα δύο μεγάλα ναυπηγεία της χώρας, τίθεται και θέμα ανταγωνισμού ανάμεσα σε Ελευσίνα και Σκαραμαγκά, για το ποιο ναυπηγείο θα πάρει «προίκα» τις δύο από τις τρεις φρεγάτες που θα κατασκευαστούν στην Ελλάδα.

Η γαλλική πρόταση

Η γαλλική πρόταση αναφέρει ότι η κατασκευή της πρώτης φρεγάτας τύπου Belharra, θα γίνει στη Γαλλία και θα γίνει και μεταφορά της απαραίτητης τεχνογνωσίας στα ελληνικά ναυπηγεία για την κατασκευή των υπόλοιπων τριών φρεγατών στην Ελλάδα.

Επίσης, προτείνει και την αναβάθμιση των υφιστάμενων φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ, που έχει στο στόλο του το ελληνικό πολεμικό ναυτικό. Σημειώνεται επίσης ότι το γαλλικό δημόσιο συμφώνησε με την Naval να επισπευθεί το χρονοδιάγραμμα της ναυπήγησης των πρώτων φρεγατών αυτού του τύπου που θα πέσουν στο «νερό» σταδιακά μέχρι το 2025.

Η αμερικανική πρόταση

Από την πλευρά της η Lockheed, έχει αναφέρει ότι η παραγωγή των φρεγατών τύπου MMSC «μπορεί να γίνει στην Ελλάδα, αυξάνοντας έτσι τις ναυπηγικές ικανότητες της χώρας, δημιουργώντας παράλληλα εκατοντάδες θέσεις εργασίας υψηλής ποιότητας για τις επόμενες δεκαετίες».

Όπως σημειώνει χαρακτηριστικά: «Η κατασκευή των MMSC στην Ελλάδα θα δημιουργήσει άμεσα θέσεις εργασίας στα ναυπηγεία και ευκαιρίες για μακρόχρονη εργασία, που θα περιλαμβάνουν εργασίες υποστήριξης, συντήρησης και εκσυγχρονισμού».

Η διόρθωση

Σε μια σημαντική διόρθωση, που ανοίγει το δρόμο για την επαναπροκήρυξη των δύο διαγωνισμών για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά προχώρησε το υπουργείο Ανάπτυξης. Πιο συγκεκριμένα, με διάταξη που κατέθεσε στη βουλή, προβλέπονται δυο άδειες λειτουργίας ναυπηγείων, αορίστου χρόνου μεταξύ της Ανώνυμης Εταιρίας Ελληνικά Ναυπηγεία (ΕΝΑΕ) (στρατιωτικό τμήμα) και της Ανώνυμης Εταιρίας Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ Α.Ε.) (εμπορικό τμήμα). Με αυτό τον τρόπο, εξασφαλίζεται ότι, θα μπορούν να λειτουργήσουν ως ναυπηγεία και τα δύο κομμάτια, αφού με την προηγούμενη κατάσταση, η άδεια λειτουργίας αφορούσε αποκλειστικά το στρατιωτικό τμήμα.

Διαβάστε ακόμη:

Τι προτείνει η Γαλλία για τις φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού – Η πρώτη στη Γαλλία, οι επόμενες τρεις στην Ελλάδα

Συνεκπαίδευση Ενόπλων Δυνάμεων με τη δύναμη κρούσης του Αμερικανικού αεροπλανοφόρου USS DWIGHT D. EISENHOWER

H Lockheed Martin, οι φρεγάτες και η απουσία «owners» στα ελληνικά ναυπηγεία – Σε Σκαραμαγκά και Ελευσίνα οι Αμερικανοί

Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση