Μπορεί οι Ρώσοι δισεκατομμυριούχοι να αποχωρούν από την αγορά των superyacht λόγω των κυρώσεων και οι προσπάθειες για τιθάσευση του υψηλού πληθωρισμού να δημιουργούν φόβους για παγκόσμια ύφεση, ωστόσο η συγκεκριμένη βιομηχανία ακμάζει.

Στο Monaco Yacht Show που ολοκληρώθηκε το περασμένο Σαββατοκύριακο εκτέθηκαν 117 σκάφη -αριθμός που προσέγγισε νέο ρεκόρ- με εντυπωσιακά yacht όπως τα «Shabby», «Miss Candy» και «110» Dolcevita. Όσοι βρέθηκαν στην έκθεση είδαν έναν κόσμο που δεν επηρεάζεται καθόλου από τον πόλεμο στην Ουκρανία και την ενεργειακή κρίση που ταλανίζει την Ευρώπη.

1

Στελέχη του κλάδου μίλησαν για την ακόρεστη ζήτηση που εντάθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, καθώς οι πλούσιοι αποφάσισαν ότι η απόκτηση ενός yacht αποτελούσε τον ιδανικό τρόπο για να ξεφύγουν από τα lockdown και τα κρούσματα του κορονοϊού. Ακόμη και με την υποχώρηση του φόβου πανδημίας, η ζήτηση παρέμεινε ισχυρή. Κατά τους εννέα μήνες του 2022, τα έσοδα της Burgess, της κορυφαίας εταιρείας superyacht, αυξήθηκαν κατά 20% σε σχέση με πέρυσι, βάζοντας  πλώρη για άλλη μια χρονιά ρεκόρ.

«Οι πελάτες μας είναι όλοι πολύ πλούσιοι. Πάντα ένιωθαν αδιαπέραστοι και ισχυροί», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Burgess, Τζόναθαν Μπέκετ, σε μια συνέντευξη στο περιθώριο της έκθεσης. «Νομίζω ότι το μόνο πράγμα που πέτυχε η πανδημία ήταν να τους κάνει να αισθάνονται ευάλωτοι για πρώτη φορά στη ζωή τους. Σκέφτονται, «η ζωή είναι πραγματικά εύθραυστη. Δεν είμαι αθάνατος και έχω την πολυτέλεια να φύγω και να κάνω κάτι πολύ ωραίο. Γιατί δεν το κάνουμε τώρα;»

Η τεράστια ζήτηση που εκδηλώθηκε πέρυσι είχε ως αποτέλεσμα να αποτελέσει το 2021 έτος ρεκόρ για τις παγκόσμιες πωλήσεις superyachts. Αν και αυτό είναι απίθανο να συμβεί και φέτος, οι πωλήσεις εξακολουθούν να είναι 68% πάνω από τον μέσο όρο 13 ετών, σύμφωνα με τη εταιρεία Fraser Yachts. Πέρυσι, 1.001 superyachts διαστάσεων 24 μέτρων (79 πόδια) ή και περισσότερο, συμπεριλαμβανομένων των νέων κατασκευών, πουλήθηκαν έναντι 9,4 δισ. ευρώ (9,2 δισεκατομμύρια δολάρια), σύμφωνα με τον Kevin Bodington, ιδρυτή και διευθύνοντα σύμβουλο του YachtBuyer.com. Φέτος έχουν πουληθεί μέχρι τώρα 567 πολυτελή yachts, κόστους 4,2 δισεκατομμύρια ευρώ, εξήγησε.

Πρώτοι οι Αμερικανοί

Οι Αμερικανοί οδηγούν τη ζήτηση. Από τις 31 Αυγούστου, οι ιδιοκτήτες από τις ΗΠΑ κατέχουν το μεγαλύτερο μερίδιο τόσο του υπάρχοντος στόλου όσο και των νέων κατασκευών, σύμφωνα με τους Superyacht Times. Συγκεκριμένα, κατέχουν το 23% του παγκόσμιου στόλου superyachts άνω των 40 μέτρων και ακολουθούν οι Ρώσοι με περίπου 9%. Άλλοι μεγάλοι αγοραστές προέρχονται από την Ελλάδα, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Τουρκία και την Ιταλία.

Εδώ και αρκετά χρόνια, οι Ρώσοι ολιγάρχες είναι από τους πιο υψηλού προφίλ αγοραστές σκαφών. Ωστόσο, μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο, οι αρχές ακινητοποίησαν ή κατάσχεσαν superyachts αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων δολαρίων που συνδέονται με Ρώσους δισεκατομμυριούχους οι οποίοι στοχοποιήθηκαν από τις κυρώσεις στην Τοσκάνη, τη Ριβιέρα και μέχρι τα Φίτζι.

Η απουσία των Ρώσων, οι γεωπολιτικές εντάσεις και οι αυξανόμενες τιμές της ενέργειας δεν φαίνεται να εμποδίζουν τις αυξανόμενες πωλήσεις και τις ναυλώσεις.

Πίνοντας μια μπύρα δίπλα στο «Phoenix 2», ένα yacht 90 μέτρων που κατασκευάστηκε το 2010 και ήταν προς πώληση για 129 εκατομμύρια ευρώ, ο Μπέκετ είπε ότι η εταιρεία του πούλησε περίπου 10 superyachts άνω των 70 μέτρων φέτος.

«Είναι σαν να σερφάρεις σε ένα κύμα και το κύμα συνέχιζε», τόνισε χαρακτηριστικά.

Η Fraser υποστηρίζει ότι οι λεγόμενες προσφορές “entry level” – yachts με διάμετρο μεταξύ 24 και 30 μέτρων – αντιπροσωπεύουν σχεδόν το ήμισυ του συνόλου των πωλήσεων μεταχειρισμένων σκαφών. Το μέσο μήκος τέτοιων superyachts που πωλήθηκαν ήταν 34 μέτρα και η μέση τιμή ζήτησης ήταν 7,2 εκατομμύρια ευρώ.

Superyachts προς ενοικίαση

Ένα μεγάλο τμήμα του κλάδου αποτελούν οι ενοικιάσεις. Παρόλο που ένα σημαντικό μέρος του συνολικού στόλου των superyachts άνω των 24 μέτρων παγκοσμίως, διατίθεται προς ενοικίαση, ούτε αυτό ήταν αρκετό για να καλύψει τη ζήτηση φέτος τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, καθώς οι παραθεριστές μετά την πανδημία επέστρεψαν δυναμικά.

«Το πραγματικό πρόβλημα είναι να αγοράσουμε σκάφη για αυτούς τους ανθρώπους», είπε ο Mark Duncan της Fraser Yachts, μιλώντας στους δημοσιογράφους την περασμένη εβδομάδα στο Yacht Club de Monaco.

Σύμφωνα με την Fraser, το 30% των πελατών έρχονται στο yachting για πρώτη φορά και πολλοί από αυτούς τους νεοφερμένους θα θελήσουν τελικά να αποκτήσουν το δικό τους σκάφος.

Τα ναυπηγεία που κατασκευάζουν νέα superyachts, κυρίως στην Ολλανδία και τη Γερμανία, λένε ότι είναι πιο απασχολημένα από ποτέ. Ακόμη και εκείνα που είναι γνωστά για την κατασκευή σκαφών για Ρώσους πελάτες.

Η γερμανική Luerssen έχει κατασκευάσει πολλά superyachts που συνδέονται με Ρώσους των οποίων τα περιουσιακά στοιχεία έχουν “παγώσει” τώρα από τις δυτικές αρχές, συμπεριλαμβανομένου του μεγαλύτερου σε όγκο στον κόσμο, του Dilbar μήκους 156 μέτρων, που ανήκει σε καταπίστευμα που συνδέεται με τον Ρώσο δισεκατομμυριούχο Alisher Usmanov. Ωστόσο, το περίπτερο της Luerssen στην έκθεση έσφυζε από κόσμο.

Ο Jan-Bart Verkuyl, Διευθύνων Σύμβουλος της ολλανδικής κατασκευάστριας superyacht Feadship, η οποία βρίσκεται εν μέσω της ναυπήγησης του μεγαλύτερου σκάφους της –118 μέτρων που ονομάζεται Project 1010 – επισημαίνει ότι αν και η βιομηχανία δεν μπορεί πλέον να κάνει συμφωνίες με κανένα Ρώσο, η αγορά είναι τόσο ανοδική που δεν ανησυχεί.

«Αν κοιτάξετε τη λίστα του Forbes, συνεχώς μεγαλώνει ακόμα και αν αφαιρέσετε τους Ρώσους», τόνισε. «Καταρχήν, αν κάνουμε καλά τη δουλειά μας, θα υπάρχουν αρκετοί πελάτες».

 Διαβάστε ακόμη:

Γιατί έχει σημασία η τιμή που έπιασε το superyacht Axioma του Ρώσου ολιγάρχη Pumpyansky