Ισχυρή ώθηση στην αγορά των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, αναμένεται να δώσει το μεγάλο ερώτημα που απασχολεί σήμερα τη ναυτιλία, για το ποιο είναι το πλοίο του μέλλοντος.

Την θετική αυτή, για τον κλάδο εκτίμηση, έκανε ο επικεφαλής της Star Bulk Πέτρος Παππάς σε συνέντευξη που παραχώρησε στην Κατερίνα Σταθοπούλου της Investments & Finance Ltd, εταιρείας δραστηριοποιείται στην financial consulting στη ναυτιλία, στο πλαίσιο του ναυτιλιακού συνεδρίου Slide2Open.

Οι δυτικοί πλοιοκτήτες, ανέφερε ο κ. Παππάς, αντιμετωπίζουν σήμερα ένα μεγάλο δίλημμα, αναφορικά με τους επερχόμενους κανονισμούς του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού. Και οι κανονισμοί αυτοί αφορούν τις μηχανές πλοίων του μέλλοντος και το καύσιμο που θα χρησιμοποιούν προκειμένου να πετύχουν τους στόχους που έχουν τεθεί για μηδενικές εκπομπές ρύπων από τη ναυτιλία μέχρι το 2050.

«Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός στην προσπάθεια που κάνει για την προστασία του περιβάλλοντος, ευνοεί και την αγορά», σημείωσε ο κ Πέτρος Παππάς, και προσέθεσε ότι ενας από τους βασικούς λόγους που κανείς σήμερα δεν επενδύει σε νέες παραγγελίες bulkers είναι το γεγονός ότι δεν γνωρίζει κανείς το πλοίο του μέλλοντος. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα το βιβλίο παραγγελιών bulk carriers να βρίσκεται σε ιστορικά χαμηλά (6% του εν ενεργεία στολου). Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την συνεχή άνοδο της ζήτησης για πλοία αυτού του τύπου, αφού σταδιακά οι ανάγκες για πρώτες ύλες στον πλανήτη αυξάνονται μετά το «χειρόφρενο» που καταγράφηκε εξαιτίας της πανδημίας, δίνει μεγάλη ώθηση στην, η οποία, είναι πιθανό να διαρκέσει μεγάλο χρονικό διάστημα, σύμφωνα με τον έλληνα εφοπλιστή.

Οι λύσεις που υπάρχουν σήμερα, προσέθεσε ο κ. Παππάς, είτε αυτές αφορούν τα scrubber είτε άλλες, είναι ενδιάμεσες και αφορούν τις προϋποθέσεις που έχει θέσει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός για μείωση των εκπομπών ρύπων μέχρι το 2030. Αλλά ο μεγάλος στόχος είναι το 2050, και το καύσιμο του μέλλοντος, το οποίο δεν έχουμε αποσαφηνίσει ακόμα.

Αναφερόμενος στα θέματα γεωπολιτικής σημείωσε ότι και αυτά επηρεάζουν σημαντικά το παγκόσμιο εμπόριο και έφερε για παράδειγμα τον «εμπορικό πόλεμο» μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας, των προηγούμενων ετών. Όλα αυτά επηρεάζουν τη ζήτηση και προσφορά χωρητικότητας, υπογράμμισε χαρακτηριστικά και προσέθεσε ότι σε αυτή τη φάση πιστεύει ότι «η αγορά θα ανέβει και μάλιστα πολύ και για μεγάλο χρονικό διάστημα». Άλλωστε, προσέθεσε «χάνουμε λεφτά τα τελευταία 10 χρόνια».

Όσον αφορά την μεγάλη του ανησυχία, είναι μην αρχίσουν οι αθρόες παραγγελίες πλοίων και πάλι, όσο η αγορά ανεβαίνει. Χρησιμοποίησε τη λέξη «απληστία», και έφερε σαν παράδειγμα την κορύφωση του «χρυσού ναυτιλιακού κύκλου» στα μέσα του 2008, αφού μετά ακολούθησε η παγκόσμια οικονομική κρίση και η ναυτιλία έπεσε σε όλους τους κλάδους στο ναδίρ. Τότε, υπενθύμισε ο κ. Παππάς, το παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών ήταν στο 75% του εν ενεργεία στόλου, με πλοία που θα παραδίδονταν σε βάθος τριετίας. Αυτό, υπογράμμισε ο Πέτρος Παππάς, σημαίνει ότι χρειαζόμασταν 25% ετήσια αύξηση της ζήτησης αγαθών. «Θα ήθελα να ήξερα ο τελευταίος που κατέθεσε παραγγελίες τότε τι σκεφτόταν;», κατέληξε χαρακτηριστικά.

Χρηματοδότηση

Η χρηματοδότηση της ναυτιλίας σήμερα είναι «στα μέτρα» των μεγάλων εταιρειών, επεσήμανε ο κ Παππάς, Οι τράπεζες, οι παραδοσιακοί χρηματοδότες της ναυτιλίας έχουν υποχωρήσει, το χρηματιστήριο ανταποκρίνεται σε πολύ μεγάλα project ενώ και το leasing που προωθούν οι κινέζοι, στοχεύει κατά κύριο λόγο τις μεγάλες εταιρείες.

Ωστόσο, ο κ. Παππάς εξέφρασε την πεποίθησή του, ότι οι τράπεζες θα επιστρέψουν στο παιχνίδι όταν ανέβει η αγορά, ενώ προσέθεσε ότι και τα fund θα συνεχίσουν να χρηματοδοτούν τη ναυτιλία, κάτι που έχουν ανάγκη και οι μικρομεσαίες ναυτιλιακές εταιρείες.

Πέτρος Παππάς: Νέες εξαγορές για την Star Bulk – Στα 128 bulkers ο στόλος της