«Η τεχνολογία έρχεται, όμως δεν υπάρχουν υποδομές, ούτε και εναλλακτικά καύσιμα και η κατασκευή υποδομών χρειάζεται χρόνο και πολύ χρήμα», επισήμανε Πέτρος Παππάς, Διευθύνων Σύμβουλος της Star Bulk Carriers στο πρόσφατο συνέδριο της Capital Link που έγινε στη Λεμεσό της Κύπρου, μιλώντας για την πράσινη μετάβαση στη ναυτιλία.

«Τα εναλλακτικά καύσιμα», πρόσθεσε ο Πέτρος Παππάς, «δεν θα είναι σε ποσότητες μεγάλες ώστε να καταστεί δυνατός ο εφοδιασμός όλου του παγκόσμιου εμπορικού στόλου, και επίσης θα υπάρξει έντονος ανταγωνισμός µε τις άλλες βιομηχανίες» και συνέχισε:

1

«Όταν αρχίσει η παραγωγή των εναλλακτικών καυσίμων θα δοθούν πρώτα στις πιο ρυπογόνες βιομηχανίες και ανάμεσά τους δεν είναι η ναυτιλία, η οποία ευθύνεται µόλις για το 3% της εκπομπής αερίων του θερμοκηπίου».

Εξάλλου, ο Πέτρος Παππάς, αναφερόμενος στα µέτρα για τη βελτίωση της απόδοσης του υπάρχοντος στόλου ώστε να μειωθούν οι εκπομπές αερίων, είπε:

«Σημαντικό είναι να εξελιχθεί και ο καθαρισμός της γάστρας του πλοίου (hullclean) µε σωστό τρόπο ώστε να µην παθαίνει ζημιά το πλοίο. Προσπαθούμε να αναπτύξουμε ένα ρομποτικό σύστημα που θα καθαρίζει τη γάστρα του πλοίου. Εδώ και δύο χρόνια κάνουμε έρευνες και πειράματα για την κατασκευή ενός τέτοιου ρομπότ και αν τα καταφέρουμε, θα είναι μεγάλη επιτυχία».

Στη συνέχεια ανέφερε: «Για τη νομοθέτηση περιφερειακής ισχύος κανονισμών δεν θα πρέπει κάθε περιφέρεια να εφαρμόζει δικές της νομοθεσίες, όπως έγινε µε την Ε.Ε. και το EU-ETS, αλλά θα πρέπει να νομοθετεί, µε παγκόσμια ισχύ, ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός – ΙΜΟ».

Όσο για το επιπλέον κόστος στις θαλάσσιες µεταφορές από το Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών για τη ναυτιλία, πρόσθεσε: «Θα το επωμιστούν οι καταναλωτές, καθώς αυτή η αύξηση του κόστους θα έχει σαν συνέπεια την αύξηση των τιμών των προϊόντων, ενώ θα µειωθεί ο όγκος των εμπορευμάτων από και προς την Ευρώπη.

Λόγω της ακρίβειας ο κόσμος θα ξεσηκωθεί, όπως συνέβη µε τους αγρότες, οι οποίοι διαμαρτύρονται για την αγροτική πολιτική της Ε.Ε., η οποία εκ των πραγμάτων αναγκάστηκε να πάρει πίσω κάποια από τα µέτρα.

Οι ευρωπαϊκοί περιβαλλοντικοί κανονισμοί µάς βάζουν σε µειονεκτική θέση απέναντι στους ανταγωνιστές µας αφού οι µεταφορές γίνονται ακριβότερες. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η ναυτιλία μεταφέρει το 90% του παγκόσμιου εμπορίου µε τον πιο φτηνό και πιο οικολογικό τρόπο αφήνοντας µικρό αποτύπωμα σε σύγκριση µε άλλες βιομηχανίες».

Όσον αφορά την προοπτική της ναυλαγοράς, ο Πέτρος Παππάς, τόνισε:

«Οι κανονισμοί γενικώς είναι καλοί και για το περιβάλλον και για τις ναυλαγορές και η 10ετία αυτή είναι καλή για τις ναυλαγορές λόγω των περιβαλλοντικών κανονισμών.

Τα πλοία µειώνουν ταχύτητα πλεύσης για να µειώσουν τις εκπομπές αερίου, άρα θα χρειαστούν περισσότερα για να µεταφέρουν τον ίδιο όγκο φορτίων, τα παλαιότερα σκαριά πηγαίνουν για παλιοσίδερα, ενώ τα πλοία θα µένουν περισσότερο χρόνο για dry docking – επισκευές και συντήρηση.

Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει ζήτηση για θαλάσσιες µεταφορές, αλλά από την άλλη δεν υπάρχουν αρκετά πλοία διαθέσιμα, άρα ανεβαίνουν οι τιμές των ναύλων».

Διαβάστε επίσης:

Μαρίνα Χατζημανώλη: Εξωστρέφεια και ελκυστικά θεσμικά κίνητρα για την αύξηση του Κυπριακού Νηολογίου

Gazprom: 42,3 εκατ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου θα διοχετευθούν σήμερα στην Ευρώπη μέσω Ουκρανίας

Σοφία Κουνενάκη Εφραίμογλου: Το θέμα της έμφυλης ισότητας είναι θεμελιώδες θέμα της φιλελεύθερης δημοκρατίας