Δεύτερη κίτρινη κάρτα έδωσε το χρηματιστήριο του Nasdaq στην ναυτιλιακή Castor Maritime, του Πέτρου Παναγιωτίδη, καθώς η τιμή της μετοχής της διαπραγματεύεται εδώ και επτά μήνες κάτω από το κατώτατο επιτρεπτό, από τους κανονισμούς της αμερικανικής αγοράς, όριο του ενός δολαρίου.

Και μπορεί η εταιρεία να εξασφάλισε νέα περίοδο χάριτος για να συμμορφωθεί, έως τις 15 Απριλίου 2024, ωστόσο πρόκειται για την τελευταία προειδοποίηση πριν δει την πόρτα της εξόδου από το χρηματιστήριο.

Και όλα αυτά την ώρα που ο πλοιοκτήτης της έχει πραγματοποιήσει σειρά κινήσεων asset play που του απέφεραν μέσα σε έξι μήνες κέρδη άνω των 120 εκατ. δολαρίων.

Αυτό βέβαια ουδόλως έχει επηρεάσει την τιμή της μετοχής της εταιρείας, αφού τα κέρδη έχει καρπωθεί η δεύτερη ναυτιλιακή του κ. Παναγιωτίδη, η Toro Corp, που ιδρύθηκε ως spin off τον Νοέμβριο του 2022, παίρνοντας “προίκα” οκτώ τάνκερ της μητρικής της Castor Maritime.

Η τελευταία έλαβε την πρώτη επιστολή προειδοποίησης από τις χρηματιστηριακές αρχές στις 21 Απριλίου 2023, ωστόσο δεν κατάφερε μέχρι τώρα να “αναστήσει” την μετοχή της, η οποία βρίσκεται σε απαγορευτικά χαμηλά επίπεδα από τις 8 Μαρτίου του 2021, που έκλεισε στα 0,95 δολάρια.

Ακολούθησε η περαιτέρω διολίσθηση της με αργούς αλλά σταθερούς ρυθμούς, με αποτέλεσμα να κλείσει στη συνεδρίαση της Πέμπτης 19 Οκτωβρίου 2023, στα 0,41 δολάρια.

Πάντως η διοίκηση της διαβεβαιώνει ότι προτίθεται να συμμορφωθεί με τις απαιτήσεις του χρηματιστηρίου και έχει ήδη εξασφαλίσει το πράσινο φως από τους μετόχους για να προχωρήσει σε reverse split των μετοχών της.

Δεν είναι η πρώτη φορά που η πορεία της μετοχής της Castor Maritime απασχολεί το χρηματιστήριο. Τον Δεκέμβριο του 2020 είχε λάβει και πάλι επιστολή προειδοποίησης λόγω της χαμηλής τιμής της.

Ωστόσο, στις αρχές του 2021, χωρίς κάποιο εμφανή λόγο ο τίτλος σημείωσε ξέφρενο ανοδικό ράλι και εκτινάχθηκε από τα 0,1850 δολάρια που ήταν στις 31 Δεκεμβρίου 2020 στα 1,73 δολάρια στις 11 Φεβρουαρίου 2021, σημειώνοντας άνοδο 810,5% !

Αναλυτές ανέφεραν τότε ότι βρέθηκε στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος ιδιωτών επενδυτών που δραστηριοποιούνταν στην ιστοσελίδα Reddit, και τοποθετούνταν μαζικά σε μετοχές, σε μια προσπάθεια να οδηγήσουν σε αναγκαστικό κλείσιμο τις short θέσεις των hedge funds.

Η κατάσταση ομαλοποιήθηκε λίγο αργότερα, με τη μετοχή να επιστρέφει στους κανονικούς της ρυθμούς.

Η εντυπωσιακή ανάπτυξη

H πορεία του Πέτρου Παναγιωτίδη στη ναυτιλία είναι ομολογουμένως εντυπωσιακή.

Μετά από πέντε χρόνια εμπειρίας στη ναυτιλιακή αγορά αλλά και στο investment banking, ίδρυσε τον Σεπτέμβριο του 2017 την Castor Maritime, με ένα μόλις πλοίο, το Magic P (bulker κατασκευής του 2004, χωρητικότητας 76.540-dwt), το οποίο απέκτησε έναντι 7,5 εκατ. δολαρίων.

Τον Φεβρουάριο του 2019 ο Πέτρος Παναγιωτίδης έκανε το πρώτο βήμα για την υλοποίηση του μεγαλόπνοου σχεδίου του. H Castor Maritime, με έδρα στην Κύπρο, κατάφερε να προχωρήσει στην «άμεση ένταξή» της στο αμερικανικό χρηματιστήριο, χωρίς την παραδοσιακή αρχική δημόσια προσφορά, και την άντληση νέων κεφαλαίων από την έκδοση νέων μετοχών.

Έκτοτε ξεκίνησε σταδιακά τις αγορές νέων πλοίων συγκεντρώνοντας κεφάλαια μέσω πωλήσεων μετοχών στην αγορά και εξασφαλίζοντας δανειακές διευκολύνσεις.

Μέχρι τον Δεκέμβριο του 2021, η Castor ξόδεψε περίπου 400 εκατ. δολάρια σε εξαγορές μεταχειρισμένων πλοίων, χτίζοντας ένα στόλο με 20 bulkers και εννέα τάνκερ.

Αν και αρχικά ο εφοπλιστής εστίασε στον κλάδο ξηρού φορτίου, παρακολουθώντας τις τάσεις της αγοράς και εκμεταλλευόμενος τις ελκυστικές ευκαιρίες δεν άργησε να επεκταθεί και στα τάνκερ.

Αφού μετέφερε τα τάνκερ στην Τοro Corp, η οποία επίσης εισήχθη στο Nasdaq τον φετινό Μάρτιο, επεκτάθηκε τον Απρίλιο και στην αγορά των LPG, με την εξαγορά τεσσάρων LPG carriers.

Ο Πέτρος Παναγιωτίδης, αποφοίτησε από το τμήμα Διεθνών Σπουδών και Μαθηματικών του Fordham University και απέκτησε μεταπτυχιακό στη Διαχείριση Κινδύνων από το Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης.

Ο ίδιος και η αδελφή του Ισμήνη Παναγιωτίδη, είναι παιδιά του Βίλλυ Παναγιωτίδη, και αποτελούν την τρίτη γενιά της οικογένειας που δραστηριοποιείται στη ναυτιλιακή βιομηχανία, αναλαμβάνοντας σημαντικές πρωτοβουλίες και χαράσσοντας τη δική τους πορεία στον κλάδο.

Η πορεία του Βίλλυ Παναγιωτίδη στη ναυτιλία

Η οικογένεια Παναγιωτίδη μετρά πολλά χρόνια στη ναυτιλία, με μεγάλα σκαμπανεβάσματα.

Ο Βίλλυ Παναγιωτίδης ανέλαβε το 1978, μετά τον θάνατο του πατέρα του, τα ηνία της εταιρείας που είχε ιδρύσει εκείνος, Maryville Maritime.

Αν και έπεσε στα βαθιά σε ηλικία μόλις 23 ετών, παρά το νεαρό της ηλικίας του κατάφερε μετά από αρκετές δυσκολίες να ξεπεράσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την κρίση που βίωσε η ναυτιλία την δεκαετία του ’80. Αφού πούλησε μεγάλο μέρος του στόλου του εξασφαλίζοντας ρευστότητα, εκμεταλλεύτηκε την ανάκαμψη της αγοράς και προχώρησε σε τολμηρές αλλά και ριψοκίνδυνες, όπως αποδείχθηκε στη συνέχεια, κινήσεις, αποκτώντας ισχυρή θέση στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.

Το 1998 εξαγόρασε την Β+Η Μaritime Carriers η οποία μετονομάστηκε σε Εxcel Maritime Carriers και δραστηριοποιούνταν στην αγορά ξηρού φορτίου. Το 2005 οι μετοχές της εισήχθησαν στο Xρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, ύστερα από 16 χρόνια διαπραγμάτευσης στο American Stock Exchange (AΜΕΧ).

Tη διαχείριση των πλοίων της εταιρίας είχε αναλάβει η 100 % θυγατρική της εταιρία Maryville Maritime.

Στη λίστα του Forbes

Τρία χρόνια αργότερα, το 2008, ο εφοπλιστής προκάλεσε αίσθηση όταν εξαγόρασε την εισηγμένη στο Nasdaq ναυτιλιακή Quintana Maritime, με τον ίδιο να παραμένει πρόεδρος του ΔΣ της.

Με την κίνηση αυτή δημιούργησε μία από τις μεγαλύτερες εταιρίες θαλάσσιας μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου σε παγκόσμιο επίπεδο, με στόλο 47 φορτηγών πλοίων, χωρητικότητας 3,7 εκατομμυρίων dwt, ενώ είχε υπό ναυπήγηση 8 ακόμη πλοία.

Ήταν η εποχή που έλαμψε τo άστρο του κ. Παναγιωτίδη, ο οποίος βρέθηκε τότε στη λίστα των δισεκατομμυριούχων του Forbes με την περιουσία του να υπολογίζεται στα 1,3 δισ. δολάρια.

Την ίδια χρονιά η Lloyd’s List τον βράβευσε ως Greek Shipping Newsmaker για το suped deal της εξαγοράς της Quintana.

Ωστόσο, τα πράγματα δεν εξελίχθηκαν όπως υπολόγιζε ο εφοπλιστής, αποδεικνύοντας πόσο δύσκολο είναι να προβλέψει κανείς του κύκλους της ναυτιλίας.

Η εξαγορά της Quintana έγινε σε μία εποχή κατά την οποία ο δείκτης Baltic Dry Index βρισκόταν σε ιστορικά υψηλά, η αποτίμηση της ναυτιλιακής έγινε επίσης σε υψηλά επίπεδα και ο κ. Παναγιωτίδης πλήρωσε μεγάλο premium για την απόκτηση των μετοχών της.

Λίγους μήνες αργότερα, άρχισε η κατάρρευση των αγορών, παρασύροντας τόσο τους ναυτιλιακούς δείκτες όσο και τις αξίες των πλοίων. Η τιμή της Excel Maritime ακολούθησε την ίδια καταστροφική πορεία.

Το 2013 ο εφοπλιστής σε μία προσπάθεια να προχωρήσει στην εξυγίανση και αναδιάρθρωση της ναυτιλιακής του και να ενισχύσει τον ισολογισμό της, πέτυχε συμφωνία με 12 διεθνείς τράπεζες.

Μάλιστα, η οικογένεια Παναγιωτίδη είχε δηλώσει τότε ότι θα επενδύσει και η ίδια άμεσα 50 εκατ. δολάρια στην εταιρεία για να ενισχύσει την ρευστότητα της και να μειώσει τον δανεισμό της.

H έξοδος

Ωστόσο, παρά την διάθεση του εφοπλιστή να βάλει και πάλι σε δυναμική ρότα ανάπτυξης την εταιρεία του και να διασφαλίσει το μέλλον της, ένα χρόνο μετά είδε την πόρτα της εξόδου από αυτήν.

Ήταν λίγο πριν τα Ποσειδώνια του 2014, όταν έσκασε σαν κεραυνός εν αιθρία η είδηση ότι το αμερικανικό επενδυτικό fund Οaktree – στο οποίο κατά πληροφορίες οι τράπεζες είχαν πουλήσει το χρέος της ναυτιλιακής- απομάκρυνε με συνοπτικές διαδικασίες από τη θέση του επικεφαλής της Excel Maritime τον ιδρυτή της Βίλλυ Παναγιωτίδη.

Όπως λένε οι ίδιες πληροφορίες, ο πλοιοκτήτης δεν έβαλε ποτέ τα 50 εκατομμύρια που προέβλεπε η συμφωνία με τις τράπεζες, γεγονός που εξόργισε τα στελέχη της Oaktree που έσπευσαν με άκομψο, κατά πολλούς, τρόπο πετάξουν από τα γραφεία της Excel Maritime όλα όσα ανήκαν στον ίδιο και στους εργαζόμενους, πολλοί από τους οποίους απολύθηκαν άμεσα.

Πάντως μετά το περιστατικό ο εφοπλιστής με ανακοίνωση του έκανε λόγο για κοινή απόφαση διακοπής της συνεργασίας των δύο πλευρών και της επιχειρηματικής του σχέσης με την Excel.

Επισήμανε ακόμη ότι μετά την πώληση του μετοχικού μεριδίου που κατείχε η οικογένειά του στην εταιρεία προχώρησε στην παραίτηση του από τη θέση του προέδρου του ΔΣ της και ότι η παρουσία του στον κλάδο της ναυτιλίας θα συνεχίζονταν με την ανάπτυξη του ιδιωτικού στόλου της οικογένειας του.

Σημειώνεται ότι το 2012 ο κ. Παναγιωτίδης είχε χάσει και τον έλεγχο της ναυτιλιακής Torm, στην οποία είχε επενδύσει την δεκαετία του ’90 και αποκτήσει πλειοψηφικό πακέτο το 2011.

Διαβάστε ακόμη:

Αφεντικό από σήμερα ο Γκριμάλντι σε Ηγουμενίτσα, Σύβοτα, Πλαταριά και Σαγιάδα

Σημαντικές παρουσίες στην εκδήλωση για την έκδοση «Ελλήνων Έργα. Η Κοινωνική Προσφορά της Ναυτιλίας»

Πάνος Ξενοκώστας: Το σχέδιο εξυγίανσης αλλάζει τις γεωπολιτικές δυναμικές σε όλη την ανατολική Μεσόγειο