ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα στοιχεία προκύπτουν από την ετήσια έρευνα που πραγματοποιεί η εταιρεία Petrofin Research.
Η συνολική χρηματοδότηση των 40 σημαντικότερων τραπεζών στη ναυτιλία, μπορεί να μειώθηκε από τα 294,4 δισ. δολάρια το 2019, στα 286,9 δισ. δολάρια το 2020, ωστόσο οι τέσσερις Τράπεζες στην Ελλάδα αύξησαν το ναυτιλιακό τους χαρτοφυλάκιο στα 10,95 δισ. δολάρια από τα 9 δισ. δολάρια που ήταν πριν ένα χρόνο.
Η Τράπεζα Πειραιώς κατέχει το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο μεταξύ των ελληνικών τραπεζών και ανέρχεται στα 2,9 δισ. δολάρια, η Alpha Bank με 2,85 δισ. δολάρια, η Eurobank με 2,61 δισ. δολάρια και η Εθνική Τράπεζα με 2,59 δισ. δολάρια.
Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από την ετήσια έρευνα που πραγματοποιεί η εταιρεία Petrofin Research του κ. Τεντ Πετρόπουλου.
Αναλυτικότερα, ο δείκτης Global Ship Finance που άρχισε στις 100 μονάδες το 2008 υποχώρησε το 2020 κατά 2 μονάδες και από τις 64 διαμορφώθηκε στις 62, που ερμηνεύεται ως μια αργή πτώση αλλά ίσως και αρχή της σταθεροποίησης των παγκόσμιων ναυτιλιακών χαρτοφυλακίων.
Η μείωση 3%, στον παγκόσμιο δανεισμό ναυτιλιακών εταιρειών, οφείλεται κυρίως στην αποχώρηση της DVB, αλλά και της Nord LB από τη χρηματοδότηση ναυπήγησης και αγοράς πλοίων από δεύτερο χέρι.
Επισημαίνεται ότι παρά την αποχώρηση της DVB και της Nord LB, οι οποίες την περασμένη δεκαετία είχαν σημαντική παρουσία στη χρηματοδότηση πλοίων, η μείωση των ευρωπαϊκών χαρτοφυλακίων είναι σχετικά μικρή, δεδομένου ότι διαμορφώθηκε στο 58,29% από 60,34% του παγκόσμιου μεριδίου ναυτιλιακής χρηματοδότησης πέρυσι.
Η αποχώρηση των δύο Τραπεζών, όμως, καλύφθηκε από την αύξηση του χαρτοφυλακίου της BnP Paribas στα 3,53 δισ. δολάρια το 2020.
Οι τράπεζες της Ασίας εμφανίζουν ανάπτυξη από 97,5 δισ. δολάρια σε 100,85 δισ. δολάρια, με τους Κινέζους να αυξάνουν την χρηματοδότηση leasing από τα 59,2 δισ. δολάρια το 2019 σε 66,5 δισ. δολάρια το 2020.
Αξιοσημείωτη εξέλιξη είναι ότι η χρηματοδότηση με τη μορφή leasing παρουσίασε ακόμη μεγαλύτερη δυναμική.
Η δραστηριότητα της κεφαλαιαγοράς το 2020 ενισχύθηκε σημαντικά, κυρίως από τις νέες εκδόσεις ναυτιλιακών ομολόγων, που από 6,87 δισεκατομμύρια δολάρια το 2019, ανήλθαν σε 24,79 δισεκατομμύρια δολάρια το 2020.
Οι επιπτώσεις της πανδημίας εξακολουθούν και συνεχίζονται τα περιοριστικά μέτρα, με αποτέλεσμα να καθυστερούν οι μετακινήσεις των πλοίων σε όλους τους τομείς, δημιουργώντας έλλειψη πλοίων και αυξάνοντας τους ναύλους.