Στα 50,89 δισ. δολάρια διαμορφώθηκε ο συνολικός τραπεζικός δανεισμός προς τις ελληνικές ναυτιλιακές το 2023 από 51,9 δισ. δολάρια που ήταν το 2022, παρουσιάζοντας μείωση κατά 2%.

Ωστόσο, το αξιοσημείωτο είναι ότι οι ελληνικές τράπεζες αύξησαν το χαρτοφυλάκιο των ελληνικών ναυτιλιακών δανείων κατά 12,25% διατηρώντας την ανοδική πορεία από το 2017, σύμφωνα με την ετήσια έρευνα της Petrofin Research. Σε αντίθεση με την μείωση του ποσού που χορήγησαν οι διεθνείς τράπεζες, κατά 9,59%.

Ο δείκτης που μετρά τη χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας με βάση το 100 από το 2001, συνέχισε την πτωτική του πορεία και διαμορφώθηκε στις 308 μονάδες το 2023 από 314 μονάδες το 2022.

Η Eurobank κατέχει το μεγαλύτερο ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο μεταξύ των ελληνικών τραπεζών, με 4,003 δισ. δολάρια, και βρίσκεται στην 2η θέση της συνολικής κατάταξης μετά την UBS (Credit Suisse) με 5,1 δισ. δολάρια.

Η Χριστίνα Μαργέλου, η οποία είναι επικεφαλής της Μονάδας Ναυτιλίας στη Eurobank από το 2014, με εμπειρία τουλάχιστον 30 χρόνων στην ναυτιλία, έχει ενισχύσει σημαντικά το συγκεκριμένο τμήμα της τράπεζας.

Δεν είναι τυχαίο ότι τόσο το 2022 όσο και το 2023, συμπεριλήφθηκε στη λίστα των 10 προσωπικοτήτων με τη μεγαλύτερη επιρροή παγκοσμίως στον κλάδο της ναυτιλιακής χρηματοδότησης της Lloyd’s, λόγω των υψηλών επιδόσεων της τράπεζας στις χρηματοδοτήσεις επιχειρήσεων του ναυτιλιακού τομέα.

Ακολουθούν η Τράπεζα Πειραιώς με ελληνικά ναυτιλιακά δάνεια 3,7 δισ. δολάρια, η Alpha Bank με 3,69 δισ. δολάρια και η Εθνική Τράπεζα με 3,32 δισ. δολάρια

Η Aegean Baltic Bank έχει χαρτοφυλάκιο ελληνικών δανείων ύψους 414 εκατ. δολαρίων και η Ελληνική Τράπεζα έχει διαθέσει 220 εκατ. δολάρια.

Σύμφωνα με την έρευνα αξιοσημείωτη είναι και η δυναμική είσοδος της Παγκρήτιας Τράπεζας στα ελληνικά ναυτιλιακά δάνεια με 74 εκατ. δολάρια.

Έως το τέλος του 2023, οι Έλληνες εφοπλιστές είχαν συγκεντρώσει σημαντική ρευστότητα, αναφέρει η έρευνα. Κάποιοι την χρησιμοποίησαν για να προχωρήσουν σε νέες παραγγελίες πλοίων, ενώ πολλοί άλλοι για να μειώσουν τα «ακριβά» τραπεζικά δάνεια. Επομένως, οι τράπεζες διαπίστωσαν ότι παρόλο που ο όγκος των δανείων αυξήθηκε κατά το 2023, δεν μπόρεσαν να διατηρήσουν τα χαρτοφυλάκια δανείων τους λόγω πρόωρων αποπληρωμών και αποσβέσεων.

Ένα βασικό χαρακτηριστικό του 2023 ήταν η αυξημένη δημοτικότητα των συμφωνιών Sale and Leaseback (πώλησης και επαναμίσθωση), καθώς και το μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τη χρηματοδότηση πλοίων από funds. Τέτοιοι πάροχοι θα μπορούσαν να προσφέρουν ανταγωνιστικές τιμές, αλλά τις περισσότερες φορές υψηλότερο δείκτη δανείου προς αξία (LTV) και μακρύτερης διάρκειας αποπληρωμές, κάτι που βρήκαν ελκυστικό οι Έλληνες εφοπλιστές.

Ομολογουμένως, οι συμφωνίες Sale and Leaseback (SLB) ήταν πιο διαδεδομένες μεταξύ των δημόσιων εταιρειών ή/και των μεγάλων ναυτιλιακών, που αναζητούσαν την ευκαιρία να απελευθερώσουν κεφάλαια όπου ήταν απαραίτητο ή να χρηματοδοτήσουν νέες εξαγορές ή νεότευκτα πλοία χρησιμοποιώντας λιγότερα δικά τους κεφάλαια. Αυτός ο ανταγωνισμός έγινε έντονος και στέρησε από τις τράπεζες που χρηματοδοτούσαν τη ναυτιλία την ευκαιρία να συνάψουν περισσότερες συμφωνίες, αναφέρει η έρευνα της Petrofin.

Η εξαίρεση στον κανόνα ήταν οι ελληνικές τράπεζες, οι οποίες κατάφεραν να αναπτυχθούν παρά τον ανταγωνισμό των SLB. Οι εγχώριες τράπεζες είχαν πλεονέκτημα καθώς διατηρούν μακροχρόνιες στενές σχέσεις με Έλληνες πελάτες, καθώς και οφέλη από παράλληλες υπηρεσίες.

Διαβάστε ακόμη:

Μώραλης: Αυτοψία Δημάρχου Πειραιά στα έργα αναβάθμισης της παραλίας Βοτσαλάκια

Θάνος Σοφιός (Breakwave Advisors): Οι spot τιμές στο ξηρό φορτίο συνεχίζουν να υποαποδίδουν

Safe Bulkers (Πόλυς Β. Χατζηιωάννου): Κέρδη 81,7 εκατ. δολαρίων, ναυπηγεί επτά πλοία και πούλησε τρία