Μικρή αύξηση της χωρητικότητας κατά 2% σε dwt, αύξηση του αριθμού των πλοίων αλλά μείωση των ναυτιλιακών εταιρειών κατά το 2023, δείχνει, μεταξύ άλλων, έρευνα της Petrofin με τίτλο «Βασικές εξελίξεις της ελληνικής ναυτιλίας το 2023 και προοπτικές για το 2024».

Ειδικότερα, σε απόλυτες τιμές, ο ελληνικών συμφερόντων στόλος αυξήθηκε κατά 85 πλοία όλων των τύπων και μεγεθών το 2023 έναντι 286 το 2022. Ωστόσο, ο αριθμός των ελληνικών εταιρειών μειώθηκε σε 592 το 2023 από 599 το 2022.

1

Όσον αφορά το μέγεθος των ελληνικών ναυτιλιακών, ένα ενδιαφέρον στοιχείο της έρευνας είναι ότι οι εταιρείες με στόλο άνω των 25 πλοίων αυξήθηκαν σε 57 πέρυσι, από 56 το 2022 και 54 το 2021, σηματοδοτώντας τον υψηλότερο αριθμό που έχει καταγραφεί ποτέ.

Την ίδια ώρα, ο αριθμός των εταιρειών που διαθέτουν πολύ νέους στόλους (0-9 ετών) συνεχίζει την πτωτική του τάση, καθώς πέρυσι υποχώρησε σε 89, από 99 το 2022. Αυτό, όπως αναφέρει η Petrofin, αντικατοπτρίζει τον σκεπτικισμό που κρύβεται πίσω από την παραγγελία νεότευκτων πλοίων, ο οποίος έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της μέσης ηλικίας του στόλου.

Η αύξηση της ηλικίας του συνόλου του στόλου που ξεκίνησε το 2018 συνεχίζεται. Για το 2023 ο μέσος όρος του είναι 14,3 έτη, ελαφρώς αυξημένος σε σχέση με το 2022 (14,1 έτη).

Στην πρώτη θέση ο ελληνικός στόλος

O ελληνόκτητος στόλος παραμένει στην πρώτη θέση παγκοσμίως και το 2023, όσον αφορά την χωρητικότητα του, με την Κίνα να ακολουθεί στη δεύτερη θέση και την Ιαπωνία στην τρίτη, σύμφωνα με την Petrofin Research.

Αν και η Κίνα συνέχισε να επιδεικνύει ισχυρή ανάπτυξη σε ετήσια βάση, ο ελληνικός ναυτιλιακός στόλος με μεταφορική ικανότητα 393 εκατ. dwt εξακολουθεί να κατέχει άνετο προβάδισμα.

Ο ελληνικός στόλος συνεχίζει να αυξάνεται και αυτό αναμένεται να επιταχυνθεί, καθώς ο αριθμός των παραγγελιών νεότευκτων πλοίων αυξήθηκε τον τελευταίο καιρό χρησιμοποιώντας συμβατική, αλλά οικολογική τεχνολογία Tier III.

Καθώς οι παραγγελίες έχουν γίνει από τις μεγάλες εταιρείες και η τιμή των μεταχειρισμένων πλοίων έχει αυξηθεί σημαντικά, αναμένουμε περαιτέρω μείωση του αριθμού των μικρότερων ναυτιλιακών, αναφέρει η Petrofin.

Πρωτιά στις παραγγελίες οικολογικών πλοίων

Επικαλούμενη στοιχεία των Clarksons, αναφέρει ότι επί του παρόντος μόνο το 6,7% του ελληνικού στόλου αποτελείται από πλοία με δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων. Ωστόσο, όσον αφορά τις παραγγελίες των Ελλήνων εφοπλιστών, οι πράσινες επενδύσεις αποτελούν σχεδόν το 50% του τρέχοντος βιβλίου παραγγελιών τους.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες εξακολουθούν να κατέχουν την πρώτη θέση στις παραγγελίες οικολογικών πλοίων με εναλλακτικά καύσιμα, με 543 eco πλοία χωρητικότητας 52,3 εκατ. dwt υπό παραγγελία. Ακολουθούν η Κίνα και η Ιαπωνία.

Σύμφωνα με την Petrofin, με την τεχνολογία διπλού καυσίμου και τα νέα καύσιμα που θέτουν τις δικές τους προκλήσεις, οι Έλληνες είδαν μια ευκαιρία στην παραγγελία οικολογικών πλοίων Tier III, που θα απολαμβάνουν συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι των παλαιότερων πλοίων συμβατικής τεχνολογίας, καθώς και μια επωφελή διάρκεια εμπορικής εκμετάλλευσης.

Ως εκ τούτου, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024, το συνολικό DWT των ελληνικών παραγγελιών νεότευκτων πλοίων αυξήθηκε από 24,33 εκατ. DWT σε 43,01 εκατ. DWT με συνεχείς περαιτέρω παραγγελίες τους τελευταίους μήνες.

Δεδομένης της ραγδαίας αύξησης των παραγγελιών διπλού καυσίμου και οικολογικών Tier III, αναμένεται ότι αν δεν υπάρξουν ναυτιλιακές ή οικονομικές αναταράξεις, ο ελληνικός στόλος αναμένεται να συνεχίσει την ανάπτυξή του.

Ωστόσο, όπως υποστηρίζει η Petrofin, καθώς ο κύριος όγκος του ελληνικού στόλου γερνάει, η αύξηση των νεότευκτων πλοίων δεν αναμένεται να αντιστρέψει το ηλικιακό του προφίλ.

Διαβάστε επίσης:

Golden Ocean Group: Πούλησε πλοίο με κέρδος 4,3 εκατ. δολάρια

Ποιος θα αγοράσει τα πλοία «Αδαμάντιος Κοραής» και «Διονύσιος Σολωμός» από την ΖΑΝΤΕ;

Νέες παραγγελίες κρουαζιεροπλοίων μεταφοράς 9.900 επιβατών και πληρωμάτων για την Royal Caribbean Group