ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ο εφοπλιστής Πέτρος Παππάς, σκιαγραφώντας την προσωπικότητα του Πάνου Ξενοκώστα, μπροστά σε ένα εξειδικευμένο ακροατήριο πριν λίγες ημέρες στο συνέδριο «για τον κοιμώμενο γίγαντα» ήταν απόλυτος για τον λόγο που αποφάσισε να ενισχύσει την προσπάθεια του προέδρου της ΟΝΕΧ και πρόσθεσε:
«Χρειάστηκε ένα πλοίο μας, που ήταν στο Βορρά, να πάει σε ναυπηγείο της Πολωνίας για να επισκευάσει ζημιές. Θα σας πω λοιπόν ότι είναι πλέον τα ναυπηγεία της Πολωνίας πιο ακριβά από τα δικά μας ναυπηγεία και οι χρόνοι αποπεράτωσης μεγαλύτεροι.
Έχουμε την τεχνογνωσία και η ελληνική ναυτιλία έχει την ανάγκη της υποστήριξης από τα ελληνικά ναυπηγεία».
Στο ίδιο συνέδριο ο Πάνος Ξενοκώστας, επισήμανε:
«Είμαστε έτοιμοι να κατασκευάσουμε πλοία και αύριο αρκεί να ανήκουν σε κατηγορίες που είναι ανταγωνιστικά για τη χώρα και για τα ναυπηγεία. Τα ναυπηγεία της Σύρου και της Ελευσίνας ήταν έτοιμα για το βήμα αυτό ήδη πριν την απόφαση εξυγίανσης».
«Δεν πρόκειται ποτέ να χτίσεις πλοίο αν απλώς περιμένεις να είσαι έτοιμος για να το κάνεις» τόνισε, επισημαίνοντας πως απαραίτητος παράγοντας για να προχωρήσει η κατασκευή πλοίων ή πλωτών αιολικών είναι ένας μηχανισμός χρηματοδότησης που θα λειτουργεί όπως και σε άλλες χώρες με συμμετοχή της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας.
Απαντώντας αναφορικά με το σύνθετο ζήτημα της έλλειψης εργατικού δυναμικού ο Πάνος Ξενοκώστας σημείωσε πως η ΟΝΕΧ ήδη «τρέχει» σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας μία σχολή εκπαίδευσης στη Σύρο, παράλληλα, σε συνεργασία με τη ΔΥΠΑ έχει ξεκινήσει την λειτουργία σχολής διετούς παρακολούθησης μέσα στα ναυπηγεία ενώ, τέλος, υλοποιεί πρόγραμμα επισκέψεων μαθητών ΕΠΑΛ στα ναυπηγεία προκειμένου να γνωρίσουν τον κλάδο από κοντά.
Επιπρόσθετα, όπως ανακοίνωσε στις αρχές του 2024 πρόκειται να ξεκινήσει σειρά συναντήσεων με το υπουργείο Παιδείας προκειμένου να βρεθεί ένας μηχανισμός πιστοποίησης των εργαζομένων.
«Χάρη σε πολιτικούς που κάνουν την πολιτική πράξη σε τέσσερα χρόνια έγινε το θαύμα που βλέπουμε σήμερα» τόνισε υπογραμμίζοντας πως η αναγέννησή του κλάδου αποτελεί εθνικό κεφάλαιο που έχουμε χρέος απέναντι στην επόμενη γενιά να υλοποιήσουμε ενώ υπογράμμισε πως η ανάπτυξη των υπεράκτιων αιολικών αποτελεί μία ιστορική ευκαιρία για τον κλάδο της κατασκευής που μπορεί να αποφέρει έως και 25 δις ευρώ μέσα στην επόμενη εικοσαετία.
«Στόχος μας είναι η ανασυγκρότηση ενός κλάδου που δεν γίνεται να μην είναι πρωτοπόρος για την ελληνική οικονομία, όπως ήταν πριν από 20 και 30 χρόνια», τόνισε επίσης ο πρόεδρος της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων (ΕΕΝ), Πάνος Ξενοκώστας.
Περιγράφοντας τον στόχο της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων, ο Πάνος Ξενοκώστας σημείωσε πως η ΕΕΝ ήταν μια επιτακτική ανάγκη για την αναγέννηση του ελληνικού ναυπηγικού τομέα.
«Δεν είμαστε μια ένωση λόμπι, γιατί ο κλάδος μας δεν χρειάζεται λόμπι. Δεν είμαστε συνδικαλιστική ένωση. Σε συνεργασία με την κυβέρνηση θέλουμε να αναγεννήσουμε έναν κλάδο που είχε ρημάξει τα τελευταία χρόνια», ανέφερε χαρακτηριστικά.
«Τα ναυπηγεία», συνέχισε ο Πάνος Ξενοκώστας, «τα χρησιμοποιούμε ως μια ολοκληρωμένη πλατφόρμα λύσεων που επεκτείνεται πέρα από την ναυτιλία και στην ενέργεια και την άμυνα». Όπως ανέφερε, η ναυπηγική βιομηχανία μπορεί να αποτελέσει το 1% του ΑΕΠ.
Ο Πάνος Ξενοκώστας δήλωσε πως οι Έλληνες εφοπλιστές απέδειξαν ότι «η ναυτιλία μας είναι ανταγωνιστική σε παγκόσμιο επίπεδο» και υπογράμμισε πως ο στόχος είναι το ίδιο να αποδείξουν και τα ναυπηγεία.
«Προορισμός μας είναι οι πελάτες μας να είναι ικανοποιημένοι και να μας επιλέγουν ως επιλογή αριστείας και για αυτό πιστεύουμε ότι πρέπει να ενωθούμε όλοι οι Έλληνες ανεξαρτήτως συμφερόντων στον μεγαλύτερο κλάδο της χώρας, της ναυπηγικής, ώστε να μπορεί να ακολουθήσει την πρωτιά της ναυτιλίας», τόνισε.
Ποιος είναι ο Πάνος Ξενοκώστας
Ο Πάνος Ξενοκώστας γεννήθηκε το 1974 σε ένα χωριό της Φθιώτιδας. Από παιδί αγάπησε τα αεροπλάνα. Ο μοντελισμός τον κατέκτησε και έτσι έφτιαξε τη δική του συλλογή με μινιατούρες αεροπλάνων και ελικοπτέρων.
Όνειρο του ήταν να γίνει αεροναυπηγός, όμως δεν υπήρχε τότε στην Ελλάδα Σχολή στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Έδωσε πανελλήνιες εξετάσεις και εισήλθε στην Σχολή Μηχανικών Αεροπορίας – ΣΜΑ. Πέρασε στην Σχολή Ικάρων. Οι αιθέρες, τα αεροπλάνα, η αδρεναλίνη τον εξίταραν.
Υπηρέτησε στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία στην Τανάγρα, με ειδίκευση στα Mirage. Στην πορεία απέκτησε και μεταπτυχιακό στην Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων. Το 2004 αποφάσισε να αποχωρήσει από την Πολεμικό Αεροπορία με το βαθμό του Σμηναγού.
Αμέσως ίδρυσε την εταιρεία την ONEX S.A. στο Πέραμα με μικρό αριθμό εργαζομένων, όμως οι φιλοδοξίες του δεν είχαν ουρανό. Το 2013 δημιούργησε τον όμιλο ONEX Technologies Inc. με έδρα στο Μανχάταν.
Νυμφεύθηκε την κόρη του επιχειρηματία Γιάννη Καρρά, συνεργάτη του Δημήτρη Μελισσανίδη στα πρώτα τους βήματα, στον Ιωνικό και αργότερα στην ΑΕΚ, όταν το 1992 την αγόρασαν από τον Ανδρέα Ζαφειρόπουλο. Απέκτησε τέσσερα παιδιά και η οικογένεια διαμένει μόνιμα στην Νέα Υόρκη, όπου μεταβαίνει συχνά πυκνά.
Σε κάποια φάση επιχείρησε να εξαγοράσει το 2013 την ΕΑΒ, όμως δεν είχε θετική εξέλιξη. Στη συνέχεια, σε μια επίσκεψη του τότε πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα, στη Θεσσαλονίκη για τα εγκαίνια της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, τον πλησίασε και του μετέφερε την πρόταση του να αναλάβει, εκτός των Ναυπηγείων Σύρου που είχε εξασφαλίσει το 2017 με 60 εκατ. ευρώ και τη διαχείριση των Ναυπηγείων Ελευσίνας και Σκαραμαγκά.
Σε μια αυτοβιογραφική δήλωση, είπε:
«Έμαθα να σηκώνομαι κάθε φορά που έπεφτα, ποτέ όμως δεν άφησα τον φόβο της αποτυχίας να με νικήσει. Εκεί έξω, ακόμη και μεσούσης της κρίσης, υπάρχουν άνθρωποι που ακούνε καλές ιστορίες αν έχεις μία να τους πεις. Αν ο Μέγας Αλέξανδρος είχε μείνει στη Μακεδονία, το μακεδονικό κράτος θα είχε διαλυθεί από την εσωστρέφεια».
Σε αφήγηση του για το Ναυπηγείο Σύρου, είπε:
«Στη Σύρο ήρθαμε αντιμέτωποι με μια ευκαιρία και μια άσκηση θα έλεγα γεμάτη προκλήσεις. Τότε ήταν κλειστά τα ναυπηγεία της Σύρου, δεν λειτουργούσαν για 2-5 χρόνια, οι εργαζόμενοι ήταν απλήρωτοι και τα ναυπηγεία υπολειτουργούσαν τα τελευταία 15 χρόνια.
Ο εξοπλισμός τους ήταν απαξιωμένος και τα ναυπηγεία ήταν υπό διάλυση. Θα λέγαμε ότι ήταν ένα μαζεμένο σκραπ έτοιμο να βυθιστεί στη θάλασσα. Μάλιστα μία από τις πλωτές δεξαμενές που γίνονται οι επισκευές των πλοίων ήταν έτοιμη να βυθιστεί, όπως και έγινε λίγο μετά.
Η πρόκληση ήταν μεγάλη. Είναι δυνατό να κυλάει στο αίμα των Ελλήνων η ναυτιλία, να μιλάμε για μια ιστορική επιχείρηση από το 1862 φτιαγμένη στη Σύρο και να μην μπορούμε να την αξιοποιήσουμε στη χώρα μας.
Οι προκλήσεις ήταν τεράστιες γιατί το θεσμικό πλαίσιο λόγω υπολειτουργίας 25 χρόνια ήταν απαρχαιωμένο. Βέβαια θα έλεγα ότι είναι πάρα πολλοί αυτοί που δεν ήθελαν να λειτουργήσουν τα ναυπηγεία στην Ελλάδα και ακόμα υπάρχουν αρκετοί που συνδέονται με κέντρα εξωθεσμικά, φυσικά.
Διαφορετικές ατζέντες θα λέγαμε, οπότε όλο αυτό ήταν τεράστια πρόκληση. Για να μη πω χρόνιους περιορισμούς. Αυτό που έγινε είναι από 180 πλήρως απασχόλησης εργαζόμενους να έχουμε φτάσει σε πάνω από 600 χαρούμενος εργαζόμενους.
Από έναν κλάδο, ο οποίος ήταν σε ύφεση για πάρα πολλά χρόνια, με εμάς μπήκε στην ανάπτυξη με την επαναλειτουργία του Νεωρίου και πλέον στη Σύρο εξυπηρετούμε πάνω από 100 πλοία το χρόνο, με σταθερό ρυθμό και βοηθάμε την κοινωνία”.
Αμέσως μετά την επικύρωση από το αρμόδιο Δικαστήριο του σχεδίου εξυγίανσης του Ναυπηγείου Ελευσίνας, τον περασμένο Οκτώβριο, ο Πάνος Ξενοκώστας, δήλωσε:
«Σήμερα παίρνει σάρκα και οστά το όραμά μας για την αναγέννηση των ελληνικών ναυπηγείων ως κλάδος. Οι πιο μεγάλοι κερδισμένοι είναι και θα είναι οι εργαζόμενοι και οι τεχνίτες που στηρίζοντας για χρόνια το κλάδο με προσωπικό κόστος, αγωνίστηκαν απέναντι σε συντεχνίες συμφερόντων και έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην σημερινή ανόρθωσή του.
Προσωπικός μου στόχος να παραδώσουμε στην επόμενη γενιά, υγιή και ανταγωνιστικά ναυπηγεία, για πρώτη φορά απαλλαγμένα από νοοτροπίες που ρίσκαραν τον αφανισμό ενός κλάδου με παράδοση εκατοντάδων χρόνων.
Στην Ελλάδα άλλωστε, παγκόσμιο πρωτοπόρο και κυρίαρχο στον κλάδο της ναυτιλίας, αξίζει μια ναυπηγοεπισκευαστική και ναυπηγική βιομηχανία που να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις του στόλου της.
Είναι γεγονός ότι το σχέδιο εξυγίανσης αλλάζει τις γεωπολιτικές δυναμικές σε ολόκληρη την ανατολική Μεσόγειο και δίνει τη δυνατότητα στη χώρα μας, να ηγηθεί στην εμπορική ναυτιλία και την ενεργειακή μετάβαση».
Ο Πάνος Ξενοκώστας, όπως έχει δηλώσει επανειλημμένα, θέλει να μετατρέψει τα ναυπηγεία σε One Stop Shop στην παραγωγή ολοκληρωμένων λύσεων για πλωτές ανεμογεννήτριες και έχει υπογραμμίσει ότι και στα δύο ναυπηγεία την επόμενη τριετία σχεδιάζεται η ανάπτυξη φωτοβολταϊκών πάνελ σε όλες τις οροφές (3 ΜW στην Ελευσίνα και 2 ΜW στη Σύρο).
Μιλώντας, επίσης κατά την τελετή υπογραφής της συμφωνίας ύψους 125 εκατ. δολαρίων από την αμερικανική εταιρεία DFC, αποκάλυψε ότι με το Ναυπηγείο Ελευσίνας θα ενισχυθεί η ενεργειακή αυτονομία και η ασφάλεια της Ευρώπης και της ευρύτερης περιοχής, ενώ ενισχύουν τους δεσμούς των ΗΠΑ με την Ελλάδα.
Επίσης, μάθαμε ότι στο Ναυπηγείο Ελευσίνας θα κατασκευάζονται πλωτές πλατφόρμες για την παραγωγή αιολικής ενέργειας, όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά και για τις ΗΠΑ και άλλες χώρες.
Η ΟΝΕΧ θα έχει την δυνατότητα να παράγει αιολική ενέργεια μέσω θυγατρικών της εταιρειών για τις ανάγκες των Ναυπηγείων Ελευσίνας και Νεωρίου Σύρου.
Επίσης, τα Ναυπηγεία Ελευσίνας θα αποκτήσουν εξειδίκευση σε πλοία μεταφοράς LNG και LPG, ενώ το 2025 θα έρθουν και θα εγκατασταθούν στα Ναυπηγεία Ελευσίνας και στο Ναυπηγείο Νεωρίου Σύρου δύο μεγάλες δεξαμενές.
Η δεξαμενή «Στρατής Ανδρεάδης» και η Δεξαμενή που έχει εγκαταστήσει ο Όμιλος ONEX στα Ναυπηγεία Νεωρίου, στη Σύρο, αποτελούν τις μεγαλύτερες που διαθέτει σήμερα η Ελλάδα.
Ήδη, ο Πάνος Ξενοκώστας, έχει δηλώσει ότι θα επιδιορθωθούν και οι άλλες δύο δεξαμενές των Ναυπηγείων Ελευσίνας και θα ονομαστούν προς τιμήν των ιδρυτών των Ναυπηγείων στην Ελλάδα, “Γιάννης Γουλανδρής” και “Σταύρος Νιάρχος”.
Η χρηματοδότηση ύψους 125 εκατ. δολαρίων αναμένεται να έχει καταλυτικό ρόλο στον μετασχηματισμό των Ναυπηγείων Ελευσίνας σε έναν υπερσύγχρονο ναυπηγικό κόμβο, όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά για την ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου.
Είναι χαρακτηριστικό πως τα Ναυπηγεία Ελευσίνας αναμένεται να αυξήσουν δραστικά τη δυναμικότητά τους, αποκτώντας τη δυνατότητα υποστήριξης άνω των 200 πλοίων ετησίως.
Παράλληλα, υπολογίζεται πως μέσα στα επόμενα 3 χρόνια, τα Ναυπηγεία Ελευσίνας θα παρέχουν άμεσα και έμμεσα περισσότερες από 3.000 θέσεις εργασίας.
Διαβάστε επίσης:
Οδηγός δώρων για billionaires: Tι ανταλλάσσουν στις γιορτές οι πλουσιότεροι άνθρωποι του πλανήτη
Εφραίμογλου: Mπορούμε να μετατρέψουμε τη μετανάστευση σε ευκαιρία για την Ελλάδα
Σούπερ μάρκετ: Μπόνους και αυξήσεις μισθών για να κρατήσουν τους εργαζόμενους
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Πάνος Λασκαρίδης: Επιστροφή στο «κύτταρο» του Ιδρύματος
- Το θέμα των ανισοτήτων είναι επιτέλους στο ευρωπαϊκό ραντάρ
- Σε αχαρτογράφητα νερά οι εταιρείες τεχνολογίας – Ποιοι λένε «Πρώτα η Ευρώπη»
- Χρηματιστήριο: Tι μπορεί να επαναφέρει ακόμα και σήμερα την αγορά, ποια χαρτιά πλήρωσαν την «μήνιν» των πωλητών