Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι ο Πάνος Λασκαρίδης είναι από τους μεγαλύτερους ευεργέτες του Πολεμικού Ναυτικού, αλλά και του Λιμενικού Σώματος, ένας από τους κορυφαίους Έλληνες εφοπλιστές, ένας επενδυτής που τον πλούτο τον οποίο βγάζει από τη θάλασσα τον αξιοποιεί στην Ελλάδα σε ένα τεράστιο εύρος επιχειρήσεων, ένας πολίτης του επιχειρείν που διαθέτει ένα δημόσιο λόγο που συνήθως προκαλεί αναταράξεις με τις δηλώσεις του, ένας εφοπλιστής που διαφοροποιείται συχνά από την συλλογική έκφραση των εφοπλιστών.

Ο Πάνος Λασκαρίδης, πρώην πρόεδρος των Ευρωπαίων Εφοπλιστών και πρώην μέλος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, επαναφέρει συχνά και πυκνά τον τελευταίο καιρό τις απόψεις του για το πως πρέπει να επαναπροσδιορίσει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών την τακτική της στα διεθνή θέματα και τη σχέση της με την Ευρωπαϊκή Ένωση.

1

«Δεχόμεθα μια ευθεία εχθρική στάση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στα θέματα της ναυτιλίας και χρειάζεται μια προσεκτική, μελετημένη, τεκμηριωμένη προσέγγιση από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών στα θέματα για να βρεθούν λύσεις και να μην οδηγηθούμε στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια, γιατί αν δεν πάνε καλά, θα δούμε στο μέλλον δυσάρεστες καταστάσεις για την ευρωπαϊκή ναυτιλία», τόνισε με έμφαση ο Πάνος Λασκαρίδης στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών.

Πριν λίγες ημέρες είχε επισημάνει: «Μπορούμε εμείς να κρυβόμαστε και να έχουμε παρωχημένες αντιλήψεις; Το συμφέρον σου, ως η πρώτη ναυτιλία στον κόσμο, δεν είναι να κρύβεσαι, αλλά να είσαι πανταχού παρών! Αλλά πώς να είσαι πανταχού παρών όταν η Ένωση Εφοπλιστών έχει μπάτζετ ελάχιστο έναντι των άλλων οι οποίοι αλωνίζουν; Η Ένωση Εφοπλιστών της Δανίας έχει πέντε φορές τον προϋπολογισμό της δικής μας! Έχει ανθρώπους στις Βρυξέλλες, πληρώνει ειδικούς επιστήμονες, κάνει lobbying» και συνέχισε: «Εμείς μόνο διαμαρτυρόμαστε! Αυτό είναι πρόβλημα, είναι κακή εικόνα. Όποτε βλέπει το φως μια ντιρεκτίβα για το περιβάλλον εμείς προβάλλουμε μόνο αντιρρήσεις!».

Ο Πάνος Λασκαρίδης δεν το κρύβει. Διαφωνεί με τις επιλογές της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών για το πως διαχειρίζεται τα θέματα που συζητούνται στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και στην Κομισιόν και υπογραμμίζει:

Ο εφοπλισμός «πρέπει να αλλάξει η εικόνα, πρέπει να υπάρξει προσαρμογή. Δεν μπορεί να “βάζουμε πλάτη” στα παλιά πλοία, όταν διαθέτουμε τον πιο καινούργιο στόλο στον κόσμο! Μας έχει μείνει απωθημένο! Είναι πρόβλημα για τη ναυτιλία μας να παίζει αμυντικά. Πρέπει να παίζει επίθεση! Χρειάζεται lobbying και χρήματα. Δεν μπορείς να ακολουθείς εκείνους που έπρεπε να σε ακολουθούν! Συμφωνώ με την στήριξή μας στις διατάξεις του ΙΜΟ. Ναι, να λέμε “ ΙΜΟ και ξερό ψωμί”. Η δύναμη όμως, θέλουμε-, δεν θέλουμε, στον ΙΜΟ είναι η Κομισιόν. Γι’ αυτό και προσπαθούμε να περάσουμε τις θέσεις μας μέσω άλλων».

Οι απόψεις και στα εθνικά θέματα είναι ξεκάθαρες: «Αυτό από το οποίο δεν θα γλιτώσουμε ποτέ είναι αυτός ο επιθετικός, ο απειλητικός και ενοχλητικός γείτονας», τονίζει χαρακτηριστικά.

Ταυτόχρονα εκφράζει την απόλυτη του εμπιστοσύνη του στις Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας. Ωστόσο, είχε προειδοποιήσει παλαιότερα: «Τα πήγαμε καλά με τον κορωνοϊό και έρχεται τώρα μπροστά μας μία δύσκολη θύελλα στην οικονομία. Προσπαθούμε να πάρουμε τα καλύτερα μέτρα ως Πολιτεία και να αντιμετωπίσουμε το θέμα, αλλά καλό είναι να ξέρουμε ότι τον κορωνοϊό θα τον αντιμετωπίσουμε την οικονομία θα την ανατάξουμε αλλά αυτό από το οποίο δεν θα γλιτώσουμε ποτέ είναι αυτός ο επιθετικός, ο απειλητικός και ενοχλητικός γείτονας. Γνωρίζετε τι παίζεται αυτή τη στιγμή και όλοι περιμένουμε να δούμε πως θα εξελιχθεί αυτή η κατάσταση».

Παραλαμβάνοντας το βραβείο «Ευκράντη» των Ναυτικών Χρονικών είχε τονίσει:

«Τα πράγματα έχουν φτάσει σχεδόν στο απροχώρητο και είναι καλό να το ξέρουμε αυτό. Θα μου πείτε τι μπορούμε να κάνουμε εμείς. Μπορούμε να σταματήσουμε τις ατέλειωτες κουβέντες που ακούμε από μελετητές, αναλυτές, καθηγητές και όλα στα -ητές που τρώνε άπειρο χρόνο εξηγώντας μας πώς είναι ή δεν είναι τα πράγματα. Και να ανασκουμπωθούμε να βάλουμε το κεφάλι κάτω και να προσπαθήσουμε όλοι μαζί να πείσουμε επιτέλους αυτές τις κυβερνήσεις που μας κυβερνούν ότι έχουμε παραμελήσει τις ένοπλες δυνάμεις στο έπακρο. Η στραβή θα γίνει σύντομα εάν πραγματικά αποδειχθεί ότι έφταιγε η ολιγωρία και η υποχρηματοδότηση όλων αυτών των ετών. Τότε αλίμονο σε αυτούς που τόσα χρόνια δεν έκαναν αυτό που έπρεπε. Ας ελπίσουμε ότι τα πράγματα δεν θα εξελιχθούν σε αυτή την κατάσταση».

Μιλώντας στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, ο Πάνος Λασκαρίδης, αναφερόμενος στις πολεμικές συρράξεις στη Μαύρη Θάλασσα είπε: «Η κατάσταση στην Ουκρανία είναι μια απόλυτη καταστροφή με χιλιάδες νεκρούς, τραυματίες και εκτοπισμένους και όλοι πρέπει να καταδικάσουμε τον πόλεμο. Δυστυχώς δεν είναι η πρώτη φορά, γιατί τα ίδια περάσαμε και τα νιώσαμε στην Κύπρο» και πρόσθεσε: «για το ποιες είναι οι επιδράσεις και οι επιπτώσεις του πολέμου στη ναυτιλία δεν μπορούμε να τις εκτιμήσουμε σήμερα. Τα πράγματα δεν έχουν ξεκαθαρίσει. Οι ναύλοι διατηρούνται σε καλά επίπεδα. Το πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε είναι το θέμα των πληρωμάτων και των προσεγγίσεων των πλοίων στα λιμάνια, με τους επαναπατρισμούς. Δεν υπάρχει σώφρων και σοβαρός πλοιοκτήτης που να θελήσει να σπάσει τις κυρώσεις γιατί θα είναι καταστροφικές για όποιον θα το κάνει, έχουν αλλάξει οι εποχές».

«Τα προβλήματα της ναυτιλίας είναι τα του εσωτερικού και του εξωτερικού. Στα εξωτερικά είναι μεγάλη διάκριση των θεμάτων ανάμεσα στους θεσμούς, δηλαδή μεταξύ του ΙΜΟ και της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το θέμα της κλιματικής αλλαγής, οι κανονισμοί και τα εναλλακτικά καύσιμα», τόνισε ο Π. Λασκαρίδης και συνέχισε: «Είμαστε στο πλευρό του ΙΜΟ και στις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνει. Υπάρχουν νέες τεχνολογίες υπό δοκιμή, αλλά είναι σε πειραματική φάση, άρα δεν μπορούμε να ακολουθήσουμε με σιγουριά ποιο δρόμο θα επιλέξουμε.

Υπάρχουν πολλές λύσεις όπως του LNG, αλλά δεν το πιστεύω, εκτιμώ ότι οι επιβαρύνσεις είναι μεγάλες. Υπάρχει το θέμα των Ελλήνων αξιωματικών και των πληρωμάτων. Δυστυχώς όμως συμβαίνει ένα φαινόμενο που έγινε στην Αγγλία και αλλού. Το κράτος προσπαθεί, ο εφοπλισμός προσπαθεί, αλλά να μην κλείνουμε τα μάτια, ο ελληνικός ναυτικός πληθυσμός μειώνεται. Αν δεν πάμε σε ένα πλάνο, δεν θα έχουμε ναυτικούς στα βαπόρια μας και καλά στελέχη στα γραφεία μας.

Στις βόρειες χώρες, στην Αγγλία, στην Γερμανία, στη Νορβηγία, έχουν στελέχη από άλλες χώρες. Δεν πρέπει να το υποστούμε και εμείς. Το μέλλον της ελληνικής ναυτιλίας, της ελληνόκτητης ναυτιλίας, προφανώς θα συνεχίσει να υπάρχει, το ζητούμενο είναι αν θα υπάρχει στην Ελλάδα. Πρέπει να εξασφαλίσουμε στην Ελλάδα ένα πλαίσιο που να επιτρέπει την παρουσία μας στην πατρίδα μας».

Οι απόψεις του Πάνου Λασκαρίδη πιάνουν όλο το εύρος της πολιτικής, οικονομικής και εθνικής εμβέλειας. Μπορείς να διαφωνήσεις με αυτές, ωστόσο, δεν μπορείς να τις αγνοήσεις…

Διαβάστε επίσης:

Άρειος Πάγος: Το Ελληνικό Δημόσιο θα πληρώσει 120 εκατ. ευρώ για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά

Πάνω από τα 330.000 δολάρια τα ημερήσια ναύλα για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου