Τα περιοριστικά μέτρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης που ήδη εφαρμόζονται αφορούν 877 φυσικά πρόσωπα, 62 οντότητες, καθώς και 1.505 πλοία που φέρονται ότι είναι συνδεδεμένα με το Κρεμλίνο ή ταξιδεύουν με ρωσική σημαία.

Από την απαγόρευση να πλέουν εκτός Ρωσίας τα πλοία της Ρωσικής Ομοσπονδίας ωφελημένοι είναι οι Έλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι έσπευσαν να κλείσουν συμφωνίες για να μεταφέρουν κυρίως πετρέλαιο από τη Βαλτική και τη Μαύρη Θάλασσα προς τις ευρωπαϊκές χώρες και την Άπω Ανατολή.

1

Οι Έλληνες εφοπλιστές ασφάλισαν με αυξημένα ασφάλιστρα τα δεξαμενόπλοια έναντι των κινδύνων πολέμου και με εξαπλάσιο ναύλο προσφέρθηκαν να αποτελέσουν τον θαλάσσιο μεταφορέα και να τροφοδοτήσουν όλα τα λιμάνια του κόσμου με ρωσικό πετρέλαιο.

Μάλιστα, σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως έγινε γνωστό, συνδικάτα στη Βρετανία αποφάσισαν να μποϊκοτάρουν τα πλοία και να μην αφήσουν να προσεγγίσουν στις λιμενικές εγκαταστάσεις, ωστόσο τους διαμηνύθηκε από τις τοπικές αρχές ότι δεν υπάρχει πρόβλημα στην περίπτωση που τα ρωσικά πετρέλαια μεταφέρονται με ξένες σημαίες.

Εκτιμάται ότι περίπου 80 με 100 ελληνόκτητα δεξαμενόπλοια επωφελήθηκαν των υψηλών ναύλων και πραγματοποιούν εδώ και δύο εβδομάδες μεταφορές καυσίμων από τη Ρωσία προς τα λιμάνια της Ευρώπης.

Οι ελληνόκτητες εταιρείες που διέθεσαν με μεγάλο κέρδος τα δεξαμενόπλοια τους για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου είναι μεταξύ άλλων και οι εταιρείες του Γιάννη Αλαφούζου, Ανδρέα Μαρτίνου, Νίκου Τσάκου, Παντελή Κολλάκη, Γιώργου Οικονόμου, Βαγγέλη Μαρινάκη, Αγγελικής Φράγκου, Νικόλα Ιγγλέση και άλλων.

Στη Μαύρη Θάλασσα, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι τα πλοία, Maran Excellence, Ocean Lion, Star Helena, Delta Doxa, Delta Spirit, Captain A. Stellatos, Melina, Minerva Symphony, Navios Felix, Captain Lyristis.

Σύμφωνα με τα διεθνή ραπόρτα υπάρχουν 1.505 συνδεδεμένα με τη Ρωσία πλοία που αντιμετωπίζουν περιορισμούς στη ναυσιπλοΐα, καθώς η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία συμβιβάζεται πλέον με τις δυσκολίες που υπάρχουν στις συναλλαγές με τη μεγαλύτερη χώρα του κόσμου.

Τόσο οι ΗΠΑ όσο και το Ηνωμένο Βασίλειο έχουν ανακοινώσει νέες απαγορεύσεις στις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου, φυσικού αερίου και ενέργειας. Οι κυρώσεις επηρεάζουν όχι μόνο τα πλοία, τις εταιρείες και τα άτομα που περιλαμβάνονται στον κατάλογο, αλλά και κάθε άλλη οντότητα που συνδέεται μέσω πολύπλοκων δεσμών ιδιοκτησίας και ενδεχομένως το ίδιο το φορτίο.

Επισημαίνεται ότι τα 1.505 πλοία που συνδέονται με τη Ρωσία, αντιστοιχεί στο 2,7% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου και όλα αντιμετωπίζουν διάφορους περιορισμούς, ενώ ήδη σε 18 από αυτά τα πλοία έχουν επιβληθεί επίσημα κυρώσεις.

Σύμφωνα με ναυτιλιακές αναφορές υπήρχαν 179 δεξαμενόπλοια και φορτηγά που αναμένεται να φτάσουν στα ρωσικά λιμάνια τις επόμενες εβδομάδες. Σαράντα από αυτά τα πλοία είναι εντός της Ρωσίας, αλλά περίπου 139 προέρχονται από πολλές χώρες, όπως η Τουρκία, η Ολλανδία, η Κίνα, η Νότια Κορέα, η Ισπανία, η Αίγυπτος, η Ιταλία, η Ιαπωνία, η Γερμανία, οι ΗΠΑ, η Δανία και η Ελλάδα.

Η Maersk, η δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, αποκάλυψε ότι εξακολουθεί να προσεγγίζει ρωσικά λιμάνια για να παραδώσει κοντέινερ που είχαν κλείσει εταιρείες συμφωνίες πριν από την έναρξη της εισβολής στην Ουκρανία και να παραλάβει περίπου 50.000 κοντέινερ που είχαν αποκλειστεί στη Ρωσία.

Η ΜΚΟ Greenpeace γνωστοποίησε ότι παρακολουθεί δεξαμενόπλοια πετρελαίου και πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου που φεύγουν από ρωσικά λιμάνια. Σύμφωνα με αυτά τα στοιχεία εξακολουθούσαν να βρίσκονταν 96 πλοία στα ύδατα της Ουκρανίας. Περίπου το 90% περιμένει εκεί για 2,5 εβδομάδες ή περισσότερο.

Πολλά από αυτά τα πλοία έχουν εγκλωβιστεί γύρω από την Οδησσό, το μεγαλύτερο λιμάνι της Ουκρανίας, με ελάχιστες πιθανότητες αναχώρησης. Πολλοί πλοιοκτήτες αποφάσισαν να αποσύρουν τα πληρώματά τους και να εγκαταλείψουν τα πλοία τους τις τελευταίες ημέρες.

Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO) διεξήγαγε χθες συζητήσεις με την Ουκρανία και τη Ρωσία για τη δημιουργία ασφαλών διαδρομών για εγκλωβισμένα πλοία, αλλά οι συζητήσεις δεν καρποφόρησαν. Καθώς οι νάρκες στα ανοιχτά της Οδησσού έχουν τοποθετηθεί από Ουκρανούς για να προστατεύσουν την πόλη, κατά τη δρομολόγηση των εγκλωβισμένων πλοίων θα έπρεπε να δηλώσουν πού βρίσκονται οι νάρκες, κάτι που θα μπορούσε να βοηθήσει σε οποιαδήποτε πιθανή ρωσική επίθεση.

Επίσης, έγινε γνωστό ότι πληρωμές στους Ρώσους ναυτικούς, που αποτελούν το 10,5% του συνόλου των πληρωμάτων που υπηρετούν στον παγκόσμιο εμπορικό στόλο, γίνονται με εξαιρετική δυσκολία.

Αμερικανοί δικηγόροι υποστηρίζουν ότι η πληρωμή σε δολάρια ΗΠΑ που στη συνέχεια μετατρέπεται σε ρούβλια θα μπορούσε να παραβιάζει τις κυρώσεις. Επίσης, οι διευθυντές και οι πλοιοκτήτες ενημερώθηκαν για πιθανές ευθύνες τους, οι οποίο εξετάζουν μέχρι και αναστολή των πληρωμών μέχρι να βρεθεί λύση.

Η αντικατάσταση των πληρωμάτων γίνεται πιο δύσκολη και για τα ρωσικά πληρώματα, καθώς οι υπάρχοντες κύριοι διάδρομοι της Κωνσταντινούπολης και της Μέσης Ανατολής, έχουν μεγάλη ασυνήθιστη κίνηση.

Διαβάστε επίσης

Πλακιωτάκης: Το Λιμενικό Σώμα διέσωσε 30.000 ανθρώπους το 2021 στο Αιγαίο