Τον δικό τους μύθο δημιουργούν πλέον οι γυναίκες στη ναυτιλία και σήμερα διευθύνουν ναυτιλιακές εταιρείες που διαχειρίζονται πάνω από 510 ποντοπόρα πλοία! Όσα αριθμεί περίπου ο υπό ελληνική σημαία στόλος!

Η παρουσία των γυναικών στο «τιμόνι» των ναυτιλιακών εταιρειών, διαλύει ένα ακόμα στερεότυπο της ελληνικής κοινωνίας, που ήθελε στο ναυτικό επιχειρείν μόνο άνδρες.

Βέβαια, οι σημερινές καπετάνισσες έχουν τις ρίζες τους στη Λασκαρίνα Μπουμπουλίνα, στην Μαντώ Μαυρογένους και στη Δόμνα Βισβίζη, που τα εμπορικά τους πλοία τα μετέτρεψαν σε πολεμικά και συμμετείχαν ενεργά στον εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα του 1821.

Αλλά και στην Καδιώ Σιγάλα που σε ηλικία 40 ετών ήρθε στον Πειραιά από τη Σαντορίνη και θεωρείται η πρώτη γυναίκα που ασχολήθηκε τον προηγούμενο αιώνα με τη ναυτιλία.

Το δικό της άρωμα έδωσε και η Χριστίνα Ωνάση, κόρη του Αριστοτέλη Ωνάση, που ήταν και η πρώτη γυναίκα που συμμετείχε στα διοικητικά της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών. Όπως και η Άννα Δρακοπούλου, κόρη του Γιώργου Δρακόπουλου.

Τα τελευταία χρόνια, μια νέα γενιά γυναικών με υψηλή μόρφωση και έχοντας μεγαλώσει μέσα σε ναυτικές οικογένειες άρχισαν να ασχολούνται με τη διαχείριση πλοίων. Ορισμένες από αυτές σχεδίασαν και υλοποίησαν εισαγωγή ναυτιλιακών εταιρειών στα Χρηματιστήρια.

Φωτεινό παράδειγμα, η Αγγελική Φράγκου, κόρη του καπετάν Νικόλα Φράγκου και η Φωτεινή Καραμανλή, κόρη του Αχιλλέα Καραμανλή και εγγονή του εφοπλιστή Διαμαντή.

Εκτός από τον εφοπλισμό, οι γυναίκες έχουν το δικό τους ρόλο στα πλοία ως ναυτικοί. Είναι μικρό το ποσοστό των γυναικών που εργάζονται πάνω στα πλοία και αντιπροσωπεύουν μόνο το 2% σε 1,2 εκατομμύρια ναυτικών σε όλο τον κόσμο. Επισημαίνεται ότι το 94% των γυναικών είναι ναυτολογημένες σε κρουαζιερόπλοια και μόνο το 6% σε ποντοπόρα πλοία.

Οι «καπετάνισσες»

Κορυφαία Ελληνίδα στη ναυτιλία θεωρείται αυτή την εποχή ότι είναι η Αγγελική Φράγκου, που διαθέτει τρεις εισηγμένες ναυτιλιακές εταιρείες στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης και διαχειρίζεται συνολικά 194 ποντοπόρα πλοία, ενώ η αξία τους ανέρχεται σε δισεκατομμύρια δολάρια!

Κόρη του Καρδαμυλίτη Νικόλα Φράγκου, γεννήθηκε το 1965 και σπούδασε μηχανολογία στο Πανεπιστήμιο Farleigh Dickinson και πήρε το Master από το Πανεπιστήμιο Κολούμπια. Τα πρώτα της επαγγελματικά βήματα τα έκανε στη Wall Street ως αναλύτρια, ενώ το 2004 αγόρασε τη Navios την οποία μετέτρεψε σε μια μητρική εταιρεία με τεράστια δύναμη και μεγάλο στόλο.

Άλλη πανίσχυρη γυναίκα στη ναυτιλία είναι η Μαρία Αγγελικούση, η οποία είναι κόρη του Ιωάννη Αγγελικούση και εγγονή του Αντώνη Αγγελικούση, που στη διάρκεια της Κατοχής, συμμετείχε στην απαγωγή του Γερμανού υποστράτηγου Κράιπε στην Κρήτη.

Σήμερα, μετά τον θάνατο του πατέρα της, διευθύνει την Angelicoussis Shipping Group που διαθέτει 154 πλοία. Σπούδασε ιατρός, ωστόσο ασχολήθηκε ενεργά στην οικογενειακή εταιρεία και έδωσε το δικό της αποφασιστικό στίγμα, όσο ζούσε ακόμα ο πατέρας της Γιάννης.

Η Άννα Αγγελικούση, κόρη του Αντώνη Αγγελικούση είναι από τις πλουσιότερες γυναίκες στον κόσμο, δεδομένου ότι δημιούργησε μαζί με τον πρώην άντρα της Χρήστο Κανελλάκη τις εταιρείες Alpha Bulkers, Alpha Gas και Pantheon Tankers, τις οποίες διαχειρίζεται σήμερα. Στο πλευρό της είναι τα παιδιά της, Φραγκίσκος και Αντώνης Κανελλάκης. Η Άννα Αγγελικούση συμπεριλαμβάνεται στην 81η θέση στην λίστα των Lloyd’s List με τις 100 σημαντικότερες προσωπικότητες στον κόσμο. Ο στόλος της αριθμεί 128 πλοία που η αξία τους προσεγγίζουν τα 10 δισεκατομμύρια δολάρια.

Άννα Αγγελικούση

Η Μελίνα Τραυλού, διευθύνει την Neptune Lines, την οποία δημιούργησε ο πατέρας της Νικόλας Τραυλός και αποτελείται από 22 πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων και Bulk Carriers. Τα πλοία της μεταφέρουν πάνω από 1 εκατομμύρια Ι.Χ. κάθε χρόνο σε 48 λιμάνια σε συνολικά 28 χώρες. Είναι μέλος της διοίκησης της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και αντιπρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδας.

Μελίνα Τραυλού

Σημαντικό ρόλο τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις του Γιώργου Προκοπίου, έχουν πλέον οι κόρες του Ιωάννα, Μαρία-Ελένη, Μαρίνα, και Ελίζα. Η Ιωάννα, που έχει πτυχίο Ηλεκτρολόγου και Ηλεκτρονικού Μηχανικού του πανεπιστημίου του Bath, με Master Ναυτιλίας, Χρηματοοικονομικών και Εμπορίου του πανεπιστημίου City του Λονδίνου, το τελευταίο διάστημα ανέλαβε και την εκπροσώπηση της εταιρείας στα θεσμικά όργανα της ναυτιλίας. Συνίδρυσε την Prominence Maritime SA και είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, του Cyprus Union of Shipowners και αντιπρόεδρος του North of England P&I Club.

(Από αριστερά) Ιωάννα, Μαριελένα, Μαρίνα και Ελίζα Προκοπίου
Οι κόρες του Γιώργου Προκοπίου, Ιωάννα, Μαρία-Ελένη, Μαρίνα και Ελίζα Προκοπίου

Εξέχουσα θέση στην εκπροσώπηση των γυναικών στη ναυτιλία έχει και η Λασκαρίνα Καρασταμάτη, που συνδιευθύνει με τα ξαδέρφια της Βασίλη Χατζηελευθεριάδη και Κωστή Κέρτσικοφ, την ναυτιλιακή εταιρεία Eletson που σε όλα τα πλοία της έχει ελληνική σημαία και απασχολεί μεγάλο αριθμό Ελλήνων ναυτικών.

Την δική της δυναμική εμφανίζει η Σεμίραμις Παληού, κόρη του Συμεών Παληού που εκτός από την ενασχόληση της στην εταιρεία, ως διευθύνουσα σύμβουλος της Diana Shipping είναι και η πρώτη πρόεδρος της HELMEPA, της Ελληνικής Ένωσης Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος.

Η Τζένη Ανδριανοπούλου σήμερα διαχειρίζεται 12 πλοία με την εταιρεία Cape Shipping. Είναι κόρη του Ανδρέα Ανδριανόπουλου και της Φιφής Γιανναγά. Το 1999 ήταν η πρώτη γυναίκα που συμμετείχε στην Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου – Greek Shipping Co-operation Committee. Την οικογενειακή εταιρεία ίδρυσε ο πατέρας της Ανδρέας Ανδριανόπουλος μαζί με τον Κασιώτη εφοπλιστή Μιχάλη Λεντάκη στις αρχές της δεκαετίας του 1960, ενώ από το 1987 αυτονομήθηκε και από το 2013 η Τζένη Ανδριανοπούλου, εκτός από τα χύδην φορτίου, αγόρασε και διαχειρίζεται 9 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Η Φωτεινή Καραμανλή, έγινε γνωστή στο χώρο της ναυτιλίας όταν η ναυτιλιακή εταιρεία Hellenic Carriers εισήχθη στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου. Αδελφή του υπουργού Μεταφορών Κώστα Καραμανλή και κόρη του Αχιλλέα Καραμανλή, πήρε το νήμα της ναυτιλίας από την μητέρα της Νίκη, κόρη του εφοπλιστή Διαμαντή.

Φωτεινή Καραμανλή

Με σπουδές στη Νοµική Σχολή του Πανεπιστηµίου Αθηνών στη συνέχεια πήγε στο Πανεπιστήµιο του Κέιµπριτζ. Αργότερα, εργάστηκε ως δικηγόρος στους Norton Rose, στο Λονδίνο και στην Αθήνα, ενώ το 1989 ασχολήθηκε στο Τµήµα Αγοραπωλησιών Πλοίων του ναυλοµεσιτικού οίκου Galbraiths, στο Λονδίνο. Το 1999 δημιούργησε στην Ακτή Μιαούλη την δική της εταιρεία.

Παρουσία έχουν και οι γυναίκες στα θεσμικά όργανα της ναυτιλίας.

Στο Ναυτικό Επιμελητήριο συμμετέχουν και η Αικατερίνη Λω και η Αντωνία Λουδάρου, εκτός από την Μελίνα Τραυλού.

Στην HELMEPA, εκτός από την Σεμίραμι Παληού, συμμετέχει και η Ειρήνη Νταϊφά, κόρη του Σταύρου Νταϊφά, η Αικατερίνη Λω, κόρη του Ματθαίου Λω, η Κάλλη Ν. Λιβανού, η Ιωάννα Κ. Μαρτίνου και η Μιλένα Π. Παππά.

Στη Ναυτιλιακή Λέσχη Πειριά, πρόεδρος είναι η Ειρήνη Νταϊφά και στο διοικητικό συμβούλιο συμμετέχει και η Μαρία Σ. Πρεβεζάνου.

Οι γυναίκες της ναυτιλίας επίσης συμμετέχουν και στην WISTA Hellas, που είναι ο φορέας γυναικών στη ναυτιλία στην οποία ενεργοποιούνται 350 περίπου γυναίκες. Πρόεδρος είναι η Έλπη Πετράκη και στη διοίκηση συμμετέχουν επίσης, η Ελίνα Σουλή, η Ελίνα Κασσωτάκη, Κριστιάνα Πρεκεζέ και η Δέσποινα Κάλφα.

Η Έλπη Πετράκη, είναι επίσης και Β’ Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (EENMA). Σπούδασε Maritime Business and Maritime Law στο Plymouth UK και είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στις Διεθνείς Μεταφορές και το Εμπόριο από το Guildhall University UK.

Συμμετέχει στην οικογενειακή επιχείρηση ENEA Management, η οποία διαχειρίζεται δεξαμενόπλοια και specialized tankers μικρής χωρητικότητας που δραστηριοποιούνται στη Μεσόγειο. Ως αντιπρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΕΝΜΑ) ασχολείται με την ανάπτυξη του Short Sea Shipping στην Ελλάδα και την Ευρώπη.

Διαβάστε επίσης:

Έλληνες εφοπλιστές: Μπαράζ αγοραπωλησιών 710 εκατ. δολαρίων τον Σεπτέμβριο

Τα ναυάγια και οι ανθρώπινες τραγωδίες στην ελληνική ακτοπλοΐα: Πώς βυθίστηκαν τα έξυπνα οράματα της ελληνικής ναυτιλίας

ΟΛΠ: Τρία νέα έργα ύψους 32 εκατ. ευρώ