ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πού θα πάει η Intrakat, o δυνατός τζίρος της ΓΕΚ, τι συμβαίνει με τον Φέσσα, το τετ α τετ Μεγάλου – Πετραλιά, η κρίσιμη ημέρα για Σκλαβενίτη, τι συμβαίνει στο Ελληνικό, τα δίδυμα του Λούτον και η καλή -πλατινομαλλούσα- συνεργάτης του υπουργού
Ο κλάδος της ναυτιλίας καταγράφει τις μεγαλύτερες αποδόσεις από το 2008, καθώς ο συνδυασμός της αυξανόμενης ζήτησης αγαθών και της παγκόσμιας αλυσίδας εφοδιασμού που καταρρέει υπό το βάρος της πανδημίας, οδηγεί τις τιμές των ναύλων ολοένα και υψηλότερα.
Είτε πρόκειται για τα γιγάντια πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα φορτηγά πλοία ξηρού φορτίου που μεταφέρουν χιλιάδες τόνους άνθρακα, είτε τα πλοία που έχουν σχεδιαστεί για να μεταφέρουν αυτοκίνητα και φορτηγά, τα κέρδη έχουν εκτοξευτεί.
Με τον εμπορικό στόλο να μεταφέρει περίπου το 80% του παγκόσμιου εμπορίου, η άνοδος αγγίζει κάθε γωνιά της οικονομίας. Η άνθηση το 2008 έφερε μαζί της ένα τεράστιο κύμα νέων παραγγελιών πλοίων, ωστόσο το ράλι έχασε τη δυναμική του σύντομα λόγω της κατάρρευσης της ζήτησης που προκάλεσε η οικονομική κρίση και η βαθύτερη παγκόσμια ύφεση των τελευταίων δεκαετιών.
Τα αίτια
Τα αίτια της νέας άνθησης είναι δύο -η επαναλειτουργία της οικονομίας μετά την πανδημία που προκάλεσε αυξημένη ζήτηση για αγαθά και πρώτες ύλες.
Σε συνδυασμό με αυτό, η πανδημία συνεχίζει να προκαλεί προβλήματα στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού, δημιουργώντας συμφόρηση στα λιμάνια και καθυστερήσεις στα πλοία, με αποτέλεσμα να περιορίζονται αυτά που είναι διαθέσιμα για τη θαλάσσια μεταφορά εμπορευμάτων. Αυτό οδήγησε την πλειοψηφία του κλάδου της ναυτιλίας στην εξασφάλιση μεγαλύτερων κερδών τους τελευταίους μήνες.
Η ναυτιλιακή βιομηχανία καταγράφει τα ισχυρότερα ημερήσια κέρδη της από το 2008, σύμφωνα με την Clarkson Research Services. Ο μόνος τομέας που εμφανίζει υστέρηση είναι αυτός των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς πετρελαίου και φυσικού αερίου.
«Δεν είμαι σίγουρος ότι ο όρος “τέλεια καταιγίδα” καλύπτει αυτό που βλέπουμε – είναι απλά θεαματικό», δήλωσε ο Peter Sand, επικεφαλής ανάλυσης ναυτιλίας στην Bimco.
Ο πρωταγωνιστής
Ο τομέας των containerships αποτελεί τον μεγάλο κερδισμένο. Το κόστος για τη μεταφορά ενός κιβώτιου 40 ποδιών από την Κίνα στην Ευρώπη ανέρχεται σε 14.287 δολάρια. Το ποσό είναι αυξημένο πάνω από 500% σε σχέση με πέρυσι και εκτινάσσει το κόστος μεταφοράς σε όλα, από τα παιχνίδια και τα ποδήλατα έως τον καφέ.
Αυτά τα κέρδη αποτυπώνονται ήδη στα αποτελέσματα της Moller-Maersk A/S, της μεγαλύτερης εταιρείας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, η οποία αύξησε τον περασμένο μήνα τα εκτιμώμενα κέρδη της για φέτος κατά σχεδόν 5 δισεκατομμύρια δολάρια.
Σε ένδειξη του πόσο κερδοφόρα έχει γίνει η βιομηχανία, η CMA CGM -η τρίτη μεγαλύτερη μεταφορική στον κόσμο- δήλωσε ότι παγώνει τα ναύλα της για να προστατεύσει τις μακροπρόθεσμες σχέσεις της με τους πελάτες της.
Άλλοι τομείς
Στον κλάδο μεταφοράς ξηρού φορτίου, τα κέρδη έφτασαν πρόσφατα σε υψηλό 11 ετών, ενώ η κατανάλωση δεν δείχνει σημάδια μείωσης και αναμένεται να παραμείνει σταθερή για το υπόλοιπο του έτους.
«Η έντονη ζήτηση για φυσικούς πόρους σε συνδυασμό με τις αναταράξεις που σχετίζονται με τον Covid», στηρίζουν τα ναύλα στη spot αγορά και τα μελλοντικά ναύλα”, δήλωσε ο Ted Petrone, αντιπρόεδρος της Navios Maritime Holdings. «Τα θεμελιώδη στοιχεία της προσφοράς και της ζήτησης στο μέλλον παραμένουν εξαιρετικά θετικά».
Λόγω της τεράστιας ζήτησης για μεταφορές, ορισμένα bulkers εισήλθαν στην μεταφορά containers. Η ναυτιλιακή Golden Ocean είναι μεταξύ αυτών που εξετάζουν αυτό το ενδεχόμενο. Παρόλο που θα μπορούσε να εξασφαλίσει στις εταιρείες επιπλέον κέρδη, μία τέτοια κίνηση ενέχει κινδύνους, καθώς τα bulkers δεν έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε να μεταφέρουν τεράστια κουτιά.
Η ύφεση στα τάνκερ
Σε αντίθεση με τους παραπάνω τομείς της ναυτιλίας, η περίοδος της πανδημίας προκάλεσε τεράστιες απώλειες στα δεξαμενόπλοια κατά τη μεγαλύτερη διάρκεια του 2021.
Με τον ΟΠΕΚ+ να περικόπτει ένα μεγάλο κομμάτι της προσφοράς, υπάρχουν πάρα πολλά πλοία και πολύ λίγα φορτία, με αποτέλεσμα τα κέρδη να παραμένουν μειωμένα.
Παρά το θεαματικό ξεκίνημα στις αρχές του έτους, η αγορά των δεξαμενόπλοιων παραμένει η μόνη κηλίδα στη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι τα αποθέματα πετρελαίου στην ξηρά μειώνονται, οι αναλυτές συνεχίζουν να προβλέπουν ανάκαμψη. Οι τιμές θα μπορούσαν να αρχίσουν να κινούνται υψηλότερα τον Οκτώβριο, καθώς τα αποθέματα μειώνονται και η ζήτηση για δεξαμενόπλοια αυξάνεται, έγραψαν αναλυτές της Pareto Securities.