«Δύναμη πυρός», παραμένει η ευρωπαϊκή ναυτιλία, αποτελώντας το νούμερο ένα πλεονέκτημα που διαθέτει η Ευρωπαϊκή Ένωση στον παγκόσμιο ανταγωνισμό. Σχεδόν τέσσερα στα 10 πλοία σε όλο τον κόσμο είναι ευρωπαϊκών συμφερόντων, με τα μισά από αυτά να είναι ελληνόκτητα.

Η Ένωση Ευρωπαίων Εφοπλιστών (ECSA), έχει αναθέσει στην Oxford Economics να εκπονεί μελέτες για την συνεισφορά της ευρωπαϊκής ναυτιλίας στην οικονομία της Γηραιάς Ηπείρου.

Με βάση τα τελευταία στοιχεία της Oxford Economics, η συνολική προσφορά της ναυτιλίας στην οικονομία της Ε.Ε. φτάνει τα 149 δισ. ευρώ, υποστηρίζοντας περίπου δύο εκατ. θέσεις εργασίας.  

Η άμεση προστιθέμενη αξία που προσφέρει η βιομηχανία στην Ε.Ε. ανέρχεται σε 54 δισ. ευρώ και 680.000 θέσεις εργασίας, ενώ όπως επισημαίνεται για κάθε 1 εκατ. ευρώ προερχόμενο από τη ναυτιλία ένα επιπλέον ποσό ύψους 1,8 εκατ. ευρώ επενδύεται στην οικονομία της στεριάς.

Ωστόσο το σημείο κλειδί είναι οι οικονομικές απολαβές των εργαζομένων.  Οι αποδοχές που προσφέρει η ναυτιλία είναι υψηλότερες από το μέσο, ευρωπαϊκό, όρο. Ο μέσος ευρωπαϊκός μισθός, κατ’ έτος είναι στα 63.000 ευρώ ενώ στη ναυτιλία είναι 15.000 ευρώ περισσότερα και φτάνει τα 78.000 ευρώ.

Όσον αφορά τις θέσεις εργασίας, αυτές είναι κατά κύριο λόγο στη θάλασσα.  Ειδικότερα όπως αναφέρει η  Oxford Economics, σύμφωνα με τα στοιχεία του 2018 υπάρχουν 115.000 εργαζόμενοι στη στεριά και 555.000 ναυτικοί στη θάλασσα.  Από αυτούς οι 210.000 (ποσοστό 38%) είναι αξιωματικοί και οι 345.000 (62%) είναι κατώτερα πληρώματα. Από το σύνολο των ναυτικών οι 210.000 είναι υπήκοοι Ευρωπαϊκής Ένωσης και οι 345.000 προέρχονται από τρίτες χώρες.

Η ανταγωνιστικότητα

Παρόλα αυτά η ανταγωνιστικότητα του ευρωπαϊκού στόλου φαίνεται ότι μειώνεται με το πέρασμα των ετών. Την τελευταία δεκαετία  ο ρυθμός ανάπτυξής του ευρωπαϊκού συμφερόντων στόλου υπολείπεται του παγκόσμιου.  Πιο συγκεκριμένα  σύμφωνα με τα στοιχεία της ο στόλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει αυξηθεί κατά 51,7% την περίοδο 2010 – 2020, ωστόσο ο παγκόσμιος στόλος την ίδια περίοδο έχει αυξηθεί κατά 57,6%.

Στοιχεία που αναδεικνύουν τις θέσεις που αναπτύσσει ο ευρωπαϊκό εφοπλισμός στις συζητήσεις με τις Βρυξέλλες, για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του στόλου. Ενός στόλου που μπορεί να αποτελέσει διαπραγματευτικού «ατού» στα χέρια την Ένωσης έναντι του ανταγωνισμού από ΗΠΑ και Κίνα.

Η ελληνική ναυτιλία, όπως και η ευρωπαϊκή εν γένει, έχει επίσης στρατηγική σημασία για την ΕΕ, καθώς τόσο η οικονομία της όσο και η ευημερία των πολιτών της βασίζονται στην πρόσβαση σε οικονομικά προσιτές πηγές ενέργειας. Η ΕΕ, εισάγοντας το 88% των αναγκών της σε αργό πετρέλαιο, το 74% των αναγκών της σε φυσικό αέριο και το 44% των αναγκών της σε στερεά ορυκτά καύσιμα, εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις θαλάσσιες μεταφορές. Η στρατηγική της σημασία αποδεικνύεται επίσης από το γεγονός ότι η ΕΕ βασίζεται στη διεθνή ναυτιλία για τη διενέργεια του διεθνούς εμπορίου της σε ποσοστό περίπου 76%.

Η ελληνική ναυτιλία

Η ελληνική ναυτιλία παραμένει ένας από τους πυλώνες της ελληνικής οικονομίας. Οι εισροές στο ισοζύγιο πληρωμών υπηρεσιών από τις θαλάσσιες μεταφορές ανέρχονται σε περίπου 17,303 δισ. ευρώ για το οικονομικό έτος 2019, γεγονός που αντιπροσωπεύει αύξηση 4,05% σε ετήσια βάση. Ωστόσο, η συμβολή της ναυτιλιακής βιομηχανίας στην ελληνική οικονομία είναι σημαντικά ευρύτερη από τη συνεισφορά της στο ισοζύγιο πληρωμών υπηρεσιών.

Η ελληνική ναυτιλία αποτελεί τον πυρήνα ενός ταχέως αναπτυσσόμενου ναυτιλιακού πλέγματος, το οποίο δημιουργεί επενδύσεις και ευκαιρίες απασχόλησης στη χώρα. Πρόσφατη μελέτη καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η συνολική συμβολή της ελληνικής ναυτιλιακής βιομηχανίας στη χώρα, συμπεριλαμβανομένων των έμμεσων και επαγωγικών επιπτώσεων, υπερβαίνει τα 11 δισεκατομμύρια ευρώ το 2019, που αντιστοιχούν στο 6,6% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος (ΑΕΠ).

Η συνολική συνεισφορά της ναυτιλίας σε θέσεις απασχόλησης που δημιουργήθηκαν ή διατηρήθηκαν στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένης της έμμεσης και της επαγωγικής απασχόλησης, υπερβαίνει το 3% της συνολικής απασχόλησης στη χώρα.

Η ελληνική ναυτιλία, λόγω του μεγέθους και των χαρακτηριστικών της, καθιστά επίσης την Ελλάδα πυλώνα του πολυμερούς εμπορικού συστήματος, παρά το σχετικά μικρό μέγεθος της χώρας. Είναι ένας ουσιαστικός και στρατηγικός εταίρος σημαντικών εμπορικών δυνάμεων: περίπου 22% και 20% της δραστηριότητας του ελληνικού στόλου εξυπηρετεί το εμπόριο από/προς τις ΗΠΑ και την Ευρώπη αντίστοιχα, ενώ παράλληλα το μεγαλύτερο μερίδιο της δραστηριότητας της ελληνικής ναυτιλίας, δηλαδή περίπου 32%, εξυπηρετεί τις ταχέως αναπτυσσόμενες ασιατικές οικονομίες.

Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση