Τρικυμία σηκώνει στο λιμάνι του Πειραιά η απόφαση του ΣτΕ που δίνει στον ΟΛΠ την δυνατότητα να αποκτήσει άδεια εγκατάστασης ναυπηγείου.

Η απόφαση του ΣτΕ συνέπεσε και με την ψήφιση από τη Βουλή του νέου περιβαλλοντικού νομοσχεδίου που, όπως λένε οι ειδικοί, λειτουργεί υπέρ των Κινέζων, εφόσον επιμείνουν στην δημιουργία ναυπηγείου.

Οι δυο αυτές εξελίξεις, που συνέπεσαν, προκαλούν την έντονη αντίδραση των ναυπηγοεπισκευαστών του Περάματος, που νιώθουν να απειλούνται με αφανισμό από τον κινεζικό γίγαντα.

Όπως επισημαίνει και το ΕΒΕΠ, η ΟΛΠ ΑΕ φαίνεται να αποκτά τη δυνατότητα να μετατρέψει τη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη Περάματος σε ναυπηγείο, παρά το γεγονός ότι η αρχική σύμβαση παραχώρησης της περιοχής που ελέγχεται από τον ΟΛΠ, μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και λιμανιού, δεν επιτρέπει τη λειτουργία ναυπηγείου, παρά μόνο επισκευαστικής βάσης.

Ανεξαρτήτως των όποιων εξελίξεων δρομολογήσει η απόφαση του ΣτΕ (η οποία όμως δεν έχει καθαρογραφεί ακόμα ώστε όλες οι ενδιαφερόμενες πλευρές να έχουν πρόσβαση στο σκεπτικό), που αφορά στην άδεια ναυπηγείου της ΟΛΠ ΑΕ, το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά πιστεύει ακράδαντα στην αναγκαιότητα διαλόγου και μάλιστα προτείνει να γίνει μέσω τηλεδιάσκεψης, στον οποίο θα πρέπει να λάβουν μέρος τα συναρμόδια Υπουργεία Ανάπτυξης και Ναυτιλίας, η ΟΛΠ- COSCO, το Ε.Β.Ε.Π., το Β.Ε.Π. και πρωταρχικά οι αρμόδιοι φορείς, που εκφράζουν το σύνολο των επιχειρήσεων του ναυπηγοεπισκευαστικού τομέα.

Σε δήλωση του ο Πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Π., Βασίλης Κορκίδης, επισημαίνει πως σε μια εποχή, που η χώρα έχει εισέλθει, παρά την πανδημία, σε τροχιά επανεκκίνησης της οικονομίας, η εξεύρεση κοινής γραμμής πλεύσης για την ανάπτυξη της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης πρέπει να αποτελέσει το επίκεντρο, ώστε οι όποιες επενδύσεις από πλευράς ΟΛΠ-COSCO, ναι μεν να διατηρήσουν την βιωσιμότητά τους, αλλά και οι ελληνικές ναυπηγοεπισκευαστικές επιχειρήσεις και τα μικρά ναυπηγεία να έχουν «ανοικτή πρόσβαση» στην αποκλειστική δραστηριότητά τους.

Επιπλέον, σύμφωνα με το ΕΒΕΠ, η μετάβαση στη νέα τάξη πραγμάτων πρέπει να μετατραπεί σε μία ευκαιρία ανάταξης της πειραϊκής επιχειρηματικότητας και της αλυσίδας αξίας της ελληνικής ναυτιλίας μέσω του πρώτου πανελλήνιου ναυτιλιακού cluster «Maritime Hellas» και όχι μόνο.

Επισημαίνεται ότι το άμεσο οικονομικό όφελος της χώρας μόνο από τις εταιρείες κρουαζιέρας εκτιμάται ετησίως στα 572 εκατ. ευρώ, με 7.657 άμεσες θέσεις εργασίας και 145 εκατ. ευρώ σε μισθούς. Ως γνωστόν, από τον Πειραιά διέρχονται κρουαζιερόπλοια και mega yachts, που θα μπορούσαν να εκτελούν τις ετήσιες επιθεωρήσεις και επισκευές, πέραν των τροφοεφοδιασμών τους.

Τέλος, σημειώνεται ότι η παροχή ελλιμενισμού και εκτεταμένου αγκυροβολίου για πλοία που έχουν αδρανοποιηθεί εξ αιτίας των συνεπειών της πανδημίας, εφόσον σχετικά αποφασίσει το αρμόδιο υπουργείο, σε γνώση του οποίου είναι αρκετά αιτήματα ναυτιλιακών εταιριών, θα αποφέρει όφελος και για την τοπική οικονομία, καθώς τα πλοία θα μπορέσουν να πραγματοποιήσουν στην Ελλάδα εργασίες ανεφοδιασμού, επισκευών και όλων των απαιτούμενων πιστοποιήσεων και ενεργειών, μέχρι να μπορέσουν και πάλι να αποπλεύσουν.