Οι Έλληνες εφοπλιστές, σύμφωνα με την τελευταία ενημέρωση και τους πίνακες του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv, ναυπηγούν συνολικά 597 πλοία.
Αναλυτικότερα, κατασκευάζουν 171 φορτηγά πλοία, 295 δεξαμενόπλοια, 35 πλοία μεταφοράς κοντέινερ, 44 πλοία μεταφοράς LNG και 52 πλοία μεταφοράς LPG.
Ειδικότερα, οι Έλληνες ναυπηγούν 295 πλοία δεξαμενόπλοια, που αντιπροσωπεύει το 26% των παγκόσμιων παραγγελιών.
Στα φορτηγά, οι Έλληνες, κατασκευάζουν 171 πλοία, που αντιστοιχεί στο 13% της υπό ναυπήγησης χωρητικότητας.
Στα κοντέινερ, οι Έλληνες ναυπηγούν μόνο 35 πλοία που είναι μόλις το 5% των ναυπηγήσεων. Αυτό ίσως οφείλεται στη μαζική κατασκευή πλοίων κοντέινερ από τις εταιρείες διακίνησης των εμπορευματοκιβωτίων.
Στην κατηγορία των LNG, οι Έλληνες ναυπηγούν 44 πλοία, που αντιστοιχεί στο 13% του παγκόσμιου υπό κατασκευή τονάζ.
Τέλος, στα πλοία LPG, οι Έλληνες ναυπηγούν 52 πλοία που αντιπροσωπεύουν το 18% της παγκόσμιας υπό ναυπήγησης χωρητικότητας.
Η έκθεση της Veson Nautical
Αριθμός ρεκόρ νέων δεξαμενόπλοιων παραγγέλθηκαν το 2024 με 435 παραγγελίες καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, σημειώνοντας μια αύξηση περίπου 31% από έτος σε έτος, σύμφωνα με την έκθεση της Veson Nautical.
Η έκθεση, που συντάχθηκε από τον κλάδο δεδομένων και πληροφοριών της VesselsValue, αναφέρει ότι η ανάπτυξη στον τομέα των νεότευκτων δεξαμενόπλοιων οδηγήθηκε από την υψηλή ζήτηση, την ανανέωση του στόλου και την εστίαση στη συμμόρφωση με τους πράσινους κανονισμούς καθώς και στη συνεχιζόμενη αυξημένη ζήτηση τόνων για αυτόν τον τομέα και ισχυρές αξίες μεταπώλησης.
«Ο τομέας νεότευκτων δεξαμενόπλοιων ήταν πολύ δραστήριος το 2024, ειδικά το πρώτο εξάμηνο του έτους, καθώς οι ιδιοκτήτες έψαχναν για μελλοντική απόδειξη του στόλου τους με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας και καυσίμων», λέει ο Thomas Zwick, Senior Maritime Analyst της Veson Nautical.
«Ωστόσο, ενώ το 2025 ξεκίνησε πιο αργά, οι παραγγελίες αναμένεται να αυξηθούν καθώς υπάρχει ζήτηση, αλλά η εξομοίωση των επιπέδων που παρατηρήθηκαν το 2024 είναι απίθανη».
Η έκθεση προσθέτει ότι η πλειονότητα των παραγγελιών που έγιναν φέτος ήταν στον τομέα της κατηγορίας Handy, ο οποίος αντιπροσώπευε περίπου το 47% του συνολικού αριθμού με 204 παραγγελίες τέτοιων πλοίων.
Τα πλοία που παραγγέλθηκαν ήταν σε μεγάλο βαθμό στον τομέα της μαγνητικής τομογραφίας και είναι μικρότερα επικαλυμμένα πλοία που παραγγέλνονται λόγω της ευελιξίας τους και της δυνατότητας εμπορίου σε ένα ευρύ φάσμα τοποθεσιών.
Στη δεύτερη θέση, με 101 παραγγελίες ήταν ο τομέας Aframax/LR2, μετά οι Very Large Crude Carriers (VLCCs) στην τρίτη θέση με 57 παραγγελίες, η κατηγορία Suezmax στην τέταρτη με 45 νέα πλοία και η Panamax/LR1 στην πέμπτη με 28 νέες παραγγελίες.
Η έκθεση αναφέρει επίσης ότι η Ελλάδα ήταν η πιο ενεργή στον τομέα των νεότευκτων δεξαμενόπλοιων, με 113 παραγγελίες που αναφέρθηκαν το 2024. Η Κίνα ήταν στη δεύτερη θέση, με 75 παραγγελίες, η Σιγκαπούρη στην τρίτη με 43 παραγγελίες, το Ηνωμένο Βασίλειο στην τέταρτη με 42 παραγγελίες και η Ιαπωνία στην πέμπτη με 18 νέες παραγγελίες.
Τα κινεζικά ναυπηγεία κυριάρχησαν στην αγορά παραγγελιών νεότευκτων δεξαμενόπλοιων με 322 παραγγελίες. Η Νότια Κορέα κατέλαβε τη δεύτερη θέση με 74 παραγγελίες, το Βιετνάμ τρίτη με 25 παραγγελίες και την Ιαπωνία την τέταρτη με 12 παραγγελίες.
Η Gibson
Στο επίκεντρο της αγοράς δεξαμενόπλοιων βρίσκονται τα Very Large Crude Carriers (VLCCs), λόγω χαμηλού orderbook και νέων δασμών που δύνανται να έχουν κρίσιμο αντίκτυπο για τη ναυλαγορά.
Σε πρόσφατη έκθεσή της, η ναυλομεσιτική Gibson εστιάζει στην προσφορά των VLCCs, υπογραμμίζοντας ότι το 2024 μόνο ένα δεξαμενόπλοιο τέτοιου μεγέθους παραδόθηκε, ενώ το 2025 αναμένεται να παραδοθούν μόλις έξι. Το 2026 και το 2027 θα φέρουν ένα νέο κύμα νεότευκτων VLCCs, με τις παραδόσεις να αναμένεται να διαμορφωθούν σε 32 και 41 αντίστοιχα.
Αυτά τα επίπεδα είναι κοντά στον μέσο όρο των τελευταίων δέκα ετών (35). Από την άλλη, η μέση ηλικία του στόλου συνεχίζει να αυξάνεται, με 35% των πλοίων να έχουν ηλικία τουλάχιστον 15 ετών και 16% των πλοίων να έχουν ηλικία άνω των 20 ετών.
Τα πλοία ηλικίας μεγαλύτερης των 20 ετών είναι δύσκολο να ασφαλιστούν, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις σκοπέλους αντιμετωπίζουν και τα πλοία ηλικίας μεγαλύτερης των 15 ετών, υποστηρίζει η Gibson.
Ένας σημαντικός αριθμός των VLCCs ηλικίας μεγαλύτερης των 15 ετών αποτελούν μέρος του σκιώδους στόλου, όμως περίπου τα μισά από αυτά υπόκεινται πλέον σε κυρώσεις. Μετά και τις τελευταίες κυρώσεις, τα δεξαμενόπλοια που έχουν στοχοποιηθεί δεν θα είναι «καλοδεχούμενα» στον λιμένα Shandong.
Αυτό συνιστά πρόκληση τόσο για το Ιράν, μεγάλο μέρος των ποσοτήτων του οποίου κατέληγαν εκεί, αλλά και για τα ανεξάρτητα διυλιστήρια της Κίνας, που εισάγουν κυρίως τέτοια φορτία.
Διαβάστε επίσης:
Νέο ρεκόρ κρουαζιέρας στο ιταλικό λιμάνι της Civitavecchia με τζίρο 100 εκατ. ευρώ
Βασίλης Φουρλής: Σημαντικό ορόσημο στη στρατηγική μας το placement στην Trade Estates
Μειώνονται τα ποντοπόρα πλοία και αυξάνονται τα επιβατηγά στην ελληνική σημαία
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Συμπληρωματικές Θεραπείες για τον Διαβήτη
- Χατζηδάκης (live): Το ιδιωτικό χρέος παραμένει κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο – Μεγάλη μείωση στα κόκκινα δάνεια
- Attica Bank: Σημαντικό ορόσημο η ολοκλήρωση των τιτλοποιήσεων Domus και Rhodium
- Άκης Τσελέντης: Δεν εκτονώνεται το δυναμικό του ρήγματος στη Σαντορίνη με δονήσεις 5 Ρίχτερ – Ανάρτηση με συναδελφικές αιχμές