Η μείωση των λιμενικών τελών κατά 50%, που ανακοίνωσε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλης Κικίλιας, τελικά θα «συνεισφέρει στην προσπάθεια συγκράτησης των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια»;

Ήδη, η σχετική νομοθετική διάταξη συμπεριλαμβάνεται στο σχέδιο νόμου “Ενίσχυση κεφαλαιαγοράς και άλλες διατάξεις” που έχει κατατεθεί στη Βουλή για επεξεργασία και ψήφιση.

1

Μπορεί να ακούγεται βαρύγδουπος, «η μείωση των λιμενικών τελών κατά 50%», ωστόσο, αυτό σημαίνει ότι το 5% που επιβάλλεται επί του ναύλου, τώρα και για ένα χρόνο θα μειωθεί κατά 2,5%.

Ωστόσο, στα επίσημα δελτία του Παρατηρητηρίου Τιμών Ακτοπλοϊκών Εισιτηρίων του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, απεικονίζεται η αλήθεια για την εξέλιξη των τιμών, τόσο κατά την εβδομάδα από 24 Μαρτίου 2025 έως και 30 Μαρτίου 2025, καθώς και οι ποσοστιαίες μεταβολές αυτών σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή χρονική περίοδο (από 25.03.2024 έως 31.03.2024 – 13 η Εβδομάδα), αλλά και στις κατά μέσο όρο τιμές εισιτηρίων του μηνός Φεβρουαρίου προκύπτει ότι σε αρκετές θαλάσσιες γραμμές έχουν γίνει αυξήσεις και στα εισιτήρια επιβατών, όσο και στα εισιτήρια των οχημάτων.

Βέβαια, υπάρχουν ακτοπλοϊκές γραμμές που μειώνονται τα εισιτήρια, ωστόσο, όπως επισημαίνουν ναυτικοί πράκτορες μόνο στις γραμμές της Αδριατικής οι ποσοστιαίες αυξήσεις τον Ιανουάριο διαμορφώθηκαν στο 10%.

Επίσης, στη γραμμή, Ηγουμενίτσα – Κέρκυρα, στο επίσημο δελτίο Τιμών του Παρατηρητηρίου, αναφέρεται ότι τον μήνα Φεβρουάριο, σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα, τα εισιτήρια επιβατών αυξήθηκαν κατά 37,65% και τα εισιτήρια των οχημάτων κατά 21,02%.

Επισημαίνεται ότι από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ανακοινώθηκαν οι μέσες εβδομαδιαίες τιμές ναύλων (επιβατών και οχημάτων σε ευρώ ) και των επιβατηγών οχηματαγωγών και των ταχυπλόων πλοίων σε ενδεικτικές συνδέσεις του ακτοπλοϊκού δικτύου για το χρονικό διάστημα από 24.03.2025 έως και 30.03.2025, καθώς και οι ποσοστιαίες μεταβολές αυτών σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή χρονική περίοδο (από 25.03.2024 έως 31.03.2024 – 13 η Εβδομάδα).

Από την επεξεργασία των στοιχείων αυτών προκύπτει ότι έγιναν αυξήσεις στα εισιτήρια επιβατών και οχημάτων στις ακόλουθες γραμμές:

Βόλος – Σκιάθος, αύξηση 8,17% στους επιβάτες και 10,63% στα οχήματα.

Πειραιάς – Ηράκλειο, αύξηση 4,30% στους επιβάτες και 11,54% στα οχήματα.

Πειραιάς – Χανιά, αύξηση 3,10% στους επιβάτες και 6,16% στα οχήματα.

Ραφήνα -Τήνος, αύξηση 6,53% στους επιβάτες και 3,55% στα οχήματα.

Νάξος – Πάρος, αύξηση 19,27% στους επιβάτες και 10,94% στα οχήματα.

Πάρος – Θήρα, αύξηση 6,11% στους επιβάτες και μείωση κατά 13,94% στα οχήματα.

Σύρος – Μύκονος, αύξηση 4,88% στους επιβάτες και 12,18% στα οχήματα.

Σύρος – Τήνος, αύξηση 8,43% στους επιβάτες και 6,98% στα οχήματα.

Κυλλήνη – Ζάκυνθος, αύξηση 7,99% στους επιβάτες.

Λαύριο – Κύθνος, αύξηση 4,12%.

Πειραιάς – Ρόδος, αύξηση 8,32% στους επιβάτες και 5,90% στα οχήματα.

Υπενθυμίζεται ότι από την 1η Μαΐου του 2025, η Μεσόγειος γίνεται Περιοχή Ελέγχου Εκπομπών Θείου. Με άλλα λόγια θα είναι υποχρεωτική η χρήση από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες το καύσιμο MGO (Marine Gas Oil).

Βέβαια, σε αυτή την περίοδο, όπως δηλώνει και ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Διονύσης Θεοδωράτος, οι τιμές των καυσίμων κυμαίνονται σε χαμηλά επίπεδα.

Ωστόσο, κανείς δεν μπορεί να προβλέψει τι θα γίνει στο μέλλον.

Αναλυτικά μπορείτε να διαβάσετε τους πίνακες που έχει γνωστοποιήσει το Παρατηρητήριο Τιμών του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και να βγάλετε τα συμπεράσματα σας: