ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ωστόσο, η ελληνική σημαία, την ίδια ημερομηνία, σε μια άλλη κατάταξη της UNCTAD, για πλοία άνω των 100 τόνων γκρος, έρχεται ένατη με 1.211 πλοία, που αντιπροσωπεύει μόνο το 1,1% της παγκόσμιου στόλου με 56.279 εκατ. τόνους γκρος.
Το σημαντικότερο είναι, ότι η ελληνική σημαία, έχει απωλέσει την πρωτιά στην Ευρώπη, που κατέχει πλέον η σημαία της Μάλτας με 1.867 πλοία και 102.467 εκατ. τόνους γκρος και αντιπροσωπεύει το 1,7% του παγκόσμιου στόλου.
Εντυπωσιακό στοιχείο επίσης είναι ότι τρίτη στην Ευρώπη έρχεται η σημαία της Κύπρου με 993 πλοία και 30.646 εκατ. τόνους γκρος και αντιπροσωπεύει το 0,9% του παγκόσμιου στόλου.
Στα πλοία άνω των 1.000 dwt, ο ελληνόκτητος στόλος είναι πρώτος με 4.992 πλοία και 394.977.181 dwt. Σε αυτή την κατηγορία πλοίων, οι Έλληνες εφοπλιστές διαθέτουν μόνο 580 πλοία στην ελληνική σημαία, χωρητικότητας 49.985.667 dwt. H χωρητικότητα σε dwt , αντιστοιχεί στο 16,9% του παγκόσμιου στόλου.
Τα 4.406 ελληνόκτητα πλοία ταξιδεύουν με ξένες σημαίες και η χωρητικότητα τους φτάνει τα 344.971.148 dwt.
Αξίζει να επισημάνουμε και ένα στοιχείο από την Ελληνική Στατιστική Αρχή για τον μήνα Αύγουστο. Τα υπό ελληνική σημαία πλοία, άνω των 100 κόρων, αριθμούσαν 1.832 με χωρητικότητα 36.373.149 κόρους.
Τον αντίστοιχο περσινό μήνα, η ελληνική σημαία είχε 1.822 πλοία και 37.337.916 κόρους.
Τον μήνα Αύγουστο του 2024, υπήρχαν στην ελληνική σημαία 362 φορτηγά πλοία, 409 δεξαμενόπλοια, 785 επιβατηγά πλοία και 276 διάφορα πλοία.
Σε σύγκριση με τον περσινό μήνα Αύγουστο, τα φορτηγά παρέμειναν τα ίδια, όμως μειώθηκαν κατά 12 δεξαμενόπλοια και αυξήθηκαν κατά 18 τα επιβατηγά πλοία και κατά 4 τα διάφορα πλοία.
Αλλά, ας δούμε αναλυτικά τα στοιχεία για τον ελληνόκτητο και τον ελληνικό στόλο:
Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της UNCTAD Review of Maritime Transport 2024, ο στόλος που διαχειρίζονταν τα ναυτιλιακά γραφεία ελληνικών συμφερόντων, ανέρχεται σε 4.992, με συνολική χωρητικότητα 394,98 εκατ. dwt, που αντιστοιχούν σε 16,9% της χωρητικότητας του παγκόσμιου στόλου.
Πάντα με τα στοιχεία της UNCTAD, το μερίδιο του ελληνόκτητου στόλου μειώθηκε ελαφρώς καθώς το προηγούμενο έτος ήταν στο 17,4% του παγκοσμίου στόλου.
Το ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι σε ετήσια βάση, ο στόλος ελληνικών συμφερόντων σημείωσε άνοδο 0,5% σε όρους χωρητικότητας.
Η Κίνα, ακολουθεί στη δεύτερη θέση με 9.418 πλοία, χωρητικότητας 309,87 εκατ. dwt, δηλαδή 13,3% του παγκόσμιου στόλου.
Σε ετήσια βάση, ο κινεζικών συμφερόντων στόλος σημείωσε άνοδο 2,6% σε όρους χωρητικότητας. Η Κίνα διαθέτει περισσότερα πλοία, όμως η διαφορά εντοπίζεται στη χωρητικότητα.
Στην τρίτη θέση βρίσκεται η Ιαπωνία, με στόλο 4.104 πλοίων χωρητικότητας 242,37 εκατ. dwt, δηλαδή 10,4% του παγκόσμιου στόλου, στην τέταρτη θέση η Σιγκαπούρη με στόλο 2.824 πλοίων χωρητικότητας 145,05 εκατ. dwt (6,3%), ενώ στην πέμπτη θέση το Χονγκ Κονγκ με στόλο 2.000 πλοίων χωρητικότητας 135,59 εκατ. dwt (5,8%).
Οι 35 ισχυρότερες χώρες, βάσει της UNCTAD, αντιστοιχούν στο 94,2% της παγκόσμιας χωρητικότητας, η οποία ανέρχεται σε 2,35 δισ. dwt. Σε ετήσια βάση, ο παγκόσμιος στόλος σημείωσε άνοδο 3,4% σε όρους χωρητικότητας.
Στην Ευρώπη, πρώτη έρχεται η Μάλτα με 1.862 πλοία, χωρητικότητας 102.467 εκατ. τόνους γκρος, δεύτερη η Ελλάδα με 1.211 πλοία και 56.279 εκατ. τόνους γκρος, τρίτη η Κύπρος με 993 πλοία και 30.646 εκατ. τόνους γκρος, τέταρτη η Δανία ( το διεθνές νηολόγιο) με 580 πλοία και 24.887 εκατ. τόνους γκρος, πέμπτη η Γερμανία με 593 πλοία και 8.056 εκατ. τόνους γκρος, έκτο το Βέλγιο με 191 πλοία και 7.974 εκατ. τόνους γκρος και στην έβδομη θέση η Ιταλία με 1.240 πλοία και 7.670 εκατ. τόνους γκρος.
Η παγκόσμια χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 3,4%, και είναι ελαφρώς υψηλότερα από το 3,2% το 2022.
Επισημαίνεται ότι ο ρυθμός αύξησης είναι χαμηλότερος από τον μέσο όρο του 5,2% που καταγράφηκε την περίοδο 2005-2023, ο οποίος οφείλεται στην ταχεία επέκταση του στόλου κατά την περίοδο 2005-2012.
Η χωρητικότητα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκε σε σύγκριση με το 2023, κατά 8%, του υγροποιημένου αερίου αυξήθηκε κατά 6,4%, των δεξαμενόπλοιων κάτι λιγότερο από το 2%.
Τέλος, η συνολική χωρητικότητα του παγκόσμιου στόλου διαμορφώθηκε στα 2,4 δισεκατομμύρια dwt, με τα φορτηγά να αποτελούν το 42,7% και τα δεξαμενόπλοια το 28,3% του συνόλου.
Στο μεταξύ η UNCTAD εκτιμά ότι το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο θα αυξηθεί κατά 2% φέτος και κατά μέσο όρο 2,4% ετησίως έως το 2029.
Διαβάστε επίσης:
ΕΛΙΜΕ: Τέσσερα νέα δημοτικά Λιμενικά Ταμεία – Συμμετοχή στο Southeast Europe Connectivity Forum II
Neda Maritime (οικογένεια Λυκιαρδόπουλου): Πρόσθεσε ακόμη ένα πλοίο στον στόλο της
Διεθνής διάκριση της Μαρίνας Χατζημανώλη από το International Propeller Club
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Κωνσταντίνος Καπετανάκης (ΙΒΙΑ): Η ναυτιλία απομακρύνθηκε οριστικά από την ιστορική περίοδο του ενός καυσίμου
- ΔΕΗ: Εξαγόρασε τις ΑΠΕ της Macquarie στη Ρουμανία έναντι 700 εκατ. ευρώ
- ΙΟΒΕ: Νέα έκθεση – Η Αττική συνεισφέρει σχεδόν το μισό του ΑΕΠ της χώρας
- Μητσοτάκης για Ημέρα Ενόπλων Δυνάμεων: Ισχυρότεροι από ποτέ οι ένστολοι της χώρας