ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Οι ιδιοκτήτες πλοίων κατασκευασμένων στην Κίνα θα υποχρεούνται να πληρώνουν νέα κόστη όταν τα πλοία τους ελλιμενίζονται σε αμερικανικά λιμάνια, μέτρο που θα τεθεί σε ισχύ σε 180 ημέρες με τα ποσά να αυξάνονται προοδευτικά, ανακοίνωσε την Πέμπτη ο αντιπρόσωπος για το εμπόριο της αμερικανικής προεδρίας (USTR).
Σύμφωνα με το reuters η ανακοίνωση του Αμερικανού Εμπορικού Αντιπροοσώπου (USTR) ήταν πιο ήπια από την πρόταση του Φεβρουαρίου για τέλη σε πλοία κινεζικής κατασκευής έως και 1,5 εκατομμυρίου δολάρια ανά προσέγγιση σε λιμάνι, η οποία προκάλεσε ανατριχίλα στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.
Παρόλα αυτά, τα τέλη στα πλοία κινεζικής κατασκευής αποτελούν μία ακόμη επιθετική κίνηση στις ταχέως αυξανόμενες εμπορικές εντάσεις μεταξύ των δύο μεγαλύτερων οικονομιών του κόσμου, καθώς ο Πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ επιδιώκει να σύρει την Κίνα σε συνομιλίες για τους νέους του δασμούς 145% που επέβαλε σε πολλά από τα προϊόντα της.
Το μέτρο αφορά επίσης ιδιοκτήτες και κινέζους εφοπλιστές πλοίων που δεν έχουν κατασκευαστεί στην Κίνα, διευκρίνισαν οι υπηρεσίες του USTR στην ανακοίνωση τους.
Ο USTR εξαίρεσε τα πλοία που μεταφέρουν εμπορεύματα μεταξύ εγχώριων λιμανιών, καθώς και από τα λιμάνια αυτά προς τα νησιά της Καραϊβικής και τα αμερικανικά εδάφη. Τόσο τα αμερικανικά όσο και τα καναδικά πλοία που προσεγγίζουν λιμάνια των Μεγάλων Λιμνών επίσης εξαιρέθηκαν.
Από τις 14 Οκτωβρίου, τα κινεζικής κατασκευής και ιδιοκτησίας πλοία θα επιβαρύνονται με 50 δολάρια ανά καθαρό τόνο, ποσοστό που θα αυξάνεται κατά 30 δολάρια ετησίως τα επόμενα τρία χρόνια, αναφέρει το reuters. Τα κινεζικής κατασκευής πλοία που ανήκουν σε μη κινεζικές εταιρείες θα χρεώνονται με 18 δολάρια ανά καθαρό τόνο, με ετήσια αύξηση του τέλους κατά 5 δολάρια κατά την ίδια περίοδο.
Χρεώσεις ανά επίσκεψη
Τα τέλη αυτά θα χρεώνονται κατά επίσκεψη στις ΗΠΑ —όχι σε κάθε αμερικανικό λιμάνι όπου δένουν— ως και πέντε φορές ανά πλοίο τον χρόνο.
Ακόμη, ο USTR προβλέπει την επιβολή συγκεκριμένων τελών για πλοία που μεταφέρουν οχήματα, που θα τεθούν επίσης σε ισχύ σε 180 ημέρες, και για αυτά που μεταφέρουν υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), ωστόσο σε αυτή την περίπτωση οι χρεώσεις θα αρχίσουν σε τρία χρόνια και θα αυξάνονται κατά στάδια για 22 χρόνια.
Ειδικότερα, τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) απαιτείται να διακινήσουν το 1% των αμερικανικών εξαγωγών LNG με πλοία που έχουν κατασκευαστεί, λειτουργούν και φέρουν σημαία των ΗΠΑ εντός τεσσάρων ετών. Το ποσοστό αυτό θα αυξηθεί σε 4% έως το 2035 και σε 15% έως το 2047.
«Ο USTR αναλαμβάνει στοχευμένη δράση για να αποκαταστήσει τα αμερικανικά ναυπηγεία και για να αντιδράσει στις παράλογες ενέργειες, πολιτικές και πρακτικές της Κίνας για να κυριαρχήσει στους τομείς των θαλάσσιων μεταφορών, του εφοδιασμού και της ναυπηγικής βιομηχανίας», αναφέρει η ανακοίνωση.
Ο πρώην πρόεδρος Τζο Μπάιντεν είχε αναθέσει στον USTR να διενεργήσει έρευνα για τις «αθέμιτες πρακτικές της Κίνας στους τομείς της ναυπηγικής βιομηχανίας, των θαλάσσιων μεταφορών και του εφοδιασμού».
Η έρευνα αυτή συνεχίστηκε επί των ημερών του διαδόχου του Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος ανακοίνωσε στις αρχές Μαρτίου τη δημιουργία ειδικής υπηρεσίας για την ενίσχυση της αμερικανικής ναυπηγικής βιομηχανίας στον Λευκό Οίκο.
Οι ενέργειες τόσο της κυβέρνησης Μπάιντεν όσο και της κυβέρνησης Τραμπ αντανακλούν σπάνια διακομματική συναίνεση σχετικά με την ανάγκη αναζωογόνησης της ναυπηγικής βιομηχανίας των ΗΠΑ και ενίσχυσης της ναυτικής ετοιμότητας.
Κυρίαρχη μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, η αμερικανική ναυτική βιομηχανία άρχισε σιγά-σιγά να συρρικνώνεται και πλέον δεν αποτελεί παρά το 0,1% της ναυπηγικής βιομηχανίας σε παγκόσμια κλίμακα: πλέον κυριαρχεί η Ασία, ιδίως η Κίνα, που κατασκευάζει περίπου τα μισά πλοία τα οποία καθελκύονται, ακολουθούμενη από τη Νότια Κορέα και την Ιαπωνία.
Αυτές οι τρεις ασιατικές χώρες ναυπηγούν πάνω από 95% των πλοίων που κατασκευάζονται, σύμφωνα με τη Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (CNUCED στα γαλλικά, UNCTAD στα αγγλικά).
Διαβάστε επίσης
Με πλοία διακινήθηκε το 67,4% των εμπορευμάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση
Κατώτατος μισθός ναυτικών: Στα 690 δολάρια από 1 Ιανουαρίου 2026
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Το μεγάλο στοίχημα της Prada: Η μάχη με τους κολοσσούς της πολυτέλειας, η κίνηση ματ και η επόμενη γενιά
- Προτάσεις με δυνατά φαβορί
- Δασμοί Τραμπ: Ο όμιλος Volkswagen μιλά για πιθανή μετεγκατάσταση μέρους της παραγωγής της Audi στις ΗΠΑ
- Σκότωσαν Αιγύπτιο μέσα σε αυτοκίνητο σε πιλοτή πολυκατοικίας στην Καλλιθέα
