Ο υπουργός Εξωτερικών της Ουκρανίας Ντμίτρο Κουλέμπα σε συνέντευξη που παραχώρησε στο LB.ua επιτέθηκε στους Έλληνες εφοπλιστές ότι «σπάνε» το εμπάργκο της Ρωσίας, ενώ άφησε αιχμές και για το ρόλο των λιμένων της Κύπρου.

Σε μια εφόλης της ύλης συνέντευξη του ο υπουργός Εξωτερικών της Ουκρανίας στην οποία ανέλυσε τη στρατηγική που θα ακολουθήσει η κυβέρνηση του, αλλά και τις συζητήσεις που είχε πριν την έναρξη των εχθροπραξιών, αναφέρθηκε στο έβδομο πακέτο κυρώσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το οποίο είπε: «θέλουμε να δούμε τη Ρωσία αποκομμένη από το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο».

1

«Αυτό σημαίνει, πρώτα απ’ όλα, τόνισε ο Κουλέμπα, απαγόρευση στις εταιρείες εκμετάλλευσης πλοίων να παρέχουν τα δεξαμενόπλοιά τους στη Ρωσική Ομοσπονδία» και πρόσθεσε: «Έτυχε, τουλάχιστον σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που είχα, οι μεγαλύτεροι διαχειριστές, οι μεγαλύτεροι προμηθευτές δεξαμενόπλοιων για τη θαλάσσια μεταφορά ρωσικού πετρελαίου να είναι Ελληνικές ιδιόκτητες εταιρείες, δεν είναι κρατικές εταιρείες, επομένως δεν κατηγορώ την ελληνική κυβέρνηση. Πρόκειται για ιδιωτικές ελληνικές εταιρείες είναι οι μεγαλύτεροι προμηθευτές που ουσιαστικά βγάζουν τη Ρωσία από το εμπάργκο πετρελαίου. Αυτό είναι γεγονός».

Πρόσθεσε δε ότι στο έβδομο πακέτο κυρώσεων, η Ουκρανία αναμένει επίσης να δει τις ρωσικές τράπεζες πλήρως αποσυνδεδεμένες από το SWIFT, καθώς και τις συναλλαγές με τον ρωσικό χρυσό να μπαίνουν σε εμπάργκο και τόνισε χαρακτηριστικά: «Επίσης, πρέπει να θεσπιστούν προσωπικές κυρώσεις, για να πληγωθούν αυτοί, οι οικογένειές τους, οι ερωμένες τους, όλοι να πληγωθούν», πρόσθεσε ο υπουργός.

Σε κάποιο άλλο σημείο ο Ντ. Κουλέμπα είπε: «Στα τέλη Μαΐου, η Ευρωπαϊκή Ένωση εισήγαγε το έκτο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσικής Ομοσπονδίας, το κύριο στοιχείο του οποίου ήταν η απαγόρευση της μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου δια θαλάσσης», όμως αναρωτήθηκε:

«Εντάξει, οι εταίροι μας μπορεί να μην έχουν τη λογική ότι η Ουκρανία πρέπει να κερδίσει, αλλά θα πρέπει να συμπεριλάβουν τη λογική ότι ένας παρατεταμένος πόλεμος επιδεινώνει τη δική τους οικονομική κατάσταση, χτυπά τους ψηφοφόρους τους, οι οποίοι θα ρωτήσουν: ‘Γιατί;’. Γιατί τα προϊόντα είναι πιο ακριβά, γιατί τα καύσιμα είναι ακριβότερα; Δεν είναι δυνατόν να προσπαθήσουμε να λύσουμε αυτά τα προβλήματα εξοπλίζοντας την Ουκρανία καλύτερα και γρηγορότερα;».

Ο υπουργός Εξωτερικών της Ουκρανίας επισήμανε επίσης:

«Θέλουμε να δούμε εκεί μια πλήρη αποσύνδεση των ρωσικών τραπεζών από το SWIFT, σαφή μέτρα για να μπλοκάρει τη δυνατότητα της Ρωσίας να διαθέσει τα αποθέματά της σε χρυσό και συνάλλαγμα, δηλαδή, σχετικά, ένα εμπάργκο στην αλληλεπίδραση με τον ρωσικό χρυσό. Θέλουμε να δούμε τη Ρωσία αποκομμένη από το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο. Αυτό σημαίνει, πρώτα απ’ όλα, την αδυναμία των πλοιοκτητών να παρέχουν τα δεξαμενόπλοιά τους στη διάθεση της Ρωσικής Ομοσπονδίας. Έτυχε να πληροφορηθώ, τουλάχιστον σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που είχα, ότι οι μεγαλύτεροι φορείς εκμετάλλευσης πλοίων, ο μεγαλύτερος προμηθευτής δεξαμενόπλοιων για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου δια θαλάσσης είναι».

Στο σημείο αυτό τον διακόπτει ο δημοσιογράφος και τον ρωτά: «Η Κύπρος;».

Αλλά ο Ντ. Κουλέμπα είπε: «Όχι, η Κύπρος είναι για λιμάνια. Μιλάμε για ιδιωτικές ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες. Όχι οι κυβερνητικές εταιρείες, δεν κατηγορώ την ελληνική κυβέρνηση, αλλά οι ιδιωτικές ελληνικές εταιρείες είναι οι μεγαλύτεροι προμηθευτές που ουσιαστικά βγάζουν τη Ρωσία από το εμπάργκο πετρελαίου. Αυτό είναι δεδομένο» και επανέλαβε: «Λοιπόν, προσωπικές κυρώσεις για να τους βλάψουν. Σε αυτούς, τους αγαπημένους τους, τις ερωμένες τους, για να πληγωθούν όλοι».

Σε άλλο σημείο της συνέντευξης του ο Κουλέμπα είπε:

«Υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις που, ας πούμε, ανακόπηκαν οι προσπάθειες καταστρατήγησης ενεργειών της Ρωσίας. Αλλά υπάρχουν δύο χώρες στον κόσμο αυτή τη στιγμή, δεν θα τις ονομάσω ακόμα, που προσπαθούν απεγνωσμένα να εκμεταλλευτούν το καθεστώς κυρώσεων κατά της Ρωσίας για να προσελκύσουν πολλά ρωσικά χρήματα για τον εαυτό τους, και ταυτόχρονα να παραμείνουν με καλές σχέσεις τόσο με τις Ηνωμένες Πολιτείες όσο και με την Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς και με την Ουκρανία.

Βλέπουμε τα πάντα, ξέρουμε τα πάντα, οι εταίροι μας βλέπουν τα πάντα, ασχολήθηκαν και εργάζονται ενεργά με αυτές τις χώρες. Αυτές οι δύο χώρες λαμβάνουν διαφορετικά μέτρα εξισορρόπησης, αλλά μπορούμε να δούμε ότι προσπαθούν συγκεκριμένα να αυξήσουν τα εσωτερικά τους κεφάλαια σε βάρος του ρωσικού χρήματος και των χρηματοοικονομικών συναλλαγών. Αυτό είναι δεδομένο. Και αυτές είναι χώρες με τις οποίες, καταρχήν, ιστορικά η Ουκρανία έχει πολλούς δεσμούς, και φιλικές σχέσεις, και αυτό δεν συμβαίνει όταν μπορείς να βγεις και να πεις ‘α, ρε βρωμόσκυλο, τι κάνετε;’. Γιατί εδώ κάνουν κάτι για τους Ρώσους, αλλά εδώ κάνουν κάτι για την Ουκρανία.

Στο ερώτημα: «Τουρκικά πλοία βοηθούν τους Ρώσους να εξάγουν σιτηρά που έχουν κλαπεί στην Ουκρανία. Το συζητάμε με την Άγκυρα;», η απάντηση του Ντ. Κουλέμπα ήταν η εξής:

«Έστειλα επιστολή στον Υπουργό Εξωτερικών της Τουρκίας, Mavlyut Çavuşoğlu, ώστε όχι με λόγια στη συνομιλία, αλλά συγκεκριμένα με ονόματα, με μια λίστα με προβληματικά θέματα. Ο Mavlyut και εγώ έχουμε μια καλή εργασιακή, φιλική σχέση, αλλά ορισμένα ζητήματα έχουν συσσωρευτεί. Έστειλα αυτό το γράμμα. Τα θέματα αυτά εξετάζονται αυτή τη στιγμή από την τουρκική πλευρά. Η Τουρκία είναι φίλος, επομένως δεν παίρνουμε σκληρά μέτρα, αλλά περιμένουμε την απάντηση της τουρκικής πλευράς».

Διαβάστε επίσης:

Ικανοποίηση στην ΕΕΕ για απόφαση του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης

Οι Έλληνες εφοπλιστές πούλησαν και αγόρασαν 262 πλοία συνολικής αξίας 5,7 δισ. δολ. στο 6μηνο

Δημητρακόπουλος, CEO της Signal Maritime: Η Shipergy είναι ένα ακόμα ορόσημο στην εξέλιξη μας