Η εισηγμένη ναυτιλιακή εταιρεία Tsakos Energy Navigation έκλεισε 30 χρόνια από τότε που την ίδρυσε ο Νίκος Π. Τσάκος, ωστόσο, ο όμιλος Tsakos, που δημιούργησε ο καπετάν Παναγιώτης Ν. Τσάκος, συμπλήρωσε 50 χρόνια λειτουργίας.

Η επίδοση της εισηγμένης εταιρείας, όμως, κατέγραψε ένα ρεκόρ καθαρών κερδών κατά την περσινή οικονομική χρονιά. Τα κέρδη προσέγγισαν τα 302 εκατ. δολάρια, σε ένα τζίρο 889, 566 εκατ. δολαρίων.

1

Ο Νίκος Τσάκος, στη διάρκεια του προηγούμενου έτους, ακολουθώντας μια καλά σχεδιασμένη στρατηγική επέτυχε να πουλήσει εννέα πλοία μέσης ηλικίας των 18,5 ετών και τα αντικατέστησε με 16 πλοία με μέσο όρο 1,3 έτη, αυξάνοντας παράλληλα τη χωρητικότητα του στόλου σε dwt κατά 1,5 εκατομμύρια τόνους.

Ταυτόχρονα, ο Νίκος Τσάκος, έχει ήδη εξασφαλίσει έσοδα για τα πλοία του στόλου της ΤΕΝ, που ανέρχονται σε 2 δισεκατομμύρια δολάρια.

Η στρατηγική ανανέωσης του στόλου, περιλαμβάνει και παραγγελίες 8 νεότευκτων πλοίων:

Όνομα πλοίου, Τύπος, Κατάσταση, παράδοσης, Απασχόληση:

1. Paris 24 DP2 Shuttle Tanker Q2 2025. Υπό κατασκευή. Ναι.

2. Αθήνα 04 DP2 Shuttle Tanker Q2 2025. Υπό Κατασκευή. Ναι.

3.TBN Suezmax – Scrubber Fitted Q2 2025. Υπό κατασκευή υπό συζήτηση.

4. TBN Suezmax – Scrubber Fitted Q4 2025. Υπό Κατασκευή. Υπό Συζήτηση.

5.TBN MR – Scrubber Fitted Q1 2026. Υπό Κατασκευή. Υπό Συζήτηση.

6. TBN MR – Scrubber Fitted Q1 2026. Υπό Κατασκευή. Υπό Συζήτηση.

7. TBN DP2 Shuttle Tanker Q3 2026. Υπό κατασκευή. Ναι.

8. TBN DP2 Shuttle Tanker Q4 2026. Επιλογή TBC υπό συζήτηση.

Η ΤΕΝ είχε το έτος 2023, έσοδα 890 εκατομμύρια δολάρια και τα καθαρά κέρδη 327 εκατομμύρια δολάρια πριν τις χρεώσεις και ήταν αυξημένα σε σχέση με πέρυσι. Το προσαρμοσμένο EBITDA για το έτος έφτασε τα 490 εκατομμύρια δολάρια, που είναι αυξημένα κατά 95 εκατομμύρια δολάρια, από το 2022, αυξημένα κατά 24%.

Ο μέσος όρος TCE ανά πλοίο την ημέρα για το 2023 ανήλθε σε 36.822 δολάρια και ήταν κατά 21% υψηλότερος από το επίπεδο του 2022.

Οι αποσβέσεις για το 2023 παρέμειναν σχετικά σταθερές σε σύγκριση με το 2022, στα 144 εκατομμύρια δολάρια.

Οι συνολικές υποχρεώσεις χρέους της εταιρείας μειώθηκαν από το επίπεδο του 2022 και διακανονίστηκαν στα 1,56 δισ. δολάρια στις 31 Δεκεμβρίου 2023.

Τα γενικά έξοδα των πλοίων, ανά ημέρα το 2023 ήταν 1.535 δολάρια από 1.248 δολάρια το 2022, ενώ τα λειτουργικά έξοδα διαμορφώθηκαν στα 9.617 δολάρια το 2023 από 8.467 δολάρια το 2022.

Τα ταμειακά διαθέσιμα, καθώς στις 31 Δεκεμβρίου 2023 διαμορφώθηκαν στα 377 εκατομμύρια δολάρια, 67 εκατομμύρια δολάρια υψηλότερα από το 31 Δεκεμβρίου 2022. Αυτό διαμορφώθηκε μετά από περίπου 138 εκατομμύρια δολάρια για εξαγορές προνομιούχων μετοχών και μερίσματα κοινών μετοχών, από ταμειακά διαθέσιμα, που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του έτους.

Ποιος είναι ο Νίκος Τσάκος

Ο Νικόλας Τσάκος προέρχεται από μια παραδοσιακή ναυτιλιακή οικογένεια με καταγωγή από τα Καρδάμυλα της Χίου. Είναι γιός του καπετάνιου και εφοπλιστή Παναγιώτη Τσάκου και της γιατρού Ειρήνης Σαρόγλου. Εργάζεται στο ναυτιλιακό κλάδο από το 1981 και έχει περάσει συνολικά δύο χρόνια στη θάλασσα, ναυτολογημένος σε πλοία.

Από το 1982 έως το 1985, διετέλεσε Διευθυντής Ναυτιλίας και Operations της Tsakos Shipping & Trading Ltd στις ΗΠΑ, με έμφαση στον τομέα της υπεράκτιας παραγωγής ενέργειας στην Κεντρική Αμερική και στην Ασία.

Έλαβε πτυχίο BA στα Οικονομικά και τις Πολιτικές Επιστήμες από το Πανεπιστήμιο Columbia της Νέας Υόρκης το 1985 και το μεταπτυχιακό του Masters στη ναυτιλία και τα Οικονομικά από το Business School του Πανεπιστημίου “City” του Λονδίνου, το 1987.

Ο Νικόλας Τσάκος υπηρέτησε ως αξιωματικός στο Ελληνικό Ναυτικό το 1988. Είναι νυμφευμένος με τη σχεδιάστρια μόδας Σήλια Κριθαριώτη και έχει τρία παιδιά: Τον Παναγιώτη, την Ειρήνη και την Ελισάβετ.

Η ΤEN, η εταιρεία που ίδρυσε, εισήχθη αρχικά στη νορβηγική χρηματιστηριακή αγορά, Όσλο Bors, το 1993 και είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης από τον Μάρτιο του 2002.

Ο Νικόλας Τσάκος, συνίδρυσε μαζί με τον πατέρα του Καπετάνιο Παναγιώτη Ν. Τσάκο, το Ίδρυμα “Μαρία Τσάκου” ενός μη κερδοσκοπικού οργανισμού, που φέρει το όνομα της γιαγιάς και της αδελφής του, που χάθηκε πρόωρα.

Οι τιμητικές διακρίσεις

Πρόσφατα ο Νικόλας Τσάκος τιμήθηκε για την προσφορά του στην παγκόσμια και ελληνική ναυτιλία. Στον πρόλογο του, στη διάρκεια αυτής της τιμητικής διάκρισης, ο Νίκος Μπορνόζης, πρόεδρος της Capital Link, Inc., επισήμανε:

“Αποτίνουμε φόρο τιμής στην TEN που έφτασε στο μοναδικό ορόσημο των 30 επιτυχημένων χρόνων ως εισηγμένη εταιρεία, αλλά ταυτόχρονα αναγνωρίζουμε το πρόσωπο πίσω από αυτή την επιτυχία, τον Ιδρυτή και Διευθύνοντα Σύμβουλο, Δρ Νικόλα Τσάκο.

Έδωσε “σάρκα και οστά” σε μία ιδέα που ξεκίνησε από την θεωρία, όντας ο πρώτος που συγκέντρωσε δημόσια ίδια κεφάλαια για μια ναυτιλιακή εταιρεία. Με στόλο μόλις τεσσάρων πλοίων, η TEN εισήχθη αρχικά το 1993 στο Χρηματιστήριο του Όσλο και στη συνέχεια μεταφέρθηκε στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης το 2002.

Έκτοτε, η TEN έχει δημιουργήσει καθαρό εισόδημα άνω των 2,5 δισ. δολαρίων, έχει πληρώσει κοινά και προνομιούχα μερίσματα 800 εκ. δολαρίων, σε συνεχή και αδιάκοπη βάση, έθεσε σε εφαρμογή ένα πρόγραμμα νεότευκτων πλοίων αξίας 6 δισ. δολαρίων και επέκτεινε τον στόλο σε 72 πλοία που δραστηριοποιούνται σε ένα ευρύ φάσμα εντός των μεγάλων αγορών μεταφοράς ενέργειας.”

Στη συνέχεια, ο Paolo d’Amico, Chairman – INTERTANKO, Executive Chairman & CEO – d’Amico International Shipping S.A., προλογίζοντας τον Δρ. Νίκο Τσάκο, είπε ότι είναι προνόμιο και ιδιαίτερη τιμή για εκείνον το γεγονός ότι του παραδίδει αυτό το βραβείο, καθώς τον γνωρίζει από την INTERTANKO, και έχει προσωπική εμπειρία όταν λέει ότι ο Δρ. Ν. Τσάκος ανέκαθεν ήταν ένας άνθρωπος με όραμα και μπροστά από την εποχή του.

Κατά την παραλαβή του βραβείου, ο Δρ Νίκος Τσάκος ανέφερε μεταξύ άλλων ότι, πολύ συχνά όταν δίνει διαλέξεις στη σχολή Professor Grammenos’ school of thought στο Λονδίνο, οι μαθητές του ζητούν να τους εξηγήσει τη συνταγή για την επιτυχία της εταιρείας.

Ο Δρ. Τσάκος απέδωσε την επιτυχία, στο σταθερό αλλά ταυτόχρονα συνετό μοντέλο ανάπτυξης σε έναν κυκλικό κλάδο επί πολλά χρόνια, στο εκτεταμένο πρόγραμμα ανανέωσης στόλου, στη διατήρηση ενός ισχυρού ισολογισμού με συντηρητική μόχλευση και υγιή ταμειακά αποθέματα που ανταμείβει τους μετόχους με μερίσματα σε συνεχή και αδιάκοπη βάση.

Έκανε ειδική μνεία στην πελατοκεντρική φιλοσοφία της TEN, με την εταιρεία να αναπτύσσεται αφού πρώτα μελετά εις βάθος τις ανάγκες των πελατών της.

Ανέφερε ότι, η καινοτομία ήταν επίσης ένας ακόμη λόγος για την επιτυχία της ΤΕΝ, καθώς ήταν η πρώτη εταιρεία δεξαμενόπλοιων που διαχειρίστηκε στόλο δεξαμενόπλοιων με διπλά τοιχώματα (double-double), πολύ πριν από την προθεσμία του OPA90.

Επίσης, το 2023 η TEN παρέλαβε την πρώτη σειρά LNG aframaxes με ελληνική σημαία και βρίσκεται στη διαδικασία διεύρυνσης του αποτυπώματος στην πράσινη ναυτιλία, με οκτώ υπό ναυπήγηση πλοία.

Ο Δρ Τσάκος τόνισε επίσης ότι, η εταιρεία δραστηριοποιείται σε μια πολύ περίπλοκη διεθνή αγορά, και επομένως εστιάζει στη διαχείριση υψηλών προδιαγραφών, φιλικών προς το περιβάλλον πλοίων, με άρτια εκπαιδευμένους, ικανοποιημένους και χαρούμενους ναυτικούς.

Η προσοχή στον ανθρώπινο παράγοντα είναι ακόμη ένα από τα σημαντικά χαρακτηριστικά γνωρίσματα της εταιρείας.

Η πολυμορφία, η ευελιξία, η απλότητα, η εστίαση και η ποιότητα των υπηρεσιών, με τον ανθρώπινο παράγοντα στον πυρήνα, αποτελούν βασικά στοιχεία της κουλτούρας και της στρατηγικής της TEN.

Κατέληξε λέγοντας ότι, τώρα που τα παιδιά του έχουν μεγαλώσει, έχει ακόμη περισσότερο χρόνο να αφοσιωθεί στην περαιτέρω ανάπτυξη της ΤΕΝ.

Η εταιρεία διαχειρίζεται πάνω από 70 δεξαμενόπλοια και πλοία LNG

Τον Δεκέμβριο του 2023, ο Δρ Νικόλαος Π. Τσάκος, ιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος της Tsakos Energy Navigation έλαβε το βραβείο Tanker of the Year στην 20η εκδήλωση της Lloyd’s List Greek Shipping στην Αθήνα.

Το ειδικό βραβείο, «Tanker Company of the Year» αποτελεί αναγνώριση της μακροζωίας και της εξαιρετικής διαχείρισης της TEN στους κύκλους της αγοράς, που τονίζεται από το αδιάκοπο ρεκόρ διανομής μερισμάτων και τις επενδύσεις της σε πλοία νέας τεχνολογίας.

Αυτή ήταν η τρίτη αναγνώριση της TEN σε αυτά τα βραβεία όλα αυτά τα χρόνια, η πρώτη το 2006, και πάλι ως Tanker Company of the Year ενώ η δεύτερη, το 2016, σε αναγνώριση της ηγετικής αξίας του Δρ. Τσάκου ως Προέδρου της Intertanko και επικεφαλής της TEN, όπου βραβεύτηκε με το βραβείο Tanker Shipping & Trade Industry Leader.

Ο Δρ Νικόλαος Π. Τσάκος, για τη βράβευση αυτή, σχολίασε:

“Είμαστε εξαιρετικά υπερήφανοι που λαμβάνουμε αυτήν την αναγνώριση. Αυτό το ειδικό βραβείο, που συμπίπτει με την 30η επέτειο του TEN, αποτελεί το επιστέγασμα των προσπαθειών μας να διατηρούμε πάντα έναν σύγχρονο και υψηλής ποιότητας στόλο και να συνεχίσουμε να καλύπτουμε τις ανάγκες μεγάλων εταιρειών πετρελαίου και άλλες ανησυχίες για την ενέργεια blue chip. Θα ήθελα να εκφράσω την ευγνωμοσύνη μου στους ναυτικούς μας και να ευχαριστήσω τους ενδιαφερόμενους φορείς και τους υποστηρικτές μας για τις χρήσιμες συνεισφορές τους στην ΤΕΝ”.

Ο Νίκος Π. Τσάκος, με αφορμή τον πόλεμο στην Ουκρανία διατύπωσε την άποψη του, που έκανε εξαιρετική εντύπωση και τόνισε ότι θα προτιμούσε λιγότερα κέρδη σε ένα ειρηνικό κόσμο.

Ειδικότερα, υπογράμμισε:

“Υπάρχει ένα ψυχολογικό σκέλος στην παρούσα κατάσταση. Ίσως οι ναυλωτές κινηθούν πιο διστακτικά αρχικά, αλλά είναι τόσες οι εναλλακτικές τοποθεσίες για την προσφορά, εκτός των χωρών ΟΠΕΚ, που το κενό θα καλυφθεί γρήγορα.

Μπορεί να χρειαστεί μια σύντομη περίοδος ανακατανομής των φορτίων και ανάπαυσης, αλλά η αγορά θα επιστρέψει, παρά τη δυσμενή γεωπολιτική κατάσταση.

Θέλω να τονίσω ότι ως πολίτες του κόσμου, θα προτιμούσαμε μικρότερα κέρδη σε έναν ειρηνικό κόσμο με ελευθερία ναυσιπλοΐας, αλλά πρέπει να προσαρμοστούμε και να αποφύγουμε τις πλεονάζουσες παραγγελίες.”

Διαβάστε επίσης:

Καπετάν Παναγιώτης Τσάκος: Η ελληνική ναυτιλία θα υπάρχει, όσο θα υπάρχουν Έλληνες ναυτικοί

TEN (Νίκος Τσάκος): Κέρδη 302,2 εκατ. δολ. και αποτελέσματα ρεκόρ 30ετίας

Η C3is Inc του Χάρη Βαφειά διαθέτει ρευστότητα 35,6 εκατ. δολαρίων