Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση, με όλα τα τελευταία νέα και ειδήσεις για την Οικονομία, τις Επιχειρήσεις, το Χρηματιστήριο, το Bitcoin, τις πολιτικές εξελίξεις και τον πολιτισμό
Ναυτιλία

Νίκος Τσάκος και ΤΕΝ: 30+1 έτη κερδοφορία

Ο Νικόλαος Τσάκος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Tsakos Energy Navigation Limited

Ο Νικόλαος Τσάκος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Tsakos Energy Navigation Limited

Επενδύει 2 δισ. σε πράσινα πλοία, πρόσθεσε 20 νεότευκτα πλοία,

πούλησε 13 γερασμένα πλοία, με σημαντικό κέρδος,

έδωσε στους μετόχους μερίσματα 800 εκατ. δολαρίων

“Από τις αρχές του 2023, έως και σήμερα, η TEN πούλησε 13 πλοία συνολικής χωρητικότητας 1,1 εκατομμυρίου dwt με μέσο όρο περίπου 18,5 ετών. Ταυτόχρονα, έχει αγοράσει και πρόσθεσε στον στόλο της εταιρείας 20 νεότευκτα πλοία συνολικής χωρητικότητας 2,25 εκατομμύρια dwt, με μέση ηλικία τα 1,2 έτη”.

Ο Νίκος Τσάκος, εμπνευστής και δημιουργός της πρώτης εισηγμένης ελληνικής ναυτιλιακής εταιρείας, εμφανίστηκε αισιόδοξος για την πορεία της εταιρείας τους επόμενους μήνες, κατά την γενική συνέλευση των μετόχων της εισηγμένης ναυτιλιακής εταιρείας που έγινε μέσα σε κλίμα ευεξίας στο “Μέγαρο Μακεδονίας”, στην Αθήνα, που είναι τα κεντρικά γραφεία της.

Γνωστοποίησε επίσης ότι από την 1η Ιουλίου, η εταιρεία θα συνεχίσει να διαπραγματεύεται στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης με το όνομα Tsakos Energy Navigation Limited, αλλά με το διακριτικό τίτλο ΤΕΝ, αντί για ΤΝΡ.

Παρεμβαίνοντας στη συνέλευση, ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος, εξέφρασε τις ευχαριστίες του προς τους ναυτικούς της εταιρείας, τα στελέχη και τους συνεργάτες της εταιρείας, ενώ ερωτηθείς από το Mononews.gr, τι αισθάνεται για αυτή την μεγαλειώδη εξέλιξη της εταιρείας και του ομίλου, σχολίασε:

“Αυτό δεν είναι αποτέλεσμα ενός ανθρώπου, ή πολλών στελεχών, είναι αποτέλεσμα μια ολόκληρης γενιάς”.

Επίσης, ο Γιώργος Σαρόγλου, , πρόεδρος και Coo της εταιρείας, στην ομιλία του αναφέρθηκε στις πωλήσεις των πλοίων και στην μετάβαση σε νέο σύγχρονο στόλο. Ειδικότερα, τόνισε:

“Οι εκποιήσεις πλοίων σε συνδυασμό με στρατηγικές εξαγορές, σε συνεργασία με τους σημαντικούς πελάτες μας, επέτρεψαν στην εταιρεία να βελτιώνει συνεχώς τον σύγχρονο στόλο και να αυξήσει την κερδοφορία της ΤΕΝ, ενισχύοντας ταυτόχρονα το περιβαλλοντικό μας αποτύπωμα” και στη συνέχεια, πρόσθεσε: “Οι πρωτοβουλίες μας εντάσσονται σε ένα στρατηγικό σχεδιασμό για την καλύτερη ευθυγράμμιση της επωνυμίας μας, που αντικατοπτρίζει τη συνεχιζόμενη ανάπτυξη και την ηγετική μας θέση στον τομέα της ναυτιλίας και στη βιομηχανία ενεργειακών μεταφορών”.

Επίσης, ο Γιώργος Σαρόγλου, τόνισε: “Κατά τους πέντε μήνες του τρέχοντος έτους ήμασταν πολύ δραστήριοι. Είμαστε σε μία δυνατή ναυλαγορά τα τελευταία χρόνια. Ως εταιρεία έχουμε αποδείξει και στις άσχημες χρονιές ότι όχι μόνο καταφέρνουμε να επιβιώνουμε αλλά αναπτυσσόμαστε, βγαίνουμε πιο δυνατοί με μεγαλύτερο στόλο. Πόσο μάλλον στις καλές αγορές. Το μυστικό της επιτυχίας μας είναι να έχουμε ένα μέρος το στόλου στην spot αγορά και την παράλληλα μεγάλο μέρος του στόλου είναι σε μακροχρόνιες ναυλώσεις. Στόχος είναι οι προπέλες του στόλου να γυρίζουν συνεχώς και να φέρνουν κέρδη στην εταιρεία και στους μετόχους της. Από το έτος 2002 διανέμουμε κάθε χρόνο μέρισμα”.

Πρόσφατα, ο Νίκος Τσάκος, μιλώντας στο συνέδριο της Capital Link στα “Ποσειδώνια 2024”, τα οποία επανέλαβε και προς τους μετόχους της ΤΕΝ, αναφερόμενος στις γεωστρατηγικές εξελίξεις και στην κατάσταση της ναυλαγοράς, είπε:

“Η καλή αγορά που βιώνουμε τα τελευταία δύο χρόνια οφείλεται περισσότερο στην προσφορά παρά στη ζήτηση. Στην περίπτωσή μας, η αβεβαιότητα σχετικά με το είδος της ενέργειας που θα χρησιμοποιούν τα πλοία μας στο μέλλον αποτελεί σημαντικό παράγοντα. Ο κλάδος αυτός είναι ένας από τους πιο περιβαλλοντικά αποδοτικούς και οικονομικούς τρόπους μεταφοράς μεγάλων ποσοτήτων προϊόντων, με σχετικά μικρό αποτύπωμα. Εκ φύσεως, βρισκόμαστε στην πρώτη γραμμή της βιωσιμότητας.

Αυτή η δεκαετία έχει ξεκινήσει στραβά – είχαμε το ένα απρόβλεπτο γεγονός μετά τον άλλο, με τον covid, την εισβολή στην Ουκρανία, την αβεβαιότητα γύρω από την κατάσταση στην Ταϊβάν κ.λπ. Η ναυτιλία είναι η αρτηρία της παγκόσμιας οικονομίας, οπότε όσο λιγότερες «στενώσεις» έχουμε, τόσο το καλύτερο. Η γεωπολιτική αναταραχή μπορεί να δημιουργήσει βραχυπρόθεσμα κέρδη, αλλά οι ελεύθερες θάλασσες είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη ναυτιλία.”

Η εισηγμένη ναυτιλιακή ΤΕΝ κατέχει 74 πλοία, ενώ ναυπηγεί άλλα επτά πλοία με δυνατότητα επέκτασης των ναυπηγήσεων. Η συνολική χωρητικότητα του στόλου ανέρχεται σε 8.473.336 dwt.

Επισημαίνεται ότι ΤΕΝ έχει ήδη επενδύσει ένα δισεκατομμύριο δολάρια για ναυπηγήσεις και αγορές πλοίων και σχεδιάζεται για τα επόμενα δύο χρόνια να δαπανήσει άλλο ένα δισεκατομμύριο προς την κατεύθυνση της μετάβασης στην πράσινη ναυτιλία και του πλήρους εκσυγχρονισμού του πλοίου.

Η TEN, που ιδρύθηκε το 1993 και γιορτάζει φέτος 31 χρόνια ως δημόσια εταιρεία, είναι μια από τις πρώτες και πιο εδραιωμένες δημόσιες ναυτιλιακές εταιρείες στον κόσμο. Ο διαφοροποιημένος ενεργειακός στόλος της ΤΕΝ αποτελείται επί του παρόντος από 74 πλοία, συμπεριλαμβανομένων τριών δεξαμενόπλοιων DP2, δύο πλοίων suezmax εξοπλισμένα με scrubber και δύο δεξαμενόπλοια προϊόντων MR εξοπλισμένα με scrubber και πέντε δεξαμενόπλοια Panamax με πλύσιμο, που αποτελούνται από μείγμα δεξαμενόπλοιων αργού. δεξαμενόπλοια προϊόντων και μεταφορές LNG, συνολικής χωρητικότητας περίπου 9 εκατομμυρίων dwt.

Επίσης, η εταιρεία ναυπηγεί επτά πλοία, τα οποία θα παραλάβει τέσσερα το 2025 και άλλα τρία το 2026.

Έγκυροι ναυλομεσίτες της Ακτής Μιαούλη εκτιμούν ότι από τις πωλήσεις των δεκατριών πλοίων, η ΤΕΝ είχε κέρδη άνω των 100 εκατομμυρίων δολαρίων, ενώ έχει εξασφαλίσει από τις μελλοντικές ναυλώσεις συνολικά έσοδα πλέον των 2 δισ. δολαρίων.

Αράπογλου, Νίκος Τσάκος, Σαρόγλου

Τα οικονομικά αποτελέσματα το 2023

Η TEN, κατά το προηγούμενο έτος κατέγραψε κέρδη – ρεκόρ που διαμορφώθηκαν στα 305 εκατ. δολάρια, ενώ τα συνολικά έσοδα έφτασαν σε 890 εκατ. δολάρια.

Υπενθυμίζεται ότι το 2023 παρέλαβε τέσσερα νεότευκτα δεξαμενόπλοια τύπου aframax διπλού καυσίμου, υψηλής τεχνολογίας και οικολογικού σχεδιασμού που κατασκευάστηκαν για μακροχρόνια ναύλωση σε μεγάλο πετρελαϊκό όμιλο.

Η στρατηγική ανανέωσης του στόλου, περιλαμβάνει και παραγγελίες των εξής νεότευκτων πλοίων:

Όνομα πλοίου, Τύπος, Κατάσταση, παράδοσης, Απασχόληση:

1. Paris 24 DP2 Shuttle Tanker Q2 2025.

2. Αθήνα 04 DP2 Shuttle Tanker Q2 2025.

3.TBN Suezmax – Scrubber Fitted Q2 2025.

4. TBN Suezmax – Scrubber Fitted Q4 2025.

5.TBN MR – Scrubber Fitted Q1 2026.

6. TBN MR – Scrubber Fitted Q1 2026.

7.TBN DP2 Shuttle Tanker Q3 2026.

8. TBN DP2 Shuttle Tanker Q4 2026.

Ο μέσος όρος TCE ανά πλοίο την ημέρα για το 2023 ανήλθε σε 36.822 δολάρια και ήταν κατά 21% υψηλότερος από το επίπεδο του 2022. Οι αποσβέσεις για το 2023 παρέμειναν σχετικά σταθερές σε σύγκριση με το 2022, στα 144 εκατομμύρια δολάρια.

Οι συνολικές υποχρεώσεις χρέους της εταιρείας μειώθηκαν από το επίπεδο του 2022 και διακανονίστηκαν στα 1,56 δισ. δολάρια στις 31 Δεκεμβρίου 2023.

Τα γενικά έξοδα των πλοίων, ανά ημέρα το 2023 ήταν 1.535 δολάρια από 1.248 δολάρια το 2022, ενώ τα λειτουργικά έξοδα διαμορφώθηκαν στα 9.617 δολάρια το 2023 από 8.467 δολάρια το 2022.

Τα ταμειακά διαθέσιμα, καθώς στις 31 Δεκεμβρίου 2023 διαμορφώθηκαν στα 377 εκατομμύρια δολάρια, 67 εκατομμύρια δολάρια υψηλότερα από το 31 Δεκεμβρίου 2022. Αυτό διαμορφώθηκε μετά από περίπου 138 εκατομμύρια δολάρια για εξαγορές προνομιούχων μετοχών και μερίσματα κοινών μετοχών, από ταμειακά διαθέσιμα, που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του έτους.

Ο Νίκος Μπορνόζης για την Νίκο Τσάκο

Ο Νίκος Μπορνόζης, πρόεδρος της Capital Link, Inc., κατά την πρόσφατη βράβευση του Νίκου Τσάκου και της ΤΕΝ, περιέγραψε γλαφυρά τα προτερήματα του, αλλά και την εξέλιξη της εισηγμένης ναυτιλιακής εταιρείας:

“Αποτίουμε φόρο τιμής στην TEN που έφτασε στο μοναδικό ορόσημο των 30 επιτυχημένων χρόνων ως εισηγμένη εταιρεία, αλλά ταυτόχρονα αναγνωρίζουμε το πρόσωπο πίσω από αυτή την επιτυχία, τον Ιδρυτή και Διευθύνοντα Σύμβουλο, Δρ Νικόλα Π. Τσάκο.

Έδωσε “σάρκα και οστά” σε μία ιδέα που ξεκίνησε από την θεωρία, όντας ο πρώτος που συγκέντρωσε δημόσια ίδια κεφάλαια για μια ναυτιλιακή εταιρεία. Με στόλο μόλις τεσσάρων πλοίων, η TEN εισήχθη αρχικά το 1993 στο Χρηματιστήριο του Όσλο και στη συνέχεια μεταφέρθηκε στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης το 2002.

Έκτοτε, η TEN έχει δημιουργήσει καθαρό εισόδημα άνω των 2,5 δισ. δολαρίων, έχει πληρώσει κοινά και προνομιούχα μερίσματα 800 εκ. δολαρίων, σε συνεχή και αδιάκοπη βάση, έθεσε σε εφαρμογή ένα πρόγραμμα νεότευκτων πλοίων αξίας 6 δισ. δολαρίων και επέκτεινε τον στόλο σε 72 πλοία που δραστηριοποιούνται σε ένα ευρύ φάσμα εντός των μεγάλων αγορών μεταφοράς ενέργειας.”

Ο Paolo d’Amico για τον Νίκο Τσάκο

Στην ίδια εκδήλωση ο Paolo d’Amico, Chairman της INTERTANKO και Executive Chairman & CEO – d’Amico International Shipping S.A., αναφέρθηκε εκτενώς στην προσωπικότητα του Νίκου Τσάκου:

“Είναι προνόμιο και ιδιαίτερη τιμή για εκείνον το γεγονός ότι του παραδίδω αυτό το βραβείο, καθώς τον γνωρίζω από την INTERTANKO, και έχω προσωπική εμπειρία όταν λέεω ότι ο Δρ. Τσάκος ανέκαθεν ήταν ένας άνθρωπος με όραμα και μπροστά από την εποχή του”.

Κατά την παραλαβή του βραβείου, ο Δρ Νίκος Τσάκος ανέφερε μεταξύ άλλων ότι, πολύ συχνά όταν δίνει διαλέξεις στη σχολή Professor Grammenos’ school of thought στο Λονδίνο, οι μαθητές του ζητούν να τους εξηγήσει τη συνταγή για την επιτυχία της εταιρείας. Ο Δρ. Τσάκος απέδωσε την επιτυχία, στο σταθερό αλλά ταυτόχρονα συνετό μοντέλο ανάπτυξης σε έναν κυκλικό κλάδο επί πολλά χρόνια, στο εκτεταμένο πρόγραμμα ανανέωσης στόλου, στη διατήρηση ενός ισχυρού ισολογισμού με συντηρητική μόχλευση και υγιή ταμειακά αποθέματα που ανταμείβει τους μετόχους με μερίσματα σε συνεχή και αδιάκοπη βάση. Έκανε ειδική μνεία στην πελατοκεντρική φιλοσοφία της TEN, με την εταιρεία να αναπτύσσεται αφού πρώτα μελετά εις βάθος τις ανάγκες των πελατών της.

Ανέφερε ότι, η καινοτομία ήταν επίσης ένας ακόμη λόγος για την επιτυχία της ΤΕΝ, καθώς ήταν η πρώτη εταιρεία δεξαμενόπλοιων που διαχειρίστηκε στόλο δεξαμενόπλοιων με διπλά τοιχώματα (double-double), πολύ πριν από την προθεσμία του OPA90. Επίσης, το 2023 η TEN παρέλαβε την πρώτη σειρά LNG aframaxes με ελληνική σημαία και βρίσκεται στη διαδικασία διεύρυνσης του αποτυπώματος στην πράσινη ναυτιλία.

Ο Δρ Τσάκος τόνισε περαιτέρω ότι, η εταιρεία δραστηριοποιείται σε μια πολύ περίπλοκη διεθνή αγορά, και επομένως εστιάζει στη διαχείριση υψηλών προδιαγραφών, φιλικών προς το περιβάλλον πλοίων, με άρτια εκπαιδευμένους, ικανοποιημένους και χαρούμενους ναυτικούς. Η προσοχή στον ανθρώπινο παράγοντα είναι ακόμη ένα από τα σημαντικά χαρακτηριστικά γνωρίσματα της εταιρείας.

Η πολυμορφία, η ευελιξία, η απλότητα, η εστίαση και η ποιότητα των υπηρεσιών, με τον ανθρώπινο παράγοντα στον πυρήνα, αποτελούν βασικά στοιχεία της κουλτούρας και της στρατηγικής της TEN.

Κατέληξε λέγοντας ότι, τώρα που τα παιδιά του έχουν μεγαλώσει, έχει ακόμη περισσότερο χρόνο να αφοσιωθεί στην περαιτέρω ανάπτυξη της ΤΕΝ.

Παναγιώτης Ν. Τσάκος, Παναγιώτης Τσάκος, Νίκος Τσάκος

Ποιός είναι ο Νίκος Τσάκος

Ο Νικόλαος Τσάκος, γεννήθηκε το 1963. Είναι ιδρυτής, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Tsakos Energy Navigation Limited. Πατέρας του είναι ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος και μητέρα του η αείμνηστη γιατρός της ναυτιλίας, Ειρήνη Σαρόγλου.

Εργάζεται στο ναυτιλιακό κλάδο από το 1981 και έχει περάσει συνολικά δύο χρόνια στη θάλασσα. Από το 1982 έως το 1985, διετέλεσε Διευθυντής Ναυτιλίας και Operations της Tsakos Shipping & Trading Ltd στις ΗΠΑ, με έμφαση στον τομέα της υπεράκτιας παραγωγής ενέργειας στην Κεντρική Αμερική και τις ΗΠΑ.

Πήρε πτυχίο BA στα Οικονομικά και τις Πολιτικές Επιστήμες από το Πανεπιστήμιο Columbia της Νέας Υόρκης το 1985 και το μεταπτυχιακό του Masters στη Ναυτιλία και τα Οικονομικά από το Business School του Πανεπιστημίου “City” του Λονδίνου, το 1987. ]

Ο Νικόλας Τσάκος υπηρέτησε ως αξιωματικός στο Ελληνικό Ναυτικό το 1988. Είναι παντρεμένος με τη σχεδιάστρια μόδας Σίλια Κριθαριώτη και έχουν τρία παιδιά: Τον Παναγιώτη, την Ειρήνη και την Ελισάβετ.

Διετέλεσε πρόεδρος της Intertanko, μέλος του προεδρείου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και σήμερα είναι αντιπρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου.

Διαβάστε επίσης:
ΕΛ.ΑΣ.: Αναζητά πληροφορίες σχετικά το τροχαίο με το βυτιοφόρο που ανετράπη και πήρε φωτιά στην Αθηνών – Κορίνθου στις 7/6

Ελβετία-σύνοδος κορυφής για την Ουκρανία: Τα κύρια σημεία του τελικού ανακοινωθέντος

ΕΛ.ΑΣ.: Απαγορευτικό σε συγκεντρωση διαμαρτυρίας αύριο έξω από το Ωδείο Αθηνών για την Συμφωνία των Πρεσπών